Aktualności:

Forum w trakcie prac modernizacyjnych

Menu główne
Menu

Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.

Pokaż wiadomości Menu

Wiadomości - nusia

#16
Cytat: ninia_2009 w Wtorek 10 Czerwiec 2014, 21:58:22
Treść protokołu granicznego dopuszcza pełnomocnictwo strony zaś czy takie pełnomocnictwo zawarte jest w akcie ugody? Oba protokoły należny stosować pod względem treści tak jak w załącznikach do rozporządzenia.

//popraw post o polskie znaki
Brook


Dokładnie tak.  A idąc dalej treść aktu ugody zawiera dane, o których mowa w par. 20 ust. 1 pkt 1-4, 8, 10 i 12-14......

a w par. 20 ust. 1 pkt 4 (czyli wymienionym przy ugodzie) znajdujemy: informacje dotyczące stron i ich pełnomocników.

Także akt ugody może podpisać pełnomocnik i nawet kurator spadku, jeżeli jest ustanowiony przez sąd, który zarządza masą spadkową (art. 667 kpc)

A co do rozgraniczenia nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym, to faktycznie zastanawia mnie między kim a kim ma dojść do sporu ws przebiegu tych granic? Bo przecież spór jest podstawą do wszczęcia postępowania rozgraniczeniowego.

A gdy nie ma sporu to będzie po prostu ustalenie przebiegu granic a zawiadomienie właściciela nieruchomości sąsiedniej stosownie do przepisów par. 38 ust. 4 rozp. ws egib??? Czy się mylę???

No a np jeżeli strona zmarła po wydaniu przez wójta postanowienia o wszczęciu postępowania rozgraniczeniowego (i geodeta np dowiaduje się o tym już na gruncie, bądź listonosz napisał informację na zwrotce adresat zmarł, bądź zwrotkę z postanowienia odebrał dorosły domownik nie informując iż strona zmarła- doręczenie skuteczne) geodeta ma zawsze do wykorzystania w postępowaniu rozgraniczeniowym par. 9 ust. 2 rozporządzenia ws rozgraniczania nieruchomości tj" Jeżeli nie jest możliwe ustalenie osób uprawnionych do wystąpienia jako strona w postępowaniu rozgraniczeniowym, geodeta odracza wykonanie czynności ustalania przebiegu granic  zawiadamia o tym właściwy organ."
#17
a co z przypadkiem gdy:

- o rozgraniczeniu orzeka sąd gdy strona wniosła o uchylenie się od skutków ugody zawartej przed geodetą w drodze postępowania rozgraniczeniowego (art. 82-88 KC)


W pytaniu:
https://ewmapa.pl/pytania-opisowe/(2)-kto-i-w-jakim-trybie-rozstrzyga-w-sprawach-o-rozgraniczenie-nieruchomosci-na/

jest wymieniony ten przypadek a tutaj nie??

W zasadzie zastanawia mnie czy w tym przypadku (jeżeli zaistnieją przesłanki do uchylenia się od skutków ugody) Sąd ograniczy się do stwierdzenia nieważności ugody i będzie konieczność wznowienia (tylko jak wznowić jak sprawa nie zakończona ostateczną decyzją) lub kontynuowania po prostu postępowania rozgraniczeniowego zgodnie z Pgik, czy może Sąd stwierdzi nieważność ugody jednocześnie orzekając o rozgraniczeniu.

ma ktoś pomysł na ta odpowiedź?
#18
Hm Ten zarys nie do końca jest dla mnie taki zły choć faktycznie dwa ostatnie zdania nie wiem gdzie mają poparcie.

Ja na to pytanie odpowiedziałabym tak.


Zasada jaką należy się kierować przy ustaleniu granicy pasa drogowego uzależniona jest od czasu w jakim dana droga została wybudowana.

par. 36 ust. 5 rozp. ws egib

Przebieg granic działek ewidencyjnych wykazuje się w ewidencji na podstawie dokumentacji geodezyjnej przyjętej do PZGiK, sporządzonej m. In. Na potrzeby postępowania administracyjnego, wykorzystanej do wydania ostatecznej decyzji administracyjnej.
Podkreślić należy, iż grunty zajęte pod pasy drogowe dróg publicznych wywłaszczane były od osób fizycznych i prawnych decyzjami i orzeczeniami o wywłaszczeniu za odszkodowaniem. Załącznikiem do tych decyzji były mapy sporządzone na potrzeby wywłaszczenia, które gdy droga ma uregulowany stan prawny zalegają w aktach ksiąg wieczystych.
Zatem w przypadku gdy istnieją dokumenty wywłaszczeniowe, ustalenie przebiegu granicy pasa drogowego następuje po zbadaniu aktualności i przydatności dokumentów geodezyjnych stanowiących załącznik do orzeczenia o wywłaszczeniu, po ich uprzednim przeliczeniu. Jeżeli dokumenty te spełniają wymogi określone w par. 61 ust. 1 rozp. ws. egib- tzn. położenie pkt. granicznych określających granice pasa drogowego zostało kreślone z błędami nie przekraczającymi 0,30 m względem osnowy geodezyjnej I klasy, wówczas granicę ustalamy na podstawie dokumentów wywłaszczeniowych.
PS. I jak dla mnie w tym przypadku np. w celu regulacji pasa drogowego, bądź na potrzeby założenia ewidencji gruntów, nie będzie ustalenia granicy pasa drogowego a wyznaczenie pkt granicznych bądź wznowienie znaków. Ale to nie na temat bo chodzi nam o zasadę ustalania.

Idąc dalej

Art. 51 ust. 1 pkt 2  ustawy o drogach publicznych

Z dniem 1. 10. 1985 r. grunty oddane i zajęte pod drogi publiczne, wybudowane z udziałem czynu społecznego i istniejące w tym dniu, stają się z mocy prawa własnością Państwa. -

- droga wybudowana do 1.10 1985 r. granice pasa drogowego ustala się zgodnie ze stanem faktycznym na gruncie (droga, pobocze, skarpa, rów, przeciwskarpa)

art. 73 ustawy Przepisy wprowadzające........

Grunty zajęte pod drogi publiczne w dniu 31.12.1998 r. pozostające we władaniu SP lub jst , nie stanowiące ich własności, a zajęte pod drogi publiczne, stają się z dniem 01.01.1999 r. z mocy prawa własnością Sp lub właściwej jst za odkodowaniem

- droga wybudowana do 31.12.1998 r. granice pasa drogowego ustala się zgodnie ze stanem faktycznym na gruncie(droga, pobocze, skarpa, rów, przeciwskarpa). Właściwy zarządca obowiązany był do wykazania faktycznego zajęcie gruntu pod pas drogowy, wykazania tzw. Władztwa publicznoprawnego.

Dodatkowo, do tego czasuy grunty zajęte pod drogi publiczne stały się własnością SP lub jst z mocy prawa. Nie ma dyskusji co do przebiegu granicy pasa drogowego a nawet jak jest spór, to można rozgraniczać ale moim zdaniem nic to nie da.

- droga wybudowana po 01.01.1999 r. a także nowo projektowane drogi (projektant powinien już uwzględnić ten  przepis)

Generalna zasada ustalania pasa drogowego drogi wybudowanej po 01.01.1999 r.

Odległość granicy pasa drogowego od zewnętrznej krawędzi wykopu, nasypu, rowu lub od innych urządzeń powinna wynosić co najmniej 0,75 m a dla autostrad i dróg ekspresowych – co najmniej 2 m.

Podstawa prawna
Ustawa o drogach publicznych.
Rozporządzenie ws. Egib
Ustawa przepisy wprowadzające ustawy...
#19
Cytat: piotr j. w Poniedziałek 28 Kwiecień 2014, 15:08:12
Narazie tak

Ustawa z dnia 10 kwietnia 2003r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych
Art. 44. W okresie obowiązywania niniejszej ustawy do lokalizacji autostrad oraz do nabywania nieruchomości pod autostrady nie stosuje się art. 21–3719) ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 931 i 951 oraz z 2013 r. poz. 433).
Art. 45. 1. Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia20).
2. Przepisy rozdziałów 1–5 tracą moc z dniem 31 grudnia 2020 r.

W/w przepis wyłącza stosowanie ustawy o autostradach do końca 2020r.

Faktycznie przepis ten wyłącza stosowanie art. 21 - 37 (1) ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, ale podkreślić także trzeba że w/w przepisy zostały już uchylone, także nie ma tematu.

Ale żaden przepis specustawy nie wyłącza stosowania przepisów jakie obowiązywały przed specustawą drogową. Niektóre zarządy dróg, u których "nie przyjęła" się specustawa nadal realizują inwestycję w ten sposób bo przepisy nie zabraniają a na czasie im nie zależy. Wiem , widziałam klucz do odpowiedzi i ograniczono się do ustawy o szczególnych zasadach ... ale chcąc wyczerpująco odpowiedzieć na to pytanie dodałabym jeszcze (choć sama nie wiem czy słusznie):

Przy wykonywaniu prac związanych z realizacją inwestycji w zakresie dróg publicznych  Wójt (burmistrz, prezydent miasta)wydaje decyzję zatwierdzającą podział:
- stosownie do treści art. 93 ust.1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, gdy inwestycja drogowa została przewidziana w miejscowym planie zagospodarowania
- stosownie do treści art. 94 ust. w przypadku gdy dla terenu gdzie przewidziana jest inwestycja drogowa nie ma miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i nie ma obowiązku jego sporządzenia, a dla inwestycji drogowej zgodnie z art. 51 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym w związku z art. 6 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami wydana została decyzja o lokalizacji celu publicznego.

Przeniesienie prawa własności następuje na podstawie umów cywilno-prawnych.

Co myślicie jakby to napisać?

Tylko zastanawia mnie jak się ku temu wszystkiemu ma art. 11i specustawy drogowej........ W sprawach dotyczących zezwolenia na realizację inwestycji drogowej nie stosuje się przepisów o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. ;D
#20
Cytat: Misiek w Wtorek 20 Maj 2014, 14:11:20


2. Linię brzegu ustala, w drodze decyzji, na wniosek mającego interes prawny lub faktyczny:
1) właściwy terenowy organ administracji morskiej – dla morskich wód wewnętrznych wraz z morskimi
wodami wewnętrznymi Zatoki Gdańskiej oraz wód morza terytorialnego,
2) właściwy marszałek województwa – dla wód granicznych oraz śródlądowych dróg wodnych,
3) właściwy starosta realizujący zadanie z zakresu administracji rządowej – dla pozostałych wód.

dodałabym

starosta - wydając decyzję o rozgraniczeniu gruntów, które były pokryte wodami przed wykonaniem urządzenia wodnego, od pozostałych gruntów (art. 15a ustawy prawo wodne)
#21
Cytat: ninia_2009 w Środa 11 Czerwiec 2014, 22:45:24
sYsTEM połączył wiadomości: 12 Czerwiec 2014, 12:25
Zastanawia mnie kiedy stosuje się art 97a  a kiedy  art 113-118a dla nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym?

Art. 97a ugn dotyczy postępowania administracyjnego w sprawie podziału nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym.
Art 113-118 a dotyczą postępowania administracyjnego w sprawie wywłaszczenia nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym. Do wniosku o wywłaszczenie nieruchomości stosownie do treści art. 116 ust. 2 pkt 3 należy dołączyć decyzję zatwierdzającą podział, jeżeli wniosek o wywłaszczenie dotyczy części nieruchomości.

Dwa różne postępowania, jedno podziałowe , drugie o wywłaszczenia.
sYsTEM połączył wiadomości: 14 Czerwiec 2014, 17:17
Doprecyzuję co mam na myśli

Cel publiczny to wiadomo bo inaczej, nie wywłaszczysz i nie podzielisz.

Podmiot realizujący cel publiczny, po przeanalizowaniu dokumentów, stwierdza, że inwestycja przechodzi przez nieruchomość o nieuregulowanym stanie prawnym.
I teraz zwraca się do starosty o wywieszenie informacji o wywłaszczeniu i jednocześnie podziale jak zachodzi potrzeba.
1. starosta wywiesza informację o zamiarze wywłaszczenia nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym, 2 miesiące , nikt się nie zgłasza - dopiero teraz stosownie do art. 114 ust 4 można wszcząć postępowanie ws podziału i wywłaszczenia.
Ale, że do złożenia wniosku o wywłaszczenie trzeba decyzji o podziale, starosta nie wszczyna tylko czeka na decyzję.
2. Tymczasem Wójt wywiesza informację o zamiarze podziału, nikt się nie zgłasza przez dwa miesiące - wydaje decyzję o podziale.(jedno postępowanie administracyjne zakończone)
3. Z decyzją i wszystkim co zawiera art.116 podmiot realizujący postępowanie wnosi do starosty o wydanie decyzji o wywłaszczeniu.
Starosta wydaje zawiadomienie  o wszczęciu postępowania wywłaszczeniowego - ogłasza zgodnie z 49 kpa, wydaje decyzję o wywłaszczeniu. (drugie postępowanie administracyjne zakończone).

Tu nie ma dowolności który przepis, kiedy - one ściśle ze sobą grają. Trwa to długo.
#22
I ja chciałam podziękować za istnienie forum, a także pogratulować pomysłodawcom takiej inicjatywy. 18 grudnia 2013 r. zdałam na zakres 1 - jakby nie było dzięki pomocy forum. Wcześniej podchodziła już raz do zakresu 1 i niestety o forum nie widziałam nio i niestety się nie powiodło. W pojedynkę ciężko ogarnąć wszystkie zakamarki wiedzy i kruczki jakie komisja (i ustawodawca) dla nas przygotowali. Na szczęście przy drugim podejściu miałam już wiedzę o forum i to przyniosło efekt. Teraz przygotowuję się czynnie do zakresu 2 - czynnie tzn. nie korzystam biernie z forum ale także staram się dzielić na forum swoją wiedzą i spostrzeżeniami.
jeszcze raz dziękuję za forum i cieszę się, że jak jest potrzeba geodeci potrafią się zjednoczyć.:)
#23
Cytat: AKKA w Niedziela 01 Czerwiec 2014, 16:13:48
Jak służebność gruntowa jest ustalana przy podziale nieruchomości w celu zapewnianie dostępu do drogi publicznej, to mapa z projektem podziału nieruchomości może być równocześnie mapą do ustalenia służebności gruntowych (tylko trzeba zaznaczyć zasięg służebności + opis). Ponieważ na wstępnym projekcie faktycznie zaznacza się dostęp do dr pub. graficznie na czerwono lub jako opis, to można tak samo zrobić na projekcie podziału nieruchomości.

Ja bym tutaj tego nie pisała bo nie mamy do czynienia z podziałem a co za tym idzie z mapą z projektem podziału. Tutaj chodzi o mapę do ustalenia służebności gruntowych do której nie mają zastosowania przepisy ustawy o gospodarce.

Więc dopisałabym art. 77 ust. 9 rozporządzenia w sprawie standardów...
Zasięg służebności gruntowych wyróżnia się na mapach do celów prawnych linią przerywaną w kolorze brązowym, zaś rodzaj służebności gruntowej określa się na mapie w formie opisowej, w polu mapy wolnym od rysunku.

Ps. Jak mapa z projektem podziału to na wstępnym projekcie dostęp do drogi publicznej faktycznie w kolorze czerwonym. Ale jeżeli mapa z projektem podziału ma być jednocześnie mapą do ustalenia służebności gruntowych, to przedstawiłabym ją w kolorze brązowym , zgodnie z zasadą wynikającą z rozporządzenia ws standardów technicznych.
#24
Egzaminy / Odp: egzamin 26 czerwca 2014
Wtorek 10 Czerwiec 2014, 09:30:51
Ja również dostałam z tym, że mam się zgłosić na 8.30 w dniu egzaminu i wyjaśnić "Brak uczestnictwa w rozgraniczeniu" - dzwoniąc do GUGiK Pani mi wyjaśniła, że prawdopodobnie chodzi o mój podpis.

Sala A/XIIp, zakres 2, podpisany Pan Cegielski
#25
Nie bardzo rozumiem o co chodzi.

Jeżeli właściciel świadomy był że na jego gruncie zlokalizowana była była droga powinien zwrócić się do  odpowiedniego zarządcy drogi o uregulowanie tego stanu i odnośnie podziału nic się nie zmienia - bez względu na czas, takie postępowania toczą się jeszcze dzisiaj (ewentualnie uprzejmie donosił do wojewody o zaistniałym fakcie i wojewoda podejmował odpowiednie kroki w celu wydania decyzji deklaratoryjne) . W przypadku podziału wszystko jak wcześniej

A jeżeli właściciel złożył wniosek o odszkodowanie od 1.01.2001 r. do 31.12.2005 r. w zasadzie wystarczyło złożyć wniosek w jakimkolwiek urzędzie, który na podstawie art. 65 kpa powinien właściwemu organowi dostarczyć (a liczyła się data wpływu do organu pierwszego) wówczas:
-w odniesieniu do dróg będących w dniu 31 grudnia 1998 r. drogami gminnymi  wypłacała gmina
w odniesieniu do pozostałych dróg Skarb Państwa (czyli starosta reprezentujący SP)
A jeżeli nie złożył wniosku o odszkodowanie wówczas grunt przechodził z mocy prawa bez odszkodowania.

Sprawy regulacji a odszkodowania toczą się w dwóch odrębnych postępowaniach administracyjnych i przed różnymi organami.A co ciekawe bardzo często regulacja pasów drogowych (choć nie zawsze) miała miejsce dopiero po 2005 r. gdy odpowiedni zarządcy drogi występowali do Wojewody z wnioskiem o wszczęcie postępowania, geodeta sporządzał dokumentację wg stanu z dnia 31.12.1998 r., pokazywał granice, ludzie nawet nie wiedzieli że droga była na ich gruncie a minął czas na złożenie wniosku o odszkodowanie wobec czego grunt przechodził bez odszkodowania.
#26
Dodałabym:
dla kogo - na wniosek zarządcy drogi tzn:
    a) krajowych – Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad;
    b) wojewódzkich – zarząd województwa;
    c) powiatowych – zarząd powiatu;
    d) gminnych – wójt (burmistrz, prezydent miasta)


powyższe art. 19 ust. 2 ustawy o drogach publicznych

a w miastach na prawach powiatu, wyłączeniem dróg ekspresowych i autostrad na wniosek Prezydenta Miasta , który jest zarządcą wszystkich dróg na terenie miasta na prawach powiatu:) ( art. 19 ust. 5 udp)
#27
Ja mam pytanie:

Jeżeli granica została ustalona na podstawie zebranych dowodów lub zgodnego oświadczenia stron Wójt Wydaje decyzję o rozgraniczeniu.

Jeżeli natomiast została zawarta ugoda, mająca moc ugody zawartej przed sądem, wówczas nie ma potrzeby ponownego orzekania o rozgraniczeniu i Wójt wydaje decyzję o umorzeniu  postępowania rozgraniczeniowego?????
#28
Podsumowując jedyny przypadek gdy decyzji o podziale może być nadany rygor natychmiastowej wykonalności jest  opisany w art. 122 ugn. Jest to przypadek szczególny gdy za względu na sytuacje wymienione w art. 108 po wydaniu decyzji o wywłaszczeniu (do wydania, której w standardowej procedurze stosownie do art. 116 ust. 2 pkt 3 należy dołączyć ostateczna decyzję zatwierdzająca podział) starosta wydaje decyzję o niezwłocznym zajęciu nieruchomości.

Natomiast w sytuacji spec ustaw, a w szczególności specustawy drogowej , rygor natychmiastowej wykonalności:
- zobowiązuje do niezwłocznego wydania nieruchomości, opróżnienia lokali i innych pomieszczeń;
- uprawnia do faktycznego objęcia nieruchomości w posiadanie przez właściwego zarządcę drogi;
- uprawnia do rozpoczęcia robót budowlanych.

I jest to katalog zamknięty, który wylicza do czego rygor uprawnia.

Natomiast ostateczna decyzji ZRID zatwierdza podział, przejście prawa własności itd.
#29
Z uwagi na bark regulacji w ustawie przepisy wprowadzające ustawy....... należy zastosować zasadę ogólną wynikającą z art. 17 k.p.a. zatem organem odwoławczym będzie właściwy w sprawie minister tzn. w tematyce dróg Minister Infrastruktury i Rozwoju (taka nazwa obecnie funkcjonuje)
#30
To sa takie obrobione - sama nie wiem jak to nazwać - testy, które ona kupiła na płytce, sporządzone przez firmę, która taki produkt sprzedaje. Ona i kilka osób sie z tego uczyło, zdało więc myślę że  można się sugerować:) Ja osobiście jeszcze nie przerabiałam ich ale wydaje mi się, że sa dobre. W razie wątpliwości zapodasz temat na forum i rozwiążemy wspólnie.