Aktualności:

Forum w trakcie prac modernizacyjnych

Menu główne
Menu

Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.

Pokaż wiadomości Menu

Wiadomości - geoziom

#62
A ja się nie zgadzam z tą odpowiedzią do końca zwłaszcza co do tych wymysłów napisanych co do rozgraniczenia np. "W toku postępowania nakłania się strony do zawarcia ugody, a w przypadku jej braku wydaje się decyzję o rozgraniczeniu" - to przecież jakaś nowość.
Ja bym odpowiedział tak i proszę żeby ktoś to ocenił bo tego pytania nie ma nigdzie jeszcze opracowanego ani zarysu do niego.

1) pas drogowy – wydzielony liniami granicznymi grunt wraz z przestrzenią nad i pod jego powierzchnią, w którym są zlokalizowane droga oraz obiekty budowlane i urządzenia techniczne związane z prowadzeniem, zabezpieczeniem i obsługą ruchu, a także urządzenia związane z potrzebami zarządzania drogą,
Odległość granicy pasa drogowego od zewnętrznej krawędzi wykopu, nasypu, rowu lub od innych urządzeń wymienionych w art. 4 pkt 1 i 2 powinna wynosić co najmniej 0,75 m, a dla autostrad i dróg ekspresowych– co najmniej 2 m.
1.Sposób ustalenia przebiegu granic pasa drogowego został określony w art. 73 ustawy przepisy wprowadzające reformy administracji publicznej, wg której nieruchomości pozostające w dniu 31-12-1998r. we władaniu SP lub JST nie stanowiące ich własności a zajęte pod drogi publiczne  z dniem 1-1-1999r. stają się z mocy prawa własnością SP lub JST za odszkodowaniem.
2.W przypadku realizowania inwestycji w zakresie dróg publicznych wydawana decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej określa linie rozgraniczające teren, które są liniami lokalizującymi daną inwestycję a także przebieg nowego pasa drogowego powstałego w wyniku przeprowadzanej inwestycji.
3.Określenie przebiegu pasa drogowego może nastąpić w mpzp, w którym ustalane są granice nowych pasów dróg publicznych lub poszerzenie dróg już istniejących. Dokonywany podział wg przepisów UOGN określa jednocześnie przebieg nowych pasów drogowych.
Przy ustalaniu granic pasa drogowego należy odnieść się także do rozp. o ewidencji gruntów wg którego:
-drogi wyższej kategorii wybudowane na powierzchni gruntu dzielą drogi niższej kategorii wybudowane na powierzchni na odrębne działki ewidencyjne.
-drogi wybudowane na wybudowane na pow. gruntu dzielą drogi wybudowane w tunelach i na wiaduktach na odrębne drogi ewidencyjne.
-drogi publiczne dzielą drogi wewnętrzne na odrębne działki.
Granica pasa drogowego może zostać ustalona także podczas postępowania rozgraniczeniowego prowadzonego przed wójtem, burmistrzem,  prezydentem miasta na wniosek strony lub z urzędu. Rozgraniczenie nieruchomości ma na celu ustalenie przebiegu granic działek ewidencyjnych poprzez trwałą stabilizację znaków granicznych a także sporządzenie odpowiedniej dokumentacji.
Ustalenie przebiegu pasa drogowego można dokonać w trybie przepisów rozp. o EGiB,  zgodnie z którym wobec braku dokumentacji wymienionej w par.36 lub jej niewiarygodności granice można ustalić na podstawie prac terenowych lub digitalizacji zdjęć satelitarnych i fotogrametrycznych zakończone sporządzeniem protokołu z czynności ustalenia przebiegu granic
#63
Ja bym odpowiedział tak. Pppanie trenerze zajęło ni to 17 minut :uglystupid2:
W przedstawionej sytuacji geodeta powinien:
-wskazać stronom przebieg granic
-zastabilizować punkty graniczne
-Sporządzić protokół graniczny
- wykonać pomiar zastabilizowanych znaków granicznych a  także trwałych elementów zagosp. terenu mających znaczenie dla określenia ich przebiegu.
Przed wykonaniem powyższych czynności geodeta powinien także:
-sprawdzić obecność i ustalić tożsamość
-przyjać udzielone pełnomocnictwa
-przeprowadzić wywiad terenowy
W przypadku zaistniałego sporu oraz jednoznacznej dokumentacji pozwalającej na odtworzenie położenia punktów granicznych geodeta powininien umieścić w protokole granicznym informację o odmowie jego podpisania oraz całą sytuację zaistniałą na gruncie szczegółowo opisać.
Natomiast wójt powinien wydać decyzję o rozgraniczeniu nieruchomości, gdyż ustalenie przebiegu granic zostało dokonane na podstawie zebranych dowodów.
Strony niezadowolone z ustalonego przebiegu granic mogą żądać przekazania sprawy do Sądu w terminie 14 dni od otrzymania decyzji o rozgraniczeniu. Z chwilą przekazania akt sprawy do Sądu wydana decyzja nie podlega wykonaniu do zakończenia czynności wykonywanych przed sądem oraz wydania postanowienia przez Sąd.
W przypadku, gdy istnieją dowody na jednoznaczny przebieg granic nie można, ustalić granic na podstawie zgodnego oświadczenia stron, a przypadku sporu i jego zażegnania na gruncie nie można zawrzeć także ugody granicznej.
Ustalenie przebiegu granic w tym przypadku ma charakter materialno-techniczny.
#64
Nie do końca jest tak jak piszecie.
Jeśli decyzji ZRiD nadano rygor natychmiastowej wykonalności to zgodnie z KPA

Art. 130. § 1. Przed upływem terminu do wniesienia odwołania decyzja nie ulega wykonaniu.
§ 2. Wniesienie odwołania w terminie wstrzymuje wykonanie decyzji.
§ 3. Przepisów § 1 i 2 nie stosuje się w przypadkach, gdy:
1) decyzji został nadany rygor natychmiastowej wykonalności (art. 108),
2) decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu z mocy ustawy.

A więc brak możliwości odwołania skutkuje jej wykonaniem, w tym przypadku i zatwierdzeniem projektu podziału.
Tak mi się wydaje.
#65
zgadzam się z piotrem j. odnośnie wydania postępowania o odmowie wszczęcia postępowania o podział, pozdro
#66
Witam, tak jak w temacie, zaczęło mnie zastanawiać taka rzecz.
Mam działkę rolną, ale leży ona na obszarze który objęty jest obowiązkiem sporządzenia mpzp. Więc z jednej strony nie mozna dzielić do czasu uchwalenia mpzp a z drugiej podziały rolne nie podlegają przepisom UOGN.
W przypadku braku mpzp przedkładam do ODGiK zaświadczenie z UG, że dla tegoż terenu nie ma obecnie mpzp, a co w sytuacji jak jest obowiązek jego sporządzenia? Przecież nie wiemy jeszcze co tam mądrego planiści wymyślą?
To mozna czy nie mozna dzielić?
#67
Ninia, modernizacja ewidencji a założenie ewidencji to zupełnie dwie inne rzeczy.
Nasuwa się pytanie, kiedy tą obecną ewidencję zakładamy skoro chyba we wszystkich zakątkach kraju już ona jest-tak mi się wydaję.
Więc przepisy z rozp.egib  wydają mi się już trocha martwe no ale obowiązują.
Wg G-5 nieobowiązującej.
par. 51.2 Ewidencję zakłada się:
a)ewidencja gruntów i budynków nie była zakladana
b)egib była założona, ale ocena jej stanu technicznego wykazala nieprzydatność do przeprowadzenia modernizacji ..
..itd.
Natomiast:
§ 55. Modernizacja ewidencji to zespół działań technicznych, organizacyjnych i administracyjnych podejmowanych przez starostę w celu:
1)   uzupełnienia bazy danych ewidencyjnych i utworzenia pełnego zakresu zbiorów danych ewidencyjnych zgodnie z wymogami rozporządzenia,
2)   modyfikacji istniejących danych ewidencyjnych do wymagań określonych w rozporządzeniu,
A w przypadku modernizacji tak jak napisała Brook projekt operatu opisowo kartograficznego staje się operatem ewidencyjnym po okresie 15 dni wyłożenia a następnie idzie do kontroli wojewody, gdzie strony mogą jescze skladać wnioski i uwagi, o których dopiero rostrzygnieciu decyduje starosta w drodze decyzji.
#68
witam ponownie,
"- W przypadku sporów wynikłych przy wyznaczaniu granic nowo tworzonych nieruchomości na podstawie przepisów UOGN i Ustawy o scaleniu i podziale zgodnie z art 34 ust 4 PGiK, nie mamy trybu administracyjnego tylko od razu tryb nieprocesowy"

a właśnie, że procesowy bo jest to  spór o położenie znaków granicznych wznowionych na podstawie dokumentacji w par. 36 rozp. o ewid.

"W przypadku ustalenia linii brzegu wód powierzchniowych, gdzie decyzja starosty jest ostateczna, strona niezadowolona z decyzji może w ciągu 30 dni dochodzić swoich roszczeń przed sądem powszechnym /prawo wodne - art. 8, 38/ /zarys odp. pyt. 6 z 29-08-2003/"

Moim zdaniem Sąd odrzuci taki wniosek bo to nie jego kompetencje, a kognicja w tym wypadku należy do właściwego organu wg prawa wodnego.
Poza tym ustalenie linii brzegu następuje wg ścisłego schematu wg prawa wodnego (chyba art.15 PW), a wydawana decyzja ma charakter deklaratoryjny, zatwierdza jedynie to co nastąpiło z mocy PW.

"modernizacji operatu EGiB Ustala się granicę dla potrzeb ewid grunt. i bud. zgodnie z par 37-39 /nie dotyczy linii brzegowej/. Przy czym informacje o spornych odcinkach działek ewidencyjnych ujawnia się w bazie danych ewidencji oraz wyrysach z mapy par 39.8 Rozporządzenia w sprawie ewid a strony mogę wnieść sprawę - tu nie wiem czy wniosek do wójta ... czy mogą od razu do sądu??? "

Oczywiście, że do wójta składają wniosek o rozgraniczenie, bo ustalenie granic dla potrzeb EGiB, ma charakter czysto rejestrowy dla potrzeb EGIB.

Jeszcze jest ustalenie granic dla potrzeb toczącego się postępowania scaleniowego lub wymiennego przed starostą.
#69
Dzięki ninia_2009 za opracowanie odpowiedzi.
Ale czemu sądzisz, że ugody granicznej nie może sporządzić pełnomocnik strony. Są to czynności przekraczające zakres zwykłego zarządu i jeżeli ma pelnomocnictwo udzielone w formie szczególnej określające zakres możliwych czynności przez pełnomocnika to co stoi na przeszkodzie?

a także "W przypadku rozgraniczenia z nieruchomością o nieuregulowanym stanie prawnym nie można spisać aktu ugody"
Zawsze jakaś druga strona jest, choćby kurator spadku czy przedstawiciel danej strony.

Proszę o nakierowanie jeśli się mylę.
#70
Dzięki Brook, można też tak w sumie to i tak wójt niby ostatecznie decyduje ::)
#71
Nurtuje mnie kwestia jak rozwiązać taką sytuację podczas rozgraniczenia.
Podczas rozprawy granicznej nie stawiła się jedna ze stron, jest to nieobecność nieusprawiedliwiona, brak jest dowodów na jednoznaczny przebieg granic rozgraniczanych nieruchomości. Więc można by było ustalić zgodnie ze wskazaniem stron, lub jednej strony gdy druga tego nie kwestionuje (ale właśnie nie przybyła na rozprawę) o ile nie jest to sprzeczne z innymi dostępnymi i miarodajnymi dokumentami a także stanem spokojnego posiadania na gruncie.
Teraz czy można ustalić granice wg oświadczenia jednej ze stron gdy druga nie przybyła na rozprawę a są ku temu przesłanki (patrz zdanie drugie)?
Czy bezpieczniej jest sporządzić protokół graniczny i opinie co do przebiegu granic, następnie dokumentację przekazać do wójta aby ten wydał decyzję o umorzeniu postępowania i przekazania sprawy do sądu?

Ja się skłaniam do sytuacji wydania decyzji o umorzeniu postępowania, chociaż ani w praktyce i literaturze z taką sytuacją się nie spotkałem.
Dzięki za pomoc. ;D
#72
Trochę właśnie zacząłem mieć mieszane odczucia, ponieważ:
PGIK art.39 mówi o wznowieniu znaków granicznych
rozp o rozgraniczaniu nieruchomości - przez znak graniczny rozumie się znak z trwałego materiału umieszczony w punkcie granicznym lub inny trwaly element zagospodarowania terenu znajdujący się w tym punkcie,
a więc nie można podczas wykonywania czynności wznawiania znaków granicznych np. w terenie rolnym umieścić w punkcie granicznym palika bo gryzie się to z powyższą definicją znaku granicznego.
#73
HIT HITÓW - sorry że dużymi literami,
od znajomego, znajomego dowiedziałem się o jakimś młodym adepcie geodezji, który stwierdził że szkoda mu czasu na nabycie praktyki z geodezji (mgr inż.) wynoszącej zaledwie rok(co jest śmiechem na sali) i pobrał dziennik praktyk z WINGiK i jakiś geodeta podbija mu roboty, a ten chłopaczek nigdy nie miał styczności zawodowo z geodezją i potem oczywiśćie chce iść na uprawnienia.
Życzę powodzenia klientom i innym osobom mającym styczność z takim mistrzem geodezji...
#74
Ja zdając zakres I (udało się za pierwszym razem) miałem z testu 56 a opisówki 19 pkt. I dostalem 5 pytań, przewodniczącym komisji był p. Tes - super człowiek ale wysoko stawia poprzeczkę o czym przekonałem się na egzaminie z dwójki nie zdając opisówki, ale był super pytanie ze wspólnot gruntowych, które pozamiatało 7 osób z mojego zakresu. A podczas egzaminu na zakres I uprawnienia otrzymało tylko 3 osoby (zakres 1).
Na ustnym miałem pytania sprawdzające czy robiłem rzeczywiście prace w wykazie. Mając na zakres I wpisane dużą ilość prac związanych z obsługą drobnych inwestycji (drogi i sieci) to mnie z tego trzepali.
Najlepsze było pytanie ostatnie-
Jak przetyczy Pan prostą gdy nie widać z jednego końca drugiego, dla utrudnienia tyczy Pan oś toru kolejowego dla pociągu jadącego z prędkością 200 km/h? To było autentyczne pytanie na zakres I.
Więc poprosiłem o kartkę i zacząłem wyprowadzać wzory na wyznaczenie danych do tyczenia ze stanowiska swobodnego, ale w tym stresie zapomina się nawet najprostszych rzeczy jak tw. Pitagorasa i podobieństwo trójkątów. Mimo nie do końca udanej próby uprawniena otrzymałem.
Ale trzeba niestety pokazać swoją wiedzę, której brak komisja na ustnym wyłapie.
#75
A co tam... poświęce się.... Mam pomysł niech każdy opracuje po jednym trudniejszym pytaniu i je zamieści na forum :idiot2:
Brakuje kilku ustaw, tylko powiem szczerze,że napisanie tej odpowiedzi jest nierealne ze względu na czas.

Wywłaszczanie nieruchomości polega na pozbawianiu prawa własności, prawa użytkowania wieczystego oraz innych ograniczonych praw rzeczowych w drodze decyzji odpowiedniego organu publicznoprawnego.
Wywłaszczenie może być dokonane tylko i wyłącznie na cel publiczny i za słusznym odszkodowaniem.
Nieruchomości można wywłaszczyć w trybach:
1.   Ustawy o gospodarce nieruchomościami z 21-08-1997r.
A)Wywłaszczenie może nastąpić z urzędu (w przypadku wywłaszczania na rzecz SP) lub na wniosek organu wykonawczego JST gdy wywłaszczenie następuje na  rzecz odpowiedniej JST.
Postępowanie można wszcząć także na wniosek podmiotu, który zamierza zrealizować cel publiczny. Obligatoryjną częścia prowadzenia postępowania wywłaszczeniowego jest prowadzenie 2 miesięcznych rokowań z podmiotami, których prawa ulegają wywłaszczeniu, po tym okresie można wszcząć postępowanie wywłaszczeniowe. Organem prowadzącym postępowanie wywłaszczeniowe jest starosta, który wydaje decyzję o wywłaszczeniu nieruchomości. Od decyzji starosty służy odwołanie do wojewody w ciągu 14 dni od otrzymania decyzji o wywłaszczeniu. W przypadku skargi na decyzję wojewody stronie przysługuje skarga do WSA, którą wnosi się w terminie 30 dni od otrzymania decyzji wojewody. W przypadku wniesienia skargi do WSA wojewoda wstrzymuje wykonanie decyzji w drodze postanowienia, na które nie przysługuję zażalenie.

B) Wywłaszczenie części nieruchomości zajętych pod drogi publiczne lub pod poszerzenie istniejących dróg publicznych w mpzp, w przypadku dokonywania podziału nieruchomości na wniosek właściciela .. Prowadzone postępowanie administracyjne o podział działki w trybie art., 98 uogn, dokonuje z mocy ustawy wywłaszczenia działek gruntu przeznaczonych na drogi publiczne. Odwołanie od decyzji wnosi się do SKO w ciągu 14 dni od dnia jej otrzymania
W przypadku  decyzji SKO stronie przysługuje skarga do WSA, którą wnosi się w terminie 30 dni od otrzymania decyzji SKO. W przypadku wniesienia skargi do WSA SKO wstrzymuje wykonanie decyzji w drodze postanowienia, na które nie przysługuję zażalenie.

2.   Ustawy o szczególnych zasadach  przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych z 10-04-2003r.
Postępowanie zostaje wszczęte na wniosek właściwego zarządcy drogi. Organem prowadzącym postępowanie jest starosta w odniesieniu do dróg gminnych i powiatowych oraz wojewoda w odniesieniu do dróg krajowych i wojewódzkich. Wywłaszczenie następuje z mocy ustawy bez potrzeby prowadzenia obligatoryjnych rokowań. Wywłaszczeniu następuje poprzez wydanie decyzji zrid. Wywłaszczone nieruchomości przechodzą na własność SP lub JST. Decyzję wydaję się w terminie 90 dni od otrzymania wniosku. Odwołanie od decyzji zrid wnosi się do:
- wojewody w przypadku wydania decyzji przez starostę
- ministra właściwego do spraw budownictwa.... w przypadku wydania decyzji przez wojewodę.
Odwołanie rozpatruje się w terminie 30 dni
Skargę na decyzję organów II instancji należy wnieść w terminie 30 dni od otrzymania decyzji,a skargę rozpatruje się w terminie 2 miesięcy.

3.   Ustawy o transporcie kolejowym z 28-03-2003r.
Wywłaszczenie nieruchomości następuje z mocy prawa poprzez wydanie decyzji o ustaleniu linii kolejowej, którą wydaje wojewoda na wniosek PKP PLK S.A. Decyzję wydaje się w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia wniosku. Wywłaszczenie następuje z mocy ustawy bez potrzeby prowadzenia obligatoryjnych rokowań . Wywłaszczone nieruchomości przechodzą na własność SP a PKP PLK otrzymuję z mocy ustawy prawo użytkowania wieczystego.
Odwołanie od decyzji wojewody wnosi się za jego pośrednictwem w ciągu 14 dni od jej otrzymania do ministra właściwego do spraw budownictwa....
Skargę na decyzję organów II instancji należy wnieść w terminie 30 dni od otrzymania decyzji.
Odwołanie od decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego rozpatruje się w terminie  21 dni a skargę do WSA w termie 60 dni.

4.   Ustawa o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu z 24-04-2009r.
Wywłaszczenie nieruchomości następuje z mocy prawa poprzez wydanie  przez wojewodę decyzji o ustaleniu lokalizacji w zakresie terminalu. Postępowanie wszczyna się na wniosek inwestora wg w/w ustawy. Wojewoda zawiadamia organ wyższego stopnia o  złożeniu wniosku  o wydanie w/w decyzji. Decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie terminalu wydaje się w terminie miesiąca od dnia złożenia wniosku. Wywłaszczenie następuje z mocy ustawy bez potrzeby prowadzenia obligatoryjnych rokowań.
Odwołanie  od decyzji wnosi się do ministra właściwego do spraw budownictwa... w terminie 7 dni do dnia doręczenia stronie albo w terminie 14 dni od publicznego obwieszczenia, rozpatruje się je w terminie 14 dni.
Skargę na organ II instancji wnosi się w terminie 30 dni od otrzymania decyzji do WSA.