Aktualności:

Forum w trakcie prac modernizacyjnych

Menu główne
Menu

Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.

Pokaż wiadomości Menu

Wiadomości - jkbsrwk

#166
Obowiązek sporządzenia planu wynika z przepisów odrębnych:
1. art.53 ust.1 ustawy Prawo geologiczne i górnicze;
2. art.4g ust.2 ustawy o gospodarowaniu składnikami majątku SP oraz Agencji Mienia Wojskowego;
3. art.5 ust.1 ustawo o ochronie obozów zagłady;
4. art.16 ust.6 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
5.art.38 ust.2 ustawy o lecznictwie uzdrowiskowym (...)

Takie informacje udało mi się zdobyć. W tej sytuacji powinno być to uwzględnione w studium, ale samo studium przepisem odrębnym nie jest... Brzmi to bardzo sensownie- mnie w tym temacie przekonuje. Tylko czy na pewno, aż o taką analizę chodziło tworzącemu pytanie?
#167
No ale popatrz na to z tej strony: jeśli traktujemy studium jako ten "przepis odrębny" to ustawa przewiduje tylko zawieszenie do uchwalenia planu, więc wydanie decyzji odpada. Zawieszamy i czekamy :)

Chyba, że nie jest, w tedy można wystąpić o wydanie wz, jeśli jest to uzasadnione bo trzeba pamiętać, że na potrzeby podziałów już nie są wydawane:)

No i właśnie dalej co z tym art. 95? Czy wtedy się nie wstrzymuje? To jest logiczne, ale przepis jak w innych sytuacjach nie ujął tego zapisem " z wyjątkiem podziałów z art. 95"

Pewnie trzeba rozważyć w odpowiedzi wszystko i dopisać, że zależy od pani Zosi z gminy :D
#168
Egzaminy / Odp: egzamin 20 kwietnia 2016
Czwartek 12 Maj 2016, 20:01:28
Dorzucam mały cytacik :P

,,wykaz zmian gruntowych odpowiada dawnemu wykazowi powierzchni, nie można utożsamiać tego wykazu z wykazem zmian danych ewidencyjnych, który nazywał się poprzednio właśnie wykazem zmian gruntowych"- Z. Marzec, B. Grzechnik.
#169
No.. z tym przebiegiem to bym się tak nie spieszył :) Nie ma wstępnego, nie ma protokołu przyjęcia (teoretycznie), inny organ wydaje decyzję itd..
#170
W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Lachy określono obszar, dla którego obowiązkowe jest uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. W jaki sposób można na wniosek właściciela dokonać podziału działki o powierzchni 0,29ha, położonej w granicach tego obszaru, jeśli w rejestrze gruntów cała działka figuruje, jako R IIIa a Gmina nie podjęła uchwały o przystąpieniu do opracowania takiego planu. Proszę uzasadnić odpowiedź.

Art. 92.
1. Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do nieruchomości położonych na obszarach przeznaczonych w planach miejscowych na cele rolne i leśne, a w przypadku braku planu miejscowego do nieruchomości wykorzystywanych na cele rolne i leśne, chyba że dokonanie podziału spowodowałoby konieczność wydzielenia nowych dróg niebędących niezbędnymi drogami dojazdowymi do nieruchomości wchodzących w skład gospodarstw rolnych albo spowodowałoby wydzielenie działek gruntu o powierzchni mniejszej niż 0,3000 ha.
2. Za nieruchomości wykorzystywane na cele rolne i leśne uznaje się nieruchomości wykazane w katastrze nieruchomości jako użytki rolne albo grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione, a także wchodzące w skład nieruchomości rolnych użytki kopalne, nieużytki i drogi, jeżeli nie ustalono dla nich warunków zabudowy i zagospodarowania terenu.
Art. 94. 1. W przypadku braku planu miejscowego – jeżeli nieruchomość jest położona na obszarze nieobjętym obowiązkiem sporządzenia tego planu – podziału nieruchomości można dokonać, jeżeli:
1) nie jest sprzeczny z przepisami odrębnymi, albo
2) jest zgodny z warunkami określonymi w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
2. Jeżeli w przypadku, o którym mowa w ust. 1, wniosek o podział został złożony:
1) po upływie 6 miesięcy, licząc od dnia podjęcia przez gminę uchwały o przystąpieniu do sporządzenia planu miejscowego, lub
2) po wyłożeniu projektu planu miejscowego do publicznego wglądu – postępowanie w sprawie podziału nieruchomości zawiesza się do czasu uchwalenia planu miejscowego, jednak nie dłużej niż na okres 6 miesięcy, licząc od dnia złożenia wniosku o podział. Jeżeli w okresie zawieszenia postępowania w sprawie podziału nieruchomości plan miejscowy nie zostanie uchwalony, stosuje się przepis ust. 1.
3. Jeżeli nie został uchwalony plan miejscowy dla obszarów objętych, na mocy przepisów odrębnych, obowiązkiem sporządzenia takiego planu, postępowanie w sprawie podziału nieruchomości zawiesza się do czasu uchwalenia tego planu.

Ustawa o planowaniu:
Art. 9.
4. Ustalenia studium są wiążące dla organów gminy przy sporządzaniu planów miejscowych.
5. Studium nie jest aktem prawa miejscowego.

Art. 10.
2. W studium określa się w szczególności:
8) obszary, dla których obowiązkowe jest sporządzenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na podstawie przepisów odrębnych, w tym obszary wymagające przeprowadzenia scaleń i podziału nieruchomości, a także obszary przestrzeni publicznej;

Moja interpretacja
Studium nie jest aktem prawa miejscowego, więc obowiązek sporządzenia MPZP nie jest wiążący. Co innego gdyby była uchwała o przystąpieniu do sporządzenia planu, więc nie zawiesza się postępowania. Nie ma planu, więc działka rolna zgodnie z katastrem.
Podział pod powiększenie nieruchomości sąsiedniej/ regulację granic, lub drogi wewnętrzne. Zastanawia mnie w takiej sytuacji zastosowanie art. 95, ale przychylam się, żeby też dorzucić.

Wątpliwości: Czy aby na pewno w studium nie podchodzi pod art. 94.3? Czy jeśli mamy obowiązek zawieszenia postępowania, to dotyczy to także postępowań podziałowych w trybie art. 95 i rolnych na powiększenie??

Cisza na forum trzeba trochę rozruszać towarzystwo :D

#171
Nie rozumiem odwołania do rozporządzenia ws podziałów? Moim zdaniem taka mapa to mapa do celów prawnych w trybie rozporządzenia ws standardów syt.-wys.
#172
Można ale nie trzeba, jeśli będzie wniosek starosta wprowadza zmiany do EGiB jako czynności materialno- techniczne, jeśli nie będzie wniosku musi wydać decyzję administracyjną i trwa to dłużej. (PGiK art. 24.)
#173
Egzaminy / Odp: egzamin 20 kwietnia 2016
Piątek 06 Maj 2016, 16:09:42
W skrócie wykaz zmian gruntowych to okrojona wersja WZDE i powinien zawierać to co się zmieniło na gruncie wskutek podziału, czyli numery działek powierzchnie rozliczenie klasoużytków, ewentualnie numery ewidencyjne budynków jeśłi podział przebiegał przez budynek.
#174
To że nie są rolnikami to nie problem.

Ostatnio robiliśmy taki podział ale w trybie UoGN i na wstępnym gmina zażyczyła sobie formułkę "dojazd jak dotychczas". Ale to kwestia ustaleń z gminą. No tu wstępnego projektu nie będzie, więc warto zapytać jak sprawa ze służebnością by wyglądała. Ewentualnie najpierw sądownie ustanowić drogę konieczną i później podział rolny. I notarialne zniesienia współwłasności.

P.S. Jak patrzę na ten szkic, to może prościej dogadać się z właścicielami tych wąskich działek o zgodę na służebność?


#175
Po pierwsze nie ma planu użytek R, więc to działka rolna. więc jedynie podział tak, żeby miały 0.3ha obie. Dogadać się z właścicielami tej drogi, żeby przepisali część udziału do działki "drogowej" lub zgodzili się na służebność. Druga sprawa zniesienie współwłasności w sądzie, jeśli są ku temu przesłanki.

Przypadek najbardziej prawdopodobny: nie ma uchwały na drogę publiczną, ale droga jest we władaniu gminy. Wtedy podział powinien przejść. Ale tak czy siak to podział rolny, więc nie widzę potrzeby robienia wstępnego projektu, ani wydawania decyzji wójta.

Napisz coś więcej o tej drodze.
#176
No tak, racja.
#177
astarot20 moim zdaniem nie masz racji. Może się zdarzyć sytuacja np. taka: ktoś pracuje rok (nie ma dziennika), pobiera dziennik przez kolejny rok uzbierał wszystkie prace. 2 lata praktyki wymagane są, wszystkie prace są. Nie widzę podstaw, żeby takiej praktyki nie uznać.
Nie widzę tez podstawy prawnej, żeby ktoś, kto ma uzupełniony wykaz prac i wymagane prace zgodnie z rozporządzeniem, jeśli stale pracuje nie mógł na tej podstawie, czy teraz czy za kilka lat starać się o nadanie uprawnień.

(oczywiście zakładając, że w którymś momencie nie zmienią rozporządzenia :) )
#178
Proponuję coś takiego:

Ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych:
Art. 35.
1. Spółdzielnia mieszkaniowa, która w dniu 5 grudnia 1990 r. była posiadaczem gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa, gminy, osoby prawnej innej niż Skarb Państwa, gmina albo związek międzygminny lub osoby fizycznej oraz przed tym dniem wybudowała sama lub wybudowali jej poprzednicy prawni, budynki lub inne urządzenia trwale związane z gruntem, może żądać, aby właściciel zajętej na ten cel działki budowlanej przeniósł na nią jej własność za wynagrodzeniem. Przepis stosuje się, jeżeli przed dniem złożenia wniosku przez spółdzielnię nie została wydana decyzja o nakazie rozbiórki budynków. Przepis art. 4 pkt 3a ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami stosuje się odpowiednio.

UoGN:
Art. 204.
1. Spółdzielni, związkowi spółdzielczemu oraz innym osobom prawnym, które w dniu 5 grudnia 1990 r. były użytkownikami gruntów, stanowiących własność Skarbu Państwa lub gminy, przysługuje roszczenie o ustanowienie użytkowania wieczystego gruntu oraz o przeniesienie własności znajdujących się na nim budynków, innych urządzeń i lokali.
2. Zawarcie umowy o oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste następuje bez przetargu.
3. Przeniesienie własności budynków, innych urządzeń i lokali następuje odpłatnie, chyba że obiekty te zostały wybudowane lub nabyte ze środków własnych spółdzielni, związków spółdzielczych oraz innych osób prawnych.
4. Opłatę z tytułu użytkowania wieczystego gruntu oraz cenę budynków, innych urządzeń i lokali ustala się według przepisów rozdziału 8 działu II, z wyłączeniem przepisu o obowiązku wniesienia pierwszej opłaty. Na poczet ceny zalicza się zwaloryzowane opłaty poniesione z tytułu użytkowania budynków, innych urządzeń i lokali.
5. Roszczenia, o których mowa w ust. 1, wygasły, jeżeli wnioski w tej sprawie nie zostały złożone do dnia 31 grudnia 1996 r.
6. W przypadku sprzedaży prawa użytkowania wieczystego przed upływem 10 lat od jego ustanowienia, spółdzielnia, związek spółdzielczy oraz inne osoby prawne są obowiązane uiścić pierwszą opłatę w wysokości określonej w dniu sprzedaży, według przepisów rozdziału 8 działu II. Nie uiszcza się pierwszej opłaty w razie:
1) nieodpłatnego przekazania prawa użytkowania wieczystego na rzecz gminy lub Skarbu Państwa;
2) nieodpłatnego przekazania prawa użytkowania wieczystego na rzecz innej spółdzielni na podstawie ustawy z dnia 20 stycznia 1990 r. o zmianach w organizacji i działalności spółdzielczości (Dz. U. Nr 6, poz. 36, z późn. zm.120)).


Art. 207.
1. Osoby, które były posiadaczami nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa lub własność gminy w dniu 5 grudnia 1990 r. i pozostawały nimi nadal w dniu 1 stycznia 1998 r., mogą żądać oddania nieruchomości w drodze umowy w użytkowanie wieczyste wraz z przeniesieniem własności budynków, jeżeli zabudowały te nieruchomości na podstawie pozwolenia na budowę z lokalizacją stałą. Nabycie własności budynków wybudowanych ze środków własnych
posiadaczy następuje nieodpłatnie.
1a. Jeżeli nieruchomość została zabudowana na podstawie pozwolenia na budowę z lokalizacją czasową, zawarcie umowy, o której mowa w ust. 1, jest uzależnione od zgodności tej lokalizacji z ustaleniami planu miejscowego obowiązującego w dniu zgłoszenia żądania.
2. Posiadacze, o których mowa w ust. 1, mogą być zwolnieni z pierwszej opłaty z tytułu użytkowania wieczystego, jeżeli złożą wnioski o oddanie im nieruchomości w użytkowanie wieczyste przed upływem roku od dnia wejścia w życie ustawy.
Art. 207a. Przepisy art. 207 ust. 1 i 1a, w zakresie dotyczącym nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa, stosuje się również do:
1) przedsiębiorstw państwowych powstałych w wyniku podziału przedsiębiorstwa państwowego istniejącego w dniu 5 grudnia 1990 r.,
2) przedsiębiorstw państwowych powstałych w wyniku połączenia przedsiębiorstw istniejących w dniu 5 grudnia 1990 r.,
3) spółek powstałych w wyniku komercjalizacji lub przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego istniejącego w dniu 5 grudnia 1990 r. w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa, w trybie przewidzianym w przepisach o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych – jeżeli w dniu 1 stycznia 2004 r. podmioty te były posiadaczami nieruchomości, znajdujących się w dniu 5 grudnia 1990 r.
w posiadaniu przedsiębiorstw państwowych, o których mowa w pkt 1–3.

Art. 208.
1. Osobom fizycznym oraz prawnym, które do dnia 5 grudnia 1990 r. uzyskały ostateczne decyzje lokalizacyjne lub pozwolenia na budowę na nieruchomości stanowiące własność Skarbu Państwa lub własność gminy, oddaje się te nieruchomości w użytkowanie wieczyste w trybie bezprzetargowym, jeżeli wnioski o oddanie tych nieruchomości zostały złożone przed dniem utraty ważności tych decyzji, jednak nie później niż do dnia 31 grudnia 2000 r.
2. Spółdzielniom, ich związkom oraz Krajowej Radzie Spółdzielczej i innym osobom prawnym, które na gruntach stanowiących własność Skarbu Państwa lub własność gminy do dnia 5 grudnia 1990 r. wybudowały same lub wybudowali ich poprzednicy prawni z własnych środków, za zezwoleniem właściwego organu nadzoru budowlanego budynki, przysługuje roszczenie o ustanowienie użytkowania wieczystego gruntów oraz o nieodpłatne przeniesienie własności znajdujących się
na nich budynków. Roszczenie przysługuje tym osobom w stosunku do gruntów będących w dniu zgłoszenia roszczenia w ich posiadaniu w rozumieniu art. 207 i obejmuje grunty niezbędne do prawidłowego korzystania z budynku.
3. W sprawach, o których mowa w ust. 2, zawarcie umowy o oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste oraz o przeniesienie własności budynków następuje bez przetargu oraz bez obowiązku wniesienia pierwszej opłaty.
4. Roszczenia, o których mowa w ust. 2, wygasły, jeżeli wnioski w tej sprawie nie zostały złożone do dnia 31 grudnia 1996 r.
[UoSM: art. 35, UoGN: Art. 204, Art. 207, Art. 208]

Co wy na to?
#179
Egzaminy / Odp: egzamin 22 czerwca 2016
Czwartek 28 Kwiecień 2016, 14:16:19
Dzięki Łukasz przyda się na pewno :)
#180
Egzaminy / Odp: egzamin 22 czerwca 2016
Środa 27 Kwiecień 2016, 14:40:00
ja też :) zakres 2