Shoutbox

 

support

2020 Nov 12 13:57:35
o taki portal na jakiś czas do nas wpadnie

Błąd w liczeniu powierzchni działek

  • 13 Odpowiedzi
  • 4646 Wyświetleń

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline pawlo007

  • *
  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 7
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil

Błąd w liczeniu powierzchni działek

  • dnia: 17 Luty 2014, 10:18
Witam ostanio spotkałem się z problem liczenia powierzchni działki co prawda ta powierzchnia wynosi około 144 ha, a więc błąd jeśli chodzi na taką powierzchne nie jest duży gdyż około 7 metrów. Więc weksportowałem działkę z ewmapy i zaimportowałem ją do winkalka 4.04 i tam powierzchnia wychodzi o 7 metrów większa. Rozmawiałem z twórcą Winkalka i powiedział mi że winkalk liczy dobrze i zawiera uwzględnioną poprawkę do układu 2000 zgodnie z nowym rozporządzeniem. Więc może koledzy pomożecie mi i wytłumaczycie czy EwMapa liczy dobrze powierzchnie? Jeśli te same współrzędne daje do winkalka.

Offline alcapon

  • *
  • *
  • Wiadomości: 1950
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Pisałem na forum winkalka napiszę i tutaj.
Zapodaj jakieś dane to będziemy mięli o czym rozmawiać.
Tak to wróżenie z fusów.
Korepetycje z ewmapy -> ewmapa@o2.pl
http://www.youtube.com/user/ewmapa/videos

Offline pawlo007

  • *
  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 7
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Witam przesyłam eksportowaną działkę z Ewmapy. Proszę sprawdzić czy dobrze liczy w winkalku i w ewmapie

Offline alcapon

  • *
  • *
  • Wiadomości: 1950
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
U mnie różnica w powierzchni wynosi 3m2
Winkalk 1440148
EWMAPA 1440145

Różnica z pewnością ma coś wspólnego z poprawką do układu 2000.
Gdy odrzucimy poprawkę za układ to w obu programach pow. jest taka sama.

Pogadaj z kimś z geobidu, np. z panem Arturem (artur@geobid.pl)
Może wtedy wyjaśni się coś więcej.
Korepetycje z ewmapy -> ewmapa@o2.pl
http://www.youtube.com/user/ewmapa/videos

Offline john

  • *
  • *
  • Wiadomości: 36
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Tak jak pisze alcapon, EWMAPA liczy dla tej działki powierzchnię z poprawką równą 1440145. Skąd się bierze różnica ? To oczywiście ciężko obiektywnie powiedzieć. Żeby to wyjaśnić należałoby porównać zastosowane algorytmy. EWMAPA od dawna liczyła poprawki odwzorowawcze na podstawie instrukcji G-1.10 (wydanie drugie zmienione) z 2001 roku autorstwa  prof. Kadaja. Aktualnie ten sam sposób obliczeń jest opublikowany w załączniku nr 4 najnowszego rozporządzenia o EGiB. W załączniku do mojego postu przedstawiam w arkuszu kalkulacyjnym OpenOffica sposób liczenia powierzchni zastosowany w EWMAPIE krok po kroku dla omawianej działki zgodnie z rozporządzeniem. Jeśli ktoś znajdzie jakiś błąd proszę pisać. Moja hipoteza jest taka: dane wejściowe dla tych obliczeń to pole geometryczne powierzchni (które jak pisze alcapon zgadza się w obydwu programach) oraz przybliżony środek ciężkości działki (PGK). Jeśli pole się zgadza, algorytmy są poprawne w obydwu programach to trzeba by porównać jeszcze sposób wyliczania przybliżonego środka ciężkości, który niestety nie został dokładniej opisany w wyżej wymienionym załączniku rozporządzenia.

Offline pawlo007

  • *
  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 7
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Rozmawiałem z Twórca Winkalka i według niego jest tak

"OK, dziękuję, przeliczyłem te dane, widzę między naszymi programami różnicę w interpretacji tego wzoru z rozporządzenia:

u = (XGK - 580000,0) * 2,0 * 10-6;

Obu nam wychodzi XGK=5534572.38 i do tego momentu wszystko się zgadza

ale dalej w WinKalk u=9.90914 co jest wynikiem bezpośredniego użycia ww. wzoru,
a w EWMapie u=-0.530855, co jak zgaduję wychodzi ze wzoru:

u= (xgk-5800000)* 2 *0.000001

użyto stałej 5800000 zamiast 580000 (jedno zero więcej). Może to wynikać z poprawienia jakiegoś ewidentnego błędu w druku ustawy, ja użyłem wzoru z ustawy dosłownie."

Offline FaFaL

  • *
  • *
  • Wiadomości: 9
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Zwycięzcą jest ...... EWMapa  C:-)

Offline Lupus

  • *
  • *
  • Wiadomości: 1841
  • Płeć: Mężczyzna
  • Dariusz Wilczewski
    • Zobacz profil
    • limbus3d.pl
 a to nie jest boks i obie firmy skorzystały na tej konfrontacji, a zwycięzcą są użytkownicy,
__________
Pozdrawiam
Lupus

Wszystko da się zrobić, tylko czy jest to uzasadnione ekonomicznie?

Offline Nyzczsel

  • *
  • *
  • Wiadomości: 942
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
a to nie jest boks i obie firmy skorzystały na tej konfrontacji, a zwycięzcą są użytkownicy,
O0
a porażką jest:
Cytuj
Może to wynikać z poprawienia jakiegoś ewidentnego błędu w druku ustawy, ja użyłem wzoru z ustawy dosłownie.
Ustawodawca :knuppel2:

Offline FaFaL

  • *
  • *
  • Wiadomości: 9
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
a to nie jest boks i obie firmy skorzystały na tej konfrontacji, a zwycięzcą są użytkownicy,
Nie są to zawody, ale jeden program liczy dobrze, a drugi źle. Moim celem było zweryfikowanie który liczy poprawnie. Proste. Choć faktem jest, że źródłem tego problemu jest autor rozporządzenia.

Offline pawlo007

  • *
  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 7
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Czyli podsumujmy Ewmapa zastosowała wzór taki jaki wcześniej zawsze stosowała i liczy poprawnie a w rozporządzeniu prawdopodobnie jest błąd czyli o jedno zero za mało. Czyli w Winkalku jest dosłownie użyty wzór z rozporządzenia i prawdopodobnie to jest źle.

Offline john

  • *
  • *
  • Wiadomości: 36
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
użyto stałej 5800000 zamiast 580000 (jedno zero więcej). Może to wynikać z poprawienia jakiegoś ewidentnego błędu w druku ustawy, ja użyłem wzoru z ustawy dosłownie."

Zapomniałem wczoraj dodać że EWMAPA liczy tą poprawkę wg rozporządzenia, po uprzednim wyeliminowaniu z niego wszystkich błędów i nieścisłości. Tak to jakoś u nas bywa że pisarze rozporządzeń nie przywiązują dużej uwagi do szczegółów, które potem publikują, albo specjalnie zastawiają na czytelników pułapki, żeby sprawdzić czujność czytelnika. Szczególnie lubią (ci pisarze) sprawdzać czujność wszystkich, jeśli tylko w rozporządzeniu pojawi się jakiś wzór matematyczny, wtedy na bank musi w nim być kilka błędów, tak jak jest w tym załączniku liczącym sobie troszkę ponad jedną stronę tekstu (ilość nieścisłości na cm2 papieru jest zdumiewająca). Także cieszę się, że się wyjaśniło oraz życzę sobie i wszystkim: czuwaj :)

Offline pawlo007

  • *
  • Bywalec
  • *
  • Wiadomości: 7
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil
Wiec temat uważam za zamknięty i rózniez ciesze się że udało się wyjasnić. Napisałem też wiadomość wo Twórców Winkalka i ciekawe czy coś z Tym zrobią.
Dziekuję i pozdrawiam

Offline john

  • *
  • *
  • Wiadomości: 36
  • Płeć: Mężczyzna
    • Zobacz profil

Odp: Błąd w liczeniu powierzchni działek

  • dnia: 23 Kwiecień 2014, 11:42
W celu dokończenia tematu załączam te dwa dokumenty.