Aktualności:

... pracujemy nad forum ;)

Menu główne
Menu

Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.

Pokaż wiadomości Menu

Wiadomości - Maq

#1
Cytat3) Co mierzy się w obszarze ogródków działkowych?
Moja wersja:
- uzbrojenie terenu dot. sieci magistralnych, przesyłowych;
- altany, budynki o pow. zabudowy powyżej 25m2 w miastach, powyżej 35m2 poza granicami miast oraz wysokości pow. 5m przy dachach stromych i pow 4m przy płaskich;
- obrys terenu z O.Dz. (np. ogrodzenie wokół całego obszaru)

Wracając do tego pytania, to ja też bym powiedziała, że mierzymy budynki określone powyżej, gdyż wymagają one pozwolenia na budowę. Inna sprawa, czy takie pozwolenie ktoś uzyska, ale jeśli tak, to moim zdaniem też trzeba je zgłosić i pomierzyć

hmm to pytanie pojawiało się na egzaminach dość często parę lat temu. Po pierwsze pamiętajmy że nie ma ogródków działkowych tylko ogrody działkowe. Wtedy w odpowiedzi na to pytanie trzeba było zacytować paragraf 203 instrukcji technicznej K1. W obecnym stanie prawnym treść mapy określa umowa miedzy zleceniodawcą a wykonawcą. A skąd ta wersja odpowiedzi powyżej jeżeli można wiedzieć - pozdrawiam.
#2
Egzaminy / Odp: egzamin 16 grudnia 2013
Piątek 14 Luty 2014, 22:01:21
[xquote]- jak zaznaczamy ogródki działkowe i co na nich mierzymy[/xquote]
:) ogródków działkowych nie zaznaczamy i nic na nich nie mierzymy - i tu tkwił podstęp :) a dlaczego?
Ponieważ takie coś nie istnieje - mamy ogrody działkowe  i proszę o tym pamiętać :)
#3
Proszę zdefiniować pojęcie zasiedzenia, podać terminy , przedmiot zasiedzenia. Kto może nabyć własność przez zasiedzenie, kto może być wnioskodawcą i kto orzeka o zasiedzeniu? Podać i opisać przypadki szczególne. W/g jakich zasad wykonuje się mapy do zasiedzenia?

Zarys odpowiedzi GUGiK

1. Zasiedzenie polega na nabyciu prawa przez nieuprawnionego posiadacza wskutek faktycznego wykonywania tego prawa w ciągu oznaczonego w ustawie czasu.
2. Terminy(posiadanie ciągłe)(Domniemywa się ciągłość posiadania art.340 KC)
a) 20 lat w dobrej wierze
b) 30 lat w złej wierze.
3. Przedmiotem zasiedzenia może być: prawo własności nieruchomosci, udział we współwłasności, służebność, użytkowanie wieczyste
4. Wnioskodawcą może być każda osoba, która ma w tym interes prawny
5. O zasiedzeniu orzeka sąd ( w postępowaniu nieprocesowym), ale postanowienie takie ma charakter deklaratywny, bo stan prawny istnieje z mocy samego prawa.
6. Przypadki szczególne:
a) okres zasiedzenia nieruchomości Skarbu Państwa liczy się od 1.X.1990r. Okres zasiedzenia może być skrócony o czas w którym stan prowadzący do zasiedzenia istniał przed tym terminem. Nie więcej niż o połowę okresu wymaganego,
b) nie mogą być przez Skarb Państwa i organy samorządu terytorialnego zasiedziane grunty pod drogami publicznymi.
7. Mapy do zasiedzenia wykonuje się w/g ogólnych zasad sporządzania map do celów prawnych.


1. Kodeks Cywilny
2. Ustawa Prawo geodezyjne i kartograficzne
3. Rozporządzenie MSWiA w sprawie standardów technicznych ....
4. Ustawa z 28 lipca 1990 r o zmianie ustawy Kodeks Cywilny


Zarys odpowiedzi  opracowany przez forumowiczów :)

1. Zasiedzenie polega na nabyciu prawa przez nieuprawnionego posiadacza wskutek faktycznego wykonywania tego prawa w ciągu oznaczonego w ustawie czasu.
2. Terminy(posiadanie ciągłe)(Domniemywa się ciągłość posiadania art.340 KC)
a) 20 lat w dobrej wierze
b) 30 lat w złej wierze.
3. Przedmiotem zasiedzenia może być: prawo własności nieruchomosci, udział we współwłasności, służebność, użytkowanie wieczyste
4. Wnioskodawcą może być każda osoba, która ma w tym interes prawny( tj. sam posiadacz samoistny lub jego następca prawny, np. spadkobierca, poprzedni właściciel który utracił własność wskutek zasiedzenia)
5. O zasiedzeniu orzeka sąd ( w postępowaniu nieprocesowym), ale postanowienie takie ma charakter deklaratywny, bo stan prawny istnieje z mocy samego prawa.
6. Przypadki szczególne:
a) okres zasiedzenia nieruchomości Skarbu Państwa liczy się od 1.X.1990r. Okres zasiedzenia może być skrócony o czas w którym stan prowadzący do zasiedzenia istniał przed tym terminem. Nie więcej niż o połowę okresu wymaganego, Art. 10. Jeżeli przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy istniał stan, który według przepisów dotychczasowych wyłączał zasiedzenie nieruchomości, a według przepisów obowiązujących po wejściu w życie tej ustawy prowadzi do zasiedzenia, zasiedzenie biegnie od dnia wejścia jej w życie; jednakże termin ten ulega skróceniu o czas, w którym powyższy stan istniał przed wejściem w życie ustawy, lecz nie więcej niż o połowę.Przed wejściem w życie tej ustawy wyłączone spod zasiedzenia były grunty Skarbu Państwa)
b) nie mogą być przez Skarb Państwa i organy samorządu terytorialnego zasiedziane grunty pod drogami publicznymi.
c) nie można zasiedzieć spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu
d) Od 1 stycznia 1999 r. grunt pod drogą publiczną może być własnością tylko Skarbu Państwa lub samorządu (art. 2a ustawy o drogach publicznych), a jeśli tak nie było, to przechodził z mocy prawa na ich własność (za odszkodowaniem). Nie jest więc możliwe zasiedzenie drogi po tej dacie (sygnatura akt: I CSK719/10)
e) szczególny przypadek polegający na ochronie małoletniego właściciela nieruchomości przed utratą prawa własności wskutek zasiedzenia przez samoistnego posiadacza. Ochrona ta polega na wstrzymaniu zakończenia biegu zasiedzenia do chwili upływu dwóch lat od uzyskania przez małoletniego pełnoletności. Ustawodawca przyjął bowiem, iż okres ten jest wystarczający do zorientowania się przez pełnoletniego już właściciela w stanie jego spraw majątkowych i podjęcia przez niego działań zmierzających do ochrony swych praw.
7. Mapy do zasiedzenia wykonuje się w/g ogólnych zasad sporządzania map do celów prawnych.

1. Kodeks Cywilny
2. Ustawa Prawo geodezyjne i kartograficzne
3. Rozporządzenie MSWiA w sprawie standardów technicznych ....
4. Ustawa z 28 lipca 1990 r o zmianie ustawy Kodeks Cywilny

Extra
Orzeczenia sądowe mogą mieć charakter konstytutywny (prawotwórczy) albo deklaratoryjny (ustalający). W pierwszym przypadku orzeczenie sądu kształtuje nowy stan prawny poprzez określenie praw i/lub obowiązków, w tym wypadku to orzeczenie jest podstawą ewentualnych dalszych czynności prawnych. W drugim przypadku orzeczenie potwierdza określone fakty, zdarzenia, które zaszły, albo te prawa i/lub obowiązki, które zaistniały z mocy samego prawa lub w wyniku czynności prawnych uczestników postępowania.

I jeszcze jedno - to pytanie było już kiedyś dyskutowane - słowo klucz które musi się znaleźć w odpowiedzi to - "postanowienie ma charakter deklaratywny"
Pozdrawiam :)
#4
nie zgadzam się z tym zarysem - no i tyle  >:(
#5
no i nie ma mowy o aktach prawnych na egz. ustnym - wszystko z głowy   ::)
#6
Egzaminy / Odp: egzamin 20 września 2013
Poniedziałek 23 Wrzesień 2013, 22:31:02
hejka Kasiab - daj znać co pisałaś na pytanko o wspólnotach gruntowych - czy zarys na forum wystarcza do przejścia tego pytania ? pozdrawiam
#7
hmm wszystko się zgadza, dobrze mówi a wódki jak nie było tak dalej nie ma  :tickedoff:
#8
-   :tickedoff: niedopuszczalne jest umorzenie postępowania w sytuacji, gdy nie doszło do ugody, ale są podstawy do wydania decyzji o rozgraniczeniu na podstawie zebranych dowodów (przykład orzeczenia WSA w Białymstoku WSA Sygn. Akt II SA/Bk 281/06).
- nie jest możliwe również zawarcie ugody między stronami, jeżeli istnieją dowody do ustalenia przebiegu granicy.
- można też dodać iż nie jest również możliwe zawarcie ugody z uwagi na fakt, że przepisy ustawy pgik mówiąc o sporze mają na uwadze spór między stronami, a nie spór z geodetą. Geodeta z racji upoważnienia przez organ zastępuje organ administracji publicznej. Na gruncie obowiązującego prawa nie jest możliwe zawarcie ugody pomiędzy stronami a organem prowadzącym postępowanie administracyjne.
#9
Egzaminy / Odp: egzamin 23 sierpnia 2013
Piątek 23 Sierpień 2013, 21:58:13
podaję pytania na zakres I i II dosłownie:
Zakres I
1. Proszę opisać w jaki sposób dokonuje się wyrównania współrzędnych i oceny dokładności pomiarów osnowy pomiarowej sytuacyjnej z wykorzystaniem obserwacji pozyskanych na drodze geodezyjnych pomiarów terenowych bezpośrednich precyzyjnego pozycjonowania przy pomocy GNSS oraz danych archiwalnych PZGiK o odpowiedniej dokładności.
2. Proszę opisać ogólnie sposób tworzenia mapy zasadniczej w świetle obowiązujących przepisów.
3. W jakim zakresie podlega weryfikacji dokumentacja geodezyjna przekazywana do kontroli w PODGiK.

Zakres II
4. Kto i w jakim trybie rozstrzyga w sprawach o rozgraniczenie nieruchomości? Należy wymienić jakich to dotyczy przypadków.
5. Jan Kowalski i Piotr Kozłowski będący współwłaścicielami we współwłasności łącznej nieruchomości zabudowanej trzema budynkami wystąpili do burmistrza o podział tej nieruchomości zgodnie z art.95 ustęp 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami w celu zniesienia współwłasności. Do wniosku dołączyli mapę z projektem podziału nieruchomości wraz z wymaganymi załącznikami. Jakie powinno być dalsze działanie organu administracji w tej sprawie? Proszę uzasadnić odpowiedź.
6. Proszę wymienić geodezyjne czynności techniczne dotyczące opracowania geodezyjnego projektu scalenia i podziału nieruchomości oraz wykonania rejestru stanu dotychczasowego i stanu nowego po scaleniu i podziale. Czynności geodezyjne należy wymienić wg kolejności ich wykonywania w trakcie postępowania.

Dzięki wszystkim za pomoc i super się było spotkać. Więcej info po powrocie do domu. Pozdrawiam
#10
zgadzam się z Brook  :)
#11
i to mi się podoba - kto - dla kogo - po co. To jest chyba przykład jak powinniśmy odpowiadać - wg mnie nic dodać nic ująć.
P.s. ale znając życie Brook się do czegoś przyczepi  ;)
p.s.2 a jednak modyfikuję posta - brak ustawy o drogach publicznych w podstawie prawnej - ale sam nie wiem czy ją dopisać
#12
ja przychylam się do odp niwelatora chociaż Basi odp też jest ok ale po co??
Rozp w sprawie EGiB mówi iż dane podlegają aktualizacji z urzędu lub na wniosek strony i np. z urzędu wprowadza się zmiany wynikające z aktów notarialnych.( właściciel)
Pozostała część to geodeta i wprowadzenie zmian w EGiB. Potem ze wszystkim do sądu( wypis, wyrys, akt własności) i sprostowanie wpisu
#13
trzeba by się zastanowić czy nie zakładać osobnych wątków w pytaniach opisowych z treścią pytania - już się tu trochę narobiło bałaganu  :)
#14
Egzaminy / Odp: egzamin 4 lipca 2013
Czwartek 15 Sierpień 2013, 12:32:35
proszę przeczytać ten artykuł i ustosunkować się do niego.

Kodeks postępowania administracyjnego pozwala organowi administracji odmówić wnioskodawcy wszczęcia i prowadzenia postępowania w sprawie, w której został zgłoszony wniosek. Jakie są przesłanki takiej odmowy?

Osobie lub spółce, która zwraca się do organu administracji z wnioskiem o załatwienie jakiejś sprawy, generalnie zależy na dwóch kwestiach: po pierwsze, żeby sprawa została załatwiona zgodnie z wnioskiem, a po drugie – żeby stało się to możliwie jak najszybciej. Oczekiwaniom tym stanąć może na drodze postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania administracyjnego.
Ustawa pozwala odmówić
Powody, dla których organ administracji może odmówić wszczęcia postępowania w danej sprawie, uregulowano w art. 61a Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.).

Art. 61a § 1 k.p.a. wskazuje, że gdy żądanie wszczęcia postępowania zostało wniesione przez osobę niebędącą stroną lub z innych uzasadnionych przyczyn postępowanie nie może być wszczęte, to organ administracji publicznej wydaje postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania.

Przepis ten jest stosunkowo nowy, został wprowadzony nowelizacją, która weszła w życie 11 kwietnia 2011 roku, dlatego praktyka organów administracji w tym zakresie nieustannie się kształtuje.

Kto nie jest stroną postępowania

Pierwsza przesłanka pozwala organowi administracji odmówić działania, gdy osoba, która składa wniosek o wszczęcie tego postępowania, nie jest jego stroną.

O tym, kto jest stroną postępowania, przesądza art. 28 k.p.a., który wskazuje, że stroną jest każdy, czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie albo kto żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek.

Definicja strony postępowania jest zatem szeroka, a nowy przepis art. 61a k.p.a. stanowi, jak się wydaje, jej istotne ograniczenie. Przypadki odmowy wszczęcia postępowania administracyjnego były już przedmiotem ocen sądów administracyjnych. Jak przyjęto w jednym z orzeczeń, ,,odmówić wszczęcia postępowania na podstawie art. 61a § 1 k.p.a. można w zasadzie tylko w takim przypadku, kiedy oczywistym jest, że osoba wnioskująca o wszczęcie postępowania nie ma przymiotu strony w tym postępowaniu. W innych przypadkach postępowanie na żądanie strony wszczyna się zgodnie z art. 61 § 3 k.p.a., co stwarza możliwości do szczegółowego badania interesu prawnego wnioskodawcy (...) Brzmienie art. 28 k.p.a. (...) nie pozwala na rozstrzyganie takich kwestii poza postępowaniem administracyjnym" (wyrok WSA w Warszawie z 29 marca 2012 r., VIII SA/Wa 1127/11).

Podobnie zauważa NSA w wyroku z 28 marca 2012 r., II GSK 321/11 wskazując, że ,,w sytuacji, gdy w chwili złożenia wniosku o wszczęcie postępowania nie można precyzyjnie ustalić, czy podmiot występujący z żądaniem posiada, czy nie posiada przymiotu strony w rozumieniu art. 28 k.p.a., należy w toku postępowania administracyjnego wyjaśnić wszelkie wątpliwości dotyczące interesu prawnego po stronie wnoszącego podanie", a zatem postępowanie w tej sprawie wszcząć.

Status strony postępowania administracyjnego zgodnie z art. 28 k.p.a. mogą przy tym uzasadniać przepisy zamieszczone w różnego rodzaju aktach prawnych, np. w Kodeksie cywilnym i Prawie budowlanym (w tym zakresie por. wyrok WSA w Gliwicach z 8 listopada 2012 r., II SA/Gl 833/12).

Z tymi poglądami trzeba się zgodzić, gdyż odmowa wszczęcia postępowania administracyjnego pozostaje wyjątkiem od zasady, że postępowanie wszczyna się na żądanie strony lub z urzędu (art. 61 § 1 k.p.a.), a przepisy ustalające wyjątki od zasad nie mogą podlegać tzw. wykładni rozszerzającej.

Inne uzasadnione przyczyny odmowy

Druga ze wskazanych przesłanek odmowy dotyczy ,,innych uzasadnionych przyczyn" i wydaje się bardziej niedookreślona. Ustawodawca bowiem nie podał żadnego, chociażby przykładowego, wyliczenia takich przyczyn.

Tu znów warto zajrzeć do wyjaśnień dokonywanych przez sądy administracyjne. Na przykład WSA w Krakowie w wyroku z 22 lutego 2012 r. (II SA/Kr 1356/11) wskazał, że choć ,,Przyczyny te nie zostały w ustawie skonkretyzowane", to jednak ,,Należy przez nie rozumieć takie sytuacje, które w sposób oczywisty stanowią przeszkodę do wszczęcia postępowania; przykładowo, gdy w tej samej sprawie postępowanie administracyjne już się toczy albo w sprawie takiej zapadło już rozstrzygniecie lub, gdy w przepisach prawa brak jest podstawy materialno-prawnej do rozpatrzenia żądania w trybie administracyjnym". Podkreśla się zatem wyjątkowość takiego rozstrzygnięcia.


I moje zdanie jest takie że żona wójta nie jest inną uzasadnioną przyczyną - poza tym KPA reguluje tą sprawę w art. 24-25 wyłączenie organu.
agniechaa.k czy Ty byłaś na tym egzaminie i jesteś przekonana na 100% że taki był klucz bo jeśli tak to art 61a załatwi sprawę.
Czekam na propozycje  :D
sYsTEM połączył wiadomości: Czwartek 15 Sierpień 2013, 12:45:06
po dłuższych 10 minutowych przemyśleniach chyba przychylę się do odp. agniechaa.k.
#15
no to ja wam postaram się pomóc :)
ja będę pisał krótko i rzeczowo i tylko o co pytają w pytaniu a więc:
Podać zasadnicze różnice miedzy tymi trybami, w szczególności dotyczące: wnioskowania, prowadzenia postępowania, wydawania decyzji, odwołania od decyzji i skargi na decyzję II instancji
1) tryb zawarty w ustawie o gospodarce nieruchomościami. Postępowanie prowadzi starosta z urzędu lub na podstawie wniosków jednostek samorządu terytorialnego.  Od decyzji starosty służy odwołanie do wojewody. Decyzję wojewody można zaskarżyć do wojewódzkiego sądu administracyjnego.
2) Tryb zawarty w ustawie o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych. Postępowanie prowadzi:
- wojewoda w odniesieniu do dróg krajowych i wojewódzkich na wniosek właściwego zarządcy drogi. Od decyzji wojewody służy odwołanie do właściwego ministra. Zaskarżenie decyzji właściwego ministra może nastąpić do wojewódzkiego sądu administracyjnego.
- starosta w odniesieniu do dróg powiatowych i gminnych na wniosek właściwego zarządcy drogi. Od decyzji starosty służy odwołanie do wojewody. Zaskarżenie decyzji wojewody może nastąpić do wojewódzkiego sądu administracyjnego
3) Tryb zawarty w ustawie o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego. Postępowanie prowadzi wojewoda na wniosek zakładającego lotnisko, zarządzającego lotniskiem lub Polską Agencję Żeglugi Powietrznej. Od decyzji wojewody służy odwołanie do właściwego ministra. Zaskarżenie decyzji właściwego ministra może nastąpić do wojewódzkiego sądu administracyjnego.
itd będę pisał te wszystkie spec ustawy
Ustawa o autostradach zawieszona do 2020 a więc nie obowiązuje - art. 44 specustawy drogowej a ustawa o Euro to obowiązuje??
co myślicie ??