[2] W trakcie regulowania stanu prawnego gruntów zajętych pod drogi publiczne...

Zaczęty przez basia_83, Wtorek 20 Sierpień 2013, 22:44:21

Poprzedni wątek - Następny wątek

0 użytkowników i 3 Gości przegląda ten wątek.

arktos

Przydałoby się jeszcze podać źródło tego tekstu, bo już gdzieś widziałem identyczną odpowiedź.

Brook

helliosik bardzo dobra odpowiedź. Pamiętać należy, że masz godzinę na 3 pytania, co daje średnio 20 minut na pytanie.
Szczerze mówiąc da się tę odpowiedź mocno skrócić i z wypracowania zrobić rozprawkę  ;)
www.geodetachelm.pl
www.geodezja-chelm.pl

Uśmiech najkrótszą drogą do człowieka

hellios

W trakcie regulowania stanu prawnego gruntów zajętych przed 1 stycznia 1999 r. pod drogę publiczną okazało się, że w liniach rozgraniczających drogi znalazła się jedynie część dotychczasowej działki ewidencyjnej, a zatem nastąpił jej podział. Proszę wyjaśnić kto i dla kogo wykonuje taki podział oraz kto i w jakim dokumencie ten podział zatwierdza.

Ustawa Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną
Podstawę prawną przedstawionej powyżej sytuacji stanowi ustawa z dnia 13 października 1998 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (pwurap). Zgodnie z tą ustawą (art. 73 ust. 1):
Nieruchomości pozostające w dniu 31 grudnia 1998 r. we władaniu Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego nie stanowiące ich własności, a zajęte pod drogi publiczne, z dniem 1 stycznia 1999 r. stają się z mocy prawa własnością Skarbu Państwa lub właściwych jednostek samorządu terytorialnego za odszkodowaniem.
Podstawą do ujawnienia w księdze wieczystej przejścia na własność Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego nieruchomości, o których mowa powyżej, jest ostateczna decyzja wojewody. Decyzja ta ma charakter deklaratoryjny. Stanowi wyłącznie potwierdzenie faktu przejścia własności nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa lub jednostek samorządu.
Cytowany powyżej art. 73 ustawy pwurap znajduje zatem zastosowanie wobec wszystkich nieruchomości spełniających warunki określone w ust. 1, niezależnie od okoliczności, w jakich nastąpiło zajęcie nieruchomości i wybudowanie drogi publicznej. Kluczowym elementem w stosowaniu powyższego przepisu jest pojęcie drogi publicznej. Z uwagi na brak definicji drogi publicznej w ustawie pwurap po definicję tą trzeba sięgnąć do ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych:
Art. 1
Drogą publiczną jest droga zaliczona na podstawie niniejszej ustawy do jednej z kategorii dróg, z której może korzystać każdy, zgodnie z jej przeznaczeniem, z ograniczeniami i wyjątkami określonymi w tej ustawie lub innych przepisach szczególnych.
Aby więc, do regulowania stanu prawnego nieruchomości zajętych przed 1 stycznia 1999 r pod drogę publiczną, zastosować przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną zaliczenie drogi do odpowiedniej kategorii dróg publicznych powinno nastąpić przed 1 stycznia 1999 r. Należy więc ustalić czy przed 1 stycznia istniało rozporządzenie lub uchwała odpowiedniego organu jednostki samorządu terytorialnego o nadaniu drodze publicznej odpowiedniej kategorii.

Kategorie dróg publicznych
Drogi publiczne ze względu na funkcje w sieci drogowej dzielą się na: drogi krajowe, drogi wojewódzkie, drogi powiatowe oraz drogi gminne.
Kategorię drodze publicznej nadaje:
•   Minister właściwy do spraw transportu - w drodze rozporządzenia - w zakresie dróg krajowych;
•   Sejmik województwa - w drodze uchwały - w zakresie dróg wojewódzkich;
•   Rada powiatu - w drodze uchwały - w zakresie dróg powiatowych;
•   Rada gminy - w drodze uchwały - w zakresie dróg gminnych.
W razie braku odpowiedniego rozporządzenia lub uchwały grunty zajęte pod drogi publiczne nie mogą być nabywane w oparciu o ustawę pwurap. Mogą być natomiast nabyte w oparciu o przepisy przeniesienia prawa własności w ramach prawa cywilnego.

Nabywanie nieruchomości na podstawie Ustawy Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną
Jeżeli zachodzą przesłanki do nabycia nieruchomości na podstawie ustawy pwurap nie wiadomo kto i dla kogo wykonuje taki podział bo nie jest to w ustawie sprecyzowane. Trzeba w tym względzie sięgnąć po przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami (uogn) oraz rozporządzenia w sprawie sposobu i trybu dokonywania podziałów nieruchomości.

Kto wykonuje podział?
Czynności techniczne związane z podziałem nieruchomości może wykonać osoba posiadająca odpowiednie uprawnienia zawodowe w dziedzinie geodezji i kartografii. W tym przypadku niezbędne jest posiadanie uprawnień z zakresu 2 - rozgraniczanie i podziały nieruchomości (gruntów) oraz sporządzanie dokumentacji do celów prawnych.

Dla kogo podział jest wykonywany?
Postępowanie o podział nieruchomości może być prowadzone na wniosek strony lub z urzędu. W przypadku regulowania stanu prawnego gruntów zajętych przed 1 stycznia 1999 r pod drogę publiczną, podziału nieruchomości można dokonać z urzędu albo na wniosek odpowiednio starosty, wykonującego zadanie z zakresu administracji rządowej, zarządu powiatu albo zarządu województwa. Podział taki będzie przeprowadzony niezależnie od ustaleń planu miejscowego, a w przypadku braku planu niezależnie od decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, gdyż jest realizowany w celu wydzielenia części nieruchomości, której własność lub użytkowanie wieczyste zostały nabyte z mocy prawa (Art. 95.3 uogn).

Kto zatwierdza podział?
W ogólnym przypadku podziału nieruchomości dokonuje się na podstawie decyzji wójta, burmistrza albo prezydenta miasta zatwierdzającej podział. W przypadku jednak wydzielenia nieruchomości, której własność lub użytkowanie wieczyste zostały nabyte z mocy prawa nie wydaje się decyzji o której mowa powyżej. Ostateczna decyzja o nabyciu własności lub użytkowania wieczystego zatwierdza podział. Przytoczone brzmienie art. 96 uogn znajduje swoje potwierdzenie w ustawie pwurap - jeżeli istnieje konieczność określenia granic nieruchomości, które przeszły na własność Skarbu Państwa lub własność jednostek samorządu terytorialnego, wojewoda wydając decyzję w tej sprawie, nie wydaje decyzji o podziale nieruchomości.

Podstawa prawna:
1.   Ustawa z dnia 13 października 1998 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Art. 73)
2.   Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Art. 1-7)
3.   Ustawa z dnia 1998 r. o gospodarce nieruchomościami (Art. 95, 96)
4.   Rozporządzenie RM z dnia 7 grudnia 2004 r. w sprawie sposobu i trybu dokonywania podziałów nieruchomości
5.   Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Art. 42, 43)
Mamy prawo do szczęścia, nie mamy szczęścia do prawa

geoziom

Roberto podstawą zatwierdzenie podziału jest decyzja wojewody o przejściu części działek gruntu zajętych pod drogę publiczną w dniu 01-01-1999r.
Wójt nic tam nie musi mieszać.
Podobna sytuacja jest np przy zasiedzeniu, gdy Sąd orzeka o zasiedzeniu części działki, też to jest nabycie z mocy prawa.

roberto29

Rzeczywiście wcześniej byłem w błędzie.
A co myślicie aby jako podstawę prawną podać
Art. 96 pkt. 1b ustawy o gosp. nier:
W przypadku wydzielenia nieruchomości, której własność lub użytkowanie wieczyste zostały nabyte z mocy prawa, albo w przypadku wydzielenia części nieruchomości na potrzeby zwrotu wywłaszczonej nieruchomości nie wydaje się decyzji, o której mowa w ust. 1. Ostateczna decyzja o nabyciu własności lub użytkowania wieczystego albo ostateczna decyzja o zwrocie wywłaszczonej nieruchomości zatwierdza podział.

A zatwierdzony jest ostateczną decyzją wojewody

Brook

www.geodetachelm.pl
www.geodezja-chelm.pl

Uśmiech najkrótszą drogą do człowieka

roberto29

Witam.
Moim zdaniem chodzi tu raczej o art. 11a, i 11f ustawy z dn 10 kwietnia 2003r o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych a nie o te podstawy prawne co zostały wcześniej wymienione
sYsTEM połączył wiadomości: 8 Kwiecień 2014, 23:04
Art. 11a. 1. Wojewoda w odniesieniu do dróg krajowych i wojewódzkich albo starosta w odniesieniu do dróg powiatowych i gminnych wydają decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej na wniosek właściwego zarządcy drogi.
Art. 11f. 1. Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej zawiera w szczególno-ści: 1) wymagania dotyczące powiązania drogi z innymi drogami publicznymi, z określeniem ich kategorii; 2) określenie linii rozgraniczających teren; 3) warunki wynikające z potrzeb ochrony środowiska, ochrony zabytków i dóbr kultury współczesnej oraz potrzeb obronności państwa; 4) wymagania dotyczące ochrony uzasadnionych interesów osób trzecich; 5) zatwierdzenie podziału nieruchomości, o którym mowa w art. 12 ust. 1;
sYsTEM połączył wiadomości: Wtorek 08 Kwiecień 2014, 23:06:18
Co myślą inni forumowicze o tej propozycji?

e-geo@info-lab.pl

Wiem, mogę posłać Ci taki postanowienie i decyzje zeskanowaną, wiem że można to poważyć, bo ta działka drogowa nie powinna wejść do EGiB i KW, ale powiedz co zrobisz jeśli musisz zrobić podział bo od tego zależy inwestycja, a drogi powiatowe robią Ci takiego psikusa. Może strona się odwoła (pewnie to zrobi jak zakończy inwestycję) ale na dzień dzisiejszy każdy siedzi cicho bo nikomu nie zależy na obalaniu podziału, ba ta działka drogowa nawet nie jest i nie była zajęta pod drogę publiczną (nie ma asfaltu nie ma rowu, nawet nie ma tam żadnej sieci podziemnej a strona dysponuję zdjęciami z 2006 r. jak rośnie tam zboże) jest tylko w jednostce drogowej MPZPT.
sYsTEM połączył wiadomości: 10 Luty 2014, 11:46
Szkoda się denerwować życie jest za krótkie. Ciekawa jestem czy drogi powiatowe w ogóle wystąpią do wojewody, czy to tak sobie będzie leżeć, działka na którą nie wydano decyzji :)

geoziom

ecia, nie wierzę w to co napisałaś, przecież to są zupełnie inne sytuacje, podstawy prawne, itp. poza tym, każdą z tych decyzji można podważyć...

e-geo@info-lab.pl

znam sporo takich przypadków, nie zgadzam się z nimi ale co mogę zrobić

Brook

www.geodetachelm.pl
www.geodezja-chelm.pl

Uśmiech najkrótszą drogą do człowieka

e-geo@info-lab.pl

Brook nie opiniuje się podziału w trybie art.73. Ale wyobraź sobie taką sytuację: robisz podział dla strony (tereny budowlane), wysyłasz wstępny podział na gminę, działka graniczy z drogą powiatową, oni wysyłają Twój wstępny do zarządcy drogi, zarządca  drogi stwierdza podział OK ale wydzielcie mi to co jest w MPZPT zarezerwowane pod drogę w trybie art 73. W opinii dostajesz informację możesz dzielić ale ale przy okazji zrób drogom dobrze i wydziel im pasek (taki jak w MPZPT) w trybie art.73. Więc robisz podział, wszystko ładnie opisujesz gmina wydaje decyzję na działki budowlane w decyzji pisze, że na pasek pod drogę decyzję wyda wojewoda w trybie art. 73. Ale zarządca drogi NIE występuje do wojewody o wszczęcie postępowania. W efekcie masz decyzję na działki budowle a na drogową nie.

Brook

Ecia masz stwierdzić "zajętość pod drogę publiczną" na dzień 31.12.1998 r.  i taką klauzulę umieszczasz na mapie z projektem podziału. Jak to robisz? Oczywiście na podstawie dostępnych dowodów, wszelakich jakie masz dostępne np. mapy zasadnicze, zeznania świadków itd itp.

Pierwsze słyszę o pozytywnym opiniowaniu podziału pod warunkiem wydzielenia paska pod drogę w trybie art. 73....... takiego podziału się nie opiniuje.....
To jakiś bubel.... Gdzie tak się "robi"???

Poza tym, to zarządca drogi występuje do wojewody o wydanie decyzji o stwierdzenie nabycia z mocy prawa gruntu pod drogę i nie może zmusić właściciela o wydzielenie takiego gruntu przy "standardowym" podziale....
www.geodetachelm.pl
www.geodezja-chelm.pl

Uśmiech najkrótszą drogą do człowieka

e-geo@info-lab.pl

Wszystko piękne i ładne ale niech mi ktoś powie co to znaczy "zajęte pod drogę publiczną", czy zajęte jest to co jest zaasfaltowane, czy zajęte jest to co jest w MPZPT, czy zajęte jest zaasfaltowane + jakiś pas, czym zarządca drogi musi się wykazać (rachunki za odśnieżanie, sprzątanie itp). Sam podział nie jest trudny tylko określenie terenu jest istotne.

A co z sytuacją jeśli robimy podział w terenach budowlanych (wstępny projekt podziału), zarządca drogi opiniuje pozytywnie pod  warunkiem wydzielenie paska pod drogę w trybie art. 73 ale nigdy nie występuje do wojewody, mamy decyzję na działki budowlane a na pasek pod drogę nie, wchodzi to do EGiB i KW, ujawnione w KW są działki bez decyzji.

Brook

Nie tylko czytałam to stanowisko, ale również inne materiały, które zdobyłam, przygotowując się właśnie do takowej regulacji.
Do tego byłam pionierką u mnie w powiecie przy sporządzaniu takich opracowań, zarówno gdy zajętość pod drogę obejmowała całą  działkę, jak i tylko część.
Ale oczywiście nie upieram się, że mam rację  ;)
www.geodetachelm.pl
www.geodezja-chelm.pl

Uśmiech najkrótszą drogą do człowieka