[2] W trakcie regulowania stanu prawnego gruntów zajętych pod drogi publiczne...

Zaczęty przez basia_83, Wtorek 20 Sierpień 2013, 22:44:21

Poprzedni wątek - Następny wątek

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

piotrek

Przed reformą była to droga lokalna miejska, i na podstawie art. 103 ust.2 (przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną) stała się drogą gminną (zresztą nie pierwszą drogą publiczną która na terenie gminy stanowi drogę gruntową).
Problem teraz w tym, że mieszkańcy chcą aby im gmina tą drogę utwardziła, np. destruktem.
Gmina z chęcią by to zrobiła, ale ma związane ręce bo w zasadzie nie ma swojego gruntu i nie może dokonać tych prac na terenie prywatnym.
Brak MPZP, decyzji ZRID w najbliższym czasie raczej nie będzie. Czyli w grę wchodzą tylko indywidualne podziały w oparciu o warunki zabudowy.
Czy jest może jeszcze jakieś inne wyjście z tej sytuacji, aby gmina miała prawo własności gruntu, na którym znajduje się ta droga gruntowa.

nusia

Osobiście nie spotkałam się z takim przypadkiem ale wg mnie nie ma znaczenia czy jest to droga gruntowa czy asfaltowa. Przede wszystkim musisz się upewnić czy jest to droga publiczna a nie wewnętrzna bo po tej dacie drogi traciły swoja rangę tzn. musisz mieć uchwałę rady gminy przed i po tej dacie o zaliczeniu to kategorii dróg publicznych (jeżeli jest to droga gruntowa sugeruje mi to, że może to być droga wewnętrzna stanowiąca współwłasność osób fizycznych i Gminy - bo tak też może być i przepisy art. 73 nie mają zastosowania). Ale jeżeli masz uchwały o zaliczeniu do kategorii dróg publicznych (przed i po dacie 31.12.1998 r.) to ten przepis ma zastosowanie a granice określasz zgodnie ze stanem faktycznym zajęcia drogi na gruncie wg stanu na dzień 31.12.1998 r.

Ale jeszcze musisz wziąć pod uwagę fakt, że jeżeli chcesz zastosować te przepisy to właściwy zarządca drogi w tym przypadku gdy gminna droga publiczna - Wójt, musi się wykazać tzw. władztwem publicznoprawnym tzn. że na gruncie stanowiącym własność osób fizycznych władał jak zarządca drogi. Musi się wykazać, że wykonywał wszystkie obowiązki zarządcy drogi zgodnie z ustawą o drogach publicznych (utrzymywanie, remontowanie itp). Musi do wniosku do Wojewody przedłożyć dokumenty z których by to wynikało np. faktury za koszenia traw, utrzymania drogi, zeznania świadków.
W tym przypadku jeżeli droga nie jest urządzona ciężko będzie wykazać, że grunt był we władaniu Wójta - tak jak mówi przepis. I nawet jeżeli Wójt złoży wniosek do Wojewody, Wojewoda powinien wydać decyzje odmowna z uwagi na to, że nie mógł być grunt we władaniu Wójta skoro droga nie urządzona do dzisiejszego dnia.  Jest to decyzja deklaratoryjna- czyli potwierdzająca stan faktyczny jaki zaistniał w danej dacie- ale musiał on zaistnieć, co ma być potwierdzone w dokumentach a w Twoim przypadku nic na to nie wskazuje, że tak było:)

piotrek

mam pytanie, w szczególności do osób które wykonywały takie opracowania,
czy powyższe przepisy mogą mieć zastosowanie w przypadku, gdy ulica (droga) przed rokiem 1998 otrzymała status drogi publicznej (gminna) ale nigdy nie została urządzona - stanowi drogę gruntową, która częściowo przebiega po gruncie gminy a częściowo po gruntach prywatnych? (grunt gminy ma szerokość ok. 1,5m a droga ma szerokość ok 4m)

nusia

Nie ma co rozkminiać bo sprawa jest prosta. Jak wyjdziesz od podstaw tzn. postępowanie wszczyna się na wniosek strony lub z urzędu.

Na wniosek strony: postępowania można wszcząć na wniosek osoby, która ma interes prawny czyli napewno właściciela.
I teraz:

art. 2 i 2a ustawy o drogach publicznych:

1. Drogi publiczne ze względu na funkcje w sieci drogowej dzielą się na następują-
ce kategorie:
1) drogi krajowe;
2) drogi wojewódzkie;
3) drogi powiatowe;
4) drogi gminne.

Art. 2a.
1. Drogi krajowe stanowią własność Skarbu Państwa
2. Drogi wojewódzkie, powiatowe lub gminne, stanowią własność właściwego samorządu województwa, powiatu lub gminy.

Idąc dalej. art 19 ustawy o drogach...

2. Zarządcami dróg, z zastrzeżeniem ust. 3, 5 i 8, są dla dróg:
1) krajowych – Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad;
2) wojewódzkich – zarząd województwa;
3) powiatowych – zarząd powiatu;
4) gminnych – wójt (burmistrz, prezydent miasta).

5. W granicach miast na prawach powiatu zarządcą wszystkich dróg publicznych, z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych, jest prezydent miasta.

I stąd masz, że zarządca w imieniu właściciela składa wniosek.

Z urzędu:
Dotychczasowy właściciel nie może złożyć wniosku (tzn. ten przed 31.12.2013 r.) bo nie jest już właścicielem i nie ma interesu prawnego do złożenia wniosku o wszczęcie postępowania, ma jedynie faktyczny. Dlatego były właściciel jak chce uregulować sprawy idzie do wojewody i mówi, uprzejmie donoszę, że grunt zajęty  drogę publiczną, nie stanowi własności odpowiednio, Sp, Województwa, powiatu i gminy a stanowiący wedle dokumentów moją własność." I na tej podstawie wojewoda wszczyna z urzędu postępowanie.


fresco

Cytat: basia_83 w Wtorek 20 Sierpień 2013, 22:44:21

2) dla kogo - na wnioskiem o uregulowanie stanu prawnego drogi: dla zarządca drogi
                  a) krajowych – Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad;
                  b) wojewódzkich – zarząd województwa;
                  c) powiatowych – zarząd powiatu;
                  d) gminnych – wójt (burmistrz, prezydent miasta)
lub właściciel nieruchomości
                - z urzędu: dla wojewody
Nie mogę nigdzie znaleźć przepisu, z którego wynika, że to akurat zarządca drogi składa wniosek. I czy jest w tym przypadku działanie z urzędu? Może ktoś podpowiedzieć jaka jest tego podstawa prawna??

W komentarzu do art. 73 na stronie LEXa p. Wolanin stwierdził:
"Postępowanie administracyjne wszczyna się na żądanie strony lub z urzędu (art. 61 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) - dalej k.p.a.). Zgodnie zaś z art. 28 k.p.a. stroną postępowania jest każdy, czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie albo kto żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek. Skoro zatem przepis art. 73 u.r.a.p. nie zastrzega wszczęcia postępowania na wniosek strony, to postępowanie administracyjne prowadzone na podstawie art. 73 u.r.a.p. przez wojewodę może być wszczęte zarówno na wniosek co najmniej jednej z jego stron lub nawet z urzędu. Stronami zaś tego postępowania jest dotychczasowy właściciel (współwłaściciele) nieruchomości oraz nowy jej właściciel - Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego, reprezentowani przez swoje organy."
A w związku z tym do podstawy prawnej należałoby dodać Kodeks postępowania administracyjnego?
No i druga kwestia- nadal nie ma tu mowy o zarządcach drogi.  :uglystupid2:
Choć z drugiej strony pytanie brzmi "dla kogo wykonuje taki podział?" a nie na czyj wniosek, więc odp brzmi dla dotychczasowego właściciela, SP lub JST?  ::)

No i kolejne:

Bura Andrzej
artykuł
ST.2001.5.18
Przejmowanie gruntów zajętych pod drogi publiczne. Teza nr 6
30047/6

"Wnioskodawcą [w sprawie o wydanie przez wojewodę decyzji potwierdzającej nabycie przez Skarb Państwa czy jednostkę samorządu terytorialnego własności nieruchomości drogowej] nie może być dotychczasowy właściciel nieruchomości. Można z tego wywieść, że na wojewodzie ciąży obowiązek zbadania, czy wniosek pochodzi od uprawnionego wnioskodawcy."

Im więcej czytam tym bardziej głupieje w tym temacie  :dash2: :crazy: :surrender:

nusia

Nie bardzo rozumiem o co chodzi.

Jeżeli właściciel świadomy był że na jego gruncie zlokalizowana była była droga powinien zwrócić się do  odpowiedniego zarządcy drogi o uregulowanie tego stanu i odnośnie podziału nic się nie zmienia - bez względu na czas, takie postępowania toczą się jeszcze dzisiaj (ewentualnie uprzejmie donosił do wojewody o zaistniałym fakcie i wojewoda podejmował odpowiednie kroki w celu wydania decyzji deklaratoryjne) . W przypadku podziału wszystko jak wcześniej

A jeżeli właściciel złożył wniosek o odszkodowanie od 1.01.2001 r. do 31.12.2005 r. w zasadzie wystarczyło złożyć wniosek w jakimkolwiek urzędzie, który na podstawie art. 65 kpa powinien właściwemu organowi dostarczyć (a liczyła się data wpływu do organu pierwszego) wówczas:
-w odniesieniu do dróg będących w dniu 31 grudnia 1998 r. drogami gminnymi  wypłacała gmina
w odniesieniu do pozostałych dróg Skarb Państwa (czyli starosta reprezentujący SP)
A jeżeli nie złożył wniosku o odszkodowanie wówczas grunt przechodził z mocy prawa bez odszkodowania.

Sprawy regulacji a odszkodowania toczą się w dwóch odrębnych postępowaniach administracyjnych i przed różnymi organami.A co ciekawe bardzo często regulacja pasów drogowych (choć nie zawsze) miała miejsce dopiero po 2005 r. gdy odpowiedni zarządcy drogi występowali do Wojewody z wnioskiem o wszczęcie postępowania, geodeta sporządzał dokumentację wg stanu z dnia 31.12.1998 r., pokazywał granice, ludzie nawet nie wiedzieli że droga była na ich gruncie a minął czas na złożenie wniosku o odszkodowanie wobec czego grunt przechodził bez odszkodowania.

AniaGybka

A co w przypadku gdy do końca roku 2005 właściciel wystąpił o odszkodowanie ? Czy wtedy musiał dokonać podziału na własną rękę aby udowodnić ile jego gruntu przeszło na Skarb Państwa ?

nusia

Dodałabym:
dla kogo - na wniosek zarządcy drogi tzn:
    a) krajowych – Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad;
    b) wojewódzkich – zarząd województwa;
    c) powiatowych – zarząd powiatu;
    d) gminnych – wójt (burmistrz, prezydent miasta)


powyższe art. 19 ust. 2 ustawy o drogach publicznych

a w miastach na prawach powiatu, wyłączeniem dróg ekspresowych i autostrad na wniosek Prezydenta Miasta , który jest zarządcą wszystkich dróg na terenie miasta na prawach powiatu:) ( art. 19 ust. 5 udp)

nusia

Z uwagi na bark regulacji w ustawie przepisy wprowadzające ustawy....... należy zastosować zasadę ogólną wynikającą z art. 17 k.p.a. zatem organem odwoławczym będzie właściwy w sprawie minister tzn. w tematyce dróg Minister Infrastruktury i Rozwoju (taka nazwa obecnie funkcjonuje)

ninia_2009

Do kogo się można odwołać od tej decyzji, co jet podstawą prawną? /czy odpowiedzią jest art.11g ust o szczeg zasad przyg. i realizacji ?/.

Jak

Wniosek o wydanie decyzji wojewody (art. 73)  składa właściwy zarządca drogi. W przypadku dróg krajowych jest to Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad.

Brook

www.geodetachelm.pl
www.geodezja-chelm.pl

Uśmiech najkrótszą drogą do człowieka

kkraq

Cytat: Mat w Poniedziałek 28 Kwiecień 2014, 17:58:45
To w końcu na czyj wniosek ? starosty jak wynika z tego tekstu ?

Podejrzewam że w przypadku:
a) dróg krajowych stanowiących własność S.P. - starosta
b) dróg wojewódzkich - zarząd województwa,
c) dróg powiatowych - zarząd powiatu,
d) dróg gminnych - wójt (burmistrz, prezydent)

poprawcie jak się mylę? Brook powinna wiedzieć podobno uczestniczyła w takich procederach ;)

Mat


hellios

a nawet trzeba by skrócić, to znalazłem gdzieś kiedyś w sieci i wrzuciłem do wglądu. sam bym się pewnie nie trudził z taką ilością tekstu, a już na pewno na egzaminie...
Mamy prawo do szczęścia, nie mamy szczęścia do prawa