Podłączenie istniejącej bazy danych programu EwOpis

Zaczęty przez Lupus, Piątek 04 Listopad 2011, 13:06:10

Poprzedni wątek - Następny wątek

0 użytkowników i 5 Gości przegląda ten wątek.

LupusAutor w?tku

Cytat: alcapon w Piątek 04 Listopad 2011, 20:29:10
U nas Gminy dogadały się z Powiatem w ten sposób że maja dostęp do danych ewidencji gruntów poprzez "geoportal".

Wydawanie przez geoportale jest czymś dosyć świeżym (pierwsze gminy instalowałem w 2002 roku)
Pewnie część przejdzie na taki schemat, ale nie sprawdza się kiedy gmina korzysta "aktywnie" z ewmapy, winplana i kilku innych programów
Wtedy chce mieć także dostęp do części opisowej z poziomu ewmapy (zaznaczanie obszarem, wzdłuż linii, sąsiadów itd Tego na razie przez geoportale nie załatwisz)
__________
Pozdrawiam
Lupus

Wszystko da się zrobić, tylko czy jest to uzasadnione ekonomicznie?

alcapon

U nas Gminy dogadały się z Powiatem w ten sposób że maja dostęp do danych ewidencji gruntów poprzez "geoportal".
Korepetycje z ewmapy / pliki gml / operaty -> ewmapa@o2.pl
http://www.youtube.com/user/ewmapa/videos

blackd

To już tak całkiem serio pisząc jeżeli ktoś ma jeszcze inne programy ze stratega oparte o FB i faktycznie potrzebę zarządzania użytkownikami, to jest taki fajny programik strateg_sec. Niestety jego cena jest niewspółmierna do możliwości i korzyści jakie daje, ale warto wiedzieć że coś takiego GEOBID przygotował,

LupusAutor w?tku

Cytat: blackd w Piątek 04 Listopad 2011, 14:18:31
Ja znam prostsze rozwiązanie - każdemu użytkownikowi ewopisu w gminie - przeważnie sztuk 1 (oczywiście mówię tu o praktykach z moich okolic) dajemy hasło sysdba albo nie zmieniamy go wogole bo i po co :) i zastępujemy istniejący plik.
A tak serio jeśli ktoś ma dużo użytkowników to procedura taka jak opisał Lupus.
Jeżeli od 1 - 3 to chyba prościej dodać w jednej bazie fdb użytkowników zapisanych w plikach FB. niż klikać 50 razy że użytkownik już istnieje, a baza użytkowników SP zawsze jest bogata w liczbę użytkowników.

W zasadzie to powiniem napisać, że:
a)  po przygotowaniu czystej bazy należy dodać na niej użytkowników gminnych ( wtedy w bazie będzie ich powiedzmy 2-10, a powtórzy się tylko sysdba)
   lub
b) w bazie przygotowanej jak w punktach 1-3 wejść poprzez "menadżera SQL"  i wklepać
delete from users where id not in (tu wymienić pesele osób-uzytkowników gminnych z pominięciem znaków 7 i 11)

i dzięki temu można uniknąć przytrzymania klawisza enter przez około 10-20 sekund.

W zasadzie jeśli ktoś zauważył te inne możliwości znaczy że nie potrzebuje tej instrukcji.
Ale jeśli nie wiedział że taka możliwość istnieje to jednak proponuję założyć, że "proste" jest lepsze od "całkiem nietrudne"  ;)

A tak na marginesie użytkownik w gminie posiadający prawa admina do bazy to dopiero ryzykowne zachowanie.
Niechcący można trochę pozmieniać (oj można - "pomagam" w kilku gminach) a odkąd gminy mają dostęp do bazy to wypis biorą dopiero w ostatniej chwili, i może się okazać że jednak dało się kliknąć usuń/zmień/dodaj w trybie zarządcy a np. fakt że działka nie stanowi własności Skarby Państwa tylko Kowalskiego diametralnie zmienia możliwości.
Punkt drugi za dawaniem nazwy użytkownika każdemu z osobna to rejestr wydruków (plik .fdd którego nie podmieniamy w czasie importu)
A po trzecie primo to jak NIK wpada z kontrolą to uważasz że się takich drobiazgów czepia, jak np niezabezpieczone dane (hasło standard - wszystkim znane) do bazy z danymi osobowymi.
__________
Pozdrawiam
Lupus

Wszystko da się zrobić, tylko czy jest to uzasadnione ekonomicznie?

blackd

Ja znam prostsze rozwiązanie - każdemu użytkownikowi ewopisu w gminie - przeważnie sztuk 1 (oczywiście mówię tu o praktykach z moich okolic) dajemy hasło sysdba albo nie zmieniamy go wogole bo i po co :) i zastępujemy istniejący plik.
A tak serio jeśli ktoś ma dużo użytkowników to procedura taka jak opisał Lupus.
Jeżeli od 1 - 3 to chyba prościej dodać w jednej bazie fdb użytkowników zapisanych w plikach FB. niż klikać 50 razy że użytkownik już istnieje, a baza użytkowników SP zawsze jest bogata w liczbę użytkowników.

LupusAutor w?tku

Podłączenie istniejącej bazy na naszym komputerze to zadanie wbrew pozorom bardzo częste. Oczywiście nie Starostwach Powiatowych, bo tam bazy raz podłączone, są podłączane ponownie w zasadzie w przypadku zmian serwerów lub gdy powiat ma jakieś "filie" po za główną siecią.

Takie podłączenia to domena głównie gmin (które mają EwOpis i zawarte porozumienia z powiatem na udostępnianie danych w formie plików fdb) oraz części wykonawców.

Ale do rzeczy, temat opiszę na przykładzie gminy, jak opisana powyżej.

1. Ze starostwa otrzymaliśmy bazę (na płycie CD/DVD, mailem itp) w postaci pliku ".fdb".
2. Na dysku/serwerze mamy już gdzieś podłączoną bazę (takie założenie, że jest to aktualizacja). Można to sprawdzić w Plik -> Ustawienia -> Opcje połączeń w polu "Nazwa katalogu z bazą".  W tym katalogu będzie się znajdował plik ewopis.fdb
3. W tym katalogu znajduje się też plik o takiej samej nazwie jaki dostaliśmy ze Starostwa (to nie jest zasada obligatoryjna ale w podlaskim najczęściej będzie to nazwa w postaci WWPPGGR.fdb czyli nr TERYT gminy np 2005032.fdb)
4. Plikowi na naszym dysku zmieniamy nazwę zmieniając np pierwszy znak na 9, albo dodając old.
5. W Ewopisie po zalogowaniu się jako SYSDBA (hasła znają informatycy w urzędzie, przynajmniej powinni) dodajemy nową bazę do listy gmin
wciskamy +
wpisujemy nazwę np. baza z użytkownikami
wpisujemy nr TERYT gminy
wpisujemy nazwę pliku z bazą, tę wersję "9"/"old"
wciskamy "check"/"fajkę" żeby zatwierdzić
(tę część można pominąć jeśli już kiedyś była wykonana)
6. z płyty przegrywamy plik z bazą NIE ZMIENIAJĄC JEGO NAZWY do katalogu na dysku/serwerze
ZDEJMUJEMY PARAMETR "READ ONLY"/"TYLKO DO ODCZYTU" z przegranego pliku.
7. wracamy do Ewopisu (zalogowani jako SYSDBA) , na liście gmin do wyboru zaznaczamy  "bazę z użytkownikami" wciskamy przycisk [użytkownicy], w otwartym okienku klikamy [Kopia uzytkowników], a następnie w okienku dostępne bazy danych zaznaczamy bazę naszej gminy (tę do której sie zwykle logujemy). Potem należy położyć palec na "enter" i poczekać aż program poinformuje nas że części loginów nie może założyć bo już tam takie są (te starostowe), ale w między czasie zaimportuje naszych gminnych użytkowników.
8. Następnie klikamy [połącz] na bazie naszej gminy i można już pracować.

WAŻNE! po każdej takiej operacji pierwszym użytkownikiem jaki się loguje do bazy po przyniesieniu jej skądkolwiek jest zawsze SYSDBA. Wtedy mamy pewność że nic się nie posypie oraz że dostaniemy wszystkie istotne komunikaty dotyczące wersji bazy, wersji programu itp.



__________
Pozdrawiam
Lupus

Wszystko da się zrobić, tylko czy jest to uzasadnione ekonomicznie?