Aktualności:

... pracujemy nad forum ;)

Menu główne
Menu

Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.

Pokaż wiadomości Menu

Pokaż wątki - wallyto

#1
Pytania testowe / Nowe zestawienie pytań testowych
Poniedziałek 03 Luty 2014, 17:01:47
W tym tygodniu znalazłem na stronie GUGIK-U wrzucone nowe zestawienie 1560 pytań testowych jednokrotnego wyboru. Żona przygotowująca się do egzaminu powoli rozwiązuje te testy, które okazują się niezłą powtórką (pytania z lat poprzednich), ale pojawiają się pytania, które są dla nas nowością. Początek tego pliku to jest 240 pytań, które już były na stronie GUGIK-U. Teraz dorzucili kolejne testy. Wygląda to tak jakby zebrali testy z roku 2013 o czym wspomina projekt nowego rozporządzenia o uprawnieniach (do 31 stycznia muszą umieścić pytania z roku poprzedniego). Czy może ktoś już zajął się również zestawem tych pytań? My mamy na razie problemy z pytaniem nr 316, 328, 330, 378, 417. Jak ogarniemy trochę pytań to wrzucimy propozycje odpowiedzi.

http://www.gugik.gov.pl/geodezja/uprawnienia-zawodowe/pytania-egzaminacyjne/przykladowe-pytania-testowe-i-opisowe

pytania od 361 do 420 pojawiły się na egzaminie w dniu 25 października 2013

do tej pory na stronie GUGIK-U pod tym plikiem wrzuconym w październiku było tylko 240 pytań, teraz jest inny plik z zestawem 1560 pytań.
#2
Z jakich przepisów wynika konieczność sprawdzania bezpieczeństwa obiektów budowlanych, kto jest za to odpowiedzialny i jaka jest częstotliwość tych badań?

Chyba na forum jeszcze tego pytania nie ma. Pytanie raczej proste, ale może ktoś coś doda, zaproponuje. W związku z tym moja propozycja odpowiedzi:

[xquote]Kwestię konieczności sprawdzania bezpieczeństwa obiektów budowlanych porusza Prawo Budowlane a konkretnie Rozdział 6 - Utrzymanie obiektów budowlanych. [/xquote]

[xquote]Art. 61. Właściciel lub zarządca obiektu budowlanego jest obowiązany utrzymywać i użytkować obiekt zgodnie z zasadami, o których mowa w art. 5 ust. 2.
Art. 62. 1. Obiekty powinny być w czasie ich użytkowania poddawane przez właściciela lub zarządcę:
1)   okresowej kontroli, co najmniej raz w roku, polegającej na sprawdzeniu stanu technicznego:
a)   elementów budynku, budowli i instalacji narażonych na szkodliwe wpływy atmosferyczne i niszczące działania czynników występujących podczas użytkowania obiektu,
b)   instalacji i urządzeń służących ochronie środowiska,
c)   instalacji gazowych oraz przewodów kominowych (dymowych, spalinowych i wentylacyjnych);
2)   okresowej kontroli, co najmniej raz na 5 lat, polegającej na sprawdzeniu stanu technicznego i
przydatności do użytkowania obiektu budowlanego, estetyki obiektu budowlanego oraz jego otoczenia;
kontrolą tą powinno być objęte również badanie instalacji elektrycznej i piorunochronnej w zakresie stanu
sprawności połączeń, osprzętu, zabezpieczeń i środków ochrony od porażeń, oporności izolacji
przewodów oraz uziemień instalacji i aparatów.
1a. W trakcie kontroli, o której mowa w ust. 1, należy dokonać sprawdzenia wykonania zaleceń z poprzedniej kontroli.
2. Obowiązek kontroli, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a, nie obejmuje właścicieli i zarządców:
1)   budynków mieszkalnych jednorodzinnych;
2)   obiektów budowlanych:
a)   budownictwa zagrodowego i letniskowego,
b)   wymienionych w art. 29 ust. 1.
3. Właściwy organ - w razie stwierdzenia nieodpowiedniego stanu technicznego obiektu budowlanego lub jego części, mogącego spowodować zagrożenie: życia lub zdrowia ludzi, bezpieczeństwa mienia bądź środowiska – nakazuje przeprowadzenie kontroli, o której mowa w ust. 1, a także może żądać przedstawienia ekspertyzy stanu technicznego obiektu lub jego części.
4.   Kontrole, o których mowa w ust. 1, powinny być dokonywane, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6, przez osoby posiadające uprawnienia budowlane w odpowiedniej specjalności.
5.   Kontrolę stanu technicznego instalacji elektrycznych, piorunochronnych i gazowych, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. c oraz pkt 2, powinny przeprowadzać osoby posiadające kwalifikacje wymagane przy wykonywaniu dozoru nad eksploatacją urządzeń, instalacji oraz sieci energetycznych i gazowych.
6.   Kontrolę stanu technicznego przewodów kominowych, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. c, powinny przeprowadzać:
1)   osoby posiadające kwalifikacje mistrza w rzemiośle kominiarskim - w odniesieniu do przewodów dymowych oraz grawitacyjnych przewodów spalinowych i wentylacyjnych;
2)   osoby posiadające uprawnienia budowlane odpowiedniej specjalności - w odniesieniu do przewodów kominowych, o których mowa w pkt 1, oraz do kominów przemysłowych, kominów wolno stojących oraz kominów lub przewodów kominowych, w których ciąg kominowy jest wymuszony pracą urządzeń mechanicznych.
7. Szczegółowy zakres kontroli niektórych budowli oraz obowiązek przeprowadzania ich częściej, niż
zostało to ustalone w ust. 1, może być określony w rozporządzeniu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 pkt 2.
[/xquote]
#3
Dla oceny prawidłowej pracy obiektu drogowego (tunel) inwestor zlecił opracowanie projektu lokalizacji i realizację odpowiednich znaków pomiarowych. Proszę podać podstawowe warunki, jakie powinny być spełnione przy realizacji tego zlecenia

Podstawa prawna:
ROZPORZĄDZENIE w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie.


Zarys odpowiedzi
[xquote]Rozdział 16
Znaki pomiarowe
§ 298.
1. Dla oceny prawidłowej pracy obiektu inżynierskiego powinny być przewidziane w szczególności:
1)   znaki wysokościowe (repery) na obiektach,
2)   wodowskazy przy mostach.
2.   Znaki wysokościowe, o których mowa w ust. 1, powinny być umieszczone:
1)   na głowicach tuneli - nie mniej niż 3 sztuki,
2)   na każdej z podpór obiektu mostowego - nie mniej niż 4 sztuki,
3)   po obu stronach przęseł:
a)   nad podporami,
b)   w środku rozpiętości przęseł dłuższych niż 21 m, w  osiach  skrajnych  dźwigarów  lub  w  punktach znajdujących się    nad dolnymi  krawędziami  ustrojów płytowych.
3.   Znaki wysokościowe powinny być powiązane ze stałym znakiem wysokościowym, wykonanym z trwałego materiału i posadowionym na gruncie rodzimym poniżej poziomu przemarzania, poza korpusem drogi w niewielkiej odległości od obiektu.
4.   Stały znak wysokościowy, o którym mowa w ust. 3, powinien być w miarę możliwości dowiązany do niwelacji państwowej, z zastrzeżeniem ust. 5.
5.   Przy obiektach o długości większej niż 100 m powinny być wykonane dwa znaki, o których mowa w ust. 4, rozmieszczone w pobliżu końców obiektu.
6.   Powinno się dążyć do tego, aby obiekty mostowe o długościach nie mniejszych niż 200 m i wymagające stałej obserwacji były wyposażone w stanowiska pomiarowe rozmieszczone poza nimi - w celu umożliwienia cyklicznych pomiarów niwelacyjnych (osiadanie, przechyły podpór, ugięcia przęseł).

[/xquote]
#4
Jakie dokumenty geodezyjne stanowią podstawę do zawiadomienia o zakończeniu budowy obiektu budowlanego lub złożenia wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie?

Podstawa prawna:
USTAWA z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane - Art. 57,43
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA GOSPODARKI PRZESTRZENNEJ I BUDOWNICTWA z dnia 21 lutego 1995 r. w sprawie rodzaju i zakresu opracowań geodezyjno-kartograficznych oraz czynności geodezyjnych obowiązujących w budownictwie - § 12, 17-21


Zarys odpowiedzi
[xquote]Art. 57. 1. Do zawiadomienia o zakończeniu budowy obiektu budowlanego lub wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie inwestor jest obowiązany dołączyć:
1)   oryginał dziennika budowy;
2)   oświadczenie kierownika budowy:
a)   o  zgodności  wykonania  obiektu  budowlanego  z  projektem  budowlanym  i  warunkami  pozwolenia  na
budowę oraz przepisami,
b)   o doprowadzeniu do należytego stanu i porządku terenu budowy, a także - w razie korzystania - drogi,
ulicy, sąsiedniej nieruchomości, budynku lub lokalu;
3)   oświadczenie o właściwym  zagospodarowaniu terenów przyległych, jeżeli eksploatacja wybudowanego obiektu jest uzależniona od ich odpowiedniego zagospodarowania;
4)   protokoły badań i sprawdzeń;
5)   inwentaryzację geodezyjną powykonawczą;
6)   potwierdzenie, zgodnie z odrębnymi przepisami, odbioru wykonanych przyłączy.
Art. 43. 1. Obiekty budowlane wymagające pozwolenia na budowę oraz obiekty, o których mowa w art. 29 ust. 1 pkt 20, podlegają geodezyjnemu wyznaczeniu w terenie, a po ich wybudowaniu - geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej, obejmującej położenie ich na gruncie.
2.   Właściwy organ może nałożyć obowiązek stosowania przepisu ust. 1 również w stosunku do obiektów budowlanych wymagających zgłoszenia.
3.   Obiekty lub elementy obiektów budowlanych, ulegające zakryciu, wymagające inwentaryzacji, o której mowa w ust. 1, podlegają inwentaryzacji przed ich zakryciem.
4.   Minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje i zakres opracowań geodezyjno-kartograficznych oraz czynności geodezyjnych obowiązujących w budownictwie.
§ 12. 1. Czynności geodezyjne w toku budowy obejmują:
1)   geodezyjną obsługę budowy i montażu obiektu budowlanego,
2)   pomiary przemieszczeń obiektu i jego podłoża oraz pomiary odkształceń obiektu,
3)   geodezyjną inwentaryzację powykonawczą obiektów lub elementów obiektów, o których mowa w art. 43 ust. 3 ustawy - Prawo budowlane.
2. Czynności określone w ust. 1 pkt 1 i 2 wykonuje się, jeżeli są one przewidziane w projekcie budowlanym lub na wniosek uczestnika procesu budowlanego.
§ 17. Po zakończeniu budowy poszczególnych obiektów budowlanych należy sporządzić geodezyjną inwentaryzację powykonawczą w celu zebrania aktualnych danych o przestrzennym rozmieszczeniu elementów zagospodarowania działki lub terenu.
§ 18. 1. Po zakończeniu prac budowlanych, a przed oddaniem obiektu do użytkowania, należy wykonać pomiar stanu wyjściowego obiektów wymagających w trakcie użytkowania okresowego badania przemieszczeń i odkształceń.
2. Okresowe pomiary geodezyjne przemieszczeń i odkształceń wykonuje się, jeżeli pomiary takie przewiduje projekt budowlany lub na wniosek zainteresowanego podmiotu.
§ 19. 1. Operat geodezyjny wchodzący w skład dokumentacji budowy powinien zawierać dokumentację geodezyjną sporządzoną na poszczególnych etapach budowy, a w szczególności szkice tyczenia i kontroli położenia poszczególnych elementów obiektu budowlanego.
2. W wypadku pomiaru przemieszczeń i odkształceń obiektu lub jego podłoża, do dokumentacji budowy należy dołączyć operat z tych pomiarów.
§ 20. Dokumentacja geodezyjno-kartograficzna, sporządzona w wyniku geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej, powinna zawierać dane umożliwiające wniesienie zmian na mapę zasadniczą, do ewidencji gruntów i budynków oraz do ewidencji sieci uzbrojenia terenu.
§ 21. Wykonawca prac geodezyjnych przekazuje:
1)   do ośrodka dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej oryginał dokumentacji, o której mowa w § 20, w formie i zakresie przewidzianym odrębnymi przepisami,
2)   kierownikowi budowy kopię mapy powstałej w wyniku geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej.
[/xquote]



#5
Proszę podać jakie organy, na czyj wniosek i w trybie określonym jakimi przepisami ustalają lokalizację inwestycji drogowych w wypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a dotyczących:
a) dróg krajowych,
b) dróg wojewódzkich,
c) dróg powiatowych,
d) dróg gminnych.


Proszę o komentarze, uwagi, spostrzeżenia, swoje propozycje...

Podstawa prawna:
USTAWA z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym


Zarys odpowiedzi
[xquote]Art. 4.2. W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:
1.lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
2.sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.
Art. 50. 1. Inwestycja celu publicznego jest lokalizowana na podstawie planu miejscowego, a w przypadku jego braku - w drodze decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego. Warunek, o którym mowa w art. 61 ust. 1 pkt 4, stosuje się odpowiednio.
2.   Nie wymagają wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego roboty budowlane:
1)   polegające na remoncie, montażu lub przebudowie, jeżeli nie powodują zmiany sposobu zagospodarowania terenu i użytkowania obiektu budowlanego oraz nie zmieniają jego formy architektonicznej, a także nie są zaliczone do przedsięwzięć wymagających przeprowadzenia postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko, w rozumieniu przepisów o ochronie środowiska, albo
2)   niewymagające pozwolenia na budowę.
4.   Sporządzenie projektu decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego powierza się osobie wpisanej na listę izby samorządu zawodowego urbanistów albo architektów.
Art. 51. 1. W sprawach ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego decyzje wydają w odniesieniu do:
1)   inwestycji celu publicznego o znaczeniu krajowym i wojewódzkim - wójt, burmistrz albo prezydent miasta w uzgodnieniu z marszałkiem województwa;
2)   inwestycji celu publicznego o znaczeniu powiatowym i gminnym - wójt, burmistrz albo prezydent miasta;
3)   inwestycji celu publicznego na terenach zamkniętych - wojewoda;
2. W przypadku nie wydania przez właściwy organ decyzji w sprawie ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego w terminie 65 dni od dnia złożenia wniosku o wydanie takiej decyzji, organ wyższego stopnia wymierza temu organowi, w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie, karę pieniężną w wysokości 500 zł za każdy dzień zwłoki. Wpływy z kar pieniężnych stanowią dochód budżetu państwa.
2a. Organem wyższego stopnia w sprawach określonych w ust. 2 jest wojewoda.
2b. Karę pieniężną uiszcza się w terminie 14 dni od dnia doręczenia postanowienia, o którym mowa w ust. 2. W przypadku nie uiszczenia kary pieniężnej, podlega ona ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
2c. Do terminu, o którym mowa w ust. 2, nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa do dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu.
3.   W przypadku inwestycji celu publicznego wykraczającej poza obszar jednej gminy decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego wydaje wójt, burmistrz albo prezydent miasta, na którego obszarze właściwości znajduje się największa część terenu, na którym ma być realizowana ta inwestycja, w porozumieniu z zainteresowanymi wójtami, burmistrzami albo prezydentami miast.
Art. 52. 1. Ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego następuje na wniosek inwestora.
2.   Wniosek o ustalenie lokalizacji inwestycji celu publicznego powinien zawierać:
1)   określenie granic terenu objętego wnioskiem, przedstawionych na kopii mapy zasadniczej lub, w przypadku jej braku, na kopii mapy katastralnej, przyjętych do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, obejmujących teren, którego wniosek dotyczy, i obszaru, na który ta inwestycja będzie oddziaływać, w skali 1:500 lub 1:1.000, a w stosunku do inwestycji liniowych również w skali 1:2.000;
2)   charakterystykę inwestycji, obejmującą:
a)   określenie zapotrzebowania na wodę, energię oraz sposobu odprowadzania lub oczyszczania ścieków, a także innych potrzeb w zakresie infrastruktury technicznej, a w razie potrzeby również sposobu unieszkodliwiania odpadów,
b)   określenie planowanego sposobu zagospodarowania terenu oraz charakterystyki zabudowy i zagospodarowania terenu, w tym przeznaczenia i gabarytów projektowanych obiektów budowlanych, przedstawione w formie opisowej i graficznej,
c)   określenie charakterystycznych parametrów technicznych inwestycji oraz dane charakteryzujące jej wpływ na środowisko.
3.   Nie można uzależnić wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego od zobowiązania się wnioskodawcy do spełnienia nieprzewidzianych odrębnymi przepisami świadczeń lub warunków.
Art. 53. 1. O wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz postanowieniach i decyzji kończącej postępowanie strony zawiadamia się w drodze obwieszczenia, a także w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości. Inwestora oraz właścicieli i użytkowników wieczystych nieruchomości, na których będą lokalizowane inwestycje celu publicznego, zawiadamia się na piśmie.[/xquote]



#6
Egzaminy / egzamin 2 października 2013
Środa 02 Październik 2013, 15:41:54
Do egzaminu podeszło 16 osób
Testy zdali wszyscy, ale ponoć dosyć słabe wyniki były.
Do ustnego przystąpiło 12 osób.
Pytania na jedynkę z krótkiej rozmowy tel. ze zdającym
- generalizacja,
- mapa do celów projektowych przy projektowaniu sieci
- pomiary GNSS i ASG-Eupos,
Konkrety pewnie się pojawią później.

.....

Informacje z III piętra:
Po siedmiu osobach będących już po ustnym 4:3 dla Komisji.
Pytanka z ustnego na jedynkę, które miał kolega to m.in.:
- symbol kapliczki,
- tyczenie budynku - od początku do końca,