Aktualności:

Forum w trakcie prac modernizacyjnych

Menu główne
Menu

Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.

Pokaż wiadomości Menu

Pokaż wątki - jkbsrwk

#1
Programy geodezyjne / Problem z Cadem- wymiarowanie.
Poniedziałek 06 Luty 2017, 10:57:37
Witam, mam problem..
MDCP zrobione w BricsCadzie z GoKartem. Jak sprawdzam wymiary np. budynku opcją w Cadzie podaje mi 12m, jak mierze ze współrzędnych np.Winkalk lub czołówką w GoKarcie to jest 11.25 i tak ma być. Pierwszy raz mam taką sytuację i nie mam pomysłu co jest grane.
Problem jest poważny bo projektant nie może sobie wymiarować.

Ma ktoś jakiś pomysł z czego to wynika?

P.S. Żeby było ciekawiej pobrałem demo ZWCada i też wymiaruje prawidłowo... Jeśli ktoś ma Autocada pod ręką proszę o wiadomość podesłałbym plik do sprawdzenia.

Pozdrawiam
#2
Obecnie rozporządzenie nie przewiduje symbolu dla rogatki kolejowej. Zaklasyfikować ją jako:
(BUBI05 inna budowla inżynierska )
(BUIB12 inna budowla)
skłaniam się do BUIB12, ale przyznam, że dawno nie trafiła mi się w opracowaniach i mam problem :P, a pewnie ktoś ma aktualne doświadczenia w tej kwestii :)
#3
Pomiary techniki i metody / Kontroler NOMAD- połączenie z internetem.
Poniedziałek 05 Wrzesień 2016, 11:57:16
Może znajdzie się tu kilka osób, które pracują na tym kontrolerze..
Mam taki problem z korzystaniem z internetu z Androida. Przez bluetooth połączenie nawiązane, ale internet nie idzie- podejrzewam, że tu android ma problem z udostępnianiem internetu przez bluetooth. Do tej pory łączyłem się w ten sam sposób ze starymi nokiami i do tej pory jest OK. Z kolei udostępnianie Nomadowi internetu przez wifi działa, ale często zrywa połączenie. Do tej pory łączyłem się w ten sposób z Lumiami i też wszystko śmigało bez problemów.
Radzę sobie z tym na inne sposoby, ale mimo wszystko chciałbym, żeby telefon, który na co dzień mam w kieszeni współpracował z Nomadem (Android 6.0, ale problem miałem kiedyś też na 4.0)

Ma ktoś jakieś pomysły?
#4
Pomiary techniki i metody / RTK Power GPS
Czwartek 21 Lipiec 2016, 20:06:57
Szukam opinii na temat tej aplikacji. Ma ktoś jakieś doświadczenia?
#5
Witam, ostatnio pojawił się taki temat, że można budować budynki bliżej granicy jeśli inwestor posiada prawo do dysponowania nieruchomością sąsiednią na cel budowy, nawet jeśli nie jest jej właścicielem. Nie mogę doszukać się nigdzie w przepisach z czego to wynika. Zna ktoś temat i może mi go przybliżyć albo nakierować?
#6
Pomiary techniki i metody / Oferta TPINet
Wtorek 28 Czerwiec 2016, 14:39:03
Witam,
w związku z wyłączeniem MSPP pora wykupić abonament na poprawki RTK/RTN. ASG to koszt 1500zł. Ale dostałem ofertę z TPI 1350zł za 12 miesięcy + nieograniczony dostęp do statyki (zdarza się raz w roku ale mimo wszystko fajnie).

Ma ktoś jakieś doświadczenia/ opinie nt. TPI?? Szczególnie interesuje mnie jak działa RTN w małopolsce :)
#7
Witam,
dostałem od projektanta Plan Zagospodarowania Terenu w dwg na mojej mapie do celów projektowych, ale coś pokombinował i układ współrzędnych się nie zgadza. W jaki sposób w Cadzie mogę przetransformować do 2000? Nie mogę znaleźć, a wiem, że się da może ktoś kojarzy (chodzi mi o najprostszą transformację- klikam w krzyż i podaję prawidłowe współrzędne). Byle był to zabieg nie wiele dłuższy niż wydrukowanie Planu do pliku i kalibracja rastra :P
Pozdrawiam.

P.S. Udało mi się przez funkcję przesuń. "Ręcznie" tzn. wrzuciłem swoją mapę i poprostu nałożyłem Plan na moją mapę. Cel osiągnięty, ale droga niezbyt satysfakcjonująca, jeśli ktoś potrafi mi doradzić to będę wdzięczny :)
#8
Mam pytanie- może ktoś się orientuje, bo nie do końca czuję temat jak wygląda procedura.

Mamy działkę o nieuregulowanym stanie prawnym. Chcemy wydzielić na cele publiczne dla gminy cześć.

W skrócie: wójt występuje do starosty o wywłaszczenie, starosta wszczyna procedurę ogłaszając na 2 miesiące wywłaszczenie i podział, po tym okresie wójt robi podział przekazując mapy staroście, który następnie kończy wywłaszczenie, czy wszystko w takiej sytuacji idzie równocześnie?

Jakby ktoś mógł mi to trochę na kreślić to będę wdzięczny :)
#9
W studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Lachy określono obszar, dla którego obowiązkowe jest uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. W jaki sposób można na wniosek właściciela dokonać podziału działki o powierzchni 0,29ha, położonej w granicach tego obszaru, jeśli w rejestrze gruntów cała działka figuruje, jako R IIIa a Gmina nie podjęła uchwały o przystąpieniu do opracowania takiego planu. Proszę uzasadnić odpowiedź.

Art. 92.
1. Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do nieruchomości położonych na obszarach przeznaczonych w planach miejscowych na cele rolne i leśne, a w przypadku braku planu miejscowego do nieruchomości wykorzystywanych na cele rolne i leśne, chyba że dokonanie podziału spowodowałoby konieczność wydzielenia nowych dróg niebędących niezbędnymi drogami dojazdowymi do nieruchomości wchodzących w skład gospodarstw rolnych albo spowodowałoby wydzielenie działek gruntu o powierzchni mniejszej niż 0,3000 ha.
2. Za nieruchomości wykorzystywane na cele rolne i leśne uznaje się nieruchomości wykazane w katastrze nieruchomości jako użytki rolne albo grunty leśne oraz zadrzewione i zakrzewione, a także wchodzące w skład nieruchomości rolnych użytki kopalne, nieużytki i drogi, jeżeli nie ustalono dla nich warunków zabudowy i zagospodarowania terenu.
Art. 94. 1. W przypadku braku planu miejscowego – jeżeli nieruchomość jest położona na obszarze nieobjętym obowiązkiem sporządzenia tego planu – podziału nieruchomości można dokonać, jeżeli:
1) nie jest sprzeczny z przepisami odrębnymi, albo
2) jest zgodny z warunkami określonymi w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
2. Jeżeli w przypadku, o którym mowa w ust. 1, wniosek o podział został złożony:
1) po upływie 6 miesięcy, licząc od dnia podjęcia przez gminę uchwały o przystąpieniu do sporządzenia planu miejscowego, lub
2) po wyłożeniu projektu planu miejscowego do publicznego wglądu – postępowanie w sprawie podziału nieruchomości zawiesza się do czasu uchwalenia planu miejscowego, jednak nie dłużej niż na okres 6 miesięcy, licząc od dnia złożenia wniosku o podział. Jeżeli w okresie zawieszenia postępowania w sprawie podziału nieruchomości plan miejscowy nie zostanie uchwalony, stosuje się przepis ust. 1.
3. Jeżeli nie został uchwalony plan miejscowy dla obszarów objętych, na mocy przepisów odrębnych, obowiązkiem sporządzenia takiego planu, postępowanie w sprawie podziału nieruchomości zawiesza się do czasu uchwalenia tego planu.

Ustawa o planowaniu:
Art. 9.
4. Ustalenia studium są wiążące dla organów gminy przy sporządzaniu planów miejscowych.
5. Studium nie jest aktem prawa miejscowego.

Art. 10.
2. W studium określa się w szczególności:
8) obszary, dla których obowiązkowe jest sporządzenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na podstawie przepisów odrębnych, w tym obszary wymagające przeprowadzenia scaleń i podziału nieruchomości, a także obszary przestrzeni publicznej;

Moja interpretacja
Studium nie jest aktem prawa miejscowego, więc obowiązek sporządzenia MPZP nie jest wiążący. Co innego gdyby była uchwała o przystąpieniu do sporządzenia planu, więc nie zawiesza się postępowania. Nie ma planu, więc działka rolna zgodnie z katastrem.
Podział pod powiększenie nieruchomości sąsiedniej/ regulację granic, lub drogi wewnętrzne. Zastanawia mnie w takiej sytuacji zastosowanie art. 95, ale przychylam się, żeby też dorzucić.

Wątpliwości: Czy aby na pewno w studium nie podchodzi pod art. 94.3? Czy jeśli mamy obowiązek zawieszenia postępowania, to dotyczy to także postępowań podziałowych w trybie art. 95 i rolnych na powiększenie??

Cisza na forum trzeba trochę rozruszać towarzystwo :D

#10
Generalnie na pierwszy rzut oka wydaje się, że takie mapy należy sporządzać zgodnie z rozporządzeniem w sprawie standardów. Ale mam pewne wątpliwości:

Jeśli chodzi o specustawy sądziłem, że odrębne przepisy to właśnie UoGN, ale doszedłem do wniosku, że taka mapa z trybem UoGN nie ma nic wspólnego, a to dla tego że po pierwsze dlatego, że o wydanie decyzji Zrid nie wnioskuje właściciel tylko inwestor, po drugie prowadzi to inny organ.

Mam natomiast wątpliwość co do art. 73, po pierwsze dlatego, że Z. Marzec, B. Grzechnik w swojej książce uważają, że taki podział realizowany jest zgodnie z UoGN (nie uważam ich za nieomylnych, ale jednak są dla mnie jakimś autorytetem w geodezji), po drugie dlatego, że ma to dla mnie jakiś sens bo wszystko można podciągnąć pod tryb UoGN poza organem, który wydaje decyzję. Pytanie czy to wystarczające argumenty?

Co do podziału na podstawie Ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych art. 41, również uważam, że jest robiony w trybie UoGN z tą różnicą ze o podział wnioskuje spółdzielnia, która nie jest właścicielem, a dopiero będzie. Ale organem prowadzącym jest wójt (?)

No i oczywiście podział rolny czy do sądu to rozporządzenie w sprawie standardów.

Czekam na jakieś opinie :)
#11
Podstawa prawna: UoGN: art. 92, art. 94, ewentualnie art. 95 + Ustawa o planowaniu: art. 9, art. 10.

Moja teoria:
Studium nie jest aktem prawa miejscowego, więc obowiązek sporządzenia MPZP nie jest wiążący. Co innego gdyby była uchwała o przystąpieniu do sporządzenia planu, więc nie zawiesza się postępowania. Nie ma planu, więc działka rolna zgodnie z katastrem.
Podział pod powiększenie nieruchomości sąsiedniej/ regulację granic, lub drogi wewnętrzne. Zastanawia mnie w takiej sytuacji zastosowanie art. 95, ale przychylam się, żeby też dorzucić.

Czekam na opinie:)
#12
Witam, zastanawia mnie kwestia podziałów o nieuregulowanym stanie prawnym. Jeśli chodzi o Specustawy to myślę, że temat rozumiem, ale zastanawia mnie zapis w UoGN:

Art. 97
3. Podziału nieruchomości można dokonać z urzędu, jeżeli:
1) jest on niezbędny do realizacji celów publicznych;
2) nieruchomość stanowi własność gminy i nie została oddana w użytkowanie
wieczyste.


Art. 97a. W przypadku dokonywania z urzędu podziału nieruchomości
o nieuregulowanym stanie prawnym stosuje się następujące zasady:
- ...

Nie bardzo rozumiem, skoro musi stanowić własność gminy to jaki nieuregulowany stan prawny? Czy nie rozumiem, czy to kolejne nie dopatrzenie ustawodawcy jeśli chodzi o sensowne zredagowanie przepisu? Kiedy można podzielić nieruchomość o nieuregulowanym stanie prawnym, nie licząc sytuacji, gdy procedura wywłaszczenia tego wymaga?

Bardzo proszę o jakieś nakierowanie na poprawny tok myślenia :)
#13
Witam, mam problem z  transmisją danych z Nikona NPL 322 przez kabel z adapterem USB na laptopa z Win10. Transmisja idzie, ale dziennik pomiarów pozostaje pusty. Sprawdziłem na stacjonarnym z Win XP, na starym kablu bez adaptera USB (od poprzedniego Nikona) i wszystko działa jak należy. Sterowniki z dołączonej płytki zainstalowane ale problem pozostał. Spotkał się ktoś z taką sytuacją?
#14
Co to jest uwłaszczenie? Proszę podać przynajmniej 2 przykłady uwłaszczenia.

Uwłaszczenie to przekazanie osobie fizycznej lub prawnej prawa własności do mienia Skarbu Państwa, komunalnego lub spółdzielczego. Jest ono nieodpłatne lub płatne częściowo.

Ustawa o uregulowaniu własności gospodarstw rolnych:
Art. 1
1. Nieruchomości wchodzące w skład gospodarstw rolnych i znajdujące się w dniu wejścia w życie ustawy w samoistnym posiadaniu rolników stają się z mocy samego prawa własnością tych rolników, jeżeli oni sami lub ich poprzednicy objęli te nieruchomości w posiadanie na podstawie zawartej bez prawem przewidzianej formy umowy sprzedaży, zamiany, darowizny, umowy o dożywocie lub innej umowy o przeniesienie własności, o zniesienie współwłasności albo umowy o dział spadku.

Ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych:
Art. 35.
1. Spółdzielnia mieszkaniowa, która w dniu 5 grudnia 1990 r. była posiadaczem gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa, gminy, osoby prawnej innej niż Skarb Państwa, gmina albo związek międzygminny lub osoby fizycznej oraz przed tym dniem wybudowała sama lub wybudowali jej poprzednicy prawni, budynki lub inne urządzenia trwale związane z gruntem, może żądać, aby właściciel zajętej na ten cel działki budowlanej przeniósł na nią jej własność za wynagrodzeniem. Przepis stosuje się, jeżeli przed dniem złożenia wniosku przez spółdzielnię nie została wydana decyzja o nakazie rozbiórki budynków. Przepis art. 4 pkt 3a ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami stosuje się odpowiednio.

Taka propozycja odpowiedzi. Jakieś pomysły na więcej przykładów? (zakładając, że to dobre przykłady bo nie jestem przekonany).
#15
Obecna zmiana rozporządzenia wprowadziła zmiany w kodowaniu punktów. Wyróżnia sposoby ustalenia i ZRD jak poniżej.
Zastanawiam się jak do tego podchodzić, bo nie za bardzo rozumiem dla czego ma być inny kod ZRD jeśli pokazujemy stronom granicę na podstawie obowiązującej mapy ewidencyjnej, a strony taki stan akceptują i podpisują protokół ustalenia. Co innego jeśli wynosimy mapę ewidencyjną, ale nie ma zgodny... No i kolejny problem to stabilizacja. Z godnie z par. 39 w przypadku ust. 3 nie można stabilizować.

Osobiście interpretowałem ust. 3 jako sytuację gdy potrzebny jest pomiar granicy poprzedzony ustaleniem i dochodzi do sytuacji, że strony się nie zgadzają, a granica pozostaje sporna- brak podpisów. Bo jeśli wynoszę dane z mapy ewidencyjnej, a strony akceptują i podpisują, to taka granica jest dla mnie tyle warta co ustalona bez mapy na podstawie oświadczeń....

ZRD9- inne niż ZRD1- ZRD8, w tym wyniki ustaleń i analiz, o których mowa w §39 ust. 3.

§ 39.
3. W przypadku gdy spokojnego stanu posiadania, o którym mowa w ust. 2, nie można stwierdzić lub jest on sprzeczny z informacjami zawartymi w dostępnych dokumentach określających stan prawny gruntów, przebieg granic działek ewidencyjnych obejmujących te grunty, w tym położenie wyznaczających te granice punktów granicznych, ustala wykonawca po zbadaniu położenia znaków i śladów granicznych oraz przeprowadzeniu analizy wszelkich dostępnych dokumentów, zawierających informacje mające znaczenie w tym zakresie, w tym oświadczeń zainteresowanych podmiotów i świadków.

Ps. Dodam, że nasz ośrodek interpretuje to w ten sposób: Granica ustalona na podstawie mapy ewidencyjnej, strony akceptują/podpisują, więc ZRD9, ale można stabilizować.
#16
W budynku będącym częścią nieruchomości zabudowanej na podstawie pozwolenia na budowę trzema budynkami wydzielono i ustanowiono odrębne własności dwóch lokali mieszkalnych. W jaki sposób właściciel pozostałych budynków może dokonać podziału tej nieruchomośći?

UoWL:

Art. 5.
1. Jeżeli powierzchnia nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkiem, w którym wyodrębniono własność lokali jest większa niż powierzchnia działki budowlanej, w rozumieniu przepisów o gospodarce nieruchomościami, niezbędnej do korzystania z niego, współwłaściciele mogą dokonać podziału tej nieruchomości.
2. Jeżeli na nieruchomości gruntowej jest położony więcej niż jeden budynek, a przynajmniej w jednym z nich wyodrębniono własność lokalu, współwłaściciele mogą dokonać podziału tej nieruchomości polegającego na wydzieleniu z dotychczasowej nieruchomości dwóch lub więcej działek budowlanych.
3. Przy dokonywaniu podziału, o którym mowa w ust. 1 i 2, stosuje się przepisy o gospodarce nieruchomościami.

Art. 95.
Niezależnie od ustaleń planu miejscowego, a w przypadku braku planu niezależnie od decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, podział nieruchomości może nastąpić w celu:
1) zniesienia współwłasności nieruchomości zabudowanej co najmniej dwoma budynkami, wzniesionymi na podstawie pozwolenia na budowę, jeżeli podział ma polegać na wydzieleniu dla poszczególnych współwłaścicieli, wskazanych we wspólnym wniosku, budynków wraz z działkami gruntu niezbędnymi do prawidłowego korzystania z tych budynków;
2) wydzielenia działki budowlanej, jeżeli budynek został wzniesiony na tej działce przez samoistnego posiadacza w dobrej wierze;
3) wydzielenia części nieruchomości, której własność lub użytkowanie wieczyste zostały nabyte z mocy prawa;
4) realizacji roszczeń do części nieruchomości, wynikających z przepisów niniejszej ustawy lub z odrębnych ustaw;
5) realizacji przepisów dotyczących przekształceń własnościowych albo likwidacji przedsiębiorstw państwowych lub samorządowych;
6) wydzielenia części nieruchomości objętej decyzją o ustaleniu lokalizacji drogi publicznej;
6a) wydzielenia części nieruchomości objętej decyzją o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej;
6b) wydzielenia części nieruchomości objętej decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 12 lutego 2009 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego;
6c) wydzielenia części nieruchomości objętej decyzją o pozwoleniu na realizację inwestycji w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 8 lipca 2010 r. o szczególnych zasadach przygotowania do realizacji inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych;
7) wydzielenia działki budowlanej niezbędnej do korzystania z budynku mieszkalnego;
8) wydzielenia działek gruntu na terenach zamkniętych.

Art. 96.
1. Podziału nieruchomości dokonuje się na podstawie decyzji wójta, burmistrza albo prezydenta miasta zatwierdzającej podział.

Art. 97.
1. Podziału nieruchomości dokonuje się na wniosek i koszt osoby, która ma w tym interes prawny.
1a. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, należy dołączyć następujące dokumenty: 1) stwierdzające tytuł prawny do nieruchomości w szczególności oświadczenie, o którym mowa w art. 116 ust. 2 pkt 4;
2) wypis z katastru nieruchomości i kopię mapy katastralnej obejmującej nieruchomość podlegającą podziałowi;
3) decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, w przypadku, o którym mowa w art. 94 ust. 1 pkt 2;
3a) pozwolenie, o którym mowa w art. 96 ust. 1a, w przypadku nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków;
4) wstępny projekt podziału, z wyjątkiem podziałów, o których mowa w art. 95;
5) protokół z przyjęcia granic nieruchomości;
6) wykaz zmian gruntowych;
7) wykaz synchronizacyjny, jeżeli oznaczenie działek gruntu w katastrze nieruchomości jest inne niż w księdze wieczystej;
8) mapę z projektem podziału.
[Uowl: art.5, UoGN: art. 95-art.97]

Wystarczy??
#17
W trakcie przyjęcia granic do podziału nieruchomości wystąpił poważny spór, proszę wymienić wszystkie możliwe przypadki postępowania geodety oraz  odnieść się do rozgraniczenia.

Rozporządzenie ws podziałów:
§ 6.
1. Do opracowania mapy z projektem podziału nieruchomości, o której mowa w art. 97 ust. 1a pkt 8, przyjęcie granic nieruchomości podlegającej podziałowi następuje w wyniku badania:
1) księgi wieczystej nieruchomości podlegającej podziałowi oraz innych dokumentów określających stan prawny nieruchomości;
2) danych wykazanych w katastrze nieruchomości.
2. W przypadku stwierdzenia niezgodności danych, o których mowa w ust. 1 pkt 2, z danymi wykazanymi w dokumentach, o których mowa w ust. 1 pkt 1, granice nieruchomości podlegajàcej podziałowi przyjmuje się na podstawie danych wykazanych w dokumentach, o których mowa w ust. 1 pkt 1.
3. W przypadku braku dokumentów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, granice nieruchomości podlegającej podziałowi przyjmuje się na podstawie danych, o któ- rych mowa w ust. 1 pkt 2.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 3, o czynnościach przyjęcia granic zawiadamia się właściciela bądź użytkownika wieczystego nieruchomości podlegającej podziałowi oraz właścicieli bądż użytkowników wieczystych nieruchomości sąsiadujących z nieruchomością podlegającą podziałowi, a w przypadku braku danych o tych osobach — osoby władające tymi nieruchomościami.
5. Do zawiadomień, o których mowa w ust. 4, stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące zawiadomień w postępowaniu o rozgraniczenie nieruchomości.
§ 7.
1. Z czynności przyjęcia granic nieruchomości podlegającej podziałowi sporządza się protokół, o którym mowa w art. 97 ust. 1a pkt 5. 2. Protokół, o którym mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:
1) oznaczenie nieruchomości podlegającej podziałowi według danych z katastru nieruchomości oraz księgi wieczystej, a w razie jej braku — według innych dokumentów określających stan prawny nieruchomości;
2) informacje o dokumentach stanowiących podstawę przyjęcia granic nieruchomości podlegającej podziałowi;
3) szkic przebiegu granic nieruchomości podlegającej podziałowi;
4) opis przebiegu granic i położenia punktów granicznych nieruchomości podlegającej podziałowi;
5) datę sporządzenia protokołu oraz imię i nazwisko, numer uprawnień zawodowych i podpis osoby, która wykonała protokół.
3. W przypadku, o którym mowa w § 6 ust. 3, protokół, o którym mowa w ust. 1, zawiera dane wymienione w ust. 2 oraz listę i podpisy osób obecnych przy czynnościach przyjęcia granic.
§ 8.
1. Jeżeli podział nieruchomości polega na wydzieleniu działki o powierzchni do 33 % powierzchni nieruchomości podlegającej podziałowi, przepisy § 6—7 stosuje się tylko do tych odcinków granic nieruchomości, do których dochodzą projektowane granice podziału.

Rozporządzenie ws standardów:
§67
3. W  przypadku gdy współrzędne będące wynikiem pomiaru dotyczą punktów granicznych, w  stosunku do których w czynnościach ustalenia ich położenia ujawniony został spór graniczny, współrzędne te ujawnia się w roboczej bazie danych:
1) z informacją, że określają one przebieg granicy będącej przedmiotem sporu, lub
2) jeżeli zostaną one uprzednio ujawnione w  bazie danych ewidencji gruntów i budynków.
4. Informacje o punktach wyznaczających granice będące przedmiotem sporu zamieszcza się w formie opisowej na dokumentach tworzonych na podstawie zbiorów danych zawartych w roboczej bazie danych.

Rozporządzenie ws EGiB:
§ 36. 
Przebieg granic działek ewidencyjnych wykazuje się w ewidencji na podstawie dokumentacji geodezyjnej, przyjętej do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, sporządzonej:
1)w postępowaniu rozgraniczeniowym;
2)w celu podziału nieruchomości;
3)w postępowaniu scaleniowym i wymiany gruntów;
4)w postępowaniu dotyczącym scalenia i podziału nieruchomości;
5)na potrzeby postępowania sądowego lub administracyjnego, a następnie wykorzystanej do wydania prawomocnego orzeczenia sądowego lub ostatecznej decyzji administracyjnej;
6)przy zakładaniu, na podstawie poprzednio obowiązujących przepisów, katastru nieruchomości i ewidencji gruntów i budynków;
7)przez Straż Graniczną, jeżeli dokumentacja ta określa przebieg granic państwa z dokładnością odpowiednią dla ewidencji;
8)w wyniku geodezyjnego pomiaru sytuacyjnego istniejących lub wznowionych znaków granicznych albo wyznaczonych punktów granicznych.
§ 37. 
1. Jeżeli brak jest dokumentacji wymienionej w § 36 lub jeżeli zawarte w niej dane nie są wiarygodne, dane dotyczące przebiegu granic działek ewidencyjnych pozyskuje się w wyniku geodezyjnych pomiarów terenowych lub geodezyjnych pomiarów fotogrametrycznych poprzedzonych ustaleniem przebiegu tych granic.
2. Ustalenie przebiegu granic działek ewidencyjnych, w tym położenia wyznaczających je punktów granicznych, może nastąpić w oparciu o zobrazowania lotnicze, satelitarne lub ortofotomapę, jeżeli te zobrazowania lub ortofotomapa charakteryzują się rozdzielczością zapewniającą wizualizację szczegółów sytuacyjnych, które mogą mieć znaczenie przy ustaleniu przebiegu tych granic.
§ 38. 
1.  O czynnościach podjętych w celu ustalenia przebiegu granic działek ewidencyjnych wykonawca zawiadamia wszystkich właścicieli oraz użytkowników wieczystych tych działek, a także osoby władające tymi działkami na zasadach samoistnego posiadania.
2. Zawiadomienie o czynnościach podjętych w celu ustalenia przebiegu granic działek ewidencyjnych oprócz danych adresowych podmiotu, do którego jest ono kierowane, powinno zawierać następujące informacje:
1)dzień, godzinę i miejsce rozpoczęcia tych czynności;
2)oznaczenia i ewentualne dane adresowe działek ewidencyjnych, których będą dotyczyć te czynności, a także numery ksiąg wieczystych, jeżeli księgi takie są prowadzone dla tych działek;
3)pouczenie o konieczności posiadania dokumentu umożliwiającego ustalenie tożsamości osoby deklarującej swój udział w tych czynnościach oraz o tym, że udział w tych czynnościach leży w interesie podmiotu i że nieusprawiedliwione niewzięcie w nich udziału nie będzie stanowić przeszkody do ich przeprowadzenia.
3. Zawiadomienia o czynnościach podjętych w celu ustalenia przebiegu granic działek ewidencyjnych doręcza się podmiotom, o których mowa w ust. 1, za zwrotnym poświadczeniem odbioru lub za pokwitowaniem, nie później niż 7 dni przed wyznaczonym terminem.
4. W przypadku gdy właściciele, użytkownicy wieczyści oraz władający, o których mowa w ust. 1, nie są znani lub nie jest znane ich miejsce zamieszkania, na wniosek wykonawcy starosta zamieszcza na stronach internetowych Biuletynu Informacji Publicznej oraz na tablicy ogłoszeń starostwa powiatowego przez okres co najmniej 14 dni informacje, o których mowa w ust. 2 pkt 1-3, z tym że ostatni dzień tego okresu powinien nastąpić nie później niż 8 dni przed wyznaczonym terminem rozpoczęcia czynności podjętych w celu ustalenia przebiegu granic działek ewidencyjnych.
§ 39. 
1. Ustalenia przebiegu granic działek ewidencyjnych, w tym położenia wyznaczających je punktów granicznych, dokonuje wykonawca na podstawie zgodnych wskazań właścicieli lub użytkowników wieczystych tych działek albo osób władających tymi działkami na zasadach samoistnego posiadania, potwierdzonych ich zgodnym oświadczeniem złożonym do protokołu ustalenia przebiegu granic działek ewidencyjnych.
2. W przypadku gdy właściwe podmioty nie złożą do protokołu ustalenia przebiegu granic działek ewidencyjnych zgodnego oświadczenia, o którym mowa w ust. 1, przebieg granic działek ewidencyjnych, w tym położenie wyznaczających je punktów granicznych, ustala wykonawca według ostatniego spokojnego stanu posiadania, jeżeli ten stan posiadania nie jest sprzeczny z informacjami zawartymi w dostępnych dokumentach określających stan prawny gruntów w granicach tych działek.
3. W przypadku gdy spokojnego stanu posiadania, o którym mowa w ust. 2, nie można stwierdzić lub jest on sprzeczny z informacjami zawartymi w dostępnych dokumentach określających stan prawny gruntów, przebieg granic działek ewidencyjnych obejmujących te grunty, w tym położenie wyznaczających te granice punktów granicznych, ustala wykonawca po zbadaniu położenia znaków i śladów granicznych oraz przeprowadzeniu analizy wszelkich dostępnych dokumentów, zawierających informacje mające znaczenie w tym zakresie, w tym oświadczeń zainteresowanych podmiotów i świadków.
4. Ustalane punkty graniczne wykonawca oznacza na gruncie w sposób umożliwiający ich pomiar. Trwała stabilizacja tych punktów może nastąpić wyłącznie z inicjatywy i na koszt zainteresowanych i może dotyczyć wyłącznie punktów ustalonych w oparciu o zgodne oświadczenie, o którym mowa w ust. 1.
5. Wyniki ustaleń przebiegu granic działek ewidencyjnych wykonawca utrwala w protokole, którego wzór z przykładowymi wpisami zawiera załącznik nr 3 do rozporządzenia.
6.  Integralną częścią protokołu ustalenia przebiegu granic działek ewidencyjnych są szkice graniczne, sporządzone przez wykonawcę, które zawierają:
1)adres położenia działek, których granice są ustalane;
2)usytuowanie punktów granicznych w stosunku do szczegółów terenowych położonych na ustalanych granicach lub w ich bezpośrednim sąsiedztwie, takich jak budynki, ogrodzenia, słupy oraz miedze, przedstawione w sposób graficzny i doprecyzowane opisem lub danymi określającymi odległości tych punktów do szczegółów terenowych;
3)numery działek ewidencyjnych;
4)podpisy osób biorących udział w czynnościach podjętych w celu ustalenia przebiegu granic lub adnotację wykonawcy o odmowie złożenia podpisu;
5)podpis osoby, która sporządziła szkic graniczny.
7. W przypadku gdy ustalenie przebiegu granic działek ewidencyjnych odbywa się na podstawie zobrazowań lotniczych, satelitarnych lub ortofotomapy, informacje i podpisy, o których mowa w ust. 6, są treścią kopii tych zobrazowań lub ortofotomapy.
8. Informacje o spornych odcinkach granic działek ewidencyjnych ujawnia się w bazie danych ewidencyjnych oraz na wyrysach z mapy ewidencyjnej.

Wariant I: granica prawna/ istnieją jednoznaczne dokumenty na przebieg granicy.
Sytuacja mało prawdopodobna bo wtedy sąsiedzi nie byliby zawiadomieni i na etapie przyjęcia granic nie powstałby spór. Ale w takiej sytuacji geodeta powinien sporządzić protokół przyjęcia i przyjąć granicę na podstawie istniejących dokumentów, ewentualnie poinformować w protokole przyjęcia o zaistniałym sporze.- kontynuować podział.

Wariant II: brak danych na temat przebiegu granicy/ dane niewiarygodne:
Geodeta na etapie zawiadomień informuje strony, że zostaną przeprowadzone czynności ustalenia i przyjęcia granic nieruchomości celem podziału.

Opcja 1: W terenie jeśli wyniknie spór i nie uda się sporządzić protokołu ustalenia geodeta opisuje w protokołach sporne odcinki granicy i kontynuuje podział.
Opcja 2:  W terenie jeśli wyniknie spór i nie uda się sporządzić protokołu ustalenia geodeta nie kończy podziału, przekazuje powstałe dokumenty do ODGiK i na wniosek właściciela zostaje wszczęte postępowanie rozgraniczeniowe i dopiero podział wykonuje po zakończeniu rozgraniczenia.

Co do rozgraniczenia:
Wszystko zależy jak ,,duży" jest ten sporny odcinek i zasięg tego sporu w stosunku do koncepcji podziału. Jeśli sporny odcinek nie ma dużego znaczenia dla proponowanej linii podziałowej, a co za tym idzie nie jest uciążliwy dla zleceniodawcy to osobiście odradzałbym rozgraniczenie z racji dodatkowych kosztów. Jeśli jednak spór jest uciążliwy i jego rozwiązanie w przyszłości mogło by powodować problemy (np. wąska działka po podziale, na której ma się znaleźć budynek blisko granicy itd.) to rozgraniczenie jest jak najbardziej wskazane.
[PGiK, UoGN, Rozporządzenie ws podziałów: §6- §8, Rozporządzenie ws standardów: §67, Rozporządzenie ws EGiB: §36-§39]

Proszę o komentarz :)
#18
Luźna rozmowa o wszystkim / Jaki monitor do laptopa?
Piątek 08 Styczeń 2016, 20:11:29
Witam, jestem na kupnie monitora jako drugi ekran do laptopa. W pracy używam Fujitsu- Siemens 23", ale obecnie w domu pracuję na pożyczonym 19" LG i doszedłem do wniosku, że nie ma potrzeby przepłacać za rozmiar, gdyż nie widzę większej różnicy.
Dużo czasu spędzam przed komputerem- jak nie praca to nauka do egzaminu. Zdrowe oczy są dla mnie priorytetem bo i tak już używam soczewek lub okularów, ale przyznam, że chciałbym ograniczyć koszty do niezbędnego minimum :)

Zastanawiam się nad dwoma rozwiązaniami:
Poleasingowe LCD Eizo za około 200zł, lub nowy LG 20M35A/ASUS VS197DE

No i wiadomo głównie używany tworzenia opracowań geodezyjnych/ i praca z plikami tekstowymi itd.

Jeśli ktoś ma jakieś doświadczenia/ więdzę na ten temat, która pomogła by mi podjąć decyzję lub skierować na właściwe tory- będę wdzięczny :)
#19
Programy geodezyjne / CAD + nakładka geodezyjna (opinie/doświadczenia)
Poniedziałek 28 Grudzień 2015, 14:55:02
Witam,
niedługo czeka mnie zakup Cada z nakładką. Opiszę na jakie potrzeby plus moje doświadczenia z programami i czekam na porady/opinie :)

Firma głównie zajmująca się zakresem 2 oraz 1-głównie nie wielkie opracowania: inwestycje typu domy jednorodzinne. Pracujemy na Mikromapie/Winkalku i w pełni się sprawdza takie rozwiązanie, ale ze względu na współprace z projektantami istotny staje się przepływ plików drogą cyfrową, z czym Mikromapa nie radzi sobie w zadowalającym stopniu. Do tego dochodzi sprawa przejścia ośrodka na Turbomapę (liczę, że kupując ww zestaw ominę potrzebę zakupu Turbomapy, która była by przydatna tylko do eksportu kcd dla ośrodka). Obecnie na potrzeby projektantów wykorzystuję zestaw AutoCad+Mapa SG. Ale przyszedł czas na aktualizację oprogramowania. Z tego zestawu jestem bardzo zadowolony i takie środowisko mi odpowiada, ale nie wykorzystywałem go do eksportu GML (mam nadzieję, że ktoś ma jakieś doświadczenia) Ze względu na koszty Myślę o zakupie Bricscada+ Mapa SG.

Pod uwagę biorę też:
- GstarCad (jeśli chodzi o platformę)
- GoKart (jeśli chodzi o nakładkę)

Microstation z MK też mam opanowane, ale są to dużo większe koszty, które w porównaniu z moimi potrzebami są bezsensowne, a poza tym przyjemniej mi się pracuje w środowisku Cad :)

Jeśli ktoś ma jakieś doświadczenie z programami Cad, uwagi, przemyślenia itd. Bardzo proszę o odpowiedź :) Pozdrawiam.

#20
Geodeta upoważniony przez Wójta do przeprowadzenia rozgraniczenia w trakcie rozprawy granicznej otrzymał od Prezesa Spółki z o.o. ,,JUSTICJA" notarialne pełnomocnictwo do reprezentowania przez ww Spółkę interesów strony w osobie Kowalskiego Jana w przedmiotowym postępowaniu rozgraniczeniowym. jednocześnie przedłożył aktualny wypis z KRS, stwierdzający, ze jednoosobowo reprezentuje Spółkę. Proszę podać jakie w tym przypadku powinno być postępowanie geodety. Proszę uzasadnić odpowiedź.

Ustawa kodeks spółek handlowych
Art. 201.
§ 1. Zarząd prowadzi sprawy spółki i reprezentuje spółkę.
§ 2. Zarząd składa się z jednego albo większej liczby członków.
§ 3. Do zarządu mogą być powołane osoby spośród wspólników lub spoza ich grona.
§ 4. Członek zarządu jest powoływany i odwoływany uchwałą wspólników, chyba że umowa spółki stanowi inaczej.
Art. 204.
§ 1. Prawo członka zarządu do prowadzenia spraw spółki i jej reprezentowania dotyczy wszystkich czynności sądowych i pozasądowych spółki.
§ 2. Prawa członka zarządu do reprezentowania spółki nie można ograniczyć ze skutkiem prawnym wobec osób trzecich.
Art. 205.
§ 1. Jeżeli zarząd jest wieloosobowy, sposób reprezentowania określa umowa spółki. Jeżeli umowa spółki nie zawiera żadnych postanowień w tym przedmiocie, do składania oświadczeń w imieniu spółki wymagane jest współdziałanie dwóch członków zarządu albo jednego członka zarządu łącznie z prokurentem.
§ 2. Oświadczenia składane spółce oraz doręczenia pism spółce mogą być dokonywane wobec jednego członka zarządu lub prokurenta.
§ 3. Przepisy § 1 i § 2 nie wyłączają ustanowienia prokury jednoosobowej lub łącznej i nie ograniczają praw prokurentów wynikających z przepisów o prokurze.

Komentarz:
Geodeta nie powienien przyjąć takiego pełnomocnictwa- Jan Kowalski nie może występować w charakterze strony w tym postępowaniu. Jeśli umowa spółki przewiduję sposób pełnomocnictwa podany w pytaniu geodeta powienien poprosić o tę umowę i wtedy Jan Kowalski może reprezentować spółkę?? Dobrze kombinuję?
[Ustawa kodeks spółek handlowych: art. 205]