Aktualności:

... pracujemy nad forum ;)

Menu główne
Menu

Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.

Pokaż wiadomości Menu

Pokaż wątki - Jigs

#1
Zastanawiam się czy posiadacie zdjęcia instrumentów ,które w wyniku przeróżnych sytuacji nadawały się już tylko na półkę lub na złom :)
Jeżeli macie to umieszczajcie z krótką informacją co i jak - ku przestrodze :)
#2
Proponuje:
Rozp. w sprawie scalenia i podziału
Cytat
§ 9. 1. W celu opracowania projektu uchwały o scaleniu i podziale nieruchomości, uwzględniając
zaktualizowane dane z katastru nieruchomości, dla gruntów objętych uchwałą o przystąpieniu do scalenia i podziału nieruchomości upoważniony przez wójta geodeta przygotowuje geodezyjną dokumentację projektową scalenia i podziału nieruchomości, na którą składa się:
1) mapa z geodezyjnym projektem scalenia i podziału nieruchomości;
2) rejestr nieruchomości, z wykazaniem stanu dotychczasowego oraz stanu nowego po scaleniu i podziale.
2. Geodeta, o którym mowa w ust. 1, wykonuje dodatkowo czynności polegające na:
1) geodezyjnym opracowaniu granic nieruchomości objętych scaleniem i podziałem nieruchomości;
2) wyznaczeniu i wskazaniu uczestnikom postępowania granic nowo wydzielonych działek gruntu oraz
utrwaleniu tych granic, zgodnie z przepisami o rozgraniczaniu nieruchomości.
§ 10. Przed podjęciem uchwały o scaleniu i podziale nieruchomości dokumentacja, o której mowa w § 9 ust. 1, podlega przyjęciu do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.


oraz z UGN podstawy
Cytat

Art. 102.
1. Gmina może dokonać scalenia i podziału nieruchomości, o którym mowa w art. 101 ust. 1. Szczegółowe warunki scalenia i podziału nieruchomości określa plan miejscowy.
2. Scalenia i podziału nieruchomości można dokonać, jeżeli są one położone w granicach obszarów określonych w planie miejscowym albo gdy o scalenie i podział wystąpią właściciele lub użytkownicy wieczyści posiadający, z zastrzeżeniem ust. 4, ponad 50% powierzchni gruntów objętych scaleniem i podziałem.
3. O przystąpieniu do scalenia i podziału nieruchomości decyduje rada gminy w drodze uchwały, określając w niej granice zewnętrzne gruntów objętych scaleniem i podziałem.

Art. 104.
2. Uchwała rady gminy o scaleniu i podziale nieruchomości powinna zawierać:
1) opracowane geodezyjnie granice gruntów objętych scaleniem i podziałem;
2) wypis i wyrys z planu miejscowego;
3) geodezyjny projekt scalenia i podziału nieruchomości;
4) rejestr nieruchomości, z wykazaniem ich stanu dotychczasowego oraz stanu nowego po scaleniu i podziale, w tym nieruchomości przyznanych uczestnikom postępowania w zamian za nieruchomości będące ich własnością lub pozostające w użytkowaniu wieczystym przed scaleniem i podziałem;
5) rozstrzygnięcia w sprawach, o których mowa w art. 105 ust. 2 i 5;
6) ustalenia co do rodzaju urządzeń infrastruktury technicznej planowanych do wybudowania, terminy ich budowy oraz źródła finansowania;
7) ustalenia co do wysokości, terminu i sposobu zapłaty opłat adiacenckich;
8) rozstrzygnięcie o sposobie załatwienia wniosków, uwag i zastrzeżeń, złożonych przez uczestników postępowania.
Art. 105.
1. Powierzchnię każdej nieruchomości objętej scaleniem i podziałem pomniejsza się o powierzchnię niezbędną do wydzielenia działek gruntu pod nowe drogi lub pod poszerzenie dróg istniejących. Pomniejszenie to następuje proporcjonalnie do powierzchni wszystkich nieruchomości objętych scaleniem i podziałem oraz do ogólnej powierzchni działek gruntu wydzielonych pod nowe drogi i pod poszerzenie dróg istniejących.


//edit by support
kolor zielony jest zarezerwowany dla moderatorów proszę używać innego koloru
#3
Współwłaściciele mający łącznie 51% udziałów w nieruchomości przewidzianej w miejscowym planie zagospodarowania miejscowego pod budownictwo mieszkaniowe pragną dokonać jej podziału. Jednak trzeci współwłaściciel nie wyraża zgody na podział. Czy dwaj współwłaściciele mogą osiągnąć swój cel na drodze administracyjnej i w jaki sposób?

KC
Cytat
Art. 199. Do rozporządzania rzeczą wspólną oraz do innych czynności, które przekraczają zakres zwykłego zarządu, potrzebna jest zgoda wszystkich współwłaścicieli. W braku takiej zgody współwłaściciele, których udziały wynoszą co najmniej połowę, mogą żądać rozstrzygnięcia przez sąd, który orzeknie mając na względzie cel zamierzonej czynności oraz interesy wszystkich współwłaścicieli.

Art. 204. Większość współwłaścicieli oblicza się według wielkości udziałów.


UGN

Cytat
Art. 96. 1. Podziału nieruchomości dokonuje się na podstawie decyzji wójta, burmistrza albo prezydenta miasta zatwierdzającej podział.
1a. W odniesieniu do nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków decyzję, o której mowa w ust. 1, wydaje się po uzyskaniu pozwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków na podział tej nieruchomości.
2. W przypadku gdy o podziale nieruchomości orzeka sąd, nie wydaje się decyzji, o której mowa w ust. 1, i pozwolenia, o którym mowa w ust. 1a. Jeżeli podział nieruchomości jest uzależniony od ustaleń planu miejscowego, a w razie braku planu – od warunków określonych w art. 94 ust. 1 i 2, sąd zasięga opinii wójta (burmistrza, prezydenta miasta), a w odniesieniu do nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków także opinii wojewódzkiego konserwatora zabytków. Do opinii tych nie stosuje się art. 93 ust. 5.

Art. 97.
2. Jeżeli nieruchomość jest przedmiotem współwłasności lub współużytkowania wieczystego, podziału można dokonać na wniosek wszystkich współwłaścicieli albo współużytkowników wieczystych. Przepis art. 199 Kodeksu cywilnego stosuje się odpowiednio.
4. Decyzja lub orzeczenie sądu, o których mowa w ust. 1 i 2, stanowią podstawę do dokonania wpisów w księdze wieczystej oraz w katastrze nieruchomości.


...jakieś propozycje na drogę administracyjną???
...zniesienie współwłasności???
...podział z urzędu ??? Podział z UGN ??
[xquote]4. W przypadkach, o których mowa w art. 95 pkt 3–5, podziału nieruchomości można dokonać z urzędu albo na wniosek odpowiednio starosty, wykonującego zadanie z zakresu administracji rządowej, zarządu powiatu albo zarządu województwa.[/xquote]
#4
W trakcie regulowania stanu prawnego gruntów zajętych przed 01 stycznia 1999r pod drogę publiczną okazało się, że w liniach rozgraniczających drogi znalazła się jedynie część dotychczasowej działki ewidencyjnej, a zatem nastąpił jej podział. Proszę wyjaśnić, kto i dla kogo wykonuje taki podział oraz kto i w jakim dokumencie ten podział zatwierdza?

Proponuje:
ustawy reformujące administrację publiczną

CytatArt. 73.1. Nieruchomości pozostające w dniu 31 grudnia 1998 r. we władaniu Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego nie stanowiące ich własności, a zajęte pod drogi publiczne, z dniem 1 stycznia 1999 r. stają się z mocy prawa własnością Skarbu Państwa lub właściwych jednostek samorządu terytorialnego za odszkodowaniem.
O drogach publicznych


CytatArt. 1. Drogą publiczną jest droga zaliczona na podstawie niniejszej ustawy do jednej z kategorii dróg, z której może korzystać każdy, zgodnie z jej przeznaczeniem, z ograniczeniami i wyjątkami określonymi w tej ustawie lub innych przepisach szczególnych.
Art. 2. 1. Drogi publiczne ze względu na funkcje w sieci drogowej dzielą się na następujące kategorie:
1) drogi krajowe;
2) drogi wojewódzkie;
3) drogi powiatowe;
4) drogi gminne.
2. Ulice leżące w ciągu dróg wymienionych w ust. 1 należą do tej samej kategorii co te drogi.
3. Drogi publiczne ze względów funkcjonalno-technicznych dzielą się na klasy określone w warunkach technicznych, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623, z późn. zm.2)), jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.
Art. 2a. 1. Drogi krajowe stanowią własność Skarbu Państwa.
2. Drogi wojewódzkie, powiatowe i gminne stanowią własność właściwego samorządu województwa, powiatu lub gminy.

1) kto - geodeta posiadający uprawnienia zawodowe z zakresu 2


PGiK
CytatArt. 43. Uprawnienia zawodowe nadaje się w następujących zakresach: 
2) rozgraniczanie i podziały nieruchomości (gruntów) oraz sporządzanie dokumentacji do celów prawnych;

2) dla kogo - na wnioskiem o uregulowanie stanu prawnego drogi: dla zarządca drogi


W sprawie podziałów
Cytat§ 2. 1. Postępowanie o podział nieruchomości prowadzi się na wniosek lub z urzędu.
2. Wniosek o podział nieruchomości składa się do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta.
3. W przypadku dokonywania podziałów nieruchomości, o których mowa w art. 93 ust. 2a i art. 95, we
wniosku, o którym mowa w ust. 2, należy wskazać cel dokonania podziału nieruchomości.
UGN
CytatArt. 95. Niezależnie od ustaleń planu miejscowego, a w przypadku braku planu niezależnie od decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, podział nieruchomości może nastąpić w celu:
3) wydzielenia części nieruchomości, której własność lub użytkowanie wieczyste zostały nabyte z mocy prawa;

Art. 97. 4. W przypadkach, o których mowa w art. 95 pkt 3–5, podziału nieruchomości można dokonać z urzędu albo na wniosek odpowiednio starosty, wykonującego zadanie z zakresu administracji rządowej, zarządu powiatu albo zarządu województwa.

Art. 98. 1. Działki gruntu wydzielone pod drogi publiczne: gminne, powiatowe, wojewódzkie, krajowe – z nieruchomości, której podział został dokonany na wniosek właściciela, przechodzą, z mocy prawa, odpowiednio na własność gminy, powiatu, województwa lub Skarbu Państwa z dniem, w którym decyzja zatwierdzająca podział stała się ostateczna albo orzeczenie o podziale prawomocne. Przepis ten stosuje się także do nieruchomości, której podział został dokonany na wniosek użytkownika wieczystego, z tym że prawo użytkowania wieczystego działek gruntu wydzielonych pod drogi publiczne wygasa z dniem, w którym decyzja zatwierdzająca podział stała się ostateczna albo orzeczenie o podziale prawomocne. Przepis stosuje się odpowiednio przy wydzielaniu działek gruntu pod poszerzenie istniejących dróg publicznych.

O drogach publicznych
CytatArt. 19. 2. Zarządcami dróg, z zastrzeżeniem ust. 3, 5 i 8, są dla dróg:
1) krajowych – Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad;
2) wojewódzkich – zarząd województwa;
3) powiatowych – zarząd powiatu;
4) gminnych – wójt (burmistrz, prezydent miasta).
3. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad jest zarządcą autostrady wybudowanej na zasadach określonych w ustawie do czasu przekazania jej, w drodze porozumienia, spółce, z którą zawarto umowę o budowę i eksploatację albo wyłącznie eksploatację autostrady. Spółka pełni funkcję zarządcy autostrady płatnej na warunkach określonych w umowie o budowę i eksploatację albo wyłącznie
5. W granicach miast na prawach powiatu zarządcą wszystkich dróg publicznych, z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych, jest prezydent miasta.
8. Drogowa spółka specjalnego przeznaczenia pełni funkcję zarządcy drogi krajowej na zasadach określonych w ustawie z dnia 12 stycznia 2007 r. o drogowych spółkach specjalnego przeznaczenia oraz umowie, o której mowa w art. 6 ust. 1 tej ustawy.

3) kto zatwierdza: wojewoda


Cytat3. Podstawą do ujawnienia w księdze wieczystej przejścia na własność Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego nieruchomości, o których mowa w ust. 1, jest ostateczna decyzja wojewody.
3a. Jeżeli istnieje konieczność określenia granic nieruchomości, które przeszły na własność Skarbu Państwa lub własność jednostek samorządu terytorialnego, wydając decyzję, o której mowa w ust. 3, nie wydaje się decyzji o podziale nieruchomości.
#5
Wszystkie 12 Testów z 2015 roku z odpowiedziami i podstawami prawnymi - przerobione przeze mnie + poprawki naniesione dzięki użytkownikom - Bestia,misza28,jkbsrwk.
Oraz opracowane testy z 2014 wielokrotnego wyboru
Niestety jak wszędzie - zaznaczam - mógł wystąpić błąd ludzki i exela - błąd przy wpisywaniu poprawnej odpowiedzi.
Test 5 nie zawiera tylko dokładnych art i par.
Miłej nauki
#6
Jakie informacje dotyczące podmiotów ewidencyjnych zawiera rejestr gruntów? Jakie na terenach zamkniętych?
Pierwsza część pytania :
Rozporządzenie w sprawie EGIB
Cytat
§ 23. 1. Rejestr gruntów jest raportem sporządzonym na podstawie danych ewidencyjnych wymienionych w § 60 ust. 1 pkt 1, 3–11 oraz ust. 2, dotyczących wszystkich działek ewidencyjnych w granicach obrębu, zestawionych według przynależności tych działek do poszczególnych jednostek rejestrowych gruntów.
2. Rejestr gruntów zawiera ponadto informacje określające:
1) właścicieli gruntów oraz ich udziały w prawie własności,
2) władających na zasadach samoistnego posiadania gruntami o nieustalonym właścicielu,
3) użytkowników wieczystych, użytkowników, zarządców oraz trwałych zarządców gruntów Skarbu Państwa i jednostek samorządu terytorialnego oraz ich udziały odpowiednio w użytkowaniu wieczystym, użytkowaniu, zarządzie lub trwałym zarządzie,
4) organy, które gospodarują zasobem nieruchomości Skarbu Państwa albo gminnym, powiatowym lub wojewódzkim zasobem nieruchomości, oraz ich udziały w tym gospodarowaniu,
5) osoby prawne, które wykonują prawo własności i inne prawa rzeczowe do gruntów Skarbu Państwa, oraz ich udziały w tych uprawnieniach,
6) nazwy spółek wspólnot gruntowych, składy zarządów tych spółek oraz osoby uprawnione do korzystania ze wspólnot gruntowych i przysługujące im udziały w tych wspólnotach,
7) dzierżawców gruntów oraz ich udziały w dzierżawie.
+
Cytat
§ 73. Danymi ewidencyjnymi dotyczącymi podmiotów ewidencyjnych oraz osób, jednostek
organizacyjnych i organów, o których mowa w § 11 ust. 1 pkt 1 i 2, są:
1) dla osób fizycznych:
a) nazwisko i imiona oraz imiona rodziców,
b) adres miejsca pobytu stałego,
c) informacja, czy osoba fizyczna jest cudzoziemcem w rozumieniu przepisów ustawy z dnia
24 marca 1920 r. o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców (Dz. U. z 1996 r. Nr 54,
poz. 245, z 1997 r. Nr 140, poz. 939, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i z 2001 r. Nr 16, poz.
166),
2) dla Skarbu Państwa - nazwa "Skarb Państwa",
3) dla jednostek samorządu terytorialnego i ich związków:
a) nazwa jednostki lub związku,
b) siedziba ich organów,
4) dla organów administracji publicznej oraz jednostek organizacyjnych:
a) nazwa organu lub jednostki organizacyjnej,
b) siedziba organu lub jednostki organizacyjnej,
5) dla osób prawnych niewymienionych w pkt 2 i 3:
a) nazwa osoby prawnej - pełna i skrócona,
b) siedziba,
c) informacja, czy osoba prawna jest cudzoziemcem w rozumieniu przepisów ustawy o
nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców.
+
Cytat
§ 10. 1. Ewidencja obejmuje:
1) dane liczbowe i opisowe dotyczące gruntów i budynków oraz lokali,
2) dane dotyczące właścicieli nieruchomości oraz przysługujących im wielkości udziałów w prawie własności, a także daty określające nabycie oraz utratę tego prawa.
2. W przypadku gruntów o nieustalonym właścicielu w ewidencji wykazuje się dane osób i jednostek organizacyjnych, które tymi gruntami władają na zasadach samoistnego posiadania.
§ 11. 1. W ewidencji oprócz danych, o których mowa w § 10, wykazuje się także:
1) dane dotyczące:
a) użytkowników wieczystych gruntów,
b) jednostek organizacyjnych sprawujących zarząd lub trwały zarząd nieruchomościami,
c) państwowych osób prawnych, którym Skarb Państwa powierzył w stosunku do jego nieruchomości wykonywanie prawa własności lub innych praw rzeczowych,
d) organów administracji publicznej, które gospodarują nieruchomościami wchodzącymi w skład zasobu nieruchomości Skarbu Państwa oraz gminnych, powiatowych i wojewódzkich zasobów nieruchomości,
e) użytkowników gruntów państwowych i samorządowych,
2) dane o gruntach, które są przedmiotem umów dzierżawy, oraz o dzierżawcach tych
gruntów, zgłaszanych do ewidencji
ale co do terenów zamkniętych ... w rozp RM w sprawie wykazywania w egib danych ...na terenach zamkniętych
Cytat
§ 6. 1. W przypadku ustalenia terenu zamkniętego, na obszarze, na którym dotychczas była prowadzona ewidencja, starosta po otrzymaniu dokumentacji, o której mowa w art. 4 ust. 2a ustawy, niezwłocznie dostosowuje tę ewidencję do przepisów o ochronie informacji niejawnych.
§ 7. Po założeniu ewidencji dla terenu zamkniętego starosta niezwłocznie przekazuje nieodpłatnie zarządzającemu terenem zamkniętym:
1) kopię mapy ewidencyjnej obszaru terenu zamkniętego,
2) wypisy z ewidencji dla działek, budynków i lokali znajdujących się na terenie zamkniętym,
3) inną dokumentacją geodezyjną i kartograficzną dotyczącą obszaru terenu zamkniętego, znajdującą się w powiatowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym, według zapotrzebowania zarządzającego terenem zamkniętym.
PGiK
Cytat
2a. Tereny zamknięte są ustalane przez właściwych ministrów i kierowników urzędów centralnych w drodze decyzji. W decyzji tej określane są również granice terenu zamkniętego. Dokumentacja geodezyjna określająca przebieg granic i powierzchnię terenu zamkniętego przekazywana jest przez organy wydające decyzje o zamknięciu terenu właściwym terytorialnie starostom w trybie art. 22.
rozumiem że, skoro teren zamknięty został ustalony a starosta przekazuje wszystkie dane z ewidencji to dane dotyczące podmiotów na terenach zamkniętych są takie same jak w ewidencji???? Może jakaś podpowiedź?? :)
#7
Jaką treść powinna zawierać mapa z projektem podziału nieruchomości przeznaczonej pod budownictwo mieszkaniowe? Kto i jakim dokumentem zatwierdza podział? Kiedy i na czyj wniosek wyznacza się i utrwala na gruncie nowe punkty znakami granicznymi?

Podziałów nieruchomości
Cytat
§ 9. 1. Mapa z projektem podziału nieruchomości zawiera w szczególności:
1) nazwę jednostki ewidencyjnej, oznaczenie obrębu, numer arkusza mapy;
2) adres nieruchomości podlegającej podziałowi;
3) skalę mapy;
4) granice nieruchomości podlegającej podziałowi;
5) oznaczenie nieruchomości podlegającej podziałowi według danych z katastru nieruchomości oraz księgi
wieczystej, a w razie jej braku - według innych dokumentów określających stan prawny nieruchomości;
6) oznaczenie nieruchomości sąsiednich według danych z katastru nieruchomości;
7) powierzchnię nieruchomości podlegającej podziałowi oraz przedstawione w kolorze czerwonym powierzchnie
projektowanych do wydzielenia działek gruntu;
8) przedstawione w kolorze czerwonym granice projektowanych do wydzielenia działek gruntu;
9) przedstawione w kolorze czerwonym oznaczenia projektowanych do wydzielenia działek gruntu;
10) szkic orientacyjny w skali umożliwiającej zlokalizowanie nieruchomości podlegającej podziałowi;
11) wykaz zmian gruntowych;
12) wykaz synchronizacyjny, w przypadku gdy w księdze wieczystej - lub w razie jej braku - w innych
dokumentach określających stan prawny nieruchomości, nieruchomość podlegająca podziałowi posiada inne
oznaczenia i inną powierzchnię niż w katastrze nieruchomości;
13) niezbędne do projektu podziału nieruchomości elementy zagospodarowania terenu, a w szczególności:
ogrodzenia, budynki, obiekty małej architektury, studnie, szamba, przyłącza, drzewa stanowiące pomniki
przyrody, elementy sieci uzbrojenia terenu przebiegające przez nieruchomość podlegającą podziałowi;
14) datę wykonania mapy oraz imię i nazwisko, numer uprawnień zawodowych i podpis osoby, która wykonała
mapę.
2. Wykaz zmian gruntowych i wykaz synchronizacyjny mogą być sporządzone jako odrębne dokumenty,
stanowiące załączniki do mapy z projektem podziału nieruchomości.

§ 14. Ostateczna decyzja zatwierdzająca podział nieruchomości stanowi podstawę do:
1) umieszczenia przez organ, który wydał decyzję, na mapie z projektem podziału nieruchomości adnotacji o
treści: "Niniejszy podział nieruchomości został zatwierdzony decyzją ..... z dnia ..... nr ...", z podpisem
upoważnionej osoby;
2) wyznaczenia i utrwalenia na gruncie nowych punktów granicznych znakami granicznymi, według zasad
określonych w przepisach dotyczących geodezji i kartografii, na wniosek właściciela lub użytkownika wieczystego
nieruchomości.

§ 15. Z czynności, o której mowa w par.14 pkt 2, sporządza się protokół, który zawiera w szczególności :
1)oznaczenie nieruchomości według danych z katastru nieruchomości oraz księgi wieczystej, a w razie jej braku – według innych dokumentów określających stan prawny nieruchomości;
2)oznaczenie i datę wydania decyzji zatwierdzającej podział nieruchomości;
3)informacje o sposobie utrwalenia punktów granicznych;
4)oznaczenia wyznaczanych i utrwalanych punktów granicznych;
5)listę i podpisy osób obecnych przy czynnościach wyznaczenia i utrwalenia punktów granicznych;
6)datę sporządzenia protokołu oraz imię i nazwisko, numer uprawnień zawodowych i podpis osoby, która wykonała protokół.
2.Dokumenty geodezyjne opracowane w toku czynności wyznaczenia i utrwalenia nowych punktów granicznych podlegają włączeniu do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.
UGN
Cytat
Art. 96. 1. Podziału nieruchomości dokonuje się na podstawie decyzji wójta, burmistrza albo prezydenta miasta zatwierdzającej podział.
#8
Z jakim dniem grunty nie będące własnością Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego, a zajęte pod drogi publiczne stały się ich własnością. Kto wypłaca odszkodowanie. Kto wydaje decyzję o przejściu tych gruntów. Do kiedy można było składać wnioski. Czy wydana będzie decyzja podziałowa. Wg jakich zasad sporządzamy mapy do celów prawnych.

Ustawa reformująca administrację publiczną
Cytat
Art. 73.
1. Nieruchomości pozostające w dniu 31 grudnia 1998 r. we władaniu Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego nie stanowiące ich własności, a zajęte pod drogi publiczne, z dniem 1 stycznia 1999 r. stają się z mocy prawa własnością Skarbu Państwa lub właściwych jednostek samorządu terytorialnego za odszkodowaniem.
2. Odszkodowanie, o którym mowa w ust. 1, wypłaca:
1) gmina - w odniesieniu do dróg będących w dniu 31 grudnia 1998 r. drogami gminnymi,
2) Skarb Państwa - w odniesieniu do pozostałych dróg.
3. Podstawą do ujawnienia w księdze wieczystej przejścia na własność Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego nieruchomości, o których mowa w ust. 1, jest ostateczna decyzja wojewody.
3a. Jeżeli istnieje konieczność określenia granic nieruchomości, które przeszły na własność Skarbu Państwa lub własność jednostek samorządu terytorialnego, wydając decyzję, o której mowa w ust. 3, nie wydaje się decyzji o podziale nieruchomości.
4. Odszkodowanie, o którym mowa w ust. 1 i 2, będzie ustalane i wypłacane według zasad i trybu określonych w przepisach o odszkodowaniach za wywłaszczone nieruchomości, na wniosek właściciela nieruchomości złożony w okresie od dnia 1 stycznia 2001 r. do dnia 31 grudnia 2005 r. Po upływie tego okresu roszczenie wygasa.
5. Podstawę do ustalenia wysokości odszkodowania stanowi wartość nieruchomości według stanu z dnia wejścia w życie ustawy, przy czym nie uwzględnia się wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego trwałymi nakładami poczynionymi po utracie przez osobę uprawnioną prawa do władania gruntem.

Mapy do celów prawnych sporządza się zgodnie z rozporządzeniem w sprawie standardów

Standardy
Cytat
§ 75.Na potrzeby podziałów nieruchomości, typowych postępowań sądowych i administracyjnych sporządza się:
1)mapy do celów prawnych

§ 76.Przy opracowywaniu map oraz rejestrów lub wykazów, o których mowa w § 75, wykorzystuje się informacje zawarte w:
1)materiałach PZGiK, w tym ewidencji gruntów i budynków;
2)księgach wieczystych oraz w aktach ksiąg wieczystych;
3)orzeczeniach sądowych;
4)aktach notarialnych;
5)decyzjach administracyjnych;
6)dokumentach geodezyjnych i kartograficznych przechowywanych w archiwach państwowych;
7)dokumentach geodezyjnych i kartograficznych będących w posiadaniu zainteresowanych stron.

§ 77.1.Na treść mapy do celów prawnych, do której nie mają zastosowania przepisy wydane na podstawie art. 100 oraz art. 108 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, składają się:
1)dane określające przebieg granic działek ewidencyjnych, w powiązaniu z granicami działek sąsiednich, oraz konturów użytków gruntowych i konturów klasyfikacyjnych zgodnie z mapą ewidencyjną;
2)numery działek ewidencyjnych, a także oznaczenia konturów użytków gruntowych i konturów klasyfikacyjnych;
3)opis zawierający:
a)nazwę miejscowości,
b)identyfikator i nazwę jednostki ewidencyjnej,
c)identyfikator i nazwę obrębu ewidencyjnego,
d)numer księgi wieczystej, jeżeli prowadzona jest dla nieruchomości,
e)tytuł mapy i jej skalę,
f)imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, który zgłosił prace geodezyjne dotyczące mapy, oraz podpis osoby reprezentującej ten podmiot,
g)imię i nazwisko oraz numer świadectwa nadania uprawnień geodety, który sporządził mapę,
h)oznaczenie kancelaryjne zgłoszenia pracy geodezyjnej,
i)datę opracowania mapy;
4)istotne dla przedmiotu opracowania szczegóły terenowe, stanowiące treść baz danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a pkt 3 oraz ust. 1b ustawy.
2.Mapa do celów prawnych może zawierać także dane określające zasięg i rodzaj służebności gruntowych.
3.Mapa z projektem podziału nieruchomości rolnej lub leśnej oprócz treści, o której mowa w ust. 1 i 2, zawiera:
1)projektowane punkty i linie graniczne;
2)oznaczenia projektowanych działek ewidencyjnych;
3)wykaz zmian danych ewidencyjnych dotyczących obiektów objętych podziałem, sporządzony zgodnie z przepisami dotyczącymi ewidencji gruntów i budynków.
4.Wykaz zmian danych ewidencyjnych, o którym mowa w ust. 3 pkt 3, może być sporządzony w formie odrębnego dokumentu.
5.Elementy, o których mowa w ust. 3 pkt 1 i 2, przedstawia się na mapie kolorem czerwonym.
6.Mapę z projektem podziału edytuje się na arkuszu formatu A4 lub jego wielokrotności, w skali dostosowanej do obszaru nieruchomości objętych projektem podziału, zapewniającej czytelność rysunku mapy, nie mniejszej niż 1:5000.
7.Jeżeli podział nieruchomości rolnej lub leśnej polega na wydzieleniu działek ewidencyjnych o łącznej powierzchni do 33% powierzchni nieruchomości podlegającej podziałowi:
1)na mapie z projektem podziału nieruchomości wykazuje się mapę przeglądową zawierającą granice całej nieruchomości oraz granice projektowanego podziału w skali dostosowanej do obszaru nieruchomości, nie mniejszej niż 1:10 000, i dodatkowo wykazuje się granice wydzielanych działek ewidencyjnych i związanych z nimi obiektów ewidencyjnych w skali zapewniającej czytelność rysunku mapy, nie mniejszej niż 1:5000;
2)pole powierzchni działek wydzielanych oblicza się zgodnie z zasadami określonymi w § 68 ust. 2, zaś pole powierzchni pozostałej części działki podlegającej podziałowi może być obliczone jako różnica pola powierzchni tej działki i sumy pól powierzchni działek wydzielanych i zapisane z taką samą precyzją zapisu jak pole powierzchni działki podlegającej podziałowi, wykazane w ewidencji gruntów i budynków.
8.Przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio przy opracowaniu map do zasiedzenia, map do ustalenia służebności gruntowych oraz innych map do celów prawnych niewymienionych w § 75 pkt 1.
9.Zasięg służebności gruntowych wyróżnia się na mapach do celów prawnych linią przerywaną w kolorze brązowym, zaś rodzaj służebności gruntowej określa się na mapie w formie opisowej, w polu mapy wolnym od rysunku.
#9
Tryb dotyczący dróg publicznych – specustawa
Cytat
Art. 11a.
1. Wojewoda w odniesieniu do dróg krajowych i wojewódzkich albo starosta w odniesieniu do dróg powiatowych i gminnych wydają decyzję o zezwoleniu
Art. 12.
1. Decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej zatwierdza się podział nieruchomości.
Tryby dotyczące linii kolejowych,
Cytat
Art. 9o.
1. Decyzję o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej wydaje wojewoda, na wniosek PKP Polskich Linii Kolejowych Spółki Akcyjnej, zwanych dalej ,,PLK S.A.".
Art. 9s.
1. Decyzją o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej zatwierdza się podział nieruchomości.

budowli przeciwpowodziowych,
Cytat
Art. 4.
1. Decyzję o pozwoleniu na realizację inwestycji wydaje wojewoda na wniosek in-westora.
2. W przypadku inwestycji realizowanej na obszarze dwóch lub więcej woje-wództw, decyzję o pozwoleniu na realizację inwestycji wydaje wojewoda, na którego obszarze właściwości znajduje się największa część nieruchomości przeznaczonych na realizację inwestycji.
Art. 19.
1. Decyzją o pozwoleniu na realizację inwestycji zatwierdza się podział nieruchomości.

obiektów energetyki jądrowej,
Cytat
Art. 4.
1. Decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie budowy obiektu energetyki jądrowej może być wydana na wniosek inwestora, który spełnia wymagania, o których mowa w art. 22 ust. 3 pkt 1 i 2.
2. Decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie budowy obiektu energetyki jądrowej wydaje właściwy miejscowo wojewoda.
3. W przypadku inwestycji w zakresie budowy obiektu energetyki jądrowej realizowanej na obszarze dwóch lub więcej województw, decyzję o ustaleniu lokalizacji wydaje wojewoda, na którego obszarze właściwości znajduje się największa część nieruchomości przeznaczonych na realizację inwestycji.
Art. 24.
1. Decyzją o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie budowy obiektu energetyki jądrowej zatwierdza się podział nieruchomości, w przypadku konieczności dokonania takiego podziału.

lotnisk użytku publicznego
Cytat
Art. 3.
Właściwy wojewoda wydaje decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakre-sie lotniska użytku publicznego nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia złoże-nia wniosku przez zakładającego lotnisko, zarządzającego lotniskiem lub Polską Agencję Żeglugi Powietrznej.
Art. 9.
1. Decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego zatwierdza się projekt podziału nieruchomości.

oraz terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu
Cytat
Art. 5. 1. Decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie terminalu, na wniosek inwestora, wydaje właściwy miejscowo wojewoda. Wniosek o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie terminalu może odnosić się do całości lub części zadania inwestycyjnego, o którym mowa w art. 2 ust. 2.
Art. 20. 1. Decyzją o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie terminalu zatwierdza się podział nieruchomości. Mapy z projektami podziału nieruchomości stanowią integralną część decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie terminalu.
#10
Zasiedzenie: definicja, terminy, kto jest uprawniony do wystąpienia z wnioskiem, kto zatwierdza, przypadki szczególne, mapa do zasiedzenia.

KC
Cytat
Art. 172. § 1. Posiadacz nieruchomości niebędący jej właścicielem nabywa własność, jeżeli posiada nieruchomość nieprzerwanie od lat dwudziestu jako posiadacz samoistny, chyba że uzyskał posiadanie w złej wierze (zasiedzenie).
§ 2. Po upływie lat trzydziestu posiadacz nieruchomości nabywa jej własność, choćby uzyskał posiadanie w złej wierze.
Art. 173. Jeżeli właściciel nieruchomości, przeciwko któremu biegnie zasiedzenie, jest małoletni, zasiedzenie nie może skończyć się wcześniej niż z upływem dwóch lat od uzyskania pełnoletności przez właściciela.
Art. 174. Posiadacz rzeczy ruchomej niebędący jej właścicielem nabywa własność, jeżeli posiada rzecz nieprzerwanie od lat trzech jako posiadacz samoistny, chyba że posiada w złej wierze.
Art. 175. Do biegu zasiedzenia stosuje się odpowiednio przepisy o biegu przedawnienia roszczeń.
Art. 176. § 1. Jeżeli podczas biegu zasiedzenia nastąpiło przeniesienie posiadania, obecny posiadacz może doliczyć do czasu, przez który sam posiada, czas posiadania swego poprzednika. Jeżeli jednak poprzedni posiadacz uzyskał posiadanie nieruchomości w złej wierze, czas jego posiadania może być doliczony tylko wtedy, gdy łącznie z czasem posiadania obecnego posiadacza wynosi przynajmniej lat trzydzieści.
§ 2. Przepisy powyższe stosuje się odpowiednio w wypadku, gdy obecny posiadacz jest spadkobiercą poprzedniego posiadacza.

Art. 292. Służebność gruntowa może być nabyta przez zasiedzenie tylko w wypadku, gdy polega na korzystaniu z trwałego i widocznego urządzenia. Przepisy o nabyciu własności nieruchomości przez zasiedzenie stosuje się odpowiednio.
Art. 304. Służebności osobistej nie można nabyć przez zasiedzenie.

Standardy mapa do zasiedzenia (mapa do celów prawnych)
Cytat
§ 77. 1. Na treść mapy do celów prawnych, do której nie mają zastosowania przepisy wydane na podstawie art. 100 oraz art. 108 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, składają się:
1) dane określające przebieg granic działek ewidencyjnych, w powiązaniu z granicami działek sąsiednich, oraz konturów użytków gruntowych i konturów klasyfikacyjnych zgodnie z mapą ewidencyjną;
2) numery działek ewidencyjnych, a także oznaczenia konturów użytków gruntowych i konturów klasyfikacyjnych;
3) opis zawierający:
a) nazwę miejscowości,
b) identyfikator i nazwę jednostki ewidencyjnej,
c) identyfikator i nazwę obrębu ewidencyjnego,
d) numer księgi wieczystej, jeżeli prowadzona jest dla nieruchomości,
e) tytuł mapy i jej skalę,
f) imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, który zgłosił prace geodezyjne dotyczące mapy, oraz podpis osoby reprezentującej ten podmiot,
g) imię i nazwisko oraz numer świadectwa nadania uprawnień geodety, który sporządził mapę,
h) oznaczenie kancelaryjne zgłoszenia pracy geodezyjnej,
i) datę opracowania mapy;   
4) istotne dla przedmiotu opracowania szczegóły terenowe, stanowiące treść baz danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a pkt 3 oraz ust. 1b ustawy
6. Mapę do zasiedzenia edytuje się na arkuszu formatu A4 lub jego wielokrotności, w skali dostosowanej do obszaru nieruchomości objętych projektem podziału, zapewniającej czytelność rysunku mapy, nie mniejszej niż 1:5000.
8. Przepisy ust. 1—6 stosuje się odpowiednio przy opracowaniu map do zasiedzenia, map do ustalenia służebności gruntowych oraz innych map do celów prawnych niewymienionych w § 75 pkt 1.

Ustawa o zmianie KC
Cytat
Art. 10. Jeżeli przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy istniał stan, który według przepisów dotychczasowych wyłączał zasiedzenie nieruchomości, a według przepisów obowiązujących po wejściu w życie tej ustawy prowadzi do zasiedzenia, zasiedzenie biegnie od dnia wejścia jej w życie; jednakże termin ten ulega skróceniu o czas, w którym powyższy stan istniał przed wejściem w życie ustawy, lecz nie więcej niż o połowę .Przed wejściem w życie tej ustawy wyłączone spod zasiedzenia były grunty Skarbu Państwa. 
b) nie mogą być przez Skarb Państwa i organy samorządu terytorialnego zasiedziane grunty pod drogami publicznymi.

Ustawa o drogach publicznych
Cytat
Art. 2a. 1. Drogi krajowe stanowią własność Skarbu Państwa.
2. Drogi wojewódzkie, powiatowe i gminne stanowią własność właściwego samorządu województwa, powiatu lub gminy.
c) nie można zasiedzieć spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu (bo to ograniczone prawo rzeczowe)
#11
UGN
Cytat
Art. 113
6. Przez nieruchomość o nieuregulowanym stanie prawnym rozumie się nieruchomość, dla której ze względu na brak księgi wieczystej, zbioru dokumentów albo innych dokumentów nie można ustalić osób, którym przysługują do niej prawa rzeczowe.
7. Przepis ust. 6 stosuje się również, jeżeli właściciel lub użytkownik wieczysty nieruchomości nie żyje i nie przeprowadzono lub nie zostało zakończone postępowanie spadkowe.
Art. 97a.
W przypadku dokonywania z urzędu podziału nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym stosuje się następujące zasady:
1) informację o zamiarze dokonania podziału nieruchomości wójt, burmistrz albo prezydent miasta podaje do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości oraz na stronach internetowych urzędu gminy, a także przez ogłoszenie w prasie o zasięgu ogólnopolskim;
2) jeżeli w terminie 2 miesięcy od dnia ogłoszenia nie zgłoszą się osoby, które wykażą, że przysługują im prawa rzeczowe do nieruchomości, można wszcząć postępowanie w sprawie podziału nieruchomości;
3) po bezskutecznym upływie terminu, o którym mowa w pkt 2, wójt, bur-mistrz albo prezydent miasta może wydać decyzję zatwierdzającą podział nieruchomości;
4) decyzja podlega ogłoszeniu w sposób określony w art. 49 Kodeksu postępowania administracyjnego. (czyli staje się ostateczna 14 dni od ogłoszenia do publicznej wiadomości)
UGN
Tryb przy wywłaszczeniu
Cytat
Art. 114.
3. W przypadku nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym informację o zamiarze wywłaszczenia starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej, podaje do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości oraz na stronach internetowych starostwa powiatowego, a także przez ogłoszenie w prasie o zasięgu ogólnopolskim. Jeżeli wywłaszczenie dotyczy części nieruchomości, ogłoszenie zawiera również informację o zamiarze wszczęcia postępowania w sprawie podziału tej nieruchomości.
4. Jeżeli w terminie 2 miesięcy od dnia ogłoszenia, o którym mowa w ust. 3, nie zgłoszą się osoby, które wykażą, że przysługują im prawa rzeczowe do nieruchomości, można wszcząć postępowanie w sprawie podziału i postępowanie wywłaszczeniowe.

Art. 122.
2. Jeżeli w przypadkach, o których mowa w ust. 1, wydanie decyzji o wywłaszczeniu wymagałoby uprzedniego dokonania podziału nieruchomości, decyzji zatwierdzającej podział nadaje się rygor natychmiastowej wykonalności – odrębna decyzja zatwierdzająca podział

Tryb dotyczący dróg publicznych – specustawa
Cytat
11d
7. W przypadku nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym wojewoda w odniesieniu do dróg krajowych i wojewódzkich albo starosta w odniesieniu do dróg powiatowych i gminnych wysyłają zawiadomienie, o którym mowa w ust. 5, jedynie wnioskodawcy.
5. Wojewoda w odniesieniu do dróg krajowych i wojewódzkich albo starosta w odniesieniu do dróg powiatowych i gminnych wysyłają zawiadomienie o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej wnioskodawcy...
Art. 12. 1. Decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej zatwierdza się podział nieruchomości.

Art. 11f.
3. Wojewoda w odniesieniu do dróg krajowych i wojewódzkich albo starosta w odniesieniu do dróg powiatowych i gminnych doręczają decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej wnioskodawcy oraz zawiadamiają o jej wydaniu pozostałe strony w drodze obwieszczeń, odpowiednio w urzędzie wojewódzkim lub starostwie powiatowym oraz w urzędach gmin właściwych ze względu na przebieg drogi, na stronach internetowych tych gmin, a także w prasie lokalnej.

5. Przepisu ust. 3 zdanie drugie nie stosuje się w przypadku nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym oraz w sytuacji, gdy właściciel lub użytkownik wieczysty nieruchomości nie żyją, a ich spadkobiercy nie wykazali prawa do spadku.
Tryby dotyczące linii kolejowych,
Cytat
Art. 9o
6. Wojewoda wysyła zawiadomienie o wszczęciu postępowania o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej ...
6a. W przypadku nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym oraz w sytuacji, gdy właściciel lub użytkownik wieczysty nie żyją, a ich spadkobiercy nie wykazali prawa do spadku, zawiadomienia, o którym mowa w ust. 6, dokonuje się w drodze obwieszczenia w urzędzie wojewódzkim i urzędach gmin właściwych ze względu na przebieg linii kolejowej, w Biuletynie Informacji Publicznej na stronach podmiotowych tych gmin oraz urzędu wojewódzkiego, a także w prasie lokalnej.
Art. 9q
2a. W przypadku nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym albo w sytuacji, gdy właściciel lub użytkownik wieczysty nie żyją, a ich spadkobiercy nie wykazali prawa do spadku, zawiadomienia o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej dokonuje się w drodze obwieszczenia w urzędzie wojewódzkim i urzędach gmin właściwych ze względu na przebieg linii kolejowej, w Biuletynie Informacji Publicznej na stronach podmiotowych tych gmin oraz urzędu wojewódzkiego, a także w prasie lokalnej.

Art. 9s. 1. Decyzją o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej zatwierdza się podział nieruchomości.

budowli przeciwpowodziowych,
Cytat
Art. 7.
1. Wojewoda zawiadamia o wszczęciu postępowania w sprawie o wydanie decyzji o pozwoleniu na realizację inwestycji:
4. W przypadku nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym wojewoda wysyła zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1, wyłącznie wnioskodawcy.
Art. 19.
1. Decyzją o pozwoleniu na realizację inwestycji zatwierdza się podział nieruchomości.
obiektów energetyki jądrowej,
Cytat
Art. 6.
1. Wojewoda zawiadamia o wszczęciu postępowania o ustalenie lokalizacji inwestycji w zakresie budowy obiektu energetyki jądrowej:
3) pozostałe strony, w drodze obwieszczenia w urzędzie wojewódzkim i urzędach gmin właściwych ze względu na lokalizację inwestycji w zakresie budowy obiektu energetyki jądrowej, na stronach internetowych urzędu wojewódzkiego, a także w prasie o zasięgu ogólnopolskim; w obwieszczeniu zamieszcza się oznaczenia nieruchomości objętych wnioskiem, według ewidencji gruntów i budynków oraz księgi wieczystej, a także informację o miejscu, w którym strony mogą zapoznać się z aktami sprawy;
2. W przypadku nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym zawiadomienia dokonuje się w formie obwieszczenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 3.
Art. 8.
1.   Nieuregulowany stan prawny nieruchomości objętych wnioskiem o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie budowy obiektu energetyki jądrowej nie stanowi przeszkody do wszczęcia i prowadzenia postępowania o ustalenie lokalizacji inwestycji w zakresie budowy obiektu energetyki jądrowej.
Art. 24.
1. Decyzją o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie budowy obiektu energetyki jądrowej zatwierdza się podział nieruchomości, w przypadku konieczności dokonania takiego podziału.

lotnisk użytku publicznego
Cytat
Art. 7.
1. Właściwy wojewoda wysyła zawiadomienie o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego wnioskodawcy...
3. W przypadku nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym właściwy wojewoda wysyła zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1, jedynie wnioskodawcy.

Art. 9.
1. Decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego zatwierdza się projekt podziału nieruchomości.

Art. 10.
1. Wojewoda doręcza decyzję o pozwoleniu na realizację inwestycji wnioskodawcy...
2. Zawiadomienie, o którym mowa w ust. 1, doręcza się dotychczasowemu właścicielowi..
7. Przepisu ust. 2 nie stosuje się w przypadku nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym oraz w sytuacji, gdy właściciel lub użytkownik wieczysty nieruchomości nie żyją, a ich spadkobiercy nie wykazali prawa do spadku.

oraz terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu
Cytat
Art. 8. 1. Wojewoda zawiadamia o wszczęciu postępowania o ustalenie lokalizacji inwestycji w zakresie terminalu:
1a.26) W przypadku nieuregulowanego stanu prawnego nieruchomości objętych wnioskiem o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie terminalu lub braku w katastrze nieruchomości danych pozwalających na ustalenie danych osobowych, w szczególności adresu zamieszkania, właściciela lub użytkownika wieczystego nierucho-mości, do zawiadomienia właściciela lub użytkownika wieczystego o wszczęciu postępowania o ustalenie lokalizacji in-westycji w zakresie terminalu, przepis ust. 1 pkt 3 stosuje się odpowiednio.
2. Z dniem doręczenia zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1:
1) nieruchomości stanowiące własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, objęte wnioskiem o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie terminalu, nie mogą być przedmiotem obrotu w rozumieniu przepisów o gospodarce nieruchomościami;
Art. 11.30) 1. Nieuregulowany stan prawny nieruchomości objętych wnioskiem o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie terminalu lub brak danych w katastrze nieruchomości pozwalających na ustalenie danych osobowych, w szczególności adresu zamieszkania, właściciela lub użytkownika wieczystego nieruchomości, nie stanowi przeszkody do wszczęcia i prowadzenia postępowania o ustalenie lokalizacji inwestycji w zakresie terminalu oraz wydania i doręczenia decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie terminalu oraz zawiadomienia o jej wydaniu.
2. Przez nieuregulowany stan prawny należy rozumieć także sytuację, kiedy dotychczasowy właściciel lub użytkownik wieczysty nieruchomości nie żyje, a spadkobiercy nie wykazali prawa do spadku.
Art. 12. 1. Wojewoda doręcza decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie terminalu wnioskodawcy oraz zawiadamia pozostałe strony o jej wydaniu, w drodze obwieszczenia, w urzędzie wojewódzkim i urzędach gmin właściwych ze względu na lokalizację inwestycji w zakresie terminalu, na stronach internetowych tych gmin oraz urzędu wojewódzkiego, a także w prasie o zasięgu ogólnopolskim, ze skutkiem doręczenia na dzień obwieszczenia w urzędzie wojewódzkim. Właścicielom i użytkownikom wieczystym nieruchomości objętych decyzją o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie terminalu zawiadomienie o wydaniu decyzji wysyła się na adres określony w katastrze nieruchomości ze skutkiem doręczenia.31)
1a.32) W przypadku nieuregulowanego stanu prawnego nieruchomości objętych decyzją o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie terminalu lub braku w katastrze nieruchomości danych pozwalających na ustalenie danych osobowych, w szczególności adresu zamieszkania, właściciela lub użytkownika wieczystego nieruchomości, do zawiadomienia właściciela lub użytkownika wieczystego o decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie terminalu, przepis ust. 1 zda-nie pierwsze stosuje się odpowiednio.
Art. 20. 1. Decyzją o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie terminalu zatwierdza się podział nieruchomości. Mapy z projektami podziału nieruchomości stanowią integralną część decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie terminalu.
reformująca administrację publiczną
Cytat
Art. 73.
1. Nieruchomości pozostające w dniu 31 grudnia 1998 r. we władaniu Skarbu Państwa
lub jednostek samorządu terytorialnego nie stanowiące ich własności, a zajęte
pod drogi publiczne, z dniem 1 stycznia 1999 r. stają się z mocy prawa własnością Skarbu Państwa lub właściwych jednostek samorządu terytorialnego
3. Podstawą do ujawnienia w księdze wieczystej przejścia na własność Skarbu Państwa
lub jednostek samorządu terytorialnego nieruchomości, o których mowa w ust. 1, jest ostateczna decyzja wojewody.
#12
PGiK
Cytat
Art. 29. 1. Rozgraniczenie nieruchomości ma na celu ustalenie przebiegu ich granic przez określenie położenia punktów i linii granicznych, utrwalenie tych punktów znakami granicznymi na gruncie oraz sporządzenie odpowiednich dokumentów.
2. Rozgraniczeniu podlegają, w miarę potrzeby, wszystkie albo niektóre granice określonej nieruchomości z przyległymi nieruchomościami lub innymi gruntami.
3. Rozgraniczenia nieruchomości dokonują wójtowie (burmistrzowie, prezydenci miast) oraz, w wypadkach określonych w ustawie, sądy.
Art. 30. 1. Wójtowie (burmistrzowie, prezydenci miast) przeprowadzają rozgraniczenie nieruchomości z urzędu lub na wniosek strony.
Art. 33. 1. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wydaje decyzję o rozgraniczeniu nieruchomości, jeżeli zainteresowani właściciele nieruchomości nie zawarli ugody, a ustalenie przebiegu granicy nastąpiło na podstawie zebranych dowodów lub zgodnego oświadczenia stron.
3. Strona niezadowolona z ustalenia przebiegu granicy może żądać, w terminie 14 dni od dnia doręczenia jej decyzji w tej sprawie, przekazania sprawy sądowi.
Art. 34. 1. Jeżeli w razie sporu co do przebiegu linii granicznych nie dojdzie do zawarcia ugody lub nie ma podstaw do wydania decyzji, o której mowa w art. 33 ust. 1, upoważniony geodeta tymczasowo utrwala punkty graniczne według ostatniego stanu spokojnego posiadania, dokumentów i wskazań stron, oznacza je na szkicu granicznym, sporządza opinię i całość dokumentacji przekazuje właściwemu wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta).
2. Organ, o którym mowa w ust. 1, umarza postępowanie administracyjne i przekazuje sprawę z urzędu do rozpatrzenia sądowi.
3. Sąd rozpatruje sprawy o rozgraniczenie nieruchomości w trybie postępowania nieprocesowego.
4. Przepisów ust. 1–3 i art. 31 ust. 4 nie stosuje się do sporów wynikłych przy wyznaczaniu granic nowo tworzonych nieruchomości na podstawie odrębnych przepisów.
Art. 36. Sąd, przed którym toczy się sprawa o własność lub o wydanie nieruchomości albo jej części, jest właściwy również do przeprowadzenia rozgraniczenia, jeżeli ustalenie przebiegu granic jest potrzebne do rozstrzygnięcia rozpatrywanej sprawy. W tym wypadku sąd w orzeczeniu zamieszcza również rozstrzygnięcie o rozgraniczeniu nieruchomości.
Art. 39. 1. Przesunięte, uszkodzone lub zniszczone znaki graniczne, ustalone uprzednio, mogą być wznowione bez przeprowadzenia postępowania rozgraniczeniowego, jeżeli istnieją dokumenty pozwalające na określenie ich pierwotnego położenia. Jeżeli jednak wyniknie spór co do położenia znaków, strony mogą wystąpić do sądu o rozstrzygnięcie sprawy.
2. Wznowienia znaków granicznych dokonują, na zlecenie zainteresowanych, podmioty, o których mowa w art. 11.
3. O czynnościach wznowienia znaków granicznych zawiadamia się zainteresowane strony. Do zawiadomień stosuje się przepisy art. 32 ust. 1–4.
4. Z czynności wznowienia znaków granicznych sporządza się protokół.
5. Przepisy ust. 1–4 stosuje się odpowiednio przy wyznaczaniu punktów granicznych ujawnionych uprzednio w ewidencji gruntów i budynków.
#13
Pytania opisowe / Brak aktu ugody
Czwartek 02 Kwiecień 2015, 14:13:18
"Geodeta nie może spisać aktu ugody jeżeli istnieją materiały jednoznacznie według których można jednoznacznie ustalić przebieg granicy. Aktu ugody nie może pisać również gdy nie ma wyraźnego sporu (bo wtedy przyjmuje się granice zgodnie z oświadczeniem stron) a co za tym idzie nie ma wzajemnych ustępstw stron w związku z ustalanym przebiegiem granic."

czy jest i gdzie włąściwy przepis(artykuł  lub paragraf) , który mówi o tym?! gdzieś o tym czytałem ale obecnie nie wiem gdzie...może ktoś podpowie
#14
Pytania testowe / Testy wielokrotnego wyboru z 2014 - do druku.
Poniedziałek 02 Luty 2015, 14:12:33
 :)) :)) :)) O0 O0 O0 :D :D :D 8) 8) 8)
#15
Jakiś czas temu czytałem artykuł dotyczący wydania przez Unię Europejską dyrektywy (deregulacji zawodów) mówiącej między innymi o zniesieniu uprawnień w geodezji i kartografi w Polsce. :idiot2: :uglystupid2:
Co myślicie? czy jest to możliwe? jeżeli tak to kiedy? ???
wg. mnie w Polsce i tak coś uchwalą aby to ominąć - uprawnienia zamienią na świadectwa(certyfikaty) i wszystko będzie jak było tylko pod inną nazwą - ale jak sobie wyobraże ,że każdy po studiach będzie już mógł wszystko wykonywać - i to za jaką cenę  :o 
#16
Rozpoczynam ten wątek, ponieważ po raz kolejny otrzymałem maila typu "cześć, szukam materiałów na egzamin...jeżeli masz jakieś to mi wyślij na maila..."  jak dla mnie jest to bezczelne, najlepsze jest to że często nawet maili nie podają. Napiszę to tylko raz - NIC NIE WYSYŁAM!
Wszystko co miałem jest na forum, wystarczy tylko poszukać poświęcając trochę swojego cennego czasu. Jeżeli zdecydowałeś/zdecydowałaś się na egzamin niestety mam złą wiadomość...musisz się uczyć i musisz poświęcić na to czas.
#17
W jakich dokumentach określony jest zakres i częstotliwość pomiarów przemieszczeń obiektu (budowli)?
Proszę również podać, na czym polegają następujące metody obliczania przemieszczeń punktów:
a. metoda różnic spostrzeżeń,
b. metoda różnic współrzędnych,
c. metoda wyrównania łącznego.
Uwaga: Termin ,,punkt" należy rozumieć jako określony punkt znaku osadzonego trwale bądź tymczasowo na obiekcie, jak również dobrze identyfikowalny punkt obiektu, którego położenie stanowi przedmiot wyznaczeń geodezyjnych.


wg. mnie
Rozp w sprawie rodzaju i zakresu...w budownictwie par 12
G3.1(2007) par 3.3 + 30 + 34
Norma PN-N-02211:2000 par 2.4.15+2.4.16+2.4.17+2.1.1+2.2.3+2.1.6+2.1.3

...w budownictwie
Cytat
§ 12.
1. Czynności geodezyjne w toku budowy obejmują:
1) geodezyjną obsługę budowy i montażu obiektu budowlanego,
2) pomiary przemieszczeń obiektu i jego podłoża oraz pomiary odkształceń obiektu,
3) geodezyjną inwentaryzację powykonawczą obiektów lub elementów obiektów, o których mowa w art. 43 ust. 3 ustawy — Prawo budowlane.
2. Czynności określone w ust. 1 pkt 1 i 2 wykonuje się, jeżeli są one przewidziane w projekcie budowlanym lub na wniosek uczestnika procesu budowlanego

G3.1(2007)
Cytat
Na podstawie §3.
Dokumentację źródłową stanowiącą podstawę do wykonywania pomiarów realizacyjnych, a w szczególności do geodezyjnego opracowania projektu zagospodarowania działki lub terenu oraz do tyczenia, stanowią:
1.  zatwierdzony prawomocną decyzją projekt budowlany
   Projekt budowlany składa się z:
                  1) Projekt zagospodarowania terenu/działki
                  2) Projekt architektoniczno-budowlany -projekty techniczne obiektów budowlanych wraz z rysunkami 
                      roboczymi,
   Oraz jeżeli projekt budowlany obejmuje te prace
                            -   projekt geodezyjnej obsługi montażu
                            -   projekt badań przemieszczeń i odkształceń
2.   dziennik budowy(montażu)
3.   warunki techniczne do umowy, uzgodnione ze zleceniodawcą,
4.   dokumentacja proceduralna
5.   dane ustalenia granic nieruchomości


§ 30
2.W projekcie pomiaru (badania) przemieszczeń i odkształceń określa się:
- cel pomiaru,
- rozmieszczenie punktów osnowy: stanowisk obserwacyjnych, punktów kontrolnych, punktów odniesienia,
- rozmieszczenie punktów kontrolowanych (przyłożenia, zaczepienia, celowania),
- kryteria dokładności pomiaru (osnowy i punktów kontrolowanych),
- metody pomiaru i narzędzia pomiarowe,
- harmonogram pomiarów,
- sposób opracowania wyników pomiaru,
- sposób identyfikacji stałego układu odniesienia w przypadku badań przemieszczeń bezwzględnych,
- wymagany skład dokumentacji pomiarowo-obliczeniowej.

§ 34
1. Dokumentacja pomiarów przemieszczeń i odkształceń obejmuje:
1) projekt pomiaru przemieszczeń i odkształceń,
2) dokumenty dotyczące osnowy:
- sprawozdanie techniczne,
- szkice osnowy,
- opisy topograficzne punktów,
- dzienniki pomiaru,
- zestawienie zredukowanych obserwacji, przyjętych do wyrównania,
- wykaz wyrównanych współrzędnych i wysokości;
3) opisy stabilizacji punktów kontrolowanych i urządzeń pomiarowo-kontrolnych;
4) dzienniki pomiarów;
5) zestawienia wyników pomiarów;
6) opracowania wyników pomiarów dostosowane do wymogów ich interpretacji;
7) protokoły uzgodnień i posiedzeń dotyczących kontroli bezpieczeństwa obiektu, związane z wyznaczeniem przemieszczeń i odkształceń.
2. Operat z pomiarów przemieszczeń i odkształceń obiektu lub jego podłoża wchodzi odpowiednio w skład dokumentacji budowy lub eksploatacji.

Norma PN-N-02211:2000
Cytat

//edit by support
proszę nie cytować normy chyba że masz pisemne upoważnienie Prezesa PKN





#18
Na kim spoczywa obowiązek opracowania projektu urządzeń pomiarowo kontrolnych dla obiektów wymagających obserwacji przemieszczeń i odkształceń oraz co zawiera projekt wykonania takich prac

G3 pkt 1.4
..w budownictwie par 12
G3.1(2007) par 30.2+34

G3
Cytat
1.4. Inwestor określa potrzeby a generalny realizator inwestycji lub generalny wykonawca zleca prace geodezyjne w zakresie: założenia i pomiaru osnowy realizacyjnej, wyznaczenia granic terenu, tyczenia głównych osi obiektów budowlanych, założenia roboczych znaków wysokościowych sporządzenia powykonawczej dokumentacji geodezyjno- kartograficznej, badań przemieszczeń i odkształceń.
Obowiązek opracowania projektu urządzeń pomiarowo-kontrolnych dla obiektów wymagających obserwacji przemieszczeń i odkształceń spoczywa na jednostce projektującej dany obiekt po uprzednim rozeznaniu i wykorzystaniu odpowiednich istniejących urządzeń. Projekt tych urządzeń należy skonsultować pod względem geodezyjnym.

...w budownictwie
Cytat
§ 12.
1. Czynności geodezyjne w toku budowy obejmują:
1) geodezyjną obsługę budowy i montażu obiektu budowlanego,
2) pomiary przemieszczeń obiektu i jego podłoża oraz pomiary odkształceń obiektu,
3) geodezyjną inwentaryzację powykonawczą obiektów lub elementów obiektów, o których mowa w art. 43 ust. 3 ustawy — Prawo budowlane.
2. Czynności określone w ust. 1 pkt 1 i 2 wykonuje się, jeżeli są one przewidziane w projekcie budowlanym lub na wniosek uczestnika procesu budowlanego

G3.1(2007)
Cytat
§ 30
2.W projekcie pomiaru (badania) przemieszczeń i odkształceń określa się:
- cel pomiaru,
- rozmieszczenie punktów osnowy: stanowisk obserwacyjnych, punktów kontrolnych, punktów odniesienia,
- rozmieszczenie punktów kontrolowanych (przyłożenia, zaczepienia, celowania),
- kryteria dokładności pomiaru (osnowy i punktów kontrolowanych),
- metody pomiaru i narzędzia pomiarowe,
- harmonogram pomiarów,
- sposób opracowania wyników pomiaru,
- sposób identyfikacji stałego układu odniesienia w przypadku badań przemieszczeń bezwzględnych,
- wymagany skład dokumentacji pomiarowo-obliczeniowej.

§ 34
1. Dokumentacja pomiarów przemieszczeń i odkształceń obejmuje:
1) projekt pomiaru przemieszczeń i odkształceń,
2) dokumenty dotyczące osnowy:
- sprawozdanie techniczne,
- szkice osnowy,
- opisy topograficzne punktów,
- dzienniki pomiaru,
- zestawienie zredukowanych obserwacji, przyjętych do wyrównania,
- wykaz wyrównanych współrzędnych i wysokości;
3) opisy stabilizacji punktów kontrolowanych i urządzeń pomiarowo-kontrolnych;
4) dzienniki pomiarów;
5) zestawienia wyników pomiarów;
6) opracowania wyników pomiarów dostosowane do wymogów ich interpretacji;
7) protokoły uzgodnień i posiedzeń dotyczących kontroli bezpieczeństwa obiektu, związane z wyznaczeniem przemieszczeń i
    odkształceń.
2. Operat z pomiarów przemieszczeń i odkształceń obiektu lub jego podłoża wchodzi odpowiednio w skład dokumentacji
    budowy lub eksploatacji.


i zastanawiam sie nad dodaniem
standardy par 61.3
GG-00.13.01

Standardy 61.3
Cytat
Na obiektach, które zgodnie z projektem budowlanym podlegają okresowym badaniom przemieszczeń i odkształceń, zakłada sie osnowę realizacyjną, specjalnie zaprojektowaną do wykonania pomiaru pierwotnego i pomiarów następnych, składających się z :
1) punktów kontrolowanych:
a. przyłożenia
b. zaczepienia
c. celowania
2) stanowisk instrumentów pomiarowych związanych z badanym obiektem lub założonych w jego sąsiedztwie.

GG-00.13.01
Cytat
5.2.5  Zasady opracowania projektu sieci kontrolnej
W zależności od tego, czy zlecenie dotyczy:
- pomiaru przemieszczeń pionowych,
- pomiaru przemieszczeń poziomych, lub
- pomiaru łącznego przemieszczeń pionowych i poziomych,

projekt sieci kontrolnej powinien zawierać punkty pomiaru temperatury oraz:
- kontrolną sieć niwelacyjną składającą się z minimum trzech punktów odniesienia (dla dużych obiektów mostowych nad   
   ciekami wodnymi zaleca się zakładać po dwa repery odniesienia po obu brzegach cieku) oraz punktów kontrolowanych na 
   obiekcie,
- kontrolną sieć poziomą, składającą się z punktów odniesienia, odpowiednio stabilizowanych słupów obserwacyjnych oraz
   punktów kontrolowanych,
- kontrolną sieć sytuacyjno-wysokościową zawierającą oba ww. rodzaje punktów.
Projekt sieci kontrolnej musi być uzgodniony z Zamawiającym, bo tyczy to także istniejącej na obiekcie sieci kontrolnej, która będzie wykorzystana w trakcie realizacji zleconych prac.
#19
PB art. 34.3
...w budownictwie par 8
Standardy par 55 i 56
G3.2 par 2.3 i 12.3
Cytat
3. Projekt budowlany powinien zawierać:
1) projekt zagospodarowania działki lub terenu, sporządzony na aktualnej mapie, obejmujący: określenie granic działki lub terenu, usytuowanie, obrys i układy istniejących i projektowanych obiektów budowlanych, sieci uzbrojenia terenu, sposób odprowadzania lub oczyszczania ścieków, układ komunikacyjny i układ zieleni, ze wskazaniem charakterystycznych elementów, wymiarów, rzędnych i wzajemnych odległości obiektów, w nawiązaniu do istniejącej i projektowanej zabudowy terenów sąsiednich;
2) projekt architektoniczno-budowlany, określający funkcję, formę i konstrukcję obiektu budowlanego, jego charakterystykę energetyczną i ekologiczną oraz proponowane niezbędne rozwiązania techniczne, a także materiałowe, ukazujące zasady nawiązania do otoczenia, a w stosunku do obiektów budowlanych, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 — również opis dostępności dla osób niepełnosprawnych;
Rozp. w sprawie rodzaju i zakresu .... w budownictwie par 8
Cytat
§ 8.
1. Projekt zagospodarowania działki lub terenu należy opracować geodezyjnie, w celu określenia danych liczbowych potrzebnych do wytyczenia w terenie położenia poszczególnych elementów projektowanych obiektów budowlanych. W szczególności dane te powinny dotyczyć: punktów głównych budowli, przebiegu osi, linii rozgraniczających, linii zabudowy, usytuowania obiektów budowlanych, jak również projektowanego ukształtowania terenu.
2. Opracowanie geodezyjne projektu zagospodarowania działki lub terenu należy opierać na osnowie geodezyjnej.
3. W wypadku, o którym mowa w § 4 ust. 3, dane liczbowe potrzebne do wytyczenia mogą być wyznaczone tylko w stosunku do trwałych szczegółów sytuacyjnych uwidocznionych na mapie.
Rozp. w sprawie standardów par 55 + par 56
Cytat
§ 55.
1. Pomiary mające na celu geodezyjne wyznaczenie obiektów budowlanych w terenie oraz geodezyjną obsługę budowy i montażu obiektów budowlanych wykonuje się na podstawie wyników geodezyjnego opracowania:
1) projektu zagospodarowania działki lub terenu, o którym mowa w art. 34 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. — Prawo budowlane;
2) planu sytuacyjnego, o którym mowa w art. 29a ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. — Prawo budowlane.
2. Przy geodezyjnym opracowaniu projektu zagospodarowania działki lub terenu wykorzystuje się, o ile jest to niezbędne, inne dokumenty wchodzące w skład dokumentacji budowy.

§ 56.
1. Wyniki geodezyjnego opracowania dokumentów, o których mowa w § 55, utrwala się w szkicu dokumentacyjnym, na którego treść składają się:
1) dane dotyczące osnowy realizacyjnej;
2) rysunek istniejących w terenie obiektów powierzchniowych mających znaczenie w procesie tyczenia;
3) rysunek istniejących w terenie obiektów podziemnego uzbrojenia mających znaczenie w procesie tyczenia;
4) dane niezbędne do wytyczenia projektowanych obiektów, w tym dane obliczone;
5) miary kontrolne;
6) współrzędne punktów głównych, punktów osiowych, punktów charakterystycznych obiektu, punktów przecięcia projektowanych elementów sieci uzbrojenia terenu z elementami istniejącej sieci, obliczone w wyniku geodezyjnego opracowania projektu.

w sumie wszystko na co opracowujemy dane ujęte w szkicu dokumentacyjnym podlega sprawdzeniu pod kątem zgodności wymiarów, odległości od innych elementów zagospodarowania (np.budynków) oraz od granic, zachowania właściwych rzędnych i co za tym idzie spadków.

G3.2 par 2.3+12.3
Cytat
2.3. Przy geodezyjnym opracowaniu planu realizacyjnego i projektów obiektów budowlanych należy kierować się następującymi zasadami:
- sprawdzenie projektu powinno doprowadzić do jego jednoznaczności pod względem zgodności wewnętrznej i bezkolizyjności z istniejącymi obiektami i urządzeniami,
- wszystkie punkty charakterystyczne obiektów budowlanych /naroża, punkty załamań, punkty osi itp./ powinny mieć określone współrzędne w układzie osnowy realizacyjnej,
- każdy z punktów charakterystycznych powinien, oprócz miar niezbędnych do wytyczenia go, mieć obliczone miary umożliwiające skontrolowanie jego położenia /czołówki, niezależne tyczenie itp/,
- miary do tyczenia należy obliczać w stosunku do osnowy realizacyjnej
- wynik opracowania geodezyjnego należy nanieść na szkic dokumentacyjny
- w przypadku, gdy prowadzony jest geodezyjny plan koordynacyjny, wynik geodezyjnego opracowania planu realizacyjnego i projektów obiektów budowlanych należy wykorzystać do sprawdzenia, czy projekt nie koliduje z istniejącymi obiektami budowlanymi i urządzeniami.

12.3. W trakcie geodezyjnego opracowania projektu budowlanego należy:
a/ sprawdzić czy projekt nie koliduje z obiektami istniejącymi szczególnie z urządzeniami podziemnymi naniesionymi na mapę zasadniczą lub plan koordynacyjny a także z innymi projektami branżowymi.
b/ sprawdzić jednoznaczność wymiarową i geometryczną projektu.
c/ obliczyć współrzędne punktów charakterystycznych /głównych/obiektu w układzie osnowy.
d/ obliczyć elementy tyczenia /miary/ dla przyjętej metody tyczenia.
e/ sporządzić wykaz elementów kontrolnych służących do przeprowadzenia kontroli wyników pomiaru i oceny dokładności pomiaru.

czekam na weryfikację i podpowiedzi :)
#20
JAKĄ DOKUMENTACJĘ I KOMU PRZEKAZUJE INWESTOR ODDAJĄC DO UŻYTKOWANIA OBIEKT BUDOWLANY I CO WCHODZI W JEJ SKŁAD I KTO JĄ PRZECHOWUJE

Prawo Budowlane art. 3.13 + 3.14+ 60 + 63.1
Cytat
Art. 60
Inwestor, oddając do użytkowania obiekt budowlany, przekazuje właścicielowi lub zarządcy obiektu dokumentację budowy i dokumentację powykonawczą. Przekazaniu podlegają również inne dokumenty i decyzje dotyczące obiektu, a także, w razie potrzeby, instrukcje obsługi i eksploatacji: obiektu, instalacji i urządzeń związanych z tym obiektem

3.13) dokumentacji budowy — należy przez to rozumieć pozwolenie na budowę wraz z załączonym projektem budowlanym, dziennik budowy, protokoły odbiorów częściowych i końcowych, w miarę potrzeby, rysunki i opisy służące realizacji obiektu, operaty geodezyjne i książkę obmiarów, a w przypadku realizacji obiektów metodą montażu — także dziennik montażu;
3.14) dokumentacji powykonawczej — należy przez to rozumieć dokumentację budowy z naniesionymi zmianami dokonanymi w toku wykonywania robót oraz geodezyjnymi pomiarami powykonawczymi;

Art. 63.
1.Właściciel lub zarządca obiektu budowlanego jest obowiązany przechowywać przez okres istnienia obiektu dokumenty, o których mowa w art. 60, oraz opracowania projektowe i dokumenty techniczne robót budowlanych wykonywanych w obiekcie w toku jego użytkowania.