Aktualności:

Forum w trakcie prac modernizacyjnych

Menu główne
Menu

Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.

Pokaż wiadomości Menu

Wiadomości - hellios

#46
jakiej aktualizacji?? myślisz chyba o ustaleniu przebiegu granic przy sporządzaniu mdcp
#47
Znalazłem zarys odpowiedzi do tego pytania

rozgraniczenie:
- z urzędu - w toku scalenia gruntów, lub gdy uzasadniają to potrzeby gospodarki narodowej, bądź interes społeczny
- na wniosek strony - w przypadkach sporu granicznego
wznowienie:
na wniosek strony, gdy znaki zostały przesunięte uszkodzone lub zniszczone i istnieją dokumenty pozwalające na jednoznaczne określenie pierwotnego położenia
ustalenie:
przy zakładaniu ewidencji gruntów i budynków oraz przy modernizacji ewidencji, a także jeżeli konieczny jest pomiar punktów granicznych, np. przy opracowaniu mapy do celów projektowych, a jednocześnie w PZGiK brak jest danych określających położenie tych punktów
przyjęcie:
w toku dokonywania podziałów nieruchomości z udziałem stron jeśli dla nieruchomości nie jest prowadzona KW, lub brak jest innych dokumentów określających stan prawny nieruchomości, bądź bez udziału stron jeśli dla nieruchomości jest prowadzona KW a w PZGiK jest dokumentacja będąca częścią składową operatu ewidencyjnego, która w sposób wiarygodny określa położenie punktów granicznych w państwowym systemie odniesień przestrzennych (wsp. X,Y). Dotyczy to również scalenia i podziału nieruchomości.

Podstawa prawna
ustawa z 17 maja 1989 r. Prawo Geodezyjne i Kartograficzne art. 29 i 39
Rozp. Min. Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków par. 36, 37, 82
Rozp. Rady Ministrów z 07 grudnia 2004 r. w sprawie sposobu i trybu dokonywania podziałów nieruchomości par. 6

i uchylone Rozp. Rady Ministrów z 24 marca 1998 r. w sprawie wykonania przepisów dotyczących scalania i podziału nieruchomości par. 12 ust. 2 pkt. 2 (było tam o przyjęciu granic), według Rozp. Rady Ministrów z dnia 4 maja 2005 par 9.
#48
a nawet trzeba by skrócić, to znalazłem gdzieś kiedyś w sieci i wrzuciłem do wglądu. sam bym się pewnie nie trudził z taką ilością tekstu, a już na pewno na egzaminie...
#50
A może nie ma co się zbytnio zagłębiać i napisać po najmniejszej linii oporu...

Prawa osób i jednostek organizacyjnych do gruntów, budynków i lokali uwidacznia się w ewidencji na podstawie:
1.   wpisów dokonanych w księgach wieczystych,
2.   prawomocnych orzeczeń sądowych,
3.   umów zawartych w formie aktów notarialnych, dotyczących ustanowienia lub przeniesienia praw rzeczowych do nieruchomości, z wyłączeniem umów dotyczących użytkowania wieczystego gruntów i własności lokali,
4.   ostatecznych decyzji administracyjnych,
5.   dyspozycji zawartych w aktach normatywnych,
6.   umów dzierżawy, o których mowa w § 11 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia w sprawie ewidencji gruntów i budynków.

W rozporządzeniu w sprawie ewidencji wprowadzono zapis dotyczący umowy w formie aktu notarialnego dotyczącego użytkowania wieczystego gruntów i własności lokali, nie stanowi podstawy wprowadzenia zmiany do EGiB ponieważ umowy dotyczące użytkowania wieczystego gruntu i własności lokali, wymagają dokonania wpisu w księdze wieczystej. Prawo przenoszone jest w momencie dokonania wpisu i to jest podstawą do uwidocznienia tego prawa w ewidencji gruntów i budynków. Właściwy w tej kwestii będzie więc punkt 1 przywołanego powyżej §12 rozporządzenia w sprawie ewidencji gruntów i budynków.

Podstawa prawna:
1. Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (§ 10-12)
2. Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (art. 27)
3. Ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (art. 7, ust. 2)
#51
W trakcie regulowania stanu prawnego gruntów zajętych przed 1 stycznia 1999 r. pod drogę publiczną okazało się, że w liniach rozgraniczających drogi znalazła się jedynie część dotychczasowej działki ewidencyjnej, a zatem nastąpił jej podział. Proszę wyjaśnić kto i dla kogo wykonuje taki podział oraz kto i w jakim dokumencie ten podział zatwierdza.

Ustawa Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną
Podstawę prawną przedstawionej powyżej sytuacji stanowi ustawa z dnia 13 października 1998 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (pwurap). Zgodnie z tą ustawą (art. 73 ust. 1):
Nieruchomości pozostające w dniu 31 grudnia 1998 r. we władaniu Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego nie stanowiące ich własności, a zajęte pod drogi publiczne, z dniem 1 stycznia 1999 r. stają się z mocy prawa własnością Skarbu Państwa lub właściwych jednostek samorządu terytorialnego za odszkodowaniem.
Podstawą do ujawnienia w księdze wieczystej przejścia na własność Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego nieruchomości, o których mowa powyżej, jest ostateczna decyzja wojewody. Decyzja ta ma charakter deklaratoryjny. Stanowi wyłącznie potwierdzenie faktu przejścia własności nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa lub jednostek samorządu.
Cytowany powyżej art. 73 ustawy pwurap znajduje zatem zastosowanie wobec wszystkich nieruchomości spełniających warunki określone w ust. 1, niezależnie od okoliczności, w jakich nastąpiło zajęcie nieruchomości i wybudowanie drogi publicznej. Kluczowym elementem w stosowaniu powyższego przepisu jest pojęcie drogi publicznej. Z uwagi na brak definicji drogi publicznej w ustawie pwurap po definicję tą trzeba sięgnąć do ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych:
Art. 1
Drogą publiczną jest droga zaliczona na podstawie niniejszej ustawy do jednej z kategorii dróg, z której może korzystać każdy, zgodnie z jej przeznaczeniem, z ograniczeniami i wyjątkami określonymi w tej ustawie lub innych przepisach szczególnych.
Aby więc, do regulowania stanu prawnego nieruchomości zajętych przed 1 stycznia 1999 r pod drogę publiczną, zastosować przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną zaliczenie drogi do odpowiedniej kategorii dróg publicznych powinno nastąpić przed 1 stycznia 1999 r. Należy więc ustalić czy przed 1 stycznia istniało rozporządzenie lub uchwała odpowiedniego organu jednostki samorządu terytorialnego o nadaniu drodze publicznej odpowiedniej kategorii.

Kategorie dróg publicznych
Drogi publiczne ze względu na funkcje w sieci drogowej dzielą się na: drogi krajowe, drogi wojewódzkie, drogi powiatowe oraz drogi gminne.
Kategorię drodze publicznej nadaje:
•   Minister właściwy do spraw transportu - w drodze rozporządzenia - w zakresie dróg krajowych;
•   Sejmik województwa - w drodze uchwały - w zakresie dróg wojewódzkich;
•   Rada powiatu - w drodze uchwały - w zakresie dróg powiatowych;
•   Rada gminy - w drodze uchwały - w zakresie dróg gminnych.
W razie braku odpowiedniego rozporządzenia lub uchwały grunty zajęte pod drogi publiczne nie mogą być nabywane w oparciu o ustawę pwurap. Mogą być natomiast nabyte w oparciu o przepisy przeniesienia prawa własności w ramach prawa cywilnego.

Nabywanie nieruchomości na podstawie Ustawy Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną
Jeżeli zachodzą przesłanki do nabycia nieruchomości na podstawie ustawy pwurap nie wiadomo kto i dla kogo wykonuje taki podział bo nie jest to w ustawie sprecyzowane. Trzeba w tym względzie sięgnąć po przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami (uogn) oraz rozporządzenia w sprawie sposobu i trybu dokonywania podziałów nieruchomości.

Kto wykonuje podział?
Czynności techniczne związane z podziałem nieruchomości może wykonać osoba posiadająca odpowiednie uprawnienia zawodowe w dziedzinie geodezji i kartografii. W tym przypadku niezbędne jest posiadanie uprawnień z zakresu 2 - rozgraniczanie i podziały nieruchomości (gruntów) oraz sporządzanie dokumentacji do celów prawnych.

Dla kogo podział jest wykonywany?
Postępowanie o podział nieruchomości może być prowadzone na wniosek strony lub z urzędu. W przypadku regulowania stanu prawnego gruntów zajętych przed 1 stycznia 1999 r pod drogę publiczną, podziału nieruchomości można dokonać z urzędu albo na wniosek odpowiednio starosty, wykonującego zadanie z zakresu administracji rządowej, zarządu powiatu albo zarządu województwa. Podział taki będzie przeprowadzony niezależnie od ustaleń planu miejscowego, a w przypadku braku planu niezależnie od decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, gdyż jest realizowany w celu wydzielenia części nieruchomości, której własność lub użytkowanie wieczyste zostały nabyte z mocy prawa (Art. 95.3 uogn).

Kto zatwierdza podział?
W ogólnym przypadku podziału nieruchomości dokonuje się na podstawie decyzji wójta, burmistrza albo prezydenta miasta zatwierdzającej podział. W przypadku jednak wydzielenia nieruchomości, której własność lub użytkowanie wieczyste zostały nabyte z mocy prawa nie wydaje się decyzji o której mowa powyżej. Ostateczna decyzja o nabyciu własności lub użytkowania wieczystego zatwierdza podział. Przytoczone brzmienie art. 96 uogn znajduje swoje potwierdzenie w ustawie pwurap - jeżeli istnieje konieczność określenia granic nieruchomości, które przeszły na własność Skarbu Państwa lub własność jednostek samorządu terytorialnego, wojewoda wydając decyzję w tej sprawie, nie wydaje decyzji o podziale nieruchomości.

Podstawa prawna:
1.   Ustawa z dnia 13 października 1998 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Art. 73)
2.   Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Art. 1-7)
3.   Ustawa z dnia 1998 r. o gospodarce nieruchomościami (Art. 95, 96)
4.   Rozporządzenie RM z dnia 7 grudnia 2004 r. w sprawie sposobu i trybu dokonywania podziałów nieruchomości
5.   Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Art. 42, 43)
#52
Pytania testowe / Odp: Nowe zestawienie pytań testowych
Środa 09 Kwiecień 2014, 11:32:42
ok monika_wyc, ale samo to, że "osoba składająca oświadczenie mogła się obawiać iż grozi jej niebezpieczeństwo majątkowe" nie jest wystarczające do nieważności oświadczenia, to jest jakby podstawą do odwołania oświadczenia, które należy złożyć na piśmie. przynajmniej ja to tak rozumuje...
tym bardziej, że w obu przytoczonych artykułach jest o uchyleniu się a nie o nieważności.
#53
Pytania testowe / Odp: Nowe zestawienie pytań testowych
Wtorek 08 Kwiecień 2014, 12:41:42
Cytat: wallyto w Poniedziałek 07 Kwiecień 2014, 19:13:30
Co myślicie o pytaniu 631 ( 922/1195/1522):

Oświadczenie woli złożone innej osobie pod groźbą:
a)   jest nieważne,
b)   jest ważne, o ile nie zostanie odwołane,
c)   jest nieważne, jeżeli zostanie odwołane przez kolejne oświadczenie woli złożone tej osobie na piśmie,
d)   jest nieważne, jeżeli z okoliczności wynika, że osoba składająca oświadczenie mogła się obawiać iż grozi jej niebezpieczeństwo majątkowe.

wg mnie prawidłowa jest odp D, jednak analizując dokładnie KC art. 87 i 88 można zastanowić się nad odpowiedzą C ...


poprawną odpowiedzią będzie C
Kodeks Cywilny
Art. 88. § 1. Uchylenie się od skutków prawnych oświadczenia woli, które zostało złożone innej osobie pod
wpływem błędu lub groźby, następuje przez oświadczenie złożone tej osobie na piśmie.
#54
Egzaminy / Odp: egzamin 1 lipca 2013
Poniedziałek 07 Kwiecień 2014, 14:41:42
dobrze jest znać podstawę prawną jak się nie zna odpowiedzi na pytanie. można czasem wybrnąć mówiąc, że kierował (ała) bym się ustawą ... generalnie na ustnym podawać podstawy prawnej nie trzeba.
#55
Pytania testowe / Odp: Nowe zestawienie pytań testowych
Poniedziałek 31 Marzec 2014, 09:19:25
nie może być odpowiedź B. zmiany weszły w roku 2011 i od tej daty jest przejściowy okres 36 miesięcy. Więc w tym pytaniu poprawną odpowiedzią będzie D, choć tak jak pisze znivviarz powinien być rok 2014 a nie 2015.
#56
Pytania testowe / Odp: Nowe zestawienie pytań testowych
Środa 26 Marzec 2014, 15:44:47
powieliłem odpowiedź, więc ją kasuje, przepraszam
#57
zdając na jedynkę miałem kilka segregatorów jeszcze wówczas z instrukcjami i ciężko się było odnaleźć, teraz na dwójkę biorę dwa - jeden z ustawami, drugi z rozporządzeniami i to ma wystarczyć. Inna sprawa, że samo posiadanie materiałów  jeszcze nic nie znaczy, trzeba też wiedzieć gdzie co szukać bo czasu wbrew pozorom nie jest wcale tak dużo.
sYsTEM połączył wiadomości: Czwartek 20 Marzec 2014, 08:27:52
aaa. i co mogę jeszcze podpowiedzieć to na egzaminie o ile jest to możliwe to najlepiej pisać w punktach żeby czasu nie brakło.
#58
wszystko zależy od komisji, generalnie rękopisy traktowane są jak tzw. "bryki"
#59
w poniedziałek dzwoniłem do GUGiKu z takim właśnie pytaniem, z tym że ja składałem dokumenty jeszcze w listopadzie i póki co postępowanie kwalifikacyjne i egzamin mam według starych zasad. Dla pewności możesz spróbować zadzwonić i dopytać dokładnie.
#60
zagadnienie to opisuje użytkownik ecia. jej się należą podziękowania
https://ewmapa.pl/egzaminy/egzamin-18-marca-2014/