Aktualności:

Forum w trakcie prac modernizacyjnych

Menu główne
Menu

Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.

Pokaż wiadomości Menu

Wiadomości - kul

#1
Egzaminy / Odp: egzamin 7 maja 2014
Środa 07 Maj 2014, 20:09:47
pisemny:

1-co się dołącza do wniosku o podział jeżeli wydzielenie działki budowlanej niezbędnej do korzystania z budynku mieszkalnego
2-czy można podzielić działkę wspólnoty gruntowej i sprzedać osobie fizycznej
3-aktualizacja egib, wszystkie przepisy, nie zapomnieć o weryfikacji i wingik

test:

z pgik
ustawa reguluje przepisy dotyczące uprawnień
organ nadzoru to GGK
organ administracji to marszałek woj
dla całego kraju prowadzi się rejestr cen i wartości nieruchomości
rozgraniczenie przeprowadza wójt
uprawnienia w zakresie geodezyjnej obsługi inwestycji
kto robi prace bez uprawnień ten podlega karze grzywny
w centralnym rejestrze są informacje o rodzajach orzeczonych kar
można udzielić nagany z wpisem do centralnego rejestru
co robią gminy zgodnie z pzgik - ustalają numery porządkowe

z uogn
ustawa określa zasady zwrotu/wywłaszczania nieruchomości
nieruchomości o niuregulowanym stanie prawnym to takie dla których nie można ustalić osób, którym przysługują do nich prawa rzeczowe

standardy
wykorzystuje się materiały z pzgik

kpa
kpa normuje postępowanie w sprawach wydawania zaświadczeń
organy załatwiają sprawy niezwłocznie jeśli mogą być rozpatrzone w oparciu o dowody przedstawione przez stronę łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania
organy obowiązane są zapewnić stronom czynnym udział w postępowaniu
stroną jest
w wezwaniu należy wskazać nazwę i adres organu wzywającego

kc
kodeks reguluje stosunki cywilno prawne miedzy osobami fizycznymi i prawnymi
mijesce zamieszkania dziecka pod opieką rodziców to miejsce zamieszkania rodziców
firmą osoby fizycznej jest jej imię i nazwisko
nieważne jest oświadczenie woli złożone przez osobę chorą psychicznie
w umowie o dzieło strona zobowiązuje się do wykonania oznaczonego dzieła
roszczenie wynikające z umowy o dzieło przedawnia się z upływem lat 2

kw
akta księgi wieczystej może przeglądać osoba mająca interes prawny
do powstania hipoteki niezbędny jest wpis w kw

o planowaniu:
plan miejscowy w skali 1:1000
uchwała rady gminy w sprawie uchwalenia planu miejscowego obowiązuje nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w dzienniku urzędowym województwa

o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych
wspólnoty określa starosta

o własności lokali
samodzielność lokalu stwierdza starosta w drodze zaświadczenia

konstytucja
konstytucja chroni prawo własności

o samorządzie gminnym
gmina wg tej ustawy to wspólnota samorządowa
jakie akty prawa miejscowego tworzy gmina czego dotyczą

o drogach publicznych
drogi dzielą się na gminne
zaliczenie do kategorii dróg gminnych następuje w drodze uchwały rady gminy po zasięgnięciu opinii właściwego zarządu powiatu

ustawa o lasach
lasami SP zarządza PGLLP

więcej grzechów nie pamiętam ;) pzdr
#2
Jeśli tak to może również podziały wykonane na podstawie art. 73 ustawy Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną ostateczną decyzją wojewody

Art. 73.1.Nieruchomości pozostające w dniu 31 grudnia 1998 r. we władaniu Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego, nie stanowiące ich własności, a zajęte pod drogi publiczne, z dniem 1 stycznia 1999 r. stają się z mocy prawa własnością Skarbu Państwa lub właściwych jednostek samorządu terytorialnego za odszkodowaniem.
3.Podstawą do ujawnienia w księdze wieczystej przejścia na własność Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego nieruchomości, o których mowa w ust. 1, jest ostateczna decyzja wojewody.

tylko co z odwołaniem? zgodnie z Kodeksem postępowania administracjnego
Art. 17. Organami wyższego stopnia w rozumieniu kodeksu są:
2) w stosunku do wojewodów – właściwi w sprawie ministrowie;
#3
Czy nieprawomocne orzeczenie sądu o wpisie ostrzeżenia staje się prawomocne i wtedy sąd wpisuje rzeczywistego właściciela w księdze wieczystej i przesyła do ewidencji gruntów odpis orzeczenia (wpisu) i starosta ujawnia w ewidencji gruntów rzeczywistego właściciela z urzędu? a potem zmienia się w ewidencji gruntów numer działki, powierzchnię, przebieg granic i składa się wniosek do sądu tylko o zmianę oznaczenia nieruchomości?
Czy może właściciel musi złożyć wniosek o wpis ostrzeżenia, zmienić oznaczenie nieruchomości w ewidencji gruntów i dopiero wtedy złożyć wniosek do sądu o zmianę oznaczenia i właściciela nieruchomości tak jak sugeruje zarys odpowiedzi? I dopiero wtedy sąd przesyła do ewidencji gruntów odpis orzeczenia dotyczący zmiany właściciela? Tylko jak właściciel nieujawniony w ewidencji gruntów ma doprowadzić do zmiany danych ewidencyjnych dotyczących działki.. A może powinien po wpisie ostrzeżenia w sądzie złożyć wniosek do ewidencji o zmianę właściciela dołączając dokument własności?
Proszę o pomoc.

Dodatkowo
III CRN 338/71 Postanowienie SN z dnia 18 listopada 1971 r.
"nie może uzasadniać sprostowania wpisów w dziale I księgi wieczystej wyciąg z wykazu zmian gruntowych, jeżeli zmiana taka, naruszająca prawo własności osoby wpisanej w charakterze właściciela nieruchomości, nie wynika z uzasadnionej podstawy prawnej, w szczególności orzeczenia sądowego, decyzji właściwego organu administracji albo umowy"

Czy w związku z powyższym powierzchnię można zmienić wyłącznie przy rozgraniczeniu a do zmiany powierzchni w księdze wieczystej trzeba dołączyć decyzję o rozgraniczeniu? Ale czy to ma sens skoro starosta przesyła z urzędu ostateczną decyzję ustalającą przebieg granic do sądu..
#4
ROZGRANICZENIE

DECYZJA O UMORZENIU
III SA/Kr 1223/09 - wyrok wsa w Krakowie - 2010.11.10    
Jeżeli wniosek o wszczęcie postępowania rozgraniczeniowego składa osoba nie posiadająca przymiotu strony, czyli wniosek pochodzi od osoby nie posiadającej uprawnienia do żądania wszczęcia postępowania, albo wniosek dotyczy nieruchomości co do których nie sporny jest przebieg granicy, albo nieruchomości które nie mają wspólnej granicy, czyli zachodzi bezprzedmiotowość postępowania, wówczas organ powinien wydać decyzję o umorzeniu postępowania rozgraniczeniowego.

GRANICE PRAWNE
II SA/Ke 425/07 - wyrok wsa w Kielcach - 2007.10.19         
Skoro istotą postępowania rozgraniczeniowego jest ustalenie do jakich granic sięga prawo właściciela - to geodeta w pierwszej kolejności winien ustalić przebieg granicy prawnej przede wszystkim w oparciu o stan prawny nieruchomości wynikający z tytułów prawa własności. Należy podkreślić, że granice prawne nieruchomości to granice, których przebieg można odtworzyć na gruncie w oparciu o istniejące na tę okoliczność dokumenty, przy czym dokumenty te winny odpowiadać technicznym standardom geodezyjno- kartograficznym.

UGODA
I OSK 376/06 - wyrok NSA Warszawa - 2007.01.16    
Ugoda zawarta przed geodetą, ma zgodnie z postanowieniami art. 31 ust. 4 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2000 r. Nr 100, poz. 1086 ze zm.) moc ugody sądowej. Ma ona w istocie postać umowy, do której stosuje się poza przepisami art. 917 i 918 k.c. ogólne przepisy prawa cywilnego dotyczące zawarcia umowy, w tym odnoszące się do wad oświadczenia woli. Nie jest to więc ugoda "administracyjna" w rozumieniu art. 114-122 k.p.a. A skoro tak - to nie podlega (bo nie może podlegać) ona kontroli, ani w decyzji o umorzeniu postępowania administracyjnego, ani w wyniku zaskarżenia tej decyzji do sądu administracyjnego. Nawet zatem gdyby ugoda zawarta przed geodetą była wadliwa, to nie miałoby to wpływu na zgodność z prawem decyzji umarzającej postępowanie rozgraniczeniowe ponieważ uchylenie się od skutków prawnych takiej ugody jest możliwe tylko w postępowaniu cywilnym przed sądem powszechnym. Tylko ten Sąd może też się wypowiedzieć czy ugoda jest prawnie skutecznie zawarta czy nie.

DOWODY
IV CKN 796/00 - postanowienie SN - 2002.02.21    
Przepis art. 31 ust. 2 Prawa geodezyjnego i kartograficznego nie wyczerpuje wszystkich dowodów. W postępowaniu sądowym można posłużyć się także innymi dowodami przewidzianymi w Kodeksie postępowania cywilnego np. zeznaniami świadków, opinią biegłego, przesłuchaniem stron.

Proponuję zamieszczać tu przydatne wyroki sądu..
Czy można je mieć na egzaminie?
#5
PODZIAŁY

KTO JEST STRONĄ   
I SA/Wa 1775/07 - wyrok wsa w Warszawie - 2008.02.01         
Stronami postępowania podziałowego są wyłącznie właściciele lub użytkownicy wieczyści nieruchomości, co oznacza, że nie są nimi osoby, które aktualnie nie mają żadnego tytułu prawnego do nieruchomości.

KTO JEST STRONĄ - WNIOSEK O PODZIAŁ    
II SA/Gl 340/10 - wyrok wsa w Gliwicach - 2010.07.01    
Podziału nieruchomości można co do zasady dokonać jedynie na wniosek podmiotu, który posiada tytuł prawny do nieruchomości podlegającej podziałowi. Chodzi zatem o właściciela lub wieczystego użytkownika nieruchomości mającej ulec podziałowi. To im przysługuje bowiem prawo rozporządzania ich nieruchomością w zakresie podejmowania decyzji czy i jak ma być ona podzielona. Tylko zatem oni są stronami postępowania w przedmiocie podziału nieruchomości. Podział nieruchomości nie wpływa bowiem co do zasady na prawa osób trzecich, w tym zwłaszcza na prawa podmiotów którym przysługuje prawo własności lub użytkowania wieczystego do sąsiednich nieruchomości.

KTO JEST STRONĄ - ZATWIERDZENIE PROJEKTU PODZIAŁU
I SA/Wa 1518/05 - wyrok wsa w Warszawie - 2006.06.13    
W przypadku podziału nieruchomości na podstawie przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.) o zatwierdzenie projektu podziału nieruchomości może wystąpić jej właściciel, współwłaściciel, użytkownik wieczysty lub współużytkownik wieczysty, gdyż tylko te podmioty są władne dysponować nieruchomością w ramach przysługującego im prawa, mają więc interes prawny, aby żądać czynności organu. Podmioty te są tym samym stronami postępowania administracyjnego.


#6
Odnośnie kolejności:
1. osoba, której prawo nie jest wpisane lub jest wpisane błędnie (właściciel, użytkownik wieczysty, kto jeszcze?) ujawnia w księdze wieczystej roszczenie o usunięcie niezgodności między stanem prawnym ujawnionym w księdze wieczystej a rzeczywistym stanem prawnym składając do sądu wniosek o wpis ostrzeżenia na swój koszt (rozumiem, że każdy wpis jest płatny)

2. właściciel lub użytkownik wieczysty (lub użytkownik, jeśli wykonywanie ograniczonego prawa rzeczowego związane jest z określeniem granic tego prawa przez określenie granic nieruchomości lub posiadacz samoisty lub posiadacz zależny, jeśli posiadanie polega na korzystaniu z gruntu, a którego realizacja zależna jest od granic nieruchomości, np. dzierżawca - wszyscy Ci co mogą wystąpić o rozgraniczenie?) zleca geodecie sporządzenie dokumentacji geodezyjnej niezbędnej do wprowadzenia zmian w ewidencji gruntów co do oznaczenia nieruchomości (numeru działki, granic i powierzchni-czyli tylko rozgraniczeniem można to wszystko zmienić?) na swój koszt. Po przyjęciu pracy do pzgik starosta z urzędu i bezpłatnie dokona zmian w ewidencji gruntów oraz na wniosek ww. osoby i jej koszt wyda jej wyrys i wypis po okazaniu dokumentu stwierdzającego prawa tej osoby do nieruchomości (czy najpierw ujawnia swoje prawa w ewidencji gruntów a później rozgraniczenie?)

3. właściciel lub użytkownik wieczysty (tylko oni mogą zmienić oznaczenie nieruchomości w księdze wieczystej więc czy jest sens, żeby ktoś inny zmieniał numer, granice i powierzchnię w ewidencji gruntów?) powinien złożyć do sądu na swój koszt wniosek o wpis dotyczący zmiany oznaczenia nieruchomości dołączając wypis i wyrys oraz zmiany osoby, której przysługują prawa do nieruchomości dołączając dokument, który będzie stanowił podstawę wpisu (tutaj już nie tylko właściciel lub użytkownik wieczysty może to zrobić) - czy trzeba składać oddzielny wniosek o ujawnienie tej osoby czy jak się złożyło wpis o ostrzeżenie to sąd sam zmieni?

4. sąd przesyła staroście odpis prawomocnego orzeczenia, starosta ujawnia w ewidencji gruntów rzeczywistego właściciela lub użytkownika wieczystego – z urzędu, bez udziału i kosztu tej osoby (chyba, że trzeba było ujawnić osobę na początku)

dobija mnie to pytanie, proszę o pomoc

Czy dodatkowo do zmiany powierzchni w księdze wieczystej trzeba dołączyć np. decyzję o rozgraniczeniu? bo tak by wynikało z poniższego postanowienia choć odnosi się do wykazu zmian gruntowych

III CRN 338/71 Postanowienie SN z dnia 18 listopada 1971 r.
nie może uzasadniać sprostowania wpisów w dziale I księgi wieczystej wyciąg z wykazu zmian gruntowych, jeżeli zmiana taka, naruszająca prawo własności osoby wpisanej w charakterze właściciela nieruchomości, nie wynika z uzasadnionej podstawy prawnej, w szczególności orzeczenia sądowego, decyzji właściwego organu administracji albo umowy
#7
III SA/Po 817/07 - wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 13 marca 2008 r.
-Ustawodawca nie zdefiniował terminu "przepisy odrębne". Zakres tego pojęcia należy wyznaczyć mając na uwadze skutki prawne decyzji o podziale nieruchomości. Tym samym termin "przepisy odrębne" obejmuje akty prawodawcze powszechnie obowiązujące normujące gospodarowanie terenami, czyli w szczególności te określające przeznaczenie terenu oraz sposób korzystania z nieruchomości.
- Ocena zgodności projektu podziału nieruchomości z przepisami odrębnymi odbywa się przy uwzględnieniu definicji prawnych zawartych w przepisach odrębnych. Ustawodawca nie dopuścił modyfikacji znaczenia przepisów odrębnych, które wskazał jako wzorzec dla oceny zgodności projektu podziału.
- Przepisy ustawy - Prawo budowlane oraz rozporządzenia z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, znajdują zastosowanie jako wzorzec dla oceny zgodności projektu podziału z przepisami odrębnymi.
#8
Z ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne dodatkowo:
[xquote]Art. 5. 3. Wymiana danych, zawartych w bazach, o których mowa w art. 4 ust. 1a i 1b, między organami właściwymi do prowadzenia tych baz odbywa się nieodpłatnie w zakresie niezbędnym do wykonywania przez te organy ich ustawowych zadań.[/xquote]

Może jeszcze:
[xquote]Art. 40. 2a. Kopie baz danych z zasobów: centralnego, wojewódzkich i powiatowych są wzajemnie przekazywane między zasobami nieodpłatnie, dla celów bieżącej aktualizacji oraz ich udostępniania zgodnie z przepisami ustawy. [/xquote]
??

I niestety nie wiem czy pisac też o tym:
Z ustawy o infrastrukturze informacji przestrzennej
[xquote]Art. 9. 1. Organy administracji prowadzące rejestry publiczne, które zawierają zbiory związane z wymienionymi w załączniku do ustawy tematami danych przestrzennych, tworzą i obsługują, w zakresie swojej właściwości, sieć usług dotyczących zbiorów i usług danych przestrzennych, do których zalicza się usługi:
1) wyszukiwania, umożliwiające wyszukiwanie zbiorów oraz usług danych przestrzennych na podstawie zawartości odpowiadających im metadanych oraz umożliwiające wyświetlanie zawartości metadanych;
2) przeglądania, umożliwiające co najmniej: wyświetlanie, nawigowanie, powiększanie i pomniejszanie, przesuwanie lub nakładanie na siebie zobrazowanych zbiorów oraz wyświetlanie objaśnień symboli kartograficznych i zawartości metadanych;
Art. 12. 1. Dostęp do usług, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 1 i 2, jest powszechny i nieodpłatny.[/xquote]
czy przykładem będzie tu geoportal, iGeomap? zawierają granice i nr działek ewidencyjnych
Następnie
[xquote]Art. 14. 1. Objęte infrastrukturą zbiory oraz usługi danych przestrzennych, prowadzone przez organ administracji, podlegają nieodpłatnemu udostępnianiu innym organom administracji w zakresie niezbędnym do realizacji przez nie zadań publicznych.[/xquote]
jakieś przykłady?
Następnie
[xquote]Art. 15. 2. Organ administracji udostępnia zbiory oraz usługi danych przestrzennych organom ustanowionym na podstawie umów międzynarodowych, których stroną jest Unia Europejska i państwa członkowskie Unii Europejskiej, na zasadach wzajemności i równości, na potrzeby zadań, które mogą oddziaływać na środowisko, z zachowaniem przepisów dotyczących rejestrów publicznych zawierających te zbiory.
3. Zbiory oraz usługi danych przestrzennych udostępniane instytucjom i organom Unii Europejskiej do celów sprawozdawczych w zakresie środowiska nie podlegają opłatom.[/xquote]
Nie wiem czy to ma zastosowanie do ewidencji gruntów i budynków

Z ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne
[xquote]Art. 15. 1. Podmiot prowadzący rejestr publiczny zapewnia podmiotowi publicznemu albo podmiotowi niebędącemu podmiotem publicznym, realizującym zadania publiczne na podstawie odrębnych przepisów albo na skutek powierzenia lub zlecenia przez podmiot publiczny ich realizacji, nieodpłatny dostęp do danych zgromadzonych w prowadzonym rejestrze, w zakresie niezbędnym do realizacji tych zadań.[/xquote]