Chciałbym zapytać was jak rozwiązać taką sytuację? Zarząd Dróg Wojewódzkich zlecił podział działki bdącej własnością Gminy, a oddanej we współużytkowanie wieczyste kilku osobom. Jeden ze współużykowników wieczystych nie żyje i nie zostało przeprowadzone postępowanie spadkowe gdyż nie ma kontaktu ze spadkobiercami, którzy wyjechali za granicę nie pozostawiając po sobie śladu (brak adresu za granicą, brak adresu w Urzędzie Gminy, brak adresu w KW, brak adresu w EGiB).
Próbowałem rozwiązać sprawę rozmawiając z dyrektorem PODGiK. Powiedział, żebym wpisał na projekcie, że ta osoba nie żyje i brak jest postępowania spadkowego, a to jest problem wojewody, który uwzględni tę sytuację w decyzji o lokalizacji drogi. Nie jestestem co do tego przekonany, bo po rozmowie z przedstawicielem Dróg Wojewódzkich utwierdziłem się w przekonaniu, że po naszej stronie jako geodetów przyjmujących granice do podziału leży prawidłowe zawiadomienie stron. Nadmienię, że PODGiK akceptuje wyłącznie przyjęcie granic w formie zawiadomienia stron i okazania granic w terenie, niezależnie od aktualności stanu prawnego i zgodności stabilizacji w terenie z danymi z materiałów źródłowych.
Oto moje pytania:
1. Czy można podzielić działkę będącą we współużytkowaniu wieczystym, a stanowiącą własność Gminy na wniosek Zarządu Dróg Wojewódzkich zgodnie z ustawą o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (11b i 11d ust. 1 pkt. 3)?
2. Czy przyjęcie granic można przeprowadzić bez odszukiwania spadkobierców (brak adresu w EGiB i Urzędzie Gminy) zmarłego współwłaściciela i pozostawić powiadomienie o fakcie podziału w związku z ustaleniem przebiegu drogi wojewodzie (11d ust. 5 ww. ustawy), który po wydaniu decyzji o lokalizacji drogi jednocześnie zatwierdzi projekt podziału?
3. Jeżeli trzeba zawiadamiać spadkobierców zmarłego współwłaściciela, a ich zlokalizowanie nie jest możliwe i nie ma żadnego adresu w EGiB, Urzędzie Miejskim i sądzie (aktach KW) to czy w tym wypadku należy stosować się do zawiadomienia w drodze ustawy o gospodarce nieruchomościami (art. 97a), czy można w drodze rozporządzenia o EGiB (38 ust. 3) traktując podział jako aktualizację operatu EGiB (45 ust. 2)?
4. Jeżeli należy przygotować zawiadomienie zgodnie z rozp. o EGiB, to na jakie przepisy powołać się w zawiadomieniu, skoro w rozp. o EGiB jest mowa o ,,ustaleniu przebiegu granic", a nie o ich ,,przyjęciu"?
Będę wdzięczny za każdą merytoryczną odpowiedź.
Dodatkowo miałbym pytanie, na które nie mogę znaleźć jednoznacznej odpowiedzi. Czym różni się w praktyce ustalenie przebiegu granic od rozgraniczenia? Chodzi mi o praktyczny przykład oprócz przypadku modernizacji EGiB kiedy należy/można zastosować ustalenie granic wg rozporządzenia o EGiB, a kiedy należy wykonać rozgraniczenie?