[2] W trakcie przyjęcia granic do podziału nieruchomości wystąpił poważny spór..

Zaczęty przez jkbsrwk, Czwartek 28 Styczeń 2016, 17:19:08

Poprzedni wątek - Następny wątek

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Jigs

..dalej nie jestem przeknony ,żeby trzeba by było pisać z EGiB , ważne jest to że dane na podstawie których przyjmujesz granice mogą pochodzić z kw i innych dokumentów a w razie ich braku z katastru - przecież w par 6 rozp w sprawie podziałów wyraźnie jest to napisane:

[xquote]§ 6. 1. Do opracowania mapy z projektem podziału nieruchomości, o której mowa w art. 97 ust. 1a pkt 8, przyjęcie granic nieruchomości podlegającej podziałowi następuje w wyniku badania:
1) księgi wieczystej nieruchomości podlegającej podziałowi oraz innych dokumentów określających stan prawny nieruchomości;
2) danych wykazanych w katastrze nieruchomości.
2. W przypadku stwierdzenia niezgodności danych, o których mowa w ust. 1 pkt 2, z danymi wykazanymi w dokumentach, o których mowa w ust. 1 pkt 1, granice nieruchomości podlegającej podziałowi przyjmuje się na
podstawie danych wykazanych w dokumentach, o których mowa w ust. 1 pkt 1.
3. W przypadku braku dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, granice nieruchomości podlegającej podziałowi przyjmuje się na podstawie danych, o których mowa w ust. 1 pkt 2.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 3, o czynnościach przyjęcia granic zawiadamia się właściciela bądź użytkownika wieczystego nieruchomości podlegającej podziałowi oraz właścicieli bądź użytkowników wieczystych
nieruchomości sąsiadujących z nieruchomością podlegającą podziałowi, a w przypadku braku danych o tych osobach - osoby władające tymi nieruchomościami.
5. Do zawiadomień, o których mowa w ust. 4, stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące zawiadomień w postępowaniu o rozgraniczenie nieruchomości.[/xquote]

spór tylko wtedy jeżeli nie masz granic prawnych a jeżeli nie zgadzają się na takie przyjęcie wg katastru to informujesz o możliwości rozgraniczenia w celu uzyskania granic prawnych ...i wtedy całą postępowanie rozgraniczeniowe przeprowadzasz z właściwym ustaleniem.

...nie jestem biegły i nie czuję się pewnie w tym zakresie ale liczę na ewentualną pomoc w zrozumieniu tego co błędnie interpretuje...ale im więcej czytam tym bardziej dochodzę do wniosku ,że jeżeli sąsiad nie jest strona to go najzwyczajniej "olewamy"- nie wstrzymuje nam pracy - informując go że może sobie co najwyżej zrobić rozgraniczenie na własny koszt - i przyjmujemy granicę z katastru i tyle - wyraźnie par 6.1 opisuje nam skąd uzyskujemy dane do tego.




"Granice możliwości tak jak strach są często iluzją."
                                     Michael "Air" Jordan

jkbsrwkAutor w?tku

Ale wtedy trzeba zrobić ustalenie trybem rozp. ws EGiB, żeby było co przyjąć, więc jak dla mnie par. 36-39 jest jak najbardziej wskazany.

Wiesz.. zdarza się, że ktoś akceptuje dwa punkty, a wkopanego na prostej między nimi już nie:D Wydaje się absurdalne, ale już to kilka razy przerabiałem :D

Jigs

...ja nie pisałbym z EGiB - w niej pisze o działce ewidencyjnej nie o nieruchomości a chodzi o podział nieruchomości  :crazy2:
pisałbym z UGN 96 i 97 i rozp. o podziałach 2+6+7+9+14+15 i standardy 67

..sąsiad nie jest stroną o jakiej mówi KPA 28 - wyrok SA/Gd 3467/95
[xquote]
...decyzja o podziale nieruchomości nie rodzi praw do terenu i nie narusza prawa własności i uprawnień osób trzecich.
...właściciele nieruchomości przyległej do nieruchomości stanowiącej własność gminy, w odniesieniu do której wszczęto z urzędu postępowanie administracyjne o jej podział w trybie art. 97.3 pkt 2 UGN nie są stronami tego postepowania w rozumieniu art. 28 KPA... Osoby takie nie są również uprawnione do wniesienia skargi do sadu administracyjnego , gdyż nie posiadają interesu prawnego ...
[/xquote]
dalej mnie zastanawia ten spór przy przyjęciu....kogo z kim??? co nagle sąsiad wpadł i robi zadymę ??? o współwłasności nic nie pisze..najczęściej spór jest przy ustaleniu a przyjęcie następuje po np. ustaleniu więc ???  pytanie wyraźnie sugeruje czynność przyjęcia .
"Granice możliwości tak jak strach są często iluzją."
                                     Michael "Air" Jordan

jkbsrwkAutor w?tku

W trakcie przyjęcia granic do podziału nieruchomości wystąpił poważny spór, proszę wymienić wszystkie możliwe przypadki postępowania geodety oraz  odnieść się do rozgraniczenia.

Rozporządzenie ws podziałów:
§ 6.
1. Do opracowania mapy z projektem podziału nieruchomości, o której mowa w art. 97 ust. 1a pkt 8, przyjęcie granic nieruchomości podlegającej podziałowi następuje w wyniku badania:
1) księgi wieczystej nieruchomości podlegającej podziałowi oraz innych dokumentów określających stan prawny nieruchomości;
2) danych wykazanych w katastrze nieruchomości.
2. W przypadku stwierdzenia niezgodności danych, o których mowa w ust. 1 pkt 2, z danymi wykazanymi w dokumentach, o których mowa w ust. 1 pkt 1, granice nieruchomości podlegajàcej podziałowi przyjmuje się na podstawie danych wykazanych w dokumentach, o których mowa w ust. 1 pkt 1.
3. W przypadku braku dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, granice nieruchomości podlegającej podziałowi przyjmuje się na podstawie danych, o któ- rych mowa w ust. 1 pkt 2.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 3, o czynnościach przyjęcia granic zawiadamia się właściciela bądź użytkownika wieczystego nieruchomości podlegającej podziałowi oraz właścicieli bądż użytkowników wieczystych nieruchomości sąsiadujących z nieruchomością podlegającą podziałowi, a w przypadku braku danych o tych osobach — osoby władające tymi nieruchomościami.
5. Do zawiadomień, o których mowa w ust. 4, stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące zawiadomień w postępowaniu o rozgraniczenie nieruchomości.
§ 7.
1. Z czynności przyjęcia granic nieruchomości podlegającej podziałowi sporządza się protokół, o którym mowa w art. 97 ust. 1a pkt 5. 2. Protokół, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:
1) oznaczenie nieruchomości podlegającej podziałowi według danych z katastru nieruchomości oraz księgi wieczystej, a w razie jej braku — według innych dokumentów określających stan prawny nieruchomości;
2) informacje o dokumentach stanowiących podstawę przyjęcia granic nieruchomości podlegającej podziałowi;
3) szkic przebiegu granic nieruchomości podlegającej podziałowi;
4) opis przebiegu granic i położenia punktów granicznych nieruchomości podlegającej podziałowi;
5) datę sporządzenia protokołu oraz imię i nazwisko, numer uprawnień zawodowych i podpis osoby, która wykonała protokół.
3. W przypadku, o którym mowa w § 6 ust. 3, protokół, o którym mowa w ust. 1, zawiera dane wymienione w ust. 2 oraz listę i podpisy osób obecnych przy czynnościach przyjęcia granic.
§ 8.
1. Jeżeli podział nieruchomości polega na wydzieleniu działki o powierzchni do 33 % powierzchni nieruchomości podlegającej podziałowi, przepisy § 6—7 stosuje się tylko do tych odcinków granic nieruchomości, do których dochodzą projektowane granice podziału.

Rozporządzenie ws standardów:
§67
3. W  przypadku gdy współrzędne będące wynikiem pomiaru dotyczą punktów granicznych, w  stosunku do których w czynnościach ustalenia ich położenia ujawniony został spór graniczny, współrzędne te ujawnia się w roboczej bazie danych:
1) z informacją, że określają one przebieg granicy będącej przedmiotem sporu, lub
2) jeżeli zostaną one uprzednio ujawnione w  bazie danych ewidencji gruntów i budynków.
4. Informacje o punktach wyznaczających granice będące przedmiotem sporu zamieszcza się w formie opisowej na dokumentach tworzonych na podstawie zbiorów danych zawartych w roboczej bazie danych.

Rozporządzenie ws EGiB:
§ 36. 
Przebieg granic działek ewidencyjnych wykazuje się w ewidencji na podstawie dokumentacji geodezyjnej, przyjętej do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, sporządzonej:
1)w postępowaniu rozgraniczeniowym;
2)w celu podziału nieruchomości;
3)w postępowaniu scaleniowym i wymiany gruntów;
4)w postępowaniu dotyczącym scalenia i podziału nieruchomości;
5)na potrzeby postępowania sądowego lub administracyjnego, a następnie wykorzystanej do wydania prawomocnego orzeczenia sądowego lub ostatecznej decyzji administracyjnej;
6)przy zakładaniu, na podstawie poprzednio obowiązujących przepisów, katastru nieruchomości i ewidencji gruntów i budynków;
7)przez Straż Graniczną, jeżeli dokumentacja ta określa przebieg granic państwa z dokładnością odpowiednią dla ewidencji;
8)w wyniku geodezyjnego pomiaru sytuacyjnego istniejących lub wznowionych znaków granicznych albo wyznaczonych punktów granicznych.
§ 37. 
1. Jeżeli brak jest dokumentacji wymienionej w § 36 lub jeżeli zawarte w niej dane nie są wiarygodne, dane dotyczące przebiegu granic działek ewidencyjnych pozyskuje się w wyniku geodezyjnych pomiarów terenowych lub geodezyjnych pomiarów fotogrametrycznych poprzedzonych ustaleniem przebiegu tych granic.
2. Ustalenie przebiegu granic działek ewidencyjnych, w tym położenia wyznaczających je punktów granicznych, może nastąpić w oparciu o zobrazowania lotnicze, satelitarne lub ortofotomapę, jeżeli te zobrazowania lub ortofotomapa charakteryzują się rozdzielczością zapewniającą wizualizację szczegółów sytuacyjnych, które mogą mieć znaczenie przy ustaleniu przebiegu tych granic.
§ 38. 
1.  O czynnościach podjętych w celu ustalenia przebiegu granic działek ewidencyjnych wykonawca zawiadamia wszystkich właścicieli oraz użytkowników wieczystych tych działek, a także osoby władające tymi działkami na zasadach samoistnego posiadania.
2. Zawiadomienie o czynnościach podjętych w celu ustalenia przebiegu granic działek ewidencyjnych oprócz danych adresowych podmiotu, do którego jest ono kierowane, powinno zawierać następujące informacje:
1)dzień, godzinę i miejsce rozpoczęcia tych czynności;
2)oznaczenia i ewentualne dane adresowe działek ewidencyjnych, których będą dotyczyć te czynności, a także numery ksiąg wieczystych, jeżeli księgi takie są prowadzone dla tych działek;
3)pouczenie o konieczności posiadania dokumentu umożliwiającego ustalenie tożsamości osoby deklarującej swój udział w tych czynnościach oraz o tym, że udział w tych czynnościach leży w interesie podmiotu i że nieusprawiedliwione niewzięcie w nich udziału nie będzie stanowić przeszkody do ich przeprowadzenia.
3. Zawiadomienia o czynnościach podjętych w celu ustalenia przebiegu granic działek ewidencyjnych doręcza się podmiotom, o których mowa w ust. 1, za zwrotnym poświadczeniem odbioru lub za pokwitowaniem, nie później niż 7 dni przed wyznaczonym terminem.
4. W przypadku gdy właściciele, użytkownicy wieczyści oraz władający, o których mowa w ust. 1, nie są znani lub nie jest znane ich miejsce zamieszkania, na wniosek wykonawcy starosta zamieszcza na stronach internetowych Biuletynu Informacji Publicznej oraz na tablicy ogłoszeń starostwa powiatowego przez okres co najmniej 14 dni informacje, o których mowa w ust. 2 pkt 1-3, z tym że ostatni dzień tego okresu powinien nastąpić nie później niż 8 dni przed wyznaczonym terminem rozpoczęcia czynności podjętych w celu ustalenia przebiegu granic działek ewidencyjnych.
§ 39. 
1. Ustalenia przebiegu granic działek ewidencyjnych, w tym położenia wyznaczających je punktów granicznych, dokonuje wykonawca na podstawie zgodnych wskazań właścicieli lub użytkowników wieczystych tych działek albo osób władających tymi działkami na zasadach samoistnego posiadania, potwierdzonych ich zgodnym oświadczeniem złożonym do protokołu ustalenia przebiegu granic działek ewidencyjnych.
2. W przypadku gdy właściwe podmioty nie złożą do protokołu ustalenia przebiegu granic działek ewidencyjnych zgodnego oświadczenia, o którym mowa w ust. 1, przebieg granic działek ewidencyjnych, w tym położenie wyznaczających je punktów granicznych, ustala wykonawca według ostatniego spokojnego stanu posiadania, jeżeli ten stan posiadania nie jest sprzeczny z informacjami zawartymi w dostępnych dokumentach określających stan prawny gruntów w granicach tych działek.
3. W przypadku gdy spokojnego stanu posiadania, o którym mowa w ust. 2, nie można stwierdzić lub jest on sprzeczny z informacjami zawartymi w dostępnych dokumentach określających stan prawny gruntów, przebieg granic działek ewidencyjnych obejmujących te grunty, w tym położenie wyznaczających te granice punktów granicznych, ustala wykonawca po zbadaniu położenia znaków i śladów granicznych oraz przeprowadzeniu analizy wszelkich dostępnych dokumentów, zawierających informacje mające znaczenie w tym zakresie, w tym oświadczeń zainteresowanych podmiotów i świadków.
4. Ustalane punkty graniczne wykonawca oznacza na gruncie w sposób umożliwiający ich pomiar. Trwała stabilizacja tych punktów może nastąpić wyłącznie z inicjatywy i na koszt zainteresowanych i może dotyczyć wyłącznie punktów ustalonych w oparciu o zgodne oświadczenie, o którym mowa w ust. 1.
5. Wyniki ustaleń przebiegu granic działek ewidencyjnych wykonawca utrwala w protokole, którego wzór z przykładowymi wpisami zawiera załącznik nr 3 do rozporządzenia.
6.  Integralną częścią protokołu ustalenia przebiegu granic działek ewidencyjnych są szkice graniczne, sporządzone przez wykonawcę, które zawierają:
1)adres położenia działek, których granice są ustalane;
2)usytuowanie punktów granicznych w stosunku do szczegółów terenowych położonych na ustalanych granicach lub w ich bezpośrednim sąsiedztwie, takich jak budynki, ogrodzenia, słupy oraz miedze, przedstawione w sposób graficzny i doprecyzowane opisem lub danymi określającymi odległości tych punktów do szczegółów terenowych;
3)numery działek ewidencyjnych;
4)podpisy osób biorących udział w czynnościach podjętych w celu ustalenia przebiegu granic lub adnotację wykonawcy o odmowie złożenia podpisu;
5)podpis osoby, która sporządziła szkic graniczny.
7. W przypadku gdy ustalenie przebiegu granic działek ewidencyjnych odbywa się na podstawie zobrazowań lotniczych, satelitarnych lub ortofotomapy, informacje i podpisy, o których mowa w ust. 6, są treścią kopii tych zobrazowań lub ortofotomapy.
8. Informacje o spornych odcinkach granic działek ewidencyjnych ujawnia się w bazie danych ewidencyjnych oraz na wyrysach z mapy ewidencyjnej.

Wariant I: granica prawna/ istnieją jednoznaczne dokumenty na przebieg granicy.
Sytuacja mało prawdopodobna bo wtedy sąsiedzi nie byliby zawiadomieni i na etapie przyjęcia granic nie powstałby spór. Ale w takiej sytuacji geodeta powinien sporządzić protokół przyjęcia i przyjąć granicę na podstawie istniejących dokumentów, ewentualnie poinformować w protokole przyjęcia o zaistniałym sporze.- kontynuować podział.

Wariant II: brak danych na temat przebiegu granicy/ dane niewiarygodne:
Geodeta na etapie zawiadomień informuje strony, że zostaną przeprowadzone czynności ustalenia i przyjęcia granic nieruchomości celem podziału.

Opcja 1: W terenie jeśli wyniknie spór i nie uda się sporządzić protokołu ustalenia geodeta opisuje w protokołach sporne odcinki granicy i kontynuuje podział.
Opcja 2:  W terenie jeśli wyniknie spór i nie uda się sporządzić protokołu ustalenia geodeta nie kończy podziału, przekazuje powstałe dokumenty do ODGiK i na wniosek właściciela zostaje wszczęte postępowanie rozgraniczeniowe i dopiero podział wykonuje po zakończeniu rozgraniczenia.

Co do rozgraniczenia:
Wszystko zależy jak ,,duży" jest ten sporny odcinek i zasięg tego sporu w stosunku do koncepcji podziału. Jeśli sporny odcinek nie ma dużego znaczenia dla proponowanej linii podziałowej, a co za tym idzie nie jest uciążliwy dla zleceniodawcy to osobiście odradzałbym rozgraniczenie z racji dodatkowych kosztów. Jeśli jednak spór jest uciążliwy i jego rozwiązanie w przyszłości mogło by powodować problemy (np. wąska działka po podziale, na której ma się znaleźć budynek blisko granicy itd.) to rozgraniczenie jest jak najbardziej wskazane.
[PGiK, UoGN, Rozporządzenie ws podziałów: §6- §8, Rozporządzenie ws standardów: §67, Rozporządzenie ws EGiB: §36-§39]

Proszę o komentarz :)