Shoutbox

support:
2021 Jun 05 21:36:07
w jakimś bliżej nie określonym czasie nastąpi mała zmiana na forum, ale to jak znajdę wolny weekend czy coś podobnego
support:
2020 Nov 12 13:57:35
o taki portal na jakiś czas do nas wpadnie

[1] Dokładność położenia osnowy wysokościowej

  • 10 Odpowiedzi
  • 934 Wyświetleń

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline saska2

  • *
  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 47
  • System:
  • Windows XP Windows XP
  • Przeglądarka:
  • MS Internet Explorer 8.0 MS Internet Explorer 8.0
    • Zobacz profil
1. Dokładności położenia podstawowej osnowy wysokościowej:
"Współrzędne znaków podziemnych punktów podstawowej osnowy wysokościowej
wyznacza się z dokładnością nie mniejszą niż 0,1 m względem poziomej osnowy
geodezyjnej, a współrzędne pozostałych znaków wysokościowych określa się z błędem nie
większym niż 5 m."
2. Błąd określenia położenia punktów wysokościowej osnowy szczegółowej=< 5m.
3. Natomiast średni błąd położenia punktów pomiarowej osnowy wys. nie może być większy niż 0,05m względem najbliższych punktów wysokościowej osnowy geodezyjnej
Dziwne trochę, ale tak jest w rozporządzeniach...
« Ostatnia zmiana: 11 Kwiecień 2014, 20:45 wysłana przez saska2 »

Offline jerro

  • *
  • Stażysta
  • *
  • Wiadomości: 104
  • Płeć: Mężczyzna
  • System:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Przeglądarka:
  • Chrome 33.0.1750.154 Chrome 33.0.1750.154
    • Zobacz profil

Odp: [1] Dokładność osnowy wysokościowej

  • dnia: 11 Kwiecień 2014, 15:46
a nie chodzi przypadkiem o współrzędne x,y ??

 :)
"Wszyscy wiedzą, że czegoś nie da się zrobić. I wtedy pojawia się ten jeden, który nie wie, że się nie da, i on właśnie to coś robi." - A. Einstein

Offline saska2

  • *
  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 47
  • System:
  • Windows XP Windows XP
  • Przeglądarka:
  • MS Internet Explorer 8.0 MS Internet Explorer 8.0
    • Zobacz profil

Odp: [1] Dokładność osnowy wysokościowej

  • dnia: 11 Kwiecień 2014, 20:13
No tak, chodzi o x,y. Ale i tak mnie to dziwi, czemu te 5 m
« Ostatnia zmiana: 11 Kwiecień 2014, 20:46 wysłana przez saska2 »

Offline Alena

  • *
  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 30
  • Płeć: Kobieta
  • System:
  • Windows 8/Server 2012 Windows 8/Server 2012
  • Przeglądarka:
  • Chrome 34.0.1847.137 Chrome 34.0.1847.137
    • Zobacz profil
No tak, chodzi o x,y. Ale i tak mnie to dziwi, czemu te 5 m

Mnóstwo reperów w ogóle nie ma współrzędnych X, Y, więc dobre i te 5 m wymagane w rozporządzeniu. Lokalizowanie reperów to często żmudna praca, a jak będą współrzędne, chociażby z dokładnością tylko 5m, to i tak będzie super. Także wszystko jest OK.  O0

Offline piotr j.

  • *
  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 49
  • System:
  • Windows XP Windows XP
  • Przeglądarka:
  • Firefox 29.0 Firefox 29.0
    • Zobacz profil
Cytuj
Mnóstwo reperów w ogóle nie ma współrzędnych X, Y, więc dobre i te 5 m wymagane w rozporządzeniu. Lokalizowanie reperów to często żmudna praca, a jak będą współrzędne, chociażby z dokładnością tylko 5m, to i tak będzie super. Także wszystko jest OK.  O0

Dokładnie, te 5m. dotyczy reperów położonych ponad powierzchnią ziemi (np na obiektach budowlanych). Taka dokładność w zupełności wystarczy, aby taki reper zlokalizować.

Offline ewmapa_2014

  • *
  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 21
  • Płeć: Mężczyzna
  • System:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Przeglądarka:
  • Firefox 29.0 Firefox 29.0
    • Zobacz profil
a w którym miejscu jest napisane o tych 5 m??? chyba przeoczyłam....;/

Offline bh

  • *
  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 15
  • Płeć: Kobieta
  • System:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Przeglądarka:
  • Chrome 35.0.1916.114 Chrome 35.0.1916.114
    • Zobacz profil
Rozp ws osnów - załącznik nr 1 rozdział 3 pkt 10:)

Offline pitter

  • *
  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 16
  • Płeć: Mężczyzna
  • System:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Przeglądarka:
  • Chrome 35.0.1916.153 Chrome 35.0.1916.153
    • Zobacz profil
Czy tylko ja mam wrażenie, że w par. 16.3. rozporządzenia w sprawie standardów... autorom z rozpędu napisało się "średni błąd położenia" zamiast "średni błąd wysokości"? Czytając treść tak jak jest, to dla pomiarowej osnowy wysokościowej nie ma żadnych wymagań co do dokładności pionowej jeżeli ta osnowa nie będzie wykorzystana do pomiaru kanalizacji (wtedy wchodzi par. 16.4.).

Offline aj

  • *
  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 38
  • System:
  • Windows XP Windows XP
  • Przeglądarka:
  • Opera 12.16 Opera 12.16
    • Zobacz profil
Czy tylko ja mam wrażenie, że w par. 16.3. rozporządzenia w sprawie standardów... autorom z rozpędu napisało się "średni błąd położenia" zamiast "średni błąd wysokości"? Czytając treść tak jak jest, to dla pomiarowej osnowy wysokościowej nie ma żadnych wymagań co do dokładności pionowej jeżeli ta osnowa nie będzie wykorzystana do pomiaru kanalizacji (wtedy wchodzi par. 16.4.).

Też mnie zastanawia ten paragraf. Na kursie była o tym mowa, ale jakoś za szybko przeszliśmy do nastepnęgo punktu i nie zdążyłam tego przetrawić. Zdaje się, że przez położenie należy rozumieć położenie pionowe punktu względem osnowy wysokościowej. Może ktoś miał wykłady na ten temat z Panem Kłopotkiem i pamięta o co dokładnie chodziło?
« Ostatnia zmiana: 19 Czerwiec 2014, 21:57 wysłana przez Brook »

Offline pitter

  • *
  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 16
  • Płeć: Mężczyzna
  • System:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Przeglądarka:
  • Chrome 35.0.1916.153 Chrome 35.0.1916.153
    • Zobacz profil
... Zdaje się, że przez położenie należy rozumieć położenie pionowe punktu względem osnowy wysokościowej...
Ale na początku rozporządzenia mamy:
Cytuj
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
...
3) błędzie średnim położenia punktu - rozumie się przez to pierwiastek z sumy kwadratów błędów średnich współrzędnych płaskich prostokątnych, przy założeniu normalnego rozkładu błędów położenia punktów o prawdopodobieństwie nie mniejszym niż 0,68;

Offline aj

  • *
  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 38
  • System:
  • Windows XP Windows XP
  • Przeglądarka:
  • Opera 12.16 Opera 12.16
    • Zobacz profil
Zgadzam się z Tobą, rzeczywiście należy to pewnie tak czytać.
Zastanawiam mnie tylko po co mamy określać położenie pomiarowej osnowy wysokościowej z błędem nie przekraczającym 0.05m względem punktu, który sam ma określone współrzędne płaskie z dokładnością +/-5m:
pkt 10. Załącznika nr 1 do Rozporządzenia w sprawie osnów: "Współrzędne znaków podziemnych punktów podstawowej osnowy wysokościowej wyznacza się z dokładnością nie mniejszą niż 0,1 m względem poziomej osnowy geodezyjnej, a współrzędne pozostałych znaków wysokościowych określa się z błędem nie większym niż 5 m."

Miejmy nadzieję, że Komisja nie będzie tak dociekliwa  :)