Aktualności:

tyle zostało zrobione
75%

Menu główne
Menu

Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.

Pokaż wiadomości Menu

Pokaż wątki - support

#441
Egzaminy / egzamin 10 maja 2013
Piątek 10 Maj 2013, 18:06:29
Do egzaminu przystąpiło szesnastu uczestników, po części ogólnej nadal był komplet.
Po części opisowej do egzaminu ustnego zostało dopuszczonych dziesięć osób, ostatecznie uprawnienia otrzymało dziesięć osób.
Zdawano na zakresy 1 i 2.

Z zakresu 1 uprawnienia otrzymało cztery osoby;
Z zakresu 2 uprawnienia otrzymało sześć osób;

Komisja:
Przewodniczący: Gabryszewski
#442
Egzaminy / egzamin 9 maja 2013
Czwartek 09 Maj 2013, 20:46:20
Do egzaminu przystąpiło szesnastu uczestników, po części ogólnej nadal był komplet.
Po części opisowej do egzaminu ustnego zostało dopuszczonych dziesięć osób, ostatecznie uprawnienia otrzymało osiem osób.
Zdawano na zakresy 1, 2, i 4.

Z zakresu 1 uprawnienia otrzymało sześć osób
Z zakresu 2 uprawnienia otrzymała jedna osoba
Z zakresu 4 uprawnienia otrzymała jedna osoba

Komisja:
Przewodniczący: Gabryszewski
#443
[xquote]Jeszcze w tym miesiącu Komitet Stały Rady Ministrów ma zająć się założeniami do nowelizacji Prawa budowlanego – informuje PAP. Nowe przepisy mają przede wszystkim przyspieszyć powstawanie domów jednorodzinnych.

Jak przyznaje w rozmowie z PAP wiceminister budownictwa Janusz Żbik, obecnie akt ten jest nieczytelny, a bazujące na nim orzecznictwo administracyjne jest w tych samych sprawach rozbieżne. Efekt skomplikowanych i niejasnych przepisów jest taki, że w rankingu łatwości uzyskiwania pozwolenia na budowę Banku Światowego Polska zajmuje dopiero 161. miejsce na 185 badanych państw.

Resort budownictwa chce, by nowelizacja przede wszystkim wymogła na urzędnikach efektywniejsze i szybsze działanie. Projekt zniesie w większości przypadków wymóg uzyskania pozwolenia na budowę domu jednorodzinnego. Zamiast tego trzeba będzie jedynie złożyć projekt budowlany w odpowiednim urzędzie, a ten będzie miał 30 dni na wniesienie ewentualnego sprzeciwu w tej sprawie. Jeśli tego nie zrobi, będzie można rozpocząć budowę.

Nowelizacja ma także znieść wymóg składania wielu dokumentów, np.: oświadczeń o zapewnieniu dostaw energii, wody, ciepła, gazu, odbioru ścieków, a także o warunkach przyłączenia budynku do sieci wodociągowych, kanalizacyjnych itp. czy też oświadczenia zarządcy drogi o możliwości połączenia działki z drogą publiczną.

Szybsze ma być także uzyskanie pozwolenia na użytkowanie domu wielorodzinnego. Obecnie trzeba na nie czekać średnio 74 dni, a według proponowanych regulacji czas ten ma się skrócić do 2 tygodni.[/xquote]

Nowelizacja Prawa budowlanego ma być wstępem do opracowania Kodeksu budowlanego – ustawy, która w jednym akcie będzie regulować cały proces inwestycyjno-budowlany. Przypomnijmy, że organizacje geodezyjne chcą, by przepisy te przy okazji ułatwiły pracę geodety na budowie. Proponują m.in.:
1) Wpisanie geodety jako uczestnika procesu budowlanego.
2) Ustalenie rodzajów, treści i formy dokumentów geodezyjnych dla każdego etapu procesu inwestycyjnego i budowlanego.
3) Zapisanie w ustawie obowiązkowych etapów obsługi geodezyjnej: przed rozpoczęciem inwestycji, w trakcie budowy oraz po zakończeniu realizacji inwestycji.
4) Ustalenie zasady, że do procesów inwestycyjnych i prac budowlanych mogą być wykorzystywane wyłącznie aktualne dane geodezyjne.
5) Przyjęcie ustawowych zapisów, jakie obiekty budowlane muszą być systematycznie monitorowane geodezyjnie i w jakim trybie oraz komu muszą być przekazywane raporty o niebezpieczeństwie wystąpienia katastrof budowlanych.

Z deklaracji resortu budownictwa wynika, że projekt Kodeksu budowlanego ma być gotowy w drugiej połowie przyszłego roku, a w życie powinien wejść jeszcze w tej kadencji parlamentu.


Jak to się ma z postulatami geodetów.
Bez ZUDu przyłącza - mapa do celów projektowych pewnie też nie będzie potrzebna bo właściciel weźmie z PODGiK odbitkę z mapy.
Ktoś myśli o geodetach w tym wszystkim?
#444
Na początek może ustawa z 15 lipca 1925 roku

Cytat
USTAWA
z dnia 15 lipca 1925 r.
o mierniczych przysięgłych.

Art. 1. Tytuł i złączone w nim prawo wykonywania zawodu mierniczego przysięgłego może uzyskać ten, kto odpowiada następującym warunkom:
1) posiada obywatelstwo polskie,
2) posiada odpowiednie studja,
3) odbył przepisaną praktykę,
4) zdał egzamin o charakterze praktycznym,
5) nie jest pozbawiony praw wyborczych w myśl art. 3 ustawy z dnia 28 lipca 1922 r. (Dz. U. R. P. Nr. 66, poz. 590).

Art. 2. Studja, wymagane w art. 1 p. 2, udowadnia się bądź:
a) dowodem uzyskania tytułu inżyniera mierniczego w myśl postanowień ustawy w przedmiocie tytułu inżyniera z dnia 21 września 1922 r. (Dz. U. R. P. Nr. 90,poz. 823) bądź:
b) świadectwem ukończenia jednej ze szkół krajowych lub zagranicznych, uznanych przez Ministra Robót Publicznych w porozumieniu z Ministrem Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego za odpowiednie i jako takie urzędowo ogłoszonych.

Art. 3. Kandydaci, o których mowa w art. 2 w ustępie pod a), winni odbyć 2 letnią praktykę, inni kandydaci praktykę 5-letnią, przyczem jedni i drudzy winni praktykować najmniej dwa lata w kraju.
Praktyka rozpoczyna się z reguły dopiero po ukończeniu studjów i złożeniu egzaminu w odnośnym zakładzie naukowym, a odbyć ją należy pod kierunkiem mierniczego przysięgłego lub też w jednym z urzędów państwowych, które wskaże Minister Robót Publicznych w porozumieniu z interesowanymi ministrami.

Art. 4. Praktyczną znajomość zawodu udowadnia świadectwo ze złożenia egzaminu o charakterze praktycznym, który ma stwierdzić:
a) dostateczne wyrobienie zawodowe i umiejętności samodzielnego wykonywania czynności mierniczych przysięgłych (art. 9) oraz
b) znajomość ustaw, rozporządzeń i instrukcyj, mających związek z wykonywaniem zawodu mierniczego.

Art. 5. Wskazany w art. 4 egzamin odbywa się przed komisją wyznaczoną przez Ministra Robót Publicznych w porozumieniu z Ministrami: Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego, Skarbu i Reform Rolniczych po odbyciu wskazanej w art. 3 praktyki.
Skład takich komisyj, ich ilość, termin i miejsce urzędowania, program oraz sposób przeprowadzania egzaminu, jako też wysokość opłat egzaminacyjnych określi rozporządzenie Ministra Robót Publicznych, wydane w porozumieniu z Ministrami: Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego, Skarbu i Reform Rolnych.
Po złożeniu egzaminu komisja wydaje kandydatowi świadectwo o kwalifikacjach na mierniczego przysięgłego. Komisji przysługuje prawo zaliczenia praktyki, odbytej przed ukończeniem studjów i złożeniem wymaganego egzaminu, o ile na podstawie przedłożonych prac mierniczych komisja nabierze przekonania o należytym przygotowaniu fachowem kandydata.

Art. 6. Od składania egzaminów są zwolnieni:
a) profesorowie politechniki i innych szkół akademickich, o ile wykładają miernictwo;
b) byli urzędnicy państwowi i samorządowi oraz byli nauczyciele miernictwa państwowych szkół mierniczych, jeżeli tak jedni, jak drudzy wykażą się posiadaniem wykształcenia, odpowiadającego wymaganiom art. 2, i dowodem samodzielnej pracy w miernictwie przynajmniej przez lat 10 w jednym z urzędów, wymienionych w rozporządzeniu Ministra Robót Publicznych, wydanem w myśl art. 3, względnie w jednej ze szkół, wymienionych w p. b) art.2.

Art. 7. Kandydaci, wymienieni w art. 2 w ustępie pod a), wolni są od składania egzaminu, udowadniającego znajomość zawodu (art. 4 p. a).

Art. 8. Ubiegający się o nadanie uprawnienia i tytułu mierniczego przysięgłego winien złożyć podanie w urzędzie wojewódzkim właściwym według jego stałego miejsca zamieszkania, dołączając dowody zadość czyniące wymaganiom przepisanym w art. 1.
Jeżeli przedstawione dowody odpowiadają wymaganiom art. 1, wojewoda wyda kandydatowi dekret, nadający mu tytuł mierniczego przysięgłego i złączone z nim prawo wykonywania zawodu, odbierze od niego przysięgę i ogłosi o tem w dzienniku urzędowym. W przeciwnym razie wojewoda bądź wezwie petenta do uzupełnienia dowodów, bądź wyda orzeczenie odmowne.
Przeciw odmówieniu nadania uprawnienia mierniczego przysięgłego służy interesowanym prawo odwołania się do Ministra Robót Publicznych w ciągu 14 dni, licząc od dnia doręczenia orzeczenia.
O siedzibie biura i każdej jej zmianie mierniczy przysięgły obowiązany jest zawiadomić właściwe urzędy wojewódzkie.
Formę dekretu oraz rotę przysięgi określi rozporządzenie Ministra Robót Publicznych.

Art. 9. Mierniczowie przysięgli mają prawo na obszarze całego Państwa do wykonywania z zastosowaniem się do ustawy i rozporządzeń następujących prac mierniczych, o ile wykonanie tych prac nie należy do władz państwowych:
a) pomiarów terenowych oraz związanych z niemi obliczeń powierzchni i objętości;
b) planów, odrysów i robót kartograficznych na podstawie wykonanych pomiarów;
c) projektów i przeprowadzenia na gruncie technicznych projektów podziału parcel (parcelacji), jak również technicznych projektów scalania i wyrównywania (komasacji i arondacji);
d) oznaczania i regulowania granic na wezwanie osób cywilnych lub władz rządowych;
e) sprawdzania i opinjowania przedłożonych planów oraz obliczeń geometrycznych w zakresie wyżej wymienionym.
Nadto mierniczowie przysięgli mają obowiązek wydawania zaświadczeń o odbytej u nich praktyce osobom wymienionym w art. 2 zarejestrowanym u właściwego wojewody w dniu rozpoczęcia praktyki.
Ministrowi Robót Publicznych w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami przysługuje prawo normowania wynagrodzenia za prace miernicze.

Art. 10. Przy czynnościach, przewidzianych w art. 9, mierniczowie przysięgli mają prawo używania okrągłej pieczęci z godłem Państwa, zawierającej tytuł "mierniczy przysięgły" oraz imię, nazwisko i nazwę siedziby mierniczego przysięgłego.

Art. 11. Obliczenia, plany oraz sporządzone z nich odrysy i odbitki, podpisane przez mierniczego przysięgłego i opatrzone jego pieczęcią oraz datą i liczbą dziennika, posiadają znaczenie dokumentu urzędowego, o ile potwierdzenie, względnie sprawdzenia ich przez władze rządowe nie jest wymagane przez ustawy, bądź obowiązujące rozporządzenie.

Art. 12. Mierniczy przysięgły odpowiada osobiście za prawidłowe, terminowe i sumienne oraz zgodne z wymaganiami nauki, techniki i obowiązujących przepisów wykonanie prac, wchodzących w zakres jego czynności.

Art. 13. Mierniczym przysięgłym nie wolno otwierać biur filjalnych, których zadaniem byłoby przyjmowanie i wykonywanie zleceń.

Art. 14. Za naruszenie przez mierniczego przysięgłego postanowień art. 12 udziela się mu, stosowne do wyniku przeprowadzonego dochodzenia:
a) upomnienia,
b) ostrzeżenia.
Jeśli mierniczy przysięgły, pomimo upomnień i ostrzeżeń dopuszcza się nadal naruszenia postanowień art.12, albo jeśli z czynności lub zaniedbania mierniczego przysięgłego okaże się u niego brak takich kwalifikacyj, których posiadanie zgodnie z przepisami niniejszej ustawy musiało być domniemywane przy udzielaniu prawa wykonywania zawodu i używania tytułu mierniczego przysięgłego, wówczas mierniczy przysięgły może być pozbawiony tych praw bądź na okres do trzech lat bądź na zawsze. W razie utraty przez mierniczego przysięgłego praw wspomnianych w p. 5 artykułu 1 niniejszej ustawy, winno nastąpić orzeczenie o pozbawieniu prawa wykonywania zawodu i używania tytułu mierniczego przysięgłego - na czas wspomnianej utraty.
W wypadku stwierdzenia, nieprawdziwości dowodów, na których podstawie prawo wykonywania zawodu i używania tytułu mierniczego przysięgłego zostało udzielone, prawo to winno być cofnięte.

Art. 15. Przy wykonywaniu swego zawodu podlega mierniczy przysięgły nadzorowi właściwego wojewody, który w wypadkach przewidzianych w art. 14 wydaje stosowne zarządzenia i orzeczenia.
Przepis ten nie narusza przysługującego innym władzom prawa do wykonywania w stosunku do mierniczych przysięgłych uprawnień, wynikających z mocy specjalnych ustaw.
Od zarządzeń i orzeczeń wojewody przysługuje odwołanie do Ministra Robót Publicznych na zasadach ogólnych przepisów co do odwołania od zarządzeń i orzeczeń władz administracyjnych.

Art. 16. Po upływie okresu, na który nastąpiło na mocy art. 14 ust. 2 pozbawienie prawa wykonywania zawodu i używania tytułu mierniczego przysięgłego, względnie po ustaniu przyczyn, które spowodowały pozbawienie tego prawa w myśl art. 14 ust. 3 mierniczy przysięgły może przystąpić ponownie do wykonywania wspomnianego prawa dopiero po powtórnem udzieleniu mu go przez właściwego wojewodę.
W razie usunięcia przyczyn, które pociągnęły za sobą pozbawienie na zawsze prawa wykonywania zawodu i używania tytułu mierniczego przysięgłego z powodu braku kwalifikacyj (art. 14 ust. 2), prawa te mogą na prośbę interesowanego ponownie mu być nadane po przedłożeniu nowych dowodów, stwierdzających posiadanie odpowiednich kwalifikacyj.
Przy rozpatrywaniu i załatwianiu takich próśb mają zastosowanie przepisy art. 8.
W wypadkach, przewidzianych w art. 14 ust. 4 powtórne nadanie cofniętego prawa może nastąpić w razie wznowienia postępowania na zasadach ogólnych i pomyślnego dla interesowanego wyniku tego postępowania.

Art. 17. Prawa, przysługujące z niniejszej ustawy mierniczym przysięgłym, poza wypadkami ich pozbawienia, gasną wskutek zrzeczenia się przez mierniczego przysięgłego w drodze zawiadomienia o tem właściwego urzędu wojewódzkiego.

Art. 18. Winny naruszenia przepisu art. 8 ust. 4 będzie karany grzywna do 500 zł., winny zaś naruszenia przepisu art. 13 grzywną do 5000 złotych.
Władza orzekająca oznaczy w orzeczeniu, na wypadek niemożności ściągnięcia grzywny, karę zastępczego aresztu według słusznego uznania jednak nie ponad 8 dni.
Do orzekania powołane są wojewódzkie władze administracji ogólnej.
Od orzeczenia karnego wojewódzkiej władzy administracji ogólnej można w ciągu siedmiu dni od dnia doręczenia orzeczenia wnieść na ręce tej władzy żądanie przekazania sprawy właściwemu sądowi okręgowemu, który rozstrzyga prawomocnie przy odpowiednim zastosowaniu przepisów postępowania obowiązujących go w pierwszej instancji. Na wniosek prokuratora będzie zarządzone postępowanie uproszczone; wyrok sędziego nie ulega zaskarżeniu.
W postępowaniu sądowem orzeczenie władzy administracyjnej zastępuje prawomocny akt oskarżenia (wniosek w postępowaniu uproszczonem). Przed wyznaczeniem rozprawy przewodniczący (sędzia) może zarządzić przesłuchanie przez właściwy sąd powiatowy (pokoju) oskarżonego, świadków i biegłych; świadków i biegłych można przesłuchać pod przysięgą. Sąd postanawia według swego uznania, których świadków i biegłych przesłuch na rozprawie pod przysięgą lub bez zaprzysiężenia, a których zeznania będą odczytane: wolno odczytywać zapiski dochodzenia i inne części akt administracyjnych.
Żądanie przekazania sprawy sądowi nie wstrzymuje ściągnięcia grzywny.

Art. 19. Winny nieuprawnionego używania tytułu lub nieuprawnionego wykonywania zawodu mierniczego przysięgłego, o ile dany czyn nie stanowi przestępstwa surowiej karanego, będzie karany aresztem do 6 tygodni i grzywną do 1.000 złotych, lub jedna z tych kar.
Właściwemi są sądy pokoju (powiatowe).

Art. 20. Na obszarze, na którym obowiązuje rosyjski kodeks karny z r. 1903 i austrjacka ustawa karna z r. 1852, wprowadza się przepis następujący:
Mierniczy przysięgły, winny przy wykonywaniu swoich obowiązków rozmyślnego pokrzywdzenia osób, których interesy załatwia, lub świadomego poświadczenia nieprawdy w dokumentach (art.11), będzie karany za występek, o ile dany czyn nie ulega surowszej karze - na obszarze, na którym obowiązuje rosyjski kodeks karny z 1903 r. - wiezieniem do jednego roku, a na obszarze, na którym obowiązuje austrjacka ustawa karna z 1852 r. - ścisłym aresztem do jednego roku.

Art. 21. Na obszarze m. st. Warszawy przysługują prawa i obowiązki wojewody, przewidziane w niniejszej ustawie, Komisarzowi Rządu na m. st. Warszawę, na obszarze okręgu administracyjnego wileńskiego - Delegatowi Rządu na okrąg administracyjny wileński.

Art. 22. Geometrom przysięgłym w b. zaborach rosyjskim i pruskim, geometrom cywilnym w b. zaborze austrjackim i absolwentom Konstantynowskiego Instytutu Mierniczego w Moskwie przysługuje, z mocy samego prawa tytuł mierniczego przysięgłego oraz złączone z nim prawo wykonywania zawodu mierniczego przysięgłego i mają do nich zastosowanie przepisy niniejszej ustawy. Obowiązek zgłaszania siedziby i złożenia przysięgi we właściwym urzędzie wojewódzkim w myśl art. 8 ciąży na nich o tyle, o ile nie uczynili tego wobec władz polskich na podstawie dotychczasowych przepisów.

Art. 23. Minister Robót Publicznych może nadać tytuł i uprawnienia mierniczych przysięgłych w porozumieniu z Ministrem Skarbu w ciągu lat 10 od wejścia w życie niniejszej ustawy tym państwowym, będącym w stanie spoczynku, geometrom ewidencyjnym, którzy spędzili w służbie ewidencyjnej nienagannie 25 lat.

Art. 24. Minister Robót Publicznych w porozumieniu z Ministrem Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego może w czasie przejściowym do 31 grudnia 1930 r. nadawać absolwentom szkół mierniczych rosyjskich, którzy otrzymali tytuł geometrów prywatnych, lub geometrów taksatorów, uprawnienie i tytuł mierniczych przysięgłych w myśl niniejszej ustawy, o ile poddadzą się egzaminom w myśl art. 4 p. B i posiadają co najmniej 10 lat praktyki, w czem lat 5 w kraju.
Mierniczowie I klasy, którzy uzyskali ten tytuł od Państwowej Komisji Egzaminacyjnej, ustanowionej przez Ministerstwo Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego, mogą uzyskać do końca roku 1930 tytuł i złączone z nim prawa, o ile uczynią zadość art. 1 punktom 1, 3, 4, 5.

Art. 25. W ciągu roku od wejścia w życie niniejszej ustawy Ministrowi Reform Rolnych w porozumieniu z Ministrem Robót Publicznych przysługuje prawo upoważnienia do wykonywania prac pomiarowych, związanych z przebudową ustroju rolnego (art. 9 p. c), osób z pośród tych, które przed 1 stycznia 1925 r. uzyskały upoważnienia Ministerstwa Reform Rolnych, a które wykażą się przygotowaniem zawodowem i należytą praktyką w pracach, związanych z przebudową ustroju rolnego.
W razie niewłaściwego wykonywania powierzonych prac przez posiadającego powyższe upoważnienie, może ono być przez Ministra Reform Rolnych odebrane.
Upoważnienia te tracą swoją moc po dniu 31 grudnia 1930 r., o ile posiadające je osoby w ciągu tego okresu czasu nie uzyskają tytułu i uprawnień mierniczego przysięgłego na warunkach ulgowych przez wykazanie przynajmniej 15-letniej praktyki zawodowej w pracach określonych w art. 9 p. c), z czego 5 w kraju, i złożenie egzaminu w myśl art. 4 p. b) niniejszej ustawy.

Art. 26. Wykonanie niniejszej ustawy porucza się Ministrowi Robót Publicznych w porozumieniu z interesowanymi ministrami, a co do artykułów 18, 19 i 20 - Ministrowi Sprawiedliwości w porozumieniu z Ministrem Robót Publicznych i Ministrem Spraw Wewnętrznych.

Art. 27. Ustawa niniejsza wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Z tym dniem tracą moc wszelkie dotychczas obowiązujące przepisy, dotyczące geometrów przysięgłych w b. zaborach rosyjskim i pruskim i geometrów cywilnych w b. zaborze austrjackim w kwestjach, unormowanych niniejszą ustawą. W kwestjach, nie unormowanych niniejszą ustawą, przepisy powyższe mają do mierniczych przysięgłych odpowiednie zastosowanie.
Dotychczasowe przepisy, dotyczące kwestyj, których unormowanie w myśl niniejszej ustawy pozostawione jest rozporządzeniom ministerjalnym, tracą moc obowiązującą z wejściem w życie odnośnych rozporządzeń, wydanych na podstawie niniejszej ustawy.
Na obszarze, podpadającym pod przepisy ausrjackie ustawy z dnia 2 stycznia 1913 r., dotyczącej izb inżynierskich (austr. Dz. Ust. P. Z 1913 r. część 11 Nr. 3) mierniczowie przysięgli są uważani za upoważnionych rządowo techników prywatnych w myśl § 3 powołanej ustawy.
#445
[info][/info]
Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe podpisała umowę o wartości 555 tys. zł na organizację i przeprowadzenie szkoleń z geodezji w projektach kolejowych dla pracowników Centrum Realizacji Inwestycji oraz centrali.

Jedyną ofertę w postępowaniu przetargowym złożył Zespół Rzeczoznawców Stowarzyszenia Geodetów Polskich, i to z nim podpisano umowę. Tematyka zajęć, które ma zorganizować SGP obejmuje:
• opracowania geodezyjne i formalno-prawne dla dróg i kolei,
• podziały i rozgraniczenia nieruchomości,
• decyzje lokalizacyjne i pozwolenia na budowę,
• ograniczone prawa rzeczowe,
• ustawę o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym,
• nabywanie nieruchomości na cele inwestycyjne,
• ustawę o transporcie kolejowym,
• wywłaszczenia i zajęcia nieruchomości,
• geodezję kolejową w teorii i praktyce,
• nieruchomości kolejowe i ich sąsiedztwo w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym,
• prawo geodezyjne, gospodarkę nieruchomościami,
• regulację stanu prawnego nieruchomości.

To już drugie podejście PKP PLK do organizacji tych szkoleń. W poprzednim postępowaniu, ogłoszonym w zeszłym roku, nie wpłynęła żadna oferta.

#446
Tutoriale / Tutorial - KML (teksty) w ewmapie by zdun
Wtorek 30 Kwiecień 2013, 13:07:57
Autorem programu jest kolega: zdun

Jak działa program pokazano na filmiku

[jwp=425,344,image]https://ewmapa.pl/move/punkty2kml.mp4[/jwp]

Do pobrania program w załączniku
#447
Tutoriale / Tutorial - KML (linie) w ewmapie by zdun
Poniedziałek 29 Kwiecień 2013, 23:08:10
Autorem programu jest kolega: zdun

Jak działa program pokazano na filmiku

[jwp=425,344,image]https://ewmapa.pl/move/linie2kml.mp4[/jwp]

Do pobrania program w załączniku
#448
Tutoriale / Tutorial - automatyczne czołówki by zdun
Niedziela 28 Kwiecień 2013, 16:53:25
Autorem programu jest kolega: zdun

Jak działa program pokazano na filmiku


Do pobrania program

[descarga]https://ewmapa.pl/dane/czolowki_ewmapa.rar[/descarga]
#449
<a href="https://ewmapa.pl/GGK/Udzielania_informacji_z_egib_komornikom.pdf" target="_blank">https://ewmapa.pl/GGK/Udzielania_informacji_z_egib_komornikom.pdf</a>
#450
[info]
Odział Warszawski SGP
[reflect]http://img541.imageshack.us/img541/399/image003x.png[/reflect]
ul. Czackiego 3/5
00-043 WARSZAWA
tel. 228282713
email: warszawa@sgp.geodezja.org.pl
Nr konta: 88 1240 6175 1111 0000 4569 1911
[/info]
STOWARZYSZENIE GEODETÓW POLSKICH
Zespół Rzeczoznawców i Zarząd Oddziału Warszawskiego

00-043 Warszawa, ul. Czackiego 3/5
tel. 828-27-13, fax: 826-87-51
Konto: 501160 2202 0000 0000 5515 5074

KURS

"PRZYGOTOWUJĄCY DO EGZAMINU NA UPRAWNIENIA Z ZAKRESU GEODEZJI I KARTOGRAFII"

Zarząd Oddziału Stowarzyszenia Geodetów Polskich w Warszawie informuje, że Zespół Rzeczoznawców Stowarzyszenia Geodetów Polskich organizuje kurs przygotowujący do egzaminu na uprawnienia z zakresu geodezji i kartografii w roku 2013 15-30 czerwca.

Koszt kursu wynosi 990 zł. (dla stowarzyszonych w SGP 750 zł.)

Osoby zainteresowane proszone są o zgłaszanie się do sekretariatu OW SGP.

Zapisy na kurs prowadzi Anna Orlińska tel. (022) 828-27-13 od poniedziałku do czwartku w godz. 9-14.
#451
Szczegóły poniżej:

<a href="https://ewmapa.pl/dane/Szkolenie_10.05.13r.pdf" target="_blank">https://ewmapa.pl/dane/Szkolenie_10.05.13r.pdf</a>
#452
[xquote]Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego jest aktem prawa miejscowego, którego zakres obowiązywania jest powszechny na terenie działania właściwego organu. Zatem nie jest zgodne z obowiązującym prawem, żeby organ dokonujący uzgodnień usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu, żądał od wnioskodawcy przedstawienia, treści przepisów powszechnie obowiązującego prawa.

W związku z otrzymywanymi informacjami, dotyczącymi żądania przez starostów wypisu i wyrysu z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, jako załącznika do wniosku o uzgodnienie usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu, w  sytuacji, gdy na danym obszarze obowiązuje ww. plan, tut. organ przedstawia stanowisko w niniejszej sprawie, opracowane na podstawie opinii oddziału obsługi prawnej Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego.

Zgodnie z zapisami § 8 ust. 1  rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i  Budownictwa z dnia 2 kwietnia 2001 r. w sprawie geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu oraz zespołów uzgadniania dokumentacji projektowej (Dz.U. z  2001 r. Nr 38, poz. 455) uzgodnień usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu, zwanych dalej "uzgodnieniami", dokonuje się po uprzednim zbadaniu bezkolizyjności usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu z już istniejącymi i projektowanymi innymi przewodami i urządzeniami, z obiektami budowlanymi, znakami geodezyjnymi, grawimetrycznymi i magnetycznymi, zielenią wysoką, pomnikami przyrody, a także po zbadaniu ustaleń miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

Dokumenty, jakie należy dołączyć do wniosku zostały określone w § 9 ust. 2 ww. rozporządzenia. Są to następujące dane:

1.   3 egzemplarze projektu usytuowania sieci uzbrojenia terenu, zwanego dalej "projektem",
2.   decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,
3.   warunki techniczne podłączenia obiektu do istniejących sieci uzbrojenia terenu, uzyskane od jednostek zarządzających tymi sieciami,
4.   orientację położenia projektowanych sieci uzbrojenia terenu w stosunku do sąsiednich terenów i  stron świata.

Powyżej zacytowany przepis zawiera zamknięty katalog dokumentów, których załączenie jest warunkiem do załatwienia sprawy uzgodnienia usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu.

Natomiast zgodnie z zapisami art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o  planowaniu i  zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2003 r. Nr 80 poz. 717 z późn. zm.) w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

1.   lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
2.   sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w  drodze decyzji o warunkach zabudowy.

Należy zaznaczyć, że zgodnie z zapisami art. 31 ust. 2 ww. ustawy wójt, burmistrz albo prezydent miasta jest obowiązany przekazać staroście kopię uchwalonego studium lub planu miejscowego, nie później niż w dniu ich wejścia w życie, zatem organ koordynujący usytuowanie projektowanych sieci uzbrojenia terenu, posiada wiedzę dot. ustaleń planu.

Według art. 6 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 267) organy administracji publicznej działają na podstawie przepisów prawa.

Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego jest aktem prawa miejscowego, którego zakres obowiązywania jest powszechny na terenie działania właściwego organu. Zatem nie jest zgodne z obowiązującym prawem, żeby organ dokonujący uzgodnień usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu, żądał od wnioskodawcy przedstawienia, treści przepisów powszechnie obowiązującego prawa.

W przypadku gdy na danym terenie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego, którego zapisy organ działający na podstawie obowiązującego prawa ma obowiązek znać, nie ma żadnych podstaw do zastosowania zacytowanego powyżej przepisu rozporządzenia i wzywania na tej podstawie do uzupełnienia wniosku o wypis i wyrys z planu zagospodarowania przestrzennego w miejsce decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Reasumując, starosta żądając uzupełnienia wniosku o  uzgodnienie usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu o  wypis i wyrys z planu zagospodarowania przestrzennego (czyli informacji o powszechnie obowiązującym prawie) w miejsce decyzji o  warunkach zabudowy i  zagospodarowania terenu, działa bez podstawy prawnej.

Pragnę podkreślić, że Śląski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Geodezyjnego i  Kartograficznego, nie jest organem uprawnionym do wydawania wiążących interpretacji prawa i opinii a powyższe wyjaśnienia należy traktować wyłącznie, jako stanowisku tut. organu w  powyższych zagadnieniach, reprezentowane zgodnie z obecną wykładnią prawa.[/xquote]

#453
Witam,
znajomy podesłał na maila taką oto specyfikację (w załączniku) jestem ciekaw waszych opinii na ten temat.
#454
Z przyczyn nie zależnych ode mnie nastąpi przerwa w działaniu strony.
Informacja z serwerowni.
[xquote]Dzień dobry,
Informujemy, iż dziś o godzinie 13:00 nastąpi ok. 15-minutowa przerwa w działaniu serwera wilk.ionic.pl. Przerwa spowodowana jest koniecznością natychmiastowej wymiany 2 uszkodzonych dysków. Przepraszamy za utrudnienia.
Z poważaniem,
Zespół IONIC.pl
[/xquote]
#455
[info][/info]
16 kwietnia zmarł dr Edward Mecha, współzałożyciel i wieloletni prezes firmy Geobid, a także stowarzyszenia GISPOL.

Urodził się w 31 stycznia 1938 r., pochodził z Szopienic, dzielnicy Katowic. Był absolwentem Wydziału Geodezji i Kartografii Politechniki Warszawskiej (1961). Po ukończeniu studiów rozpoczął pracę zawodową w Wojewódzkim Przedsiębiorstwie Geodezyjnym Gospodarki Komunalnej w Katowicach, gdzie był kierownikiem zespołu polowego. Następnie przeszedł do pracy w administracji państwowej.

Pełnił funkcje:
- 1965-73 – geodety województwa w Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach,
- 1973-79 – zastępcy dyrektora w Wojewódzkim Zjednoczeniu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Katowicach,
- 1979-81 – dyrektora Przygotowania Inwestycji w Wojewódzkim Zarządzie Rozbudowy Miast i Osiedli Wiejskich w Katowicach,
- 1981-84 – prezydenta miasta Katowice,
- 1984-90 – dyrektora Wydziału Geodezji i Gospodarki Gruntami w Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach.

Był absolwentem Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Katowicach, w roku 1981 r. obronił pracę doktorską w Szkole Głównej Planowania i Statystyki w Warszawie.
Był współzałożycielem przedsiębiorstwa informatycznego Geobid w Katowicach i jego prezesem w latach 1991-2000. W okresie 1996-2008 pełnił funkcję prezesa Stowarzyszenia Użytkowników Krajowego Systemu Informacji o Terenie GISPOL.

Był członkiem Stowarzyszenia Geodetów Polskich.

Goście nie mogą oglądać obrazków w postach, prosimy Zarejestrować się lub Zalogować
#456
<a href="https://ewmapa.pl/dane/I OSK 2058_11 - Wyrok NSA z 2013-03-20.pdf" target="_blank">https://ewmapa.pl/dane/I OSK 2058_11 - Wyrok NSA z 2013-03-20.pdf</a>

Wątek rozwojowy na stronach Polskiego Towarzystwa Geodezyjnego
#457
Ogłoszenia związane z Ewmapą / Zapowiedź ewmapa 11
Czwartek 11 Kwiecień 2013, 18:24:34
EWMAPA 11 już wkrótce!

Dnia 5 kwietnia 2013 roku weszło w życie rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji w sprawie bazy danych geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu, bazy danych obiektów topograficznych oraz mapy zasadniczej. Nasza firma od jesieni ubiegłego roku przygotowywała się na wejście nowych przepisów. Trwały intensywne prace nad dostosowaniem naszego produktu, programu EWMAPA, do wymogów nowego prawa. Prace wykonane przez ten okres, umożliwiają nam wprowadzenie nowej wersji programu całkowicie zgodnej z nowymi przepisami, jeszcze w maju bieżącego roku.

Nowa baza (zarówno GESUT, jak i BDOT 500) będzie całkowicie obiektowa, przy czym rezygnujemy z oddzielnego programu SESUT; obsługa GESUT będzie zintegrowana w EWMAPIE.

W programie EWMAPA od wielu lat rozwijaliśmy rozbudowane struktury obiektowe, a zwłaszcza obiekty hierarchicznie złożone (obiekty zawierające podobiekty), co idealnie wkomponowuje się w wymogi nowego rozporządzenia.

Już w wersji 10 wprowadziliśmy etykiety wyświetlane na mapie, pobierane bezpośrednio z bazy danych. Teraz ten mechanizm będzie w pełni wykorzystany.

Nie oznacza to jednak, iż nie były konieczne nowe zmiany w programie. Znacznej rozbudowie uległy obiekty w wersji FireBird (która będzie podstawą obiektowej bazy GESUT i BDOT 500). Wprowadziliśmy nowe typy obiektów: multipunkt, multipolilinię, multipoligon. Zgodnie z wymogami rozporządzenia, zostały wprowadzone obiekty o dualnej strukturze, np. polilinia lub poligon.

Dla ułatwienia pracy na obiektach, poszerzyliśmy także funkcjonalność menu aktywności, które będzie obejmować także obiekty. Zmiany będą dotyczyły także bibliotek linii i symboli.

Od samego początku istnienia programu EWMAPA staramy się, aby ten produkt był uniwersalnym systemem graficznym umożliwiającym, między innymi wyświetlanie mapy zasadniczej na podstawie danych zawartych w różnych bazach.

EWMAPA jako system graficzny, obrazuje dane przestrzenne z systemów dziedzinowych działających w różnych miejscach, np. w ośrodkach dokumentacji (różnego szczebla), gminach, zakładach przemysłowych, wojsku, służbach ochrony pogranicza i wielu innych.

EWMAPA umożliwia swobodne zorganizowanie prezentowanych i przechowywanych danych, co ma istotne znaczenie przy migracji do nowej obiektowej bazy BDOT 500 i GESUT.

Proces ten będzie mógł być realizowany stopniowo, w zależności od posiadanych środków i możliwości kadrowych. Nie będzie problemu z utrzymaniem dualnej (warstwowej i obiektowej) struktury w okresie przejściowym. Należy mieć na uwadze, iż przejście do nowej struktury, będzie wymagało zebrania dodatkowych informacji, np. rozróżnienie sieci oświetleniowej od sieci niskiego napięcia, rowów przydrożnych od rowów melioracyjnych czy różnych parametrów sieci gazowej.

EWMAPA będzie kolejnym naszym produktem dostosowanym do nowego rozporządzenia. Do tej pory wprowadziliśmy na rynek pozostałe programy zgodne z nowymi rozporządzeniami: BANK OSNÓW oraz ADRESY.

W każdym przypadku staramy się zachować kompatybilność z poprzednimi wersjami poprzez formaty wymiany danych. W kolejnych wersjach, staramy się utrzymać znany i dobrze rozumiany interfejs użytkownika, ustawienie ikon oraz ich rozmieszczenie. Każdy obecny użytkownik programu EWMAPA, poradzi sobie z jego nową wersją. Przygotujemy szczegółowe instrukcje migracji danych do nowych struktur.

Koszty upgrade'u z wersji 10 nie przekroczą kwoty 2000 zł netto (licencja wielostanowiskowa).
#458
Egzaminy / egzamin 10 kwietnia 2013
Środa 10 Kwiecień 2013, 19:54:31
Do egzaminu przystąpiło szesnastu uczestników, po części ogólnej pozostało czternaście osób.
Po części opisowej do egzaminu ustnego zostało dopuszczonych dziewięć osób, ostatecznie uprawnienia otrzymało osiem osób.
Zdawano na zakresy 1, 2 i 4.

Komisja:
Przewodniczący: Jan Łopaciuk

Uprawnienia w zakresach:
Zakres 1 sześć osób
Zakres 4 dwie osoby, gratuluję wszystkim uprawnionym.
#459
Propozycje zmian w programie Ewmapa / Kompilator
Niedziela 07 Kwiecień 2013, 12:51:37
PROPOZYCJA ZREALIZOWANA ---> EWMAPA 11.03
Chciałbym aby programiści z Geobidu zwiększyli dwukrotnie liczbę wprowadzonych definicji dla linii i symboli.
Obecnie mam 3893 linii kodu dla NK1-3L.LIN i kompilator twierdzi że ma za dużo i nie chce dodać kolejnej.

Program kompilator chyba musi zostać przebudowany.
Nie działa z nowymi definicjami linii oraz symboli (gesut,bdot500).
Biblioteki można dekompilować ale pliku źródłowego nie można już kompilować.
#460
PN-B-03204 Konstrukcje stalowe. Wieże i maszty. Projektowanie i wykonanie

Goście nie mogą oglądać obrazków w postach, prosimy Zarejestrować się lub Zalogować

[xquote]© Copyright by PKN

Wszelkie prawa autorskie zastrzeżone.
Żadna część niniejszej publikacji nie może być zwielokrotniana jakąkolwiek techniką bez pisemnej zgody
Prezesa Polskiego Komitetu Normalizacyjnego[/xquote]