Stanowisko WINGIK w Katowicach: nie trzeba dołączać wypisu i wyrysu z MPZP do wniosku na ZUD

Zaczęty przez support, Piątek 19 Kwiecień 2013, 17:03:33

Poprzedni wątek - Następny wątek

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

supportAutor w?tku

[xquote]Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego jest aktem prawa miejscowego, którego zakres obowiązywania jest powszechny na terenie działania właściwego organu. Zatem nie jest zgodne z obowiązującym prawem, żeby organ dokonujący uzgodnień usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu, żądał od wnioskodawcy przedstawienia, treści przepisów powszechnie obowiązującego prawa.

W związku z otrzymywanymi informacjami, dotyczącymi żądania przez starostów wypisu i wyrysu z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, jako załącznika do wniosku o uzgodnienie usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu, w  sytuacji, gdy na danym obszarze obowiązuje ww. plan, tut. organ przedstawia stanowisko w niniejszej sprawie, opracowane na podstawie opinii oddziału obsługi prawnej Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego.

Zgodnie z zapisami § 8 ust. 1  rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i  Budownictwa z dnia 2 kwietnia 2001 r. w sprawie geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu oraz zespołów uzgadniania dokumentacji projektowej (Dz.U. z  2001 r. Nr 38, poz. 455) uzgodnień usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu, zwanych dalej "uzgodnieniami", dokonuje się po uprzednim zbadaniu bezkolizyjności usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu z już istniejącymi i projektowanymi innymi przewodami i urządzeniami, z obiektami budowlanymi, znakami geodezyjnymi, grawimetrycznymi i magnetycznymi, zielenią wysoką, pomnikami przyrody, a także po zbadaniu ustaleń miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

Dokumenty, jakie należy dołączyć do wniosku zostały określone w § 9 ust. 2 ww. rozporządzenia. Są to następujące dane:

1.   3 egzemplarze projektu usytuowania sieci uzbrojenia terenu, zwanego dalej "projektem",
2.   decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,
3.   warunki techniczne podłączenia obiektu do istniejących sieci uzbrojenia terenu, uzyskane od jednostek zarządzających tymi sieciami,
4.   orientację położenia projektowanych sieci uzbrojenia terenu w stosunku do sąsiednich terenów i  stron świata.

Powyżej zacytowany przepis zawiera zamknięty katalog dokumentów, których załączenie jest warunkiem do załatwienia sprawy uzgodnienia usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu.

Natomiast zgodnie z zapisami art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o  planowaniu i  zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2003 r. Nr 80 poz. 717 z późn. zm.) w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

1.   lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
2.   sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w  drodze decyzji o warunkach zabudowy.

Należy zaznaczyć, że zgodnie z zapisami art. 31 ust. 2 ww. ustawy wójt, burmistrz albo prezydent miasta jest obowiązany przekazać staroście kopię uchwalonego studium lub planu miejscowego, nie później niż w dniu ich wejścia w życie, zatem organ koordynujący usytuowanie projektowanych sieci uzbrojenia terenu, posiada wiedzę dot. ustaleń planu.

Według art. 6 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 267) organy administracji publicznej działają na podstawie przepisów prawa.

Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego jest aktem prawa miejscowego, którego zakres obowiązywania jest powszechny na terenie działania właściwego organu. Zatem nie jest zgodne z obowiązującym prawem, żeby organ dokonujący uzgodnień usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu, żądał od wnioskodawcy przedstawienia, treści przepisów powszechnie obowiązującego prawa.

W przypadku gdy na danym terenie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego, którego zapisy organ działający na podstawie obowiązującego prawa ma obowiązek znać, nie ma żadnych podstaw do zastosowania zacytowanego powyżej przepisu rozporządzenia i wzywania na tej podstawie do uzupełnienia wniosku o wypis i wyrys z planu zagospodarowania przestrzennego w miejsce decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Reasumując, starosta żądając uzupełnienia wniosku o  uzgodnienie usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu o  wypis i wyrys z planu zagospodarowania przestrzennego (czyli informacji o powszechnie obowiązującym prawie) w miejsce decyzji o  warunkach zabudowy i  zagospodarowania terenu, działa bez podstawy prawnej.

Pragnę podkreślić, że Śląski Wojewódzki Inspektor Nadzoru Geodezyjnego i  Kartograficznego, nie jest organem uprawnionym do wydawania wiążących interpretacji prawa i opinii a powyższe wyjaśnienia należy traktować wyłącznie, jako stanowisku tut. organu w  powyższych zagadnieniach, reprezentowane zgodnie z obecną wykładnią prawa.[/xquote]

"Być narodowi użytecznym" - Stanisław Staszic, Patron techników polskich.