Aktualności:

Forum w trakcie prac modernizacyjnych

Menu główne
Menu

Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.

Pokaż wiadomości Menu

Wiadomości - Brook

#451
tak też pomyślałam.....  8)
#452
Cytat: Niwelator1983 w Poniedziałek 19 Sierpień 2013, 18:51:19
Organami odwoławczymi są:
- w sprawach rozgraniczeń

Rozgraniczenie to szczególny rodzaj postępowania administracyjnego, bo jest jednoinstancyjne......
CytatArt. 33 ust. 3 "Strona niezadowolona z ustalenia przebiegu granic może żądać w terminie 14 dni od dnia doręczenia jej decyzji w swojej sprawie przekazania sprawy sądowi.
#453
UOGN
CytatArt. 4 pkt 11)
opłata adiacencka - należy przez to rozumieć opłatę ustaloną w związku ze wzrostem wartości nieruchomości spowodowanym budową urządzeń infrastruktury technicznej z udziałem środków Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego, środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi, albo opłatę ustaloną w związku ze scaleniem i podziałem nieruchomości, a także podziałem nieruchomości.
Przy podziałach
CytatArt. 98a. 1. Jeżeli w wyniku podziału nieruchomości dokonanego na wniosek właściciela lub użytkownika wieczystego, który wniósł opłaty roczne za cały okres użytkowania tego prawa, wzrośnie jej wartość, wójt, burmistrz albo prezydent miasta może ustalić, w drodze decyzji, opłatę adiacencką z tego tytułu
.
CytatWysokość stawki procentowej opłaty adiacenckiej ustala rada gminy, w drodze uchwały, w wysokości nie większej niż 30 % różnicy wartości nieruchomości.
CytatUstalenie opłaty adiacenckiej może nastąpić w terminie 3 lat od dnia, w którym decyzja zatwierdzająca podział nieruchomości stała się ostateczna albo orzeczenie o podziale stało się prawomocne.
Przy scaleniu i podziale
CytatArt. 107. 1. Osoby, które otrzymały nowe nieruchomości wydzielone w wyniku scalenia i podziału, są zobowiązane do wniesienia na rzecz gminy opłat adiacenckich
CytatW wysokości do 50 % wzrostu wartości tych nieruchomości, w stosunku do wartości nieruchomości dotychczas posiadanych
Cytat3. Terminy i sposób wnoszenia opłat adiacenckich ustala wójt, burmistrz albo prezydent miasta, w drodze ugody z osobami zobowiązanymi do ich zapłaty, przez podpisanie protokołu uzgodnień.
#454
Co to jest rejestr gruntów, jakie dane zawiera i czy w ewidencji wykazuje się dzierżawców?
Opracowane przez Maq

§23.1 Rejestr gruntów jest podstawowym raportem sporządzonym na podstawie danych ewidencyjnych o wszystkich działkach ewidencyjnych w granicach obrębu, zebranych według ich przynależności do poszczególnych jednostek rejestrowych gruntów.
§60.1 Zawiera:
   1)   numer działki stanowiący część składową identyfikatora działki ewidencyjnej,
   2)   numeryczny opis granic działki ewidencyjnej,
   3)   pole powierzchni działki ewidencyjnej,
   4)   informacje określające pola powierzchni konturów użytków gruntowych i klas gleboznawczych w granicach działki ewidencyjnej,
   5)   wartość działki ewidencyjnej oraz data określenia tej wartości,
   6)   numer jednostki rejestrowej gruntów, do której przyporządkowana została działka ewidencyjna, stanowiący część składową identyfikatora tej jednostki rejestrowej,
   7)   oznaczenie księgi wieczystej, a w przypadku gdy księga wieczysta nie jest założona - oznaczenie dokumentów określających własność,
      oznaczenie dokumentów określających inne prawa do działki ewidencyjnej niż własność i prawo użytkowania wieczystego,
   9)   numer rejestru zabytków prowadzonego na podstawie przepisów o ochronie dóbr kultury,
   10)   numer rejonu statystycznego stanowiący część składową identyfikatora tego rejonu.
§60.2 Danymi ewidencyjnymi dotyczącymi działki ewidencyjnej oprócz ww. danych są:
   1)   dla działek ewidencyjnych wchodzących w skład nieruchomości zabudowanych lub przeznaczonych pod zabudowę - numer porządkowy, którym oznaczona została nieruchomość w trybie przepisów o numeracji nieruchomości, i nazwa ulicy, przy której leży działka ewidencyjna,
   2)   dla działek ewidencyjnych stanowiących drogi publiczne - numery tych dróg nadane na podstawie przepisów o drogach publicznych i dodatkowo nazwa ulicy, jeżeli droga publiczna pełni tę funkcję,
   3)   dla działek ewidencyjnych stanowiących obiekty fizjograficzne, takie jak: cieki, zbiorniki wodne, parki, uroczyska leśne - nazwy tych obiektów.
§60.3 W przypadku gdy w granicach obrębu wyróżniane są zwyczajowo zespoły urbanistyczne, przysiółki, niwy, uroczyska - dane ewidencyjne działek ewidencyjnych mogą być uzupełniane nazwami tych obszarów.

§23.2 Rejestr gruntów zawiera ponadto:
1)   dane określające:
   a)   podmioty ewidencyjne
   b)   osoby, jednostki organizacyjne i organy
   c)   dzierżawców gruntów
2)   oznaczenia odpowiednich jednostek rejestrowych budynków oraz odpowiednich pozycji kartoteki budynków związanych z poszczególnymi działkami zabudowanymi.

§11.1 W ewidencji wykazuje się dzierżawców:
Dane dotyczące osób i jednostek organizacyjnych, które władają gruntami na podstawie umów dzierżawy, zwanych dalej ,,dzierżawcami", zgłoszonych do ewidencji stosownie do art. 28 ust 4 pkt 3 ustawy z dnia 20 grudnia 1990 o ubezpieczeniu społecznym rolników
§11.2 Dane ewidencyjne o gruntach będących przedmiotem dzierżawy oraz o dzierżawcach ujawnia się w ewidencji wyłącznie na wspólny wniosek podmiotów, które zawarły umowę dzierżawy.

Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz.U. z 2001 r.  Nr 38, poz. 454)
#455
Geodeta wykonał wznowienie znaków granicznych i spisał protokół. Strony zgodziły się ze wznowieniem. Jakie czynności wykonuje i jakie dokumenty tworzy geodeta w trakcie tej czynności i co powinien przekazać do pzgik?

Znów kolejna obszerna odpowiedź... może coś da się skrócić?

§ 30. 1. Geodezyjne pomiary sytuacyjne, mające na celu wznowienie znaków granicznych lub wyznaczenie punktów granicznych, wykonuje się przy wykorzystaniu danych obserwacyjnych określających położenie tych znaków lub punktów granicznych w oparciu o osnowę pomiarową, jaka była wykorzystana do pozyskania tych danych.)

Geodeta wykonuje następujące czynności i w ich trakcie tworzy podane dokumenty:
1) sporządza protokół z czynności wznowienia znaków granicznych.
1) oznaczenie kancelaryjne zgłoszenia pracy geodezyjnej;
2) identyfikator oraz nazwę obrębu ewidencyjnego;
3) numery działek ewidencyjnych, do których należą wznawiane znaki graniczne
4) imię i nazwisko oraz numer świadectwa nadania uprawnień geodety sporządzającego protokół
5) datę sporządzenia protokołu;
6) wskazanie przepisów, na podstawie których wykonane zostały czynności wznowienia znaków granicznych
7) oznaczenie dokumentów, na podstawie których dokonano wznowienia znaków granicznych
8 ) imiona i nazwiska właścicieli nieruchomości, użytkowników wieczystych lub innych władających ujawnionych w ewidencji gruntów i budynków albo osób ich reprezentujących biorących udział w czynnościach wznowienia znaków granicznych a także osób prawidłowo zawiadomionych o tych czynnościach, ale nieobecnych podczas wykonywania czynności wznowienia znaków granicznych
9) oznaczenie punktów granicznych objętych czynnościami wznowienia znaków granicznych
10) opis sposobu stabilizacji punktów granicznych;
11) oświadczenia osób, o których mowa w pkt 8, dotyczące czynności wznowienia znaków granicznych
12) szkic określający położenie wznowionych znaków granicznych  w odniesieniu do granic działek ewidencyjnych i trwałych szczegółów terenowych;
13) wzmiankę o odczytaniu dokumentu przed podpisaniem;
14) omówienie skreśleń i poprawek;
15) podpis geodety sporządzającego protokół oraz podpisy osób, o których mowa w pkt 8, na każdej stronie protokołu.

2) W przypadku gdy protokół wznowienia znaków granicznych lub protokół wyznaczenia punktów granicznych dotyczy znaków lub punktów granicznych związanych z wieloma nieruchomościami, podpisy osób wymagane są na tych stronach protokołu, które zawierają informacje dotyczące znaków lub punktów granicznych związanych z nieruchomościami stanowiącymi ich własność, przedmiot użytkowania wieczystego lub innej formy władania ujawnionej w ewidencji, oraz na ostatniej stronie protokołu.

3) Wznowione znaki graniczne lub wyznaczone punkty graniczne, po ich stabilizacji lub zamarkowaniu, podlegają ponownemu pomiarowi w oparciu o poziomą osnowę geodezyjną lub pomiarową osnowę sytuacyjną.
4) W roboczej bazie danych ujawnia się współrzędne ustalone na podstawie pomiaru, jeżeli pomiar punktów granicznych oznaczonych na gruncie wykonany został z większą dokładnością
niż pomiar tych samych punktów będący źródłem danych pozyskanych z PZGiK.
Jeżeli pomiar będący przedmiotem opracowania oraz pomiar będący źródłem danych PZGiK wykonane były z tą samą dokładnością, a odchylenie liniowe między matematycznym przedstawieniem tego samego punktu granicznego ustalonym na podstawie danych z pomiaru oraz danych pozyskanych z PZGiK nie przekracza dopuszczalnych wartości poniżej to w roboczej bazie ujawnia się dane pozyskane z PZGiK.
Dopuszczalne wartości odchylenia liniowego wynoszą:
- dla punktów stabilizowanych — 0,15 m;
- dla punktów niestabilizowanych — 0,25 m.
5. Geodeta przekazuje całość dokumentacji skompletowanej w postaci operatu technicznego, który zawiera: § 71. 1 standardy
1) szkice polowe i dzienniki pomiarowe,
2) protokół wznowienia znaków granicznych
3) dowody doręczeń zawiadomień i kopie doręczeń wezwań, pisemne pełnomocnictwa udzielone przez strony
4) sprawozdanie techniczne,
5) dokumenty zawierające wyniki pomiaru, w tym kopie map do celów prawnych, dokumenty dotyczące przebiegu granic wydane przez ośrodek oraz opisy topograficzne punktów osnowy pomiarowej,
6) pliki danych wygenerowane z roboczej bazy danych zgodnie ze schematami GML lub zapisane w innym formacie uzgodnionym między wykonawcą a organem prowadzącym PZGiK,
7) wykazy zmian danych ewidencyjnych
8 ) inne dokumenty lub ich uwierzytelnione kopie pozyskane i wykorzystane przez wykonawcę,
9) spis dokumentów operatu technicznego.

Podstawa standardy
#456
Pytanie. Agencja Nieruchomości Rolnych chce wydzielić udział Skarbu Państwa w gruncie wspólnoty gruntowej ... (nie wiem w czym rzecz)- zdający też nie wiedzieli   - generalnie w jaki sposób wydzielić udział SP ze wspólnoty gruntowej
Maqa i moja ustalona wersja odpowiedzi

Zgodnie z art. 5 ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych, grunty takich wspólnot nie mogą być dzielone pomiędzy uprawnionych do udziału w tych wspólnotach. Wyjątkiem od tej zasady jest możliwość podziału wspólnoty gruntowej między uprawnionych udziałowców objętej postępowaniem scaleniowym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 marca 1982 r. o scalaniu i wymianie gruntów. Ograniczenia dotyczące podziału wspólnoty gruntowej pomiędzy uprawnionych do korzystania z niej nie dotyczą wydzielenie ze wspólnoty gruntów Skarbu Państwa.
Odnosząc się do kwestii możliwość i formy wydzielenia udziału Skarbu Państwa ze wspólnoty gruntowej w obecnym stanie prawnym, należy wyjaśnić, że możliwość taka wynika z art. 10 ustawy z dnia 29 czerwca 1963 r. o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych (Dz. U. Nr 28, poz. 169, z późn. zm.), zgodnie z którym to przepisem, w razie potrzeby wydzielenia ze wspólnoty gruntowej udziału państwa, udział ten wydziela się przy uwzględnieniu wartości wspólnoty gruntowej; wartość tę określa się na zasadach i w sposób przewidziany w przepisach o sprzedaży państwowych nieruchomości rolnych.
Obecnie sprzedaż nieruchomości rolnych Skarbu Państwa regulowana jest przepisami ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa (Dz. U. z 2012 r. poz. 1187, z późn. zm.). Ustawa ta w zakresie sposobu ustalenia wartości nieruchomości odsyła do przepisów o gospodarce nieruchomościami (art. 30 ust. 1 ustawy) bądź wskazuje, że można ustalić wartość nieruchomości na podstawie sumy wartości gruntu określonej z uwzględnieniem stawek szacunkowych jednego hektara oraz ceny 100 kg żyta ustalonej stosownie do przepisów o podatku rolnym i wartości części składowych tego gruntu (art. 30 ust. 2 ustawy). Kwestia ustalenia wartości nieruchomości w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U z 2010 r. Nr 102, poz. 651) została z kolei uregulowana w dziale IV ustaw zatytułowanym: Wycena nieruchomości.
Art. 9. 1. Udziały poszczególnych uprawnionych we wspólnocie gruntowej określa się w idealnych (ułamkowych) częściach.
2. Wielkość udziałów uprawnionych do korzystania ze wspólnoty gruntowej ustala się w ten sposób, że połowę wspólnoty dzieli się pomiędzy uprawnionych (art. 6 ust. 1) w równych częściach, drugą zaś połowę - proporcjonalnie do obszarów gruntów posiadanych przez każdego z uprawnionych, a położonych na obszarze tej samej lub graniczącej z nią gminy.
I podział na podstawie UOGN Art. 95 pkt. 5?
#457
Niestety nie jest to chyba pełna treść pytania, dlatego mamy problem z jego opracowaniem.
To wypociny, które wspólnie z Maqiem ustaliliśmy. Może ktoś mądrzejszy coś wymyśli?

§ 69. 1. Przy opracowywaniu wyników geodezyjnych pomiarów sytuacyjnych i wysokościowych, wykonanych metodą precyzyjnego pozycjonowania za pomocą GNSS, dane przestrzenne objęte bazami danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a i 1b ustawy, dotyczące obiektów położonych na obszarze opracowania, harmonizuje się ze zbiorami danych uzyskanych metodą precyzyjnego pozycjonowania za pomocą GNSS.
2. Harmonizację danych objętych bazami danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a i 1b ustawy, ze zbiorami danych uzyskanych metodą precyzyjnego pozycjonowania za pomocą GNSS przeprowadza się metodą matematycznej transformacji w oparciu o wybrane punkty dostosowania.

§ 63. 1. Opracowanie wyników geodezyjnych pomiarów sytuacyjnych i wysokościowych obejmuje:
  1)   przetworzenie danych obserwacyjnych uzyskanych w wyniku pomiarów do zbiorów współrzędnych prostokątnych płaskich oraz wysokości punktów w państwowym systemie odniesień przestrzennych;

§ 65. Na treść dokumentacji zawierającej rezultaty przetwarzania wyników pomiarów obiektów ewidencji gruntów i budynków składają się:
  2)   wykaz współrzędnych punktów granicznych włączonych do roboczej bazy danych;
  3)   wykazy zawierające pola powierzchni obiektów obszarowych objętych pomiarem (działek ewidencyjnych, konturów użytków gruntowych, konturów klas gleboznawczych, klasoużytków i budynków);
  4)   data i podpis osoby, która sporządziła dokumentację.

§ 63. 1. Opracowanie wyników geodezyjnych pomiarów sytuacyjnych i wysokościowych obejmuje:
  2) utworzenie, na podstawie zbiorów danych pozyskanych przez wykonawcę z PZGiK oraz z przetworzonych danych obserwacyjnych, o których mowa w pkt 1, roboczej bazy danych obiektów przestrzennych;

§ 67. 1. Przy tworzeniu roboczej bazy danych porównuje się wartości współrzędnych punktów granicznych ustalonych na podstawie pomiaru z wartościami współrzędnych tych samych punktów uzyskanych przez wykonawcę z PZGiK
§ 67.2. W roboczej bazie danych ujawnia się współrzędne ustalone na podstawie pomiaru, jeżeli:
2)   pomiar punktów granicznych poprzedzony został ustaleniem ich położenia w trybie przepisów rozdziału 6 (rozgraniczenia) ustawy lub przepisów wydanych na podstawie art. 26 ust. 2 ustawy.
3. W przypadku gdy współrzędne będące wynikiem pomiaru dotyczą punktów granicznych, w stosunku do których w czynnościach ustalenia ich położenia ujawniony został spór graniczny, współrzędne te ujawnia się w roboczej bazie danych:
  1)   z informacją, że określają one przebieg granicy będącej przedmiotem sporu, lub
  2)   jeżeli zostaną one uprzednio ujawnione w bazie danych ewidencji gruntów i budynków.
4. Informacje o punktach wyznaczających granice będące przedmiotem sporu zamieszcza się w formie opisowej na dokumentach tworzonych na podstawie zbiorów danych zawartych w roboczej bazie danych.
5. Jeżeli pomiar będący przedmiotem opracowania oraz pomiar będący źródłem danych PZGiK wykonane były z tą samą dokładnością, a odchylenie liniowe między matematycznym przedstawieniem tego samego punktu granicznego ustalonym na podstawie danych z pomiaru oraz danych pozyskanych z PZGiK nie przekracza dopuszczalnych wartości określonych
w ust. 6, w roboczej bazie danych ujawnia się dane pozyskane z PZGiK.
6. Dopuszczalne wartości odchylenia liniowego wynoszą:
1) dla punktów stabilizowanych — 0,15 m;
2) dla punktów niestabilizowanych — 0,25 m.

§ 68. 1. W roboczej bazie danych ujawnia się pole powierzchni działki ewidencyjnej obliczone na podstawie wyników pomiaru, jeżeli:
  1)   pomiar punktów granicznych tej działki wykonany został z większą dokładnością niż pomiar będący źródłem danych ewidencyjnych pozyskanych z PZGiK;
  2)   w materiałach PZGiK brak jest dowodów wskazujących, że pomiar będący źródłem danych ewidencyjnych poprzedzony był ustaleniem położenia punktów granicznych.
2. W przypadku gdy nie zachodzą okoliczności, o których mowa w ust. 1, w roboczej bazie danych ujawnia się pole powierzchni działki ewidencyjnej obliczone na podstawie pomiaru, jeżeli różnica między polem powierzchni obliczonym a polem powierzchni działki ewidencyjnej ujawnionym w ewidencji gruntów i budynków przekracza wartość obliczoną według wzoru:
[wzór na  dPmax]
w którym:
mp         -   oznacza błąd średni położenia punktu granicznego, (0,10 m dla pomiarów techniką ASG EUPOS), 0,18 m dla pomiarów na podstawie pomiaru w oparciu o punkty osnowy szczegółowej 3 klasy; pomiarowej, założonej zgodnie z obowiązującymi standardami).
d2i-1, i+1  -    najkrótszą przekątną znajdującą się naprzeciw punktu o numerze i-tym.
3. Obliczone na podstawie wyników geodezyjnych pomiarów sytuacyjnych pola powierzchni klasoużytków w granicach działki ewidencyjnej wyrównuje się do pola powierzchni działki ewidencyjnej i wykazuje się w roboczej bazie danych z taką samą precyzją zapisu jak pole powierzchni działki ewidencyjnej.

§ 63. 1. Opracowanie wyników geodezyjnych pomiarów sytuacyjnych i wysokościowych obejmuje:
3)  edycję, na podstawie danych zawartych w roboczej bazie danych, odpowiednich map lub innych opracowań kartograficznych oraz raportów w postaci rejestrów, wykazów, zestawień.

§ 70. Przy opracowywaniu wyników geodezyjnych pomiarów sytuacyjnych i wysokościowych:
  1)   wszelkie obliczenia geodezyjne wykonuje się zgodnie z zasadami teorii przenoszenia się średnich błędów i zasadami rachunku prawdopodobieństwa;
  2)   wyniki obliczeń zapisuje się z zachowaniem właściwej precyzji według reguł Bradis-Kryłowa;
  3)   wyniki pomiarów, przed ich przyjęciem do obliczeń, koryguje się:
a)  usuwając dane obarczone przypadkowymi błędami obserwacji, przekraczającymi wielkości dopuszczalne, i zastępując je danymi poprawnymi,
b)  wprowadzając poprawki ze względu na:
–  systematyczne błędy pomiaru oraz narzędzi i instrumentów,
przyjęty układ współrzędnych.

§ 71. 1. Całość dokumentacji zawierającej rezultaty geodezyjnych pomiarów sytuacyjnych i wysokościowych oraz wyniki opracowania tych pomiarów kompletuje się w postaci operatu technicznego i przekazuje się do PZGiK.


Pomocy  :surrender:
#458
błądzicie...... jutro powiem o co mi chodzi  >:D

Może uporządkujmy... Stan w ewidencji jest niepoprawny, stan w KW jest niepoprawny (co do właściciela i oznaczenia nieruchomości).
Należy się zastanowić co pierwsze należy wyprostować.....

Odpowiedź na to na czyj wniosek i koszt jest oczywista - na wniosek i koszt właściciela.

Teraz tak....
1. UoKWiH. Art. 10. 1. W razie niezgodności między stanem prawnym nieruchomości ujawnionym w księdze wieczystej a rzeczywistym stanem prawnym osoba, której prawo nie jest wpisane lub jest wpisane błędnie albo jest dotknięte wpisem nieistniejącego obciążenia lub ograniczenia, może żądać usunięcia niezgodności.
2. Roszczenie o usunięcie niezgodności może być ujawnione przez ostrzeżenie. Podstawą wpisu ostrzeżenia jest nieprawomocne orzeczenie sądu lub postanowienie o udzieleniu zabezpieczenia. Do udzielenia zabezpieczenia nie jest potrzebne wykazanie, że powód ma interes prawny w udzieleniu zabezpieczenia.

Czyli "rzeczywisty właściciel" powinien dokonać sprostowania wpisu w dziale II KW, na nim ciąży obowiązek udowodnienia.
2. Po uprawomocnieniu się orzeczenia o wpisie "rzeczywistego" właściciela sąd przesyła do starosty odpis i starosta z urzędu aktualizuje EG - w zakresie właściciela oczywiście.
3. Uprawniony geodeta na wniosek i koszt właściciela sporządza dokumentację, która umożliwi zmianę oznaczenia nieruchomości w EG - zawierającą w szczególności wykaz zmian gruntowych.
4. Po przyjęciu do ODGiK następuje zmiana w EG.
5. I teraz Art. 27. 1. W razie niezgodności danych katastru nieruchomości z oznaczeniem nieruchomości w księdze wieczystej sąd rejonowy dokonuje - na wniosek właściciela nieruchomości lub wieczystego użytkownika - sprostowania oznaczenia nieruchomości na podstawie danych katastru nieruchomości.
3. Do zawiadomienia, o którym mowa w ust. 2, dołącza się wypis z operatu katastralnego, a gdy jest to niezbędne - także wyrys z mapy katastralnej lub inny dokument stanowiący podstawę sprostowania oznaczenia nieruchomości.


Czy to się trzyma kupy??
#459
Wykaz synchronizacyjny zarezerwowany jest dla podziałów.....
Osoba wnosząca roszczenie winna przedstawić dokumenty stwierdzające rzeczywisty stan prawny i to na niej ciąży ten obowiązek (AN, orzeczenie sądu, decyzja administracyjna lub zaświadczenie)....
I wydaje mnie się, że pierwsze zmieniasz stan prawny (wg rzeczywistego) i za tym pójdzie stan w dziale I KW.....
Bo rzeczywisty właściciel na podstawie dokumentu.. czy AN, czy orzeczenie, czy jakikolwiek dok. ma dane wynikające z EGiB.
#460
Czyli dodajemy KPC
CytatArt. 6261. § 1. Sprawy w postępowaniu wieczystoksięgowym rozpoznawane są na posiedzeniu niejawnym.
CytatArt. 6262. § 3. Do wniosku o dokonanie wpisu należy dołączyć dokumenty, stanowiące podstawę wpisu w księdze wieczystej

Pytanie można uznać za opracowane?
#461
Pytanie:

Stan prawny nieruchomości ujawniony w KW różni się od stanu tej nieruchomości wykazanego w EG, a oba te stany różnią się od rzeczywistego stanu prawnego w zakresie numeru działki, powierzchni, przebiegu granic i właściciela. Na czyj wniosek, kto i w jakim trybie powinien usunąć te rozbieżności. Proszę opisać kolejność postępowania.

Moja odpowiedź Ustawa o księgach wieczystych i hipotece
CytatArt. 5. W razie niezgodności między stanem prawnym nieruchomości ujawnionym w księdze wieczystej a rzeczywistym stanem prawnym treść księgi rozstrzyga na korzyść tego, kto przez czynność prawną z osobą uprawnioną według treści księgi nabył własność lub inne prawo rzeczowe (rękojmia wiary publicznej ksiąg wieczystych).
CytatArt. 1. 1. Księgi wieczyste prowadzi się w celu ustalenia stanu prawnego nieruchomości.
CytatArt. 3. 1. Domniemywa się, że prawo jawne z księgi wieczystej jest wpisane zgodnie z rzeczywistym stanem prawnym.
CytatArt. 10. 1. W razie niezgodności między stanem prawnym nieruchomości ujawnionym w księdze wieczystej a rzeczywistym stanem prawnym osoba, której prawo nie jest wpisane lub jest wpisane błędnie albo jest dotknięte wpisem nieistniejącego obciążenia lub ograniczenia, może żądać usunięcia niezgodności.
2. Roszczenie o usunięcie niezgodności może być ujawnione przez ostrzeżenie. Podstawą wpisu ostrzeżenia jest nieprawomocne orzeczenie sądu lub postanowienie o udzieleniu zabezpieczenia. Do udzielenia zabezpieczenia nie jest potrzebne wykazanie, że powód ma interes prawny w udzieleniu zabezpieczenia.
CytatArt. 26. 1. Podstawą oznaczenia nieruchomości w księdze wieczystej są dane katastru nieruchomości.
CytatArt. 27. 1. W razie niezgodności danych katastru nieruchomości z oznaczeniem nieruchomości w księdze wieczystej sąd rejonowy dokonuje - na wniosek właściciela nieruchomości lub wieczystego użytkownika - sprostowania oznaczenia nieruchomości na podstawie danych katastru nieruchomości.
2. Sprostowanie, o którym mowa w ust. 1, może być dokonane także z urzędu, na skutek bezpośredniego sprawdzenia danych w bazie danych katastru nieruchomości lub zawiadomienia jednostki prowadzącej kataster nieruchomości.
3. Do zawiadomienia, o którym mowa w ust. 2, dołącza się wypis z operatu katastralnego, a gdy jest to niezbędne - także wyrys z mapy katastralnej lub inny dokument stanowiący podstawę sprostowania oznaczenia nieruchomości.
4. Organ prowadzący kataster nieruchomości zapewni nieodpłatnie sądom, które zakładają i prowadzą księgi wieczyste w systemie informatycznym, bezpośredni dostęp do bazy danych katastru nieruchomości w celu sprawdzenia oznaczenia nieruchomości.

Czy dobrze myślę?

//edit by support
Brook bardzo pisz pytanie w treści wątku, w tytule ograniczyłbym się do 80 - 120 znaków, inaczej temat trochę rozwala forum.
#462
Stare pytanie, pojawiło się 29.09.2006, a zmieniły się podstawy prawne:

Właściciel wystąpił z wnioskiem do urzędu gminy o nadanie numeracji porządkowej nieruchomościom przeznaczonym pod zabudowę powstałym w wyniku podziału nieruchomości zgodnie z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego przy czym zaproponował zmianę numerów porządkowych nieruchomości sąsiednich. Czy taki wniosek może być zrealizowany w całości. Proszę uzasadnić odpowiedź.

Poszłam dwoma drogami. Pierwsza:
1. PGiK Art. 47a ust.5
Cytat5. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) ustala numery porządkowe, o których mowa w ust. 4 pkt 5 lit. a, z urzędu lub na wniosek zainteresowanych i zawiadamia o tych ustaleniach właścicieli nieruchomości lub inne podmioty uwidocznione w ewidencji gruntów i budynków, które tymi nieruchomościami władają.
2. Rozp. EMUiA
Cytat§ 9. 1. Aktualizacji danych ewidencji, ich uzupełnienia lub zmiany dokonuje się, jeżeli:
6)   istniejąca numeracja porządkowa budynków zawiera wady utrudniające jej wykorzystywanie;
3. Rozp. EMUiA
Cytat§ 5.8. W przypadku ustalania numerów porządkowych związanych z nowymi, niezabudowanymi dotychczas ulicami lub osiedlami, a także w przypadku podjęcia decyzji o zmianie wszystkich istniejących numerów porządkowych związanych z określoną ulicą lub osiedlem stosuje się następujące zasady:
  1)   numery porządkowe wzdłuż ulic głównych wzrastają w kierunku od centrum miejscowości ku jej granicom albo z południa na północ oraz ze wschodu na zachód;
  2)   numery porządkowe wzdłuż ulic bocznych wzrastają, poczynając od głównej ulicy, w kierunku granic miejscowości;
  3)   numery porządkowe po lewej stronie ulicy, w kierunku zwiększających się numerów, oznacza się liczbami nieparzystymi, a po prawej stronie parzystymi;
  4)   numery porządkowe budynków przylegających do placu wzrastają, poczynając od naroża placu przy głównej ulicy, zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara;
  5)   jeżeli plac powstaje z rozszerzenia lub skrzyżowania ulic, dla budynków przylegających do placu ustala się kolejne numery porządkowe jednej z ulic przechodzących przez plac.
Druga:
1. PGiK Art. 47a ust.5
Cytat5. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) ustala numery porządkowe, o których mowa w ust. 4 pkt 5 lit. a, z urzędu lub na wniosek zainteresowanych i zawiadamia o tych ustaleniach właścicieli nieruchomości lub inne podmioty uwidocznione w ewidencji gruntów i budynków, które tymi nieruchomościami władają.
2. PGiK Art. 47a ust. 3 pkt.6
Cytat3. Ewidencję miejscowości, ulic i adresów zakłada się na podstawie:
6)   miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub, w przypadku braku takiego planu, decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu oraz studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy;
3. Rozp. EMUiA
Cytat§ 5. 1. Numery porządkowe, o których mowa w art. 47a ust. 4 pkt 5 lit. a ustawy, zwane dalej "numerami porządkowymi", ustala się w procesie zakładania ewidencji, a w uzasadnionych przypadkach także w procesach jej aktualizacji, uzupełnienia lub zmiany, wykorzystując do tego celu:5)   miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego lub w przypadku braku takich planów - decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy;
Podział wykonany zgodnie z MPZP, więc uwzględniono prognozowaną numerację i nie można zmienić numeracji sąsiednich nieruchomości?
#463
W celu  łatwiejszego odnalezienia i opracowywania "kłopotliwych" pytań na forum proszę o nazywanie wątków wg formuły:

Temat: Zakres w formacie [1] lub innym numerem zakresu .... - "treść pytania"

np. [2] Proszę wymienić czynności formalne, jakie powinien wykonać organ administracji właściwy do spraw rozgraniczania nieruchomości, po otrzymaniu od geodety uprawnionego kompletnej dokumentacji rozgraniczeniowej, z której wynika, że w trakcie rozprawy

//edit by support
wprowadziłem swoją wizję tematu


#464
hejka Brook - proszę dokładnie przeczytać pytanie :)
Proszę wymienić osoby, organy i jednostki, na wniosek których dokonywana jest aktualizacja tych danych.
odpowiedź wydaje się być sensowna za wyjątkiem części opisanej dodałabym.
A więc
1. Art. 22. 1. Ewidencję gruntów i budynków oraz gleboznawczą klasyfikację gruntów prowadzą starostowie. - w pytaniu o to nie pytają :) - może są za to extra punkty
2. 2. Osoby, o których mowa w art. 20 ust. 2 pkt 1 i art. 51, są obowiązane zgłaszać właściwemu staroście wszelkie zmiany danych objętych ewidencją gruntów i budynków, w terminie 30 dni licząc od dnia powstania tych zmian. Obowiązek ten nie dotyczy zmian danych objętych ewidencją gruntów i budynków, wynikających z decyzji właściwych organów. - w pytaniu nie ma zapytania w jakim czasie tylko na wniosek kogo - nie wiem sam - może za to będą extra punkty
3. Art. 23. Właściwe organy, sądy i kancelarie notarialne przesyłają staroście odpisy prawomocnych decyzji i orzeczeń oraz odpisy aktów notarialnych, z których wynikają zmiany danych objętych ewidencją gruntów i budynków, w terminie 30 dni od dnia uprawomocnienia się decyzji, orzeczenia lub sporządzenia aktu notarialnego. - w pytaniu jest na wniosek a ta część dotyczy przesyłania z urzędu - tego bym nie pisał
4. Dodałbym jeszcze § 11. 2. Dane ewidencyjne o gruntach będących przedmiotem dzierżawy oraz o dzierżawcach ujawnia się w ewidencji wyłącznie na wspólny wniosek podmiotów, które zawarły umowę dzierżawy.

Decyzja jak to pytanie opisać należy do Ciebie - pozdrowionka dla Ciebie Brook
może trzeba lać wodę - może rzeczywiście jak starczy czasu to pisać wszystko - sam nie wiem :(
#465
Cytat: Maq w 24 Czerwiec 2013, 19:09
Czy ktoś z szanownych kolegów zerknie na to pytanko - dzięki :)

W celu zachowania aktualności danych objętych ewidencją gruntów i budynków (katastrem nieruchomości) istnieje obowiązek zgłaszania wszelkich zmian danych zawartych w tej ewidencji. Proszę wymienić osoby, organy i jednostki, na wniosek których dokonywana jest aktualizacja tych danych.
Dane zawarte w ewidencji podlegają aktualizacji z urzędu lub na wniosek osób, organów i jednostek organizacyjnych.

Osoby, organy i jednostki na wniosek których dokonywana jest aktualizacja to:
- właściciele nieruchomości,
- władający nieruchomościami w przypadku braku właścicieli,
- użytkownicy wieczyści,
- jednostki organizacyjne sprawujące zarząd lub trwały zarząd nieruchomościami,
- państwowe osoby prawne, którym Skarb Państwa powierzył w stosunku do jego nieruchomości wykonywanie prawa własności lub innych praw rzeczowych,
- organy administracji publicznej, które gospodarują nieruchomościami wchodzącymi w skład zasobu nieruchomości Skarbu Państwa oraz gminnych, powiatowych i wojewódzkich zasobów nieruchomości,
- użytkownicy gruntów państwowych i samorządowych,
- osoby i jednostki organizacyjne, które władają gruntami na podstawie umów dzierżawy.

Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków §10, 11 w związku z §46

Dodałabym PGiK:
Cytuj
Art. 22. 1. Ewidencję gruntów i budynków oraz gleboznawczą klasyfikację gruntów prowadzą starostowie.
2. Osoby, o których mowa w art. 20 ust. 2 pkt 1 i art. 51, są obowiązane zgłaszać właściwemu staroście wszelkie zmiany danych objętych ewidencją gruntów i budynków, w terminie 30 dni licząc od dnia powstania tych zmian. Obowiązek ten nie dotyczy zmian danych objętych ewidencją gruntów i budynków, wynikających z decyzji właściwych organów.
Art. 23. Właściwe organy, sądy i kancelarie notarialne przesyłają staroście odpisy prawomocnych decyzji i orzeczeń oraz odpisy aktów notarialnych, z których wynikają zmiany danych objętych ewidencją gruntów i budynków, w terminie 30 dni od dnia uprawomocnienia się decyzji, orzeczenia lub sporządzenia aktu notarialnego.