Aktualności:

Forum w trakcie prac modernizacyjnych

Menu główne
Menu

Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.

Pokaż wiadomości Menu

Wiadomości - piotr j.

#31
08 maja 2014 r.
godz. 9.00
w sali egzaminacyjnej nr 1/IIIp.
zakres 2

Dokumenty dostarczone 16 grudnia 2013r.

25 kwietnia minęło mi 6 miesięcy od zdania egzaminu. Dwa tygodnie po czasie  :-[>:(
#32
To już mi coś wyjaśnia w temacie :). Wielkie Dzięki :drinks:

rozp w sprawie prowadzenia ksiąg wieczystych i zbioru dokumentów uznano za uchylony, czyli nie ma co się na nie powoływać.

Zamiast tego dodałbym art. 27. uogn
Sprzedaż nieruchomości albo oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej wymaga zawarcia umowy w formie aktu notarialnego. Oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste i przeniesienie tego prawa w drodze umowy wymaga wpisu w księdze wieczystej.
#33
[2] Proszę wyjaśnić dlaczego w Rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków wprowadzony zapis § 12 ust. 1 pkt 3 dotyczący umowy w formie aktu notarialnego dotyczących użytkowania wieczystego gruntów i własności lokali, nie stanowi podstawy wprowadzenia zmiany do EGiB.

Witam.
Trafiłem na takie pytanie, jednak szczerze mówiąc, nie potrafię :-[ sobie z nim poradzić. Zna ktoś z Was odpowiedź, bądź potrafi nakierować na nią. Będę wdzięczny za jakiekolwiek sugestie.

Zarówno dla ustanowienia prawa użytkowania wieczystego (art. 27 uogn), jak i własności lokalu (art. 7 ust. 2 uowl) potrzebna jest umowa w formie aktu notarialnego, jednak dlaczego nie stanowi ona podstawy do ujawnienia praw do nieruchomości/lokalu?

Czytając Rozporządzenie o ewidencji gruntów i budynków mamy takie zapisy:

§12.1.Prawa osób i jednostek organizacyjnych, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 2 oraz w § 11 ust. 1 pkt 1 i 2, do gruntów, budynków i lokali uwidacznia się w ewidencji na podstawie:
3) umów zawartych w formie aktów notarialnych, dotyczących ustanowienia lub przeniesienia praw rzeczowych do nieruchomości, z wyłączeniem umów dotyczących użytkowania wieczystego gruntów i własności lokali,

Idąc dalej, czytamy paragraf, odnośnie aktualizacji EGiB o ujawnianiu w/w praw.

§47.1. Aktualizacji operatu ewidencyjnego dokonuje się niezwłocznie po uzyskaniu przez starostę odpowiednich dokumentów określających zmiany danych ewidencyjnych.
2. W celu zapewnienia wewnętrznej spójności operatu ewidencyjnego jednocześnie dokonuje się aktualizacji rzeczowych praw związanych, a w szczególności:
1) prawa użytkowania wieczystego gruntu oraz własności wzniesionych na tym gruncie budynków,
2) własności lokalu oraz udziału we współwłasności gruntu,
3) własności lokalu oraz udziału w użytkowaniu wieczystym gruntu,
4) własności lokalu oraz udziału we współwłasności budynku.
#34
Cytat: Maq w Wtorek 17 Grudzień 2013, 12:22:11

6. Przypadki szczególne:
b) nie mogą być przez Skarb Państwa i organy samorządu terytorialnego zasiedziane grunty pod drogami publicznymi.

Czy ktoś zna może podstawę prawną tego stwierdzenia? Sam nie mogę doszukać się gdzie to jest zapisane, albo nie mogę doczytać w przepisach, które posiadam :).
#35
Przyłączam się do grona dziękujących.
Dzięki Wam egzamin mam do przodu. Na wiele odpowiedzi nakierunkowałem się dzięki temu forum.
Wielka baza pytań z egzaminów jak i i odpowiedzi na nie.
Wielkie podziękowania dla Was wszystkich.

Pytania z egzaminu ustnego załączyłem pod datą mojego egzaminu (20 października 2013), jednak teraz nie ma tego wątku na forum.
I tutaj przyłączam się do wypowiedzi "asica", że moje "nieliczne" posty też zostały wykasowane.
#36
Mam to pytanie w takiej treści

Agencja Nieruchomości Rolnej jako udziałowiec we wspólnocie gruntowej postanowiła wydzielić udział Skarbu państwa ze wspólnoty. Wówczas pozostali uczestnicy podjęli uchwałę o podziale wspólnoty i przepisaniu udziałów na rzecz poszczególnych uczestników. Proszę opisać procedurę postępowania w tej sprawie. Proszę uzasadnić odpowiedź


Art. 5. 1. Wspólnoty gruntowe nie mogą być dzielone pomiędzy uprawnionych do udziału w tych wspólnotach.
2. Podział wspólnoty gruntowej następuje wyłącznie w razie objęcia jej gruntów scaleniem, za zgodą bezwzględnej większości osób uprawnionych do udziału w tej wspólnocie.
Art. 6. 1. Uprawnionymi do udziału we wspólnocie gruntowej są osoby fizyczne lub prawne posiadające gospodarstwa rolne, jeżeli w ciągu ostatniego roku przed dniem wejścia w życie ustawy faktycznie korzystały z tej wspólnoty.
2. Jeżeli wspólnotą gruntową są lasy, grunty leśne albo nieużytki przeznaczone do zalesienia, uprawnionymi do udziału w takiej wspólnocie są osoby fizyczne lub prawne zamieszkujące lub mające siedzibę na terenie miejscowości, w której znajdują się grunty stanowiące wspólnotę, lub osoby zamieszkujące na terenie innej miejscowości, a prowadzące gospodarstwo rolne, chyba że w okresie 5 lat przed wejściem w życie ustawy osoby te faktycznie ze wspólnoty nie korzystały.
3. Niekorzystanie ze wspólnoty gruntowej w okresie wymienionym w ust. 1 bądź w ust. 2 nie powoduje utraty uprawnień, jeżeli spowodowane bo było klęską żywiołową, wypadkami losowymi lub innymi szczególnymi względami.
Art. 7. Ograniczenia określone w art. 5 i 6 nie mają zastosowania do Państwa.
Art. 10. W razie potrzeby wydzielenia ze wspólnoty gruntowej udziału Państwa udział ten wydziela się przy uwzględnieniu wartości wspólnoty gruntowej; wartość tę określa się na zasadach i w sposób przewidziany w przepisach o sprzedaży państwowych nieruchomości rolnych. (i tutaj doszukałem się czegoś takiego http://www.sejm.gov.pl/sejm7.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=4D9065D9)

Co do uchwały rady o podziale wspólnoty, to nie wydaje mi się, aby była możliwość jej uchwalenia, ponieważ zgodnie z art.5 Wspólnoty gruntowe nie mogą być dzielone pomiędzy uprawnionych do udziału w tych wspólnotach. Podział taki może nastąpić wyłącznie podczas scalenia. Również w statucie nie ma mowy o możliwości podjęcia takiej uchwały.

Jeśli się mylę to mnie poprawcie.

Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych (Dz.U. z 1963 r. Nr 28, poz. 169 z późn. zm.)
- Zarządzenie Ministrów Rolnictwa oraz Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego z dnia 29 kwietnia 1964 r. w sprawie ustalenia wzoru statutu spółki dla zagospodarowania wspólnoty gruntowej
#37
Jakie dokumenty powinna załączyć do wniosku osoba występująca do wójta (burmistrza, prezydenta) o podział nieruchomości, a jakie dołączyć do tego wniosku po uzyskaniu jego pozytywnej opinii.

      Art. 97. 1. Podziału nieruchomości dokonuje się na wniosek i koszt osoby, która ma w tym interes prawny.
   1a. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy dołączyć następujące dokumenty:
1) stwierdzające tytuł prawny do nieruchomości w szczególności oświadczenie, o którym mowa w art. 116 ust. 2 pkt 4 (odpis księgi wieczystej albo oświadczenie przedstawiające aktualny stan wpisów w księdze wieczystej założonej dla nieruchomości objętej wnioskiem...)
2) wypis z katastru nieruchomości i kopię mapy katastralnej obejmującej nie-ruchomość podlegającą podziałowi;
3) decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, w przypadku, o którym mowa w art. 94 ust. 1 pkt 2;
3a) pozwolenie, o którym mowa w art. 96 ust. 1a, w przypadku nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków;
4) wstępny projekt podziału, z wyjątkiem podziałów, o których mowa w art. 95;
5) protokół z przyjęcia granic nieruchomości;
6) wykaz zmian gruntowych;
7) wykaz synchronizacyjny, jeżeli oznaczenie działek gruntu w katastrze nieruchomości jest inne niż w księdze wieczystej;
8) mapę z projektem podziału.
   1b. Jeżeli jest wymagane wyrażenie opinii, o której mowa w art. 93 ust. 4 i 5, lub uzyskanie pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków, o którym mowa w art. 96 ust. 1a, dokumenty wymienione w ust. 1a pkt 5–8 dołącza się do wniosku o podział nieruchomości po uzyskaniu pozytywnej opinii lub pozwolenia. Dokumenty te podlegają przyjęciu do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.
   2. Jeżeli nieruchomość jest przedmiotem współwłasności lub współużytkowania wieczystego, podziału można dokonać na wniosek wszystkich współwłaścicieli albo współużytkowników wieczystych. Przepis art. 199 Kodeksu cywilnego stosuje się odpowiednio. Nie dotyczy to podziału, o którym orzeka sąd.

Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz.U z 2010 r. Nr 102, poz 651 z późn. zm.)
#38
Trochę porządkując wątek z przywołaniem przepisów, odpowiedziałbym w ten sposób.

Art. 95. Niezależnie od ustaleń planu miejscowego, a w przypadku braku planu niezależnie od decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, podział nieruchomo-ści może nastąpić w celu:
1) zniesienia współwłasności nieruchomości zabudowanej co najmniej dwoma budynkami, wzniesionymi na podstawie pozwolenia na budowę, jeżeli podział ma polegać na wydzieleniu dla poszczególnych współwłaścicieli, wskazanych we wspólnym wniosku, budynków wraz z działkami gruntu niezbędnymi do prawidłowego korzystania z tych budynków;

Przepisy regulujące współwłasność łączną (tylko nie wiem czy wszystkie)
Art. 863. § 1. Wspólnik nie może rozporządzać udziałem we wspólnym majątku wspólników ani udziałem w poszczególnych składnikach tego majątku.
§ 2. W czasie trwania spółki wspólnik nie może domagać się podziału wspólnego majątku wspólników.
Art. 35. W czasie trwania wspólności ustawowej żaden z małżonków nie może żądać podziału majątku wspólnego. Nie może również rozporządzać ani zobowiązywać się do rozporządzania udziałem, który w razie ustania wspólności przypad¬nie mu w majątku wspólnym lub w poszczególnych przedmiotach należących do tego majątku.

Art. 61. § 1. Postępowanie administracyjne wszczyna się na żądanie strony lub z urzędu.
Art. 61a. § 1. Gdy żądanie, o którym mowa w art. 61, zostało wniesione przez osobę niebędącą stroną lub z innych uzasadnionych przyczyn postępowanie nie może być wszczęte, organ administracji publicznej wydaje postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania.
§ 2. Na postanowienie, o którym mowa w § 1, służy zażalenie.


Organ odmawia wszczęcia postępowania, gdyż nie można znieść współwłasności łącznej (KC, KRO), a temu celowi służy podział w  myśl art. 95 pkt 1 uogn.

Podstawa prawna:
?- Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz.U z 2010 r. Nr 102, poz 651 z późn. zm.)
?- Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 121)
?- Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 788)
?- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 267)

#39
Tak sobie odpowiedziałem na to pytanie. Jeśli wiecie czy można coś jeszcze dodać to śmiało dopisujcie :)

   Art. 113. 5. W przypadku nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym, przy jej wywłaszczeniu, przyjmuje się służące do jej oznaczenia dane z katastru nieruchomości.
   Art. 114. 3. W przypadku nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym informację o zamiarze wywłaszczenia starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej, podaje do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości oraz na stronach internetowych starostwa powiatowego, a także przez ogłoszenie w prasie o zasięgu ogólnopolskim. Jeżeli wywłaszczenie dotyczy części nieruchomości, ogłoszenie zawiera również informację o zamiarze wszczęcia postępowania w sprawie podziału tej nieruchomości.
4. Jeżeli w terminie 2 miesięcy od dnia ogłoszenia, o którym mowa w ust. 3, nie zgłoszą się osoby, które wykażą, że przysługują im prawa rzeczowe do nieruchomości, można wszcząć postępowanie w sprawie podziału i postępowanie wywłaszczeniowe.
   Art. 115. 2. Wszczęcie postępowania wywłaszczeniowego następuje po bezskutecznym upływie dwumiesięcznego terminu do zawarcia umowy, o której mowa w art. 114 ust. 1, wyznaczonego na piśmie właścicielowi, użytkownikowi wieczystemu nieruchomości, a także osobie, której przysługuje ograniczone prawo rzeczowe na tej nieruchomości.
5. Przepisu ust. 2 nie stosuje się w przypadku nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym.
   Art. 118. 1. Po wszczęciu postępowania wywłaszczeniowego starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej, przeprowadza rozprawę administracyjną.
1a. Przepisu ust. 1 nie stosuje się w przypadku nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym.
   Art. 118a. 1. Jeżeli w terminie określonym w art. 114 ust. 4, nie zostały ustalone osoby, które wykażą, że przysługują im prawa rzeczowe do nieruchomości, starosta wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej, wydaje decyzję o nabyciu własności nieruchomości przez Skarb Państwa lub jednostkę samorządu terytorialnego, wnioskującą o wywłaszczenie. Nabycie prawa własności następuje z dniem, w którym decyzja stała się ostateczna.
2. Decyzja podlega ogłoszeniu w sposób określony w art. 49 Kodeksu postępowania administracyjnego (Art. 49. Strony mogą być zawiadamiane o decyzjach i innych czynnościach organów administracji publicznej przez obwieszczenie lub w inny zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości sposób publicznego ogłaszania, jeżeli przepis szczególny tak stanowi; w tych przypadkach zawiadomienie bądź doręczenie uważa się za dokonane po upływie czternastu dni od dnia publicznego ogłoszenia).
3. Odszkodowanie za nieruchomość, której własność przeszła na rzecz Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, ustala się według przepisów rozdziału 5 i składa do depozytu sądowego na okres 10 lat.
   Art. 133. Odszkodowanie wpłaca się do depozytu sądowego, jeżeli:
2) odszkodowanie za wywłaszczenie dotyczy nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym.

?- Dane o nieruchomości przyjmuje się nie z dokumentacji określającej stan prawny nieruchomości, tylko z katastru nieruchomości.
?- Starosta podaje do publicznej wiadomości zamiar przeprowadzenia postępowania o wywłaszczenie nieruchomości.
?- Nie przeprowadza się rokowań o nabycie praw do nieruchomości.
?- Starosta nie przeprowadza rozprawy administracyjnej.
?- Odszkodowanie za wywłaszczoną nieruchomość wpłaca się do depozytu sądowego.

Podstawa prawna:
?- Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz.U z 2010 r. Nr 102, poz 651 z późn. zm.)
?- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 267)

#40
Gdzieś w pytaniach ustnych, ktoś odpowiedział, że jeszcze zawiadomienie (podobno to zawiadomienie ma znaczenie)
#41
Ja zdawałem egzamin 2 razy. W obu przypadkach egzamin miałem tydzień przed upływem 4 miesięcy od złożenia wniosku. Wiadomość o egzaminie dostawałem listownie, ok 6 tygodni przed terminem egzaminu. Do egzaminów podchodziło 16 osób chociaż maksymalnie może być 45. Pewnie gdyby chcieli termin wyznaczyli by wcześniej, gdyby brali większą liczbę osób zdających. Jednak tego nie robią, pewnie dlatego, że taki egzamin przy tylko 16 osobach zajmuje prawie cały dzień. A terminy tak ustalają aby zmieścić się w przepisowym czasie.
#42
Cytat: Brook w Wtorek 21 Styczeń 2014, 19:49:26
Ja dostałam także takie PW, nie będę tu pisała autora, bo to nie ma sensu.
Dla wszystkich, którzy zechcą napisać podobne wiadomości o udostępnieniu materiałów:
Wszelkie materiały pomocne (w postaci pytań, odpowiedzi i dyskusji na różne zagadnienia użytkowników forum) znajdziecie na naszym forum. Warunek taki, że musicie się trochę wysilić i napisać 5 postów, by otrzymać dostęp do odpowiedniego działu. Taki wysiłek zdecydowanie zaprocentuje na egzaminie. Także powodzenia.

Sam korzystałem z pomocy forum, jednak nigdy mi nie przyszło do głowy, aby prosić kogoś, aby udostępniał mi swoje prywatne materiały, nawet teraz kiedy dostęp do działu pytań egzaminacyjnych jest utrudniony. Nie prosiłem o to, gdyż nie wypada, a poza tym opracowując samemu pytania (też przy pomocy postów z tego forum oczywiście) trochę więcej pozostaje w głowie, niż ucząc się z gotowca. Wertując posty i przy okazji samemu opracowując pytania więcej się nauczycie, ale czasu trochę to zajmuje.
#43
Egzaminy / Odp: egzamin 25 października 2013
Czwartek 07 Listopad 2013, 11:32:34
Witam.

   Potwierdzę to co napisała MartaK, że pomimo ogromnego stresu (zwłaszcza przed częścią ustną) było chwilami całkiem wesoło. Komisja nastawiona pozytywnie. Po zdaniu egzaminu miło się wspomina ten dzień :)

zdawałem  na zakres 1
test - 53
opis - 20

   Pytań opisowych nie będę przytaczał, ponieważ już opisane zostały przez koleżanki i kolegów. Odpowiedzi na te pytania zawarte są w standardach.

moje pytania ustne to:
1) Co to jest mapa wywiadu terenowego?
2) Jakie informacje pozyskujemy z mpzp przy wykonaniu mdcp?
chodziło o:
- linie rozgraniczające teren o różnym przeznaczeniu,
- linie zabudowy,
- strefy ochronne (dotyczy ustalania zasięgu mdcp)
3) Jakie są dokładności pomiarów wysokościowych przy BDOT500?
- §36 standardów
4) Czy przy użyciu sieci ASG-EUPOS można pomierzyć wysokości studni kanalizacyjnych?
- odpowiedziałem, że "nie"
Na stronie serwisu jest informacja, że dokładność pomiarów pionowych wynosi do 0,05m, a dla studni kanalizacyjnych przepis mówi o 0,02m.

Cały egzamin zakończony wynikiem pozytywnym.

Dzięki za informacje zawarte na tym forum.

Pozdrowienia dla wszystkich forumowiczów, tych zanumerowanych :), jak i tych co na swój numer jeszcze czekają.
#44
Ja bym jeszcze dopisał pozostałe ustępy z § 80 rozporządzenia w sprawie standardów dotyczące oznaczenia i opisu służebności gruntowych.

4. Na mapie do celów projektowych, w granicach projektowanej inwestycji budowlanej, wyróżnia się linią przerywaną w kolorze brązowym grunty obciążone służebnościami gruntowymi ujawnionymi w księgach wieczystych oraz umieszcza się skrótowy opis treści lub sposobu wykonywania tych służebności.
5. Przepisu ust. 4 nie stosuje się, gdy charakter projektowanej inwestycji budowlanej nie wpływa na sposób zagospodarowania gruntów objętych mapą do celów projektowych.
6. W przypadku gdy mapa do celów projektowych została wykonana bez ustalenia obciążeń, o których mowa w ust. 4, wykonawca zamieszcza na tej mapie stosowną informację w tej sprawie.

Pozdrawiam :)
#45
Pytania opisowe / Odp: Pytania na 1
Sobota 28 Wrzesień 2013, 13:32:31
3.   Proszę podać w jaki sposób wynikający z obowiązujących przepisów prawnych i technicznych powinna być prowadzona mapa zasadnicza i przez kogo?

art. 7d, pkt 7 - Do zadań starosty należy w szczególności:
- tworzenie, prowadzenie i udostępnianie baz danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a pkt 2, 3, 7 i 10 oraz ust. 1b, a także standardowych opracowań kar-tograficznych w skalach: 1:500, 1:1000, 1:2000, 1:5000, o których mowa w art. 4 ust. 1e pkt 1 i 2 (mapy zasadnicze w skalach: 1:500, 1:1 000, 1:2 000, 1:5 000;).
art. 4, ust 2 - Dla terenów zamkniętych, zamiast mapy zasadniczej, sporządza się odrębne mapy zawierające w swojej treści również sieć podziemnego uzbrojenia terenu. Sporządzanie i aktualizowanie tych map oraz ustalanie granic terenów zamknię-tych należy do właściwych ministrów i kierowników urzędów centralnych.
art. 53b - Organ administracji może prowadzić mapę zasadniczą w postaci analogowej do czasu jej przekształcenia do postaci cyfrowej i utworzenia baz danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a pkt 2, 3 i 10 oraz ust. 1b, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2013 r.
§ 15. Mapę zasadniczą tworzy się na podstawie odpowiednich zbiorów danych zawartych w:
1) bazie danych EGiB;
2) bazie danych GESUT;
3) bazie danych PRG;
4) bazie danych PRPOG;
5) BDOT500;
6) BDSOG.
Można jeszcze ewentualnie dopisać
art. 41b, ust3, pkt 4 Tworzenie mapy zasadniczej finansowane jest z budżetu samorządu powiatu
art. 41, ust. 3, pkt 1 Środki Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym są przeznaczone na dofinansowanie zadań związanych z ...  zakładaniem, aktualizacją i modernizacją ..., mapy zasadniczej...

Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne art 7d pkt7, 4 ust2, 53b, 41b ust3 pkt 4, 41 ust3 pkt 1
Rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 12 lutego 2013 r. w sprawie bazy danych geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu, bazy danych obiektów topograficznych oraz mapy zasadniczej  § 15