Zerknij TUTAJ
Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.
Pokaż wiadomości MenuCytatW marcu Dyrektor Wydziału geodezji w Starostwie olkuskim zaprosiła geodetów wykonujących prace na spotkanie gdzie został omówiony w dyskusji problem operatów z wyznaczeń. Efekt był taki, że ustalono:
- wykonawca ma bezsprzeczny obowiązek zgłoszenia wyznaczenia budynku lub sieci;
- wg standardów technicznych przez tyczenie — rozumie się zespół czynności pomiarowych (geodezyjnych) mających na celu wskazanie w terenie lub na realizowanym obiekcie budowlanym punktów o założonym położeniu w przyjętym układzie odniesienia oraz oznaczenie tych punktów w sposób trwały lub tymczasowy (§ 2 pkt 24 standardów), a nie pozyskiwanie danych gromadzonych w bazach o których mowa w art. 4 ust. 1a i 1b ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne;
- oryginał szkicu tyczenia dołącza się do dziennika budowy a uwierzytelnioną przez kier. budowy kopię szkicu pozostawia się w dyspozycji wykonawcy (§ 59 ust. 2 standardów);
- Wyniki geodezyjnego opracowania dokumentów z geodezyjnego wyznaczenia obiektów budowlanych w terenie oraz geodezyjnej obsługi budowy i montażu obiektów utrwala się w szkicu dokumentacyjnym (§ 56) a nie kompletuje się w operacie technicznym;
- przepisy § 64 (osnowy pomiarowe), § 65 (ewidencja gruntów), § 66 (wyników pomiarów obiektów innych) nie dotyczą kompletowania operatów technicznych z czynności pomiarowych mających na celu wskazanie w terenie obiektów budowlanych;
- przepisy regulujące standardy prac geodezyjnych w budownictwie (1995) nie nakładają przy czynnościach "Geodezyjne wyznaczanie obiektów budowlanych w terenie" obowiązku takiego jak przy dokumentacji z inwentaryzacji, która "powinna zawierać dane umożliwiającewniesienie zmian na mapę zasadniczą, do ewidencji gruntów i budynków oraz do ewidencji sieci uzbrojenia terenu". Tym samym brak jest obligatoryjnych podstaw do sporządzania wykazu zmian danych ewidencyjnych;
- Geodezyjne wyznaczanie obiektów budowlanych w terenie z racji czynności pomiarowych (tyczenie) nie gromadzi danych w wyniku pomiaru sytuacyjnego i wysokościowego o których mowa w Art. 4 ust 1a i 1b uPgik;
- ustalanie granic oraz rodzaju użytku, w tym również budowlanych, jest w kompetencjach osoby wyznaczonej przez Starostę w trybie zapewniającym udział w tych czynnościach właściciela... nieruchomości na podstawie przepisów rozp. w sprawie gleboznawczej klasyfikacji gruntów z 2012 r.;
- wyłączenie obszarów z obowiązków klasyfikacji następuje w trybie ustawy;
- za termin rozpoczęcia budowy (prac budowlanych) uważa się termin wskazany przez inwestora w stosownym zawiadomieniu ( art. 41 ust. 4 Pb);
- w przypadku zakładania osnowy pomiarowej w związku z obowiązkiem wynikającym z § 51 standardów operat techniczny kompletuje się zgodnie z § 64 standardów.
W wyniku tych ustaleń Starostwo ma wystąpić do MWINGiK o zajęcie stanowiska czy w związku z ostatnia nowelizacją Prawa geodezyjnego i kartograficznego istnieją podstawy (jeśli tak to jakie są to podstawy) do żądania od wykonawców przekazywania operatów technicznych z prac mających na celu geodezyjne wyznaczanie budynków lub sieci uzbrojenia terenu?
Podsumowując, to z dyskusji i przedstawionych argumentów, jedynym obowiązkiem jest zgłaszanie wyznaczeń budynków i sieci. Ale już przekazywanie wyników tych prac jest co najmniej problematyczne z uwagi na fakt, że w wyniku nie są gromadzone dane o których mowa w art. 4 ust. 1a i 1b uPgik.
CytatJak wiemy, ustawa ,,12 lipca" nałożyła na geodetów obowiązek zgłaszania wytyczenia budynków oraz sieci uzbrojenia terenu. I nie ma od tego ,,zmiłuj się"... Bo ,,mus, to mus" (tak stanowi art.12 ust.1 pkt 3 lit. d) ustawy)...Na egzaminie nie sądzę by te odpowiedzi spowodowały, że zdobędzie się komplet puntków
Pomijając kwestię JAK należy wytyczyć taki budynek, to konsekwencją w/w zgłoszenia jest kolejny obowiązek, tj. ZAWIADOMIENIA o zakończeniu wykonywania pracy geodezyjnej (czyli owego wytyczenia). I nie ma od tego ,,zmiłuj się"... Bo to także ,,mus" (art.12a ust.1 ustawy)... A jak zawiadamiamy o zakończeniu pracy geodezyjnej, to mamy obowiązek przekazania organowi wraz z zawiadomieniem:
1. określone zbiory danych (o ile powstały, a zazwyczaj nie powstają);
2. wymagane dokumenty (czyli OPERAT TECHNICZNY)...
I niech nikt nie mówi, że nie sporządza – na okoliczność wykonywania bądź co bądź zgłoszonej pracy, w postaci wytyczenia budynku lub sieci uzbrojenia terenu – takiego operatu... Jak nie sporządza (i nie przekazuje staroście, a na dodatek jeszcze nie zgłasza...) to winien jak najszybciej zmienić swoje nawyki... (bo naraża się wg art.48 ust.1 pkt 1 ustawy na groźbę typu: ,,Kto...")
A co zatem powinien zawierać operat techniczny? To proste:
1. Spis dokumentów operatu technicznego (§71 ust.2 pkt 9 ,,gniota").
2. Sprawozdanie techniczne (§71 ust.2 pkt 4 ,,gniota").
Czyli łącznie 2 kartki i ,,po ptokach". No chyba, że w wyniku takiej pracy powstały inne dokumenty, podlegające przekazaniu do zasobu... U nas nie powstają, co zaznaczamy w sprawozdaniu technicznym...
Tak jedynie na marginesie warto pamiętać, że:
1. Szkic tyczenia nie podlega przekazaniu do zasobu (§59 ust.4 ,,gniota") oryginał ma być dołączony do dziennika budowy, a kopia pozostaje w dyspozycji wykonawcy. Na marginesie zauważę, że szkic tyczenia ma dość ciekawe elementy (§59 ust.1) szkic osnowy, elementy tyczone, elementy kontrolne...
2. Szkic dokumentacyjny, na którym utrwala się wyniki geodezyjnego opracowania dokumentów (§56 ust.1 ,,gniota"), także nie podlega przekazaniu do zasobu. Szkic ten NIE JEST bowiem dokumentem zawierającym wyniki pomiaru o którym wspomina się w §71 ust.2 pkt 5 ,,gniota", bo przecież zawiera jedynie wynik geodezyjnego OPRACOWANIA dokumentów (typu plan zagospodarowania działki itd.), w oparciu o który dopiero mają być wykonane pomiary (mające na celu geodezyjne wyznaczenie obiektów budowlanych w terenie). Zatem ten szkic dokumentacyjny w żadnym razie NIE JEST jakimś dokumentem, który miałby zawierać dane z już przeprowadzonego pomiaru, a w konsekwencji miałby być włączany do zasobu.
Ewentualnie, bo to w ogóle nie jest jakimkolwiek obowiązkiem geodety, pomijając kwestie że mogą być inne przesłanki ku temu (a wynikające z ustawy Prawo budowlane), geodeta może zasugerować właścicielowi (i wręcz przygotować w tym celu druk), aby ten zgłosił organowi prowadzącemu ewidencję gruntów i budynków, że w wyniku rozpoczęcia budowy doszło do zmiany jednej danej ewidencyjnej: dotychczasowy ,,Status" budynku z ,,PROJEKTOWANY" winien być zmieniony na ,,ROZPOCZĘTO BUDOWĘ" (albo jakoś tak, co nie zmienia idei sprawy)... Zawiadomienie podpisuje właściciel i sprawa załatwiona...
Cytat: GeoMaP w Środa 04 Luty 2015, 18:02:17
Póki co nie spotkałem się z takim ODGIKiem gdzie ktoś zza biurka ruszyłby w teren, żeby sprawdzić poprawność i aktualność mapy.