Aktualności:

... pracujemy nad forum ;)

Menu główne
Menu

Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.

Pokaż wiadomości Menu

Pokaż wątki - Maq

#1
Proszę zdefiniować pojęcie zasiedzenia, podać terminy , przedmiot zasiedzenia. Kto może nabyć własność przez zasiedzenie, kto może być wnioskodawcą i kto orzeka o zasiedzeniu? Podać i opisać przypadki szczególne. W/g jakich zasad wykonuje się mapy do zasiedzenia?

Zarys odpowiedzi GUGiK

1. Zasiedzenie polega na nabyciu prawa przez nieuprawnionego posiadacza wskutek faktycznego wykonywania tego prawa w ciągu oznaczonego w ustawie czasu.
2. Terminy(posiadanie ciągłe)(Domniemywa się ciągłość posiadania art.340 KC)
a) 20 lat w dobrej wierze
b) 30 lat w złej wierze.
3. Przedmiotem zasiedzenia może być: prawo własności nieruchomosci, udział we współwłasności, służebność, użytkowanie wieczyste
4. Wnioskodawcą może być każda osoba, która ma w tym interes prawny
5. O zasiedzeniu orzeka sąd ( w postępowaniu nieprocesowym), ale postanowienie takie ma charakter deklaratywny, bo stan prawny istnieje z mocy samego prawa.
6. Przypadki szczególne:
a) okres zasiedzenia nieruchomości Skarbu Państwa liczy się od 1.X.1990r. Okres zasiedzenia może być skrócony o czas w którym stan prowadzący do zasiedzenia istniał przed tym terminem. Nie więcej niż o połowę okresu wymaganego,
b) nie mogą być przez Skarb Państwa i organy samorządu terytorialnego zasiedziane grunty pod drogami publicznymi.
7. Mapy do zasiedzenia wykonuje się w/g ogólnych zasad sporządzania map do celów prawnych.


1. Kodeks Cywilny
2. Ustawa Prawo geodezyjne i kartograficzne
3. Rozporządzenie MSWiA w sprawie standardów technicznych ....
4. Ustawa z 28 lipca 1990 r o zmianie ustawy Kodeks Cywilny


Zarys odpowiedzi  opracowany przez forumowiczów :)

1. Zasiedzenie polega na nabyciu prawa przez nieuprawnionego posiadacza wskutek faktycznego wykonywania tego prawa w ciągu oznaczonego w ustawie czasu.
2. Terminy(posiadanie ciągłe)(Domniemywa się ciągłość posiadania art.340 KC)
a) 20 lat w dobrej wierze
b) 30 lat w złej wierze.
3. Przedmiotem zasiedzenia może być: prawo własności nieruchomosci, udział we współwłasności, służebność, użytkowanie wieczyste
4. Wnioskodawcą może być każda osoba, która ma w tym interes prawny( tj. sam posiadacz samoistny lub jego następca prawny, np. spadkobierca, poprzedni właściciel który utracił własność wskutek zasiedzenia)
5. O zasiedzeniu orzeka sąd ( w postępowaniu nieprocesowym), ale postanowienie takie ma charakter deklaratywny, bo stan prawny istnieje z mocy samego prawa.
6. Przypadki szczególne:
a) okres zasiedzenia nieruchomości Skarbu Państwa liczy się od 1.X.1990r. Okres zasiedzenia może być skrócony o czas w którym stan prowadzący do zasiedzenia istniał przed tym terminem. Nie więcej niż o połowę okresu wymaganego, Art. 10. Jeżeli przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy istniał stan, który według przepisów dotychczasowych wyłączał zasiedzenie nieruchomości, a według przepisów obowiązujących po wejściu w życie tej ustawy prowadzi do zasiedzenia, zasiedzenie biegnie od dnia wejścia jej w życie; jednakże termin ten ulega skróceniu o czas, w którym powyższy stan istniał przed wejściem w życie ustawy, lecz nie więcej niż o połowę.Przed wejściem w życie tej ustawy wyłączone spod zasiedzenia były grunty Skarbu Państwa)
b) nie mogą być przez Skarb Państwa i organy samorządu terytorialnego zasiedziane grunty pod drogami publicznymi.
c) nie można zasiedzieć spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu
d) Od 1 stycznia 1999 r. grunt pod drogą publiczną może być własnością tylko Skarbu Państwa lub samorządu (art. 2a ustawy o drogach publicznych), a jeśli tak nie było, to przechodził z mocy prawa na ich własność (za odszkodowaniem). Nie jest więc możliwe zasiedzenie drogi po tej dacie (sygnatura akt: I CSK719/10)
e) szczególny przypadek polegający na ochronie małoletniego właściciela nieruchomości przed utratą prawa własności wskutek zasiedzenia przez samoistnego posiadacza. Ochrona ta polega na wstrzymaniu zakończenia biegu zasiedzenia do chwili upływu dwóch lat od uzyskania przez małoletniego pełnoletności. Ustawodawca przyjął bowiem, iż okres ten jest wystarczający do zorientowania się przez pełnoletniego już właściciela w stanie jego spraw majątkowych i podjęcia przez niego działań zmierzających do ochrony swych praw.
7. Mapy do zasiedzenia wykonuje się w/g ogólnych zasad sporządzania map do celów prawnych.

1. Kodeks Cywilny
2. Ustawa Prawo geodezyjne i kartograficzne
3. Rozporządzenie MSWiA w sprawie standardów technicznych ....
4. Ustawa z 28 lipca 1990 r o zmianie ustawy Kodeks Cywilny

Extra
Orzeczenia sądowe mogą mieć charakter konstytutywny (prawotwórczy) albo deklaratoryjny (ustalający). W pierwszym przypadku orzeczenie sądu kształtuje nowy stan prawny poprzez określenie praw i/lub obowiązków, w tym wypadku to orzeczenie jest podstawą ewentualnych dalszych czynności prawnych. W drugim przypadku orzeczenie potwierdza określone fakty, zdarzenia, które zaszły, albo te prawa i/lub obowiązki, które zaistniały z mocy samego prawa lub w wyniku czynności prawnych uczestników postępowania.

I jeszcze jedno - to pytanie było już kiedyś dyskutowane - słowo klucz które musi się znaleźć w odpowiedzi to - "postanowienie ma charakter deklaratywny"
Pozdrawiam :)
#2
Proszę wymienić czynności formalne, jakie powinien wykonać organ administracji właściwy do spraw rozgraniczania nieruchomości, po otrzymaniu od geodety uprawnionego kompletnej dokumentacji rozgraniczeniowej, z której wynika, że w trakcie rozprawy granicznej nie doszło do likwidacji sporu granicznego i zawarcia ugody.


Organem właściwym w sprawach rozgraniczania nieruchomości są wójtowie (burmistrzowie, prezydenci miast) z urzędu lub na wniosek strony.
Organ (art. 34), po otrzymaniu od geodety uprawnionego dokumentacji rozgraniczeniowej powinien skontrolować ją pod względem formalnym oraz ocenić prawidłowość przeprowadzenia ustalenia granic przez upoważnionego geodetę, a w szczególności musi się odnieść do przedstawionej przez geodetę opinii w sprawie rozgraniczenia. W razie stwierdzenia braków organ może zwrócić dokumentację geodecie do poprawy i uzupełnienia.
Następnie organ wydaje decyzję o umorzeniu postępowania oraz przekazuje z urzędu sprawę do właściwego sądu dołączając akta z postępowania administracyjnego, o czym zawiadamia (zgodnie z KPA) zainteresowane strony.


tutaj moje pytanie - czy zawarlibyście też część odpowiedzi poniżej - pytanie jak zwykle mało konkretne

lub (art. 33) wydaje decyzję o rozgraniczeniu nieruchomości, jeżeli zainteresowani właściciele nieruchomości nie zawarli ugody, a ustalenie przebiegu granic nastąpiło na podstawie zebranych dowodów którą poprzedza:
   1)   dokonanie przez wójta, burmistrza (prezydenta miasta) oceny prawidłowości wykonania czynności ustalenia przebiegu granic nieruchomości przez upoważnionego geodetę oraz zgodności sporządzonych dokumentów z przepisami; w wypadku stwierdzenia wadliwego wykonania czynności upoważnionemu geodecie zwraca się dokumentację do poprawy i uzupełnienia,
   2)   włączenie dokumentacji technicznej do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.
Strona niezadowolona z ustalenia przebiegu granicy może zażądać, w terminie 14 dni od dnia doręczenia jej decyzji w tej sprawie, przekazania sprawy sądowi.

Podstawa prawna
Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne.(art. 33, 34)
dziękuję za odpowiedzi i wasze sugestie :)

sYsTEM połączył wiadomości: Wtorek 18 Czerwiec 2013, 10:12:30
Geodeta przeprowadzający rozgraniczenie stwierdził, że granice istniejące na gruncie pokrywają się z dokumentami stanowiącymi podstawę do ich ustalenia, jednak mimo to obydwie strony postępowania pozostawały w sporze, którego nie udało się zakończyć aktem ugody. Jaki powinien być dalszy tok postępowania geodety i organu prowadzącego postępowanie rozgraniczeniowe?



Upoważniony geodeta:
- wskazuje stronom przebieg granicy,
- tymczasowo utrwala punkty graniczne,
- sporządza protokół graniczny z opisem granic według dokumentów i wskazania jednej i drugiej strony,
- wykonuje pomiar granicy a także trwałych elementów zagospodarowania terenu mających znaczenie dla określenia jej przebiegu i sporządza szkic graniczny,
- przekazuje całość dokumentacji do właściwego ODGiK,
- po przyjęciu do zasobu protokół wraz ze szkicem granicznym i opinią dotyczącą ustalonej granicy przekazuje wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi),
- wójt (burmistrz, prezydent) zgodnie z art. 31 wydaje decyzję o rozgraniczeniu na podstawie zebranych dowodów,
- strony mają 14 dni od chwili doręczenia decyzji o rozgraniczeniu, aby wystąpić z żądaniem skierowania sprawy na drogę postępowania przed sądem powszechnym,
- niedopuszczalne jest umorzenie postępowania w sytuacji, gdy nie doszło do ugody, ale są podstawy do wydania decyzji o rozgraniczeniu na podstawie zebranych dowodów (przykład orzeczenia WSA w Białymstoku WSASygn. Akt II SA/Bk 281/06).

Ustawa z dn. 17 maja 1989r. Prawo Geodezyjne i Kartograficzne art.(31,33).
Rozporządzenie Ministrow Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej z dnia 14 kwietnia 1999 r. w sprawie rozgraniczania nieruchomości (Dz. U. Nr 45 poz. 453 - § 11).

i moje pytanie dotyczy tego czy geodeta ma obowiązek w protokole zaznaczyć wskazania stron i dlaczego stabilizacja tymczasowa - przecież są dowody i dla mnie tu powinien być koniec. Czy te wskazania wykazujemy na szkicu aby sąd miał na czym oprzeć swój werdykt?
dziękuję za sugestie