Pytania z ustawy o ochronie informacji niejawnych

Zaczęty przez support, Niedziela 20 Marzec 2011, 17:21:56

Poprzedni wątek - Następny wątek

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

supportAutor w?tku

Postępowanie sprawdzające związane z dostępem do informacji niejawnych ma na celu:

a) sprawdzenie czy osoba sprawdzana daje rękojmię zachowania tajemnicy,
b) sprawdzenie czy osoba sprawdzana może być dopuszczona do wykonywania prac, z którymi łączy się dostęp do informacji niejawnych,
c) ustalenie czy istnieją różnice między poziomem życia osoby sprawdzanej dopuszczonej do wykonywania prac zleconych, a uzyskanymi przez nią dochodami,
d) ustalenie czy osoba sprawdzana dopuszczana do prac zleconych jest podatna na szantaż lub wywieranie presji.

CytatArt. 35. 1. Postępowanie sprawdzające ma na celu ustalenie, czy osoba sprawdzana daje rękojmię zachowania tajemnicy.
2. W toku postępowania sprawdzającego ustala się, czy istnieją wątpliwości dotyczące:
   1)   uczestnictwa, współpracy lub popierania przez osobę sprawdzaną działalności szpiegowskiej, terrorystycznej, sabotażowej albo innej wymierzonej przeciwko Rzeczypospolitej Polskiej;
   2)   ukrywania lub świadomego niezgodnego z prawdą podawania przez osobę sprawdzaną w postępowaniu sprawdzającym informacji mających znaczenie dla ochrony informacji niejawnych, a także występowania związanych z tą osobą okoliczności powodujących ryzyko jej podatności na szantaż lub wywieranie presji;
   3)   przestrzegania porządku konstytucyjnego Rzeczypospolitej Polskiej, a przede wszystkim, czy osoba sprawdzana uczestniczyła lub uczestniczy, współpracowała lub współpracuje z partiami politycznymi albo innymi organizacjami, o których mowa w art. 13 Konstytucji;
   4)   zagrożenia osoby sprawdzanej ze strony obcych służb specjalnych w postaci prób werbunku lub nawiązania z nią kontaktu, a zwłaszcza obawy o wywieranie w tym celu presji;
   5)   właściwego postępowania z informacjami niejawnymi.
3. W toku postępowania sprawdzającego, o którym mowa w art. 36 ust. 1 pkt 2 i 3, ponadto ustala się, czy istnieją wątpliwości:
   1)   związane z wyraźną różnicą między poziomem życia osoby sprawdzanej a uzyskiwanymi przez nią dochodami;
   2)   związane z ewentualnymi informacjami o chorobie psychicznej lub innych zakłóceniach czynności psychicznych ograniczających sprawność umysłową i mogących negatywnie wpłynąć na zdolność osoby sprawdzanej do zajmowania stanowiska albo wykonywania prac związanych z dostępem do informacji niejawnych stanowiących tajemnicę państwową;
   3)   związane z uzależnieniem od alkoholu lub narkotyków.
4. W celu dokonania ustaleń, o których mowa w ust. 3 pkt 2 i 3, służba ochrony państwa może zobowiązać osobę sprawdzaną do poddania się specjalistycznym badaniom oraz udostępnienia wyników tych badań.
5. W razie niedających się usunąć wątpliwości, o których mowa w ust. 2 lub 3, interes ochrony informacji niejawnych ma pierwszeństwo przed innymi prawnie chronionymi interesami.
"Być narodowi użytecznym" - Stanisław Staszic, Patron techników polskich.


supportAutor w?tku

Nie udostępnia się akt postępowań sprawdzających prowadzonych w odniesieniu do osób, które na zlecenie wykonują prace, z którymi łączy się dostęp do informacji stanowiących tajemnicę służbową:

a) osobie sprawdzanej ubiegającej się o zlecenie,
b) osobie, która zleca prace,
c) sądowi administracyjnemu,
d) sądowi w c celu ścigania karnego.

CytatArt. 42.
3. Akta zakończonych postępowań sprawdzających, prowadzonych w odniesieniu do osób ubiegających się o stanowisko lub zlecenie pracy, z którymi łączy się dostęp do informacji niejawnych stanowiących tajemnicę służbową, są przechowywane przez pełnomocnika ochrony i są udostępniane do wglądu wyłącznie na pisemne żądanie:
   1)   osobie sprawdzanej;
   2)   sądowi lub prokuratorowi dla celów postępowania karnego;
   3)    Prezesowi Rady Ministrów, Szefowi Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Szefowi Agencji Wywiadu, Szefowi Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Szefowi Służby Wywiadu Wojskowego, Szefowi Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Komendantowi Głównemu Policji, Komendantowi Głównemu Żandarmerii Wojskowej, Komendantowi Głównemu Straży Granicznej lub Dyrektorowi Generalnemu Służby Więziennej w celu rozpatrzenia odwołania;
   4)   sądowi administracyjnemu w związku z rozpatrywaniem skargi;
   5)   osobie upoważnionej do obsady stanowiska, pełnomocnikom ochrony lub właściwym służbom ochrony państwa dla celów postępowania sprawdzającego lub kontroli, o której mowa w art. 14 ust. 1 pkt 1.
"Być narodowi użytecznym" - Stanisław Staszic, Patron techników polskich.


supportAutor w?tku

Systemy i sieci teleinformatyczne służące do przekazywania informacji niejawnych:

a) wymagają wyposażenia w urządzenia i narzędzia kryptograficzne,
b) nie wymagają wyposażenia w urządzenia i narzędzia kryptograficzne,
c) nie wymagają wyposażenia w urządzenia i narzędzia kryptograficzne, o ile podlegają certyfikacji,
d) nie podlegają certyfikacji, jeżeli to wynika z decyzji Szefa Służby Ochrony Państwa.

CytatArt. 60. 1. Systemy i sieci teleinformatyczne, w których mają być wytwarzane, przetwarzane, przechowywane lub przekazywane informacje niejawne, podlegają akredytacji bezpieczeństwa teleinformatycznego przez służby ochrony państwa.
2. Akredytacja, o której mowa w ust. 1, następuje na podstawie dokumentów szczególnych wymagań bezpieczeństwa i procedur bezpiecznej eksploatacji.
3. Urządzenia i narzędzia kryptograficzne, służące do ochrony informacji niejawnych stanowiących tajemnicę państwową lub tajemnicę służbową oznaczonych klauzulą "poufne", podlegają badaniom i certyfikacji prowadzonym przez służby ochrony państwa.
4. W wyniku badań i certyfikacji, o których mowa w ust. 3, służby ochrony państwa wydają wzajemnie uznawane certyfikaty ochrony kryptograficznej.
5. Wytwarzanie, przetwarzanie, przechowywanie lub przekazywanie informacji niejawnych stanowiących tajemnicę państwową, odpowiednio do ich klauzuli tajności, jest dopuszczalne po uzyskaniu certyfikatu akredytacji bezpieczeństwa teleinformatycznego dla systemu lub sieci teleinformatycznej, wydanego przez właściwą służbę ochrony państwa.
6. Certyfikat, o którym mowa w ust. 5, wydaje się na podstawie:
   1)   przeprowadzonych zgodnie z ustawą postępowań sprawdzających wobec osób mających dostęp do systemu lub sieci teleinformatycznej;
   2)   zatwierdzonych przez właściwą służbę ochrony państwa dokumentów szczególnych wymagań bezpieczeństwa i procedur bezpiecznej eksploatacji;
   3)   audytu bezpieczeństwa systemu lub sieci teleinformatycznej, polegającego na weryfikacji poprawności realizacji wymagań i procedur, określonych w dokumentach szczególnych wymagań bezpieczeństwa i procedur bezpiecznej eksploatacji.
7. Szef właściwej służby ochrony państwa po zapoznaniu się z wynikiem analizy ryzyka dla bezpieczeństwa informacji niejawnych może, bez spełnienia niektórych wymagań w zakresie ochrony fizycznej, elektromagnetycznej lub kryptograficznej, dokonać, na czas określony, nie dłuższy jednak niż na 2 lata, akredytacji bezpieczeństwa teleinformatycznego systemu lub sieci teleinformatycznej, którym przyznano określoną klauzulę tajności, w przypadku gdy brak możliwości ich eksploatacji powodowałby zagrożenie dla porządku publicznego, obronności, bezpieczeństwa albo interesów międzynarodowych państwa.
8. Kierownicy jednostek organizacyjnych organów uprawnionych do prowadzenia na mocy odrębnych przepisów czynności operacyjno-rozpoznawczych mogą podjąć decyzję o eksploatacji środków technicznych umożliwiających uzyskiwanie, przetwarzanie, przechowywanie i przekazywanie w sposób tajny informacji oraz utrwalanie dowodów, bez konieczności spełnienia wymagań określonych w ust. 1 i 3 oraz 5 i 6, w przypadkach gdy ich spełnienie uniemożliwiałoby lub w znacznym stopniu utrudniałoby realizację czynności operacyjnych.
"Być narodowi użytecznym" - Stanisław Staszic, Patron techników polskich.


supportAutor w?tku

Jednostka organizacyjna, która wytwarza, przetwarza i przekazuje informacje niejawne:

a) jest zobowiązana zorganizować kancelarię tajną,
b) jest zobowiązana zorganizować kancelarię tajną na podstawie decyzji Szefa Służby Ochrony Państwa,
c) jest zwolniona z obowiązku zorganizowania kancelarii tajnej, o ile uzyska decyzję Szefa Służby Ochrony Państwa,
d) jest zwolniona z obowiązku zorganizowania kancelarii tajnej w przypadkach określonych w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw wewnętrznych.

CytatArt. 50. 1. Jednostka organizacyjna, w której są wytwarzane, przetwarzane, przekazywane lub przechowywane dokumenty zawierające informacje niejawne oznaczone klauzulą "poufne" lub stanowiące tajemnicę państwową, ma obowiązek zorganizowania kancelarii, zwanej dalej "kancelarią tajną". W przypadku uzasadnionym względami organizacyjnymi kierownik jednostki organizacyjnej może utworzyć więcej niż jedną kancelarię tajną.
"Być narodowi użytecznym" - Stanisław Staszic, Patron techników polskich.


supportAutor w?tku

Klauzulę tajności dokumentom przyznaje:

a) pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych,
b) kierownik jednostki,
c) osoba upoważniona do podpisania dokumentu,
d) służba ochrony państwa.

CytatArt. 21. 1. Klauzulę tajności przyznaje osoba, która jest upoważniona do podpisania dokumentu lub oznaczenia innego niż dokument materiału.
"Być narodowi użytecznym" - Stanisław Staszic, Patron techników polskich.


supportAutor w?tku

Dz.U. 2010 nr 182 poz. 1228 Ustawa z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych
pytania zostały opracowane w oparciu o uchylony przepis Dz.U. 1999 nr 11 poz. 95 Ustawa z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych.


Odpowiedzialnym za ochronę informacji niejawnych w jednostce organizacyjnej jest:

a) pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych,
b) kierownik jednostki,
c) osoba przyznająca klauzulę tajności dokumentom,
d) osoba posiadająca poświadczenie bezpieczeństwa.

CytatArt. 18. 1. Za ochronę informacji niejawnych odpowiada kierownik jednostki organizacyjnej, w której takie informacje są wytwarzane, przetwarzane, przekazywane lub przechowywane.
"Być narodowi użytecznym" - Stanisław Staszic, Patron techników polskich.