czy obszar kolejowy jest tożsamy z terenem kolejowym?

Zaczęty przez kjozwik, Poniedziałek 13 Kwiecień 2015, 15:13:24

Poprzedni wątek - Następny wątek

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

DAREK

To do ktorego ośrodka powinna być zgłoszona dana robota geodezyjna zależy od tego czy w odpowiedniej decyzji ministra własciwego jest działka ujęta jako teren zamknięty stanowiący linię kolejową. Bardzo często zdarza się tak, że dwie działki leżące obok siebie, obdywie o tym samym użytku gruntowym Tk podlegają juryzdykcji dwóch różnych ośrodków. Równie często jest tak, że to geodeta ma to wiedzieć lepiej niż panie w ośrodkach, który ośrodek za co odpowiada. Użytkiem Tk jest przecież linia kolejowa wraz ze wszystkimi naniesieniami i kompleks bocznicy kolejowej np. do elektrociepłowni, terminalu kontenerowego.   :P
Decyzje o ustanowieniu terenów zakniętych stanowiących linię kolejowe od jakiegoś czasu pojawiają się na tej stronie. http://bip.mir.gov.pl/DziennikUrzedowyMIR/Dziennik/2015/Strony/DziennikUrzedowy.aspx

Gucio

#2
Proszę bardzo - oto odpowiedź, która może się przydać w zrozumieniu tematu (zaczerpnięto ze strony http://www.budownictwo.abc.com.pl):

CytatCzym jest teren kolejowy, a czym obszar kolejowy?

Który z nich należy do kompetencji WINB a który do PINB?

Odpowiedź

1. Obszar kolejowy to powierzchnia gruntu określona działkami ewidencyjnymi, na której znajduje się droga kolejowa, budynki, budowle i urządzenia przeznaczone do zarządzania, eksploatacji i utrzymania linii kolejowej oraz przewozu osób i rzeczy.
2. Teren kolejowy to przyjęte w ewidencji gruntów i budynków oznaczenie gruntów zajętych pod obiekty, budowle i inne urządzenia przeznaczone do wykonywania i obsługi ruchu kolejowego.
3. O właściwości organów nadzoru budowlanego decyduje położenie obiektów budowlanych na obszarze kolejowym.

Uzasadnienie

Zgodnie z treścią art. 82 ust. 3 pkt 3a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.) – dalej pr. bud. wojewoda jest organem administracji architektoniczno-budowlanej pierwszej instancji w sprawach obiektów i robót budowlanych usytuowanych na obszarze kolejowym. Z kolei stosownie do treści art. 83 ust. 3 pr. bud. do właściwości wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego jako organu pierwszej instancji należą zadania i kompetencje określone w ustawie w sprawach, o których mowa w art. 82 ust. 3 i 4 pr. bud., czyli również w sprawach obiektów i robót budowlanych usytuowanych na obszarze kolejowym. Definicja legalna pojęcia obszar kolejowy została zawarta w art. 4 pkt 8 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 16, poz. 94 z późn. zm.) – dalej u.t.k. i zgodnie z nią jest to powierzchnia gruntu określona działkami ewidencyjnymi, na której znajduje się droga kolejowa, budynki, budowle i urządzenia przeznaczone do zarządzania, eksploatacji i utrzymania linii kolejowej oraz przewozu osób i rzeczy. Z kolei teren kolejowy został przewidziany w § 68 ust. 3 pkt 7 lit. b rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454) – dalej r.e.g.b. jako jeden z rodzajów gruntów zabudowanych i zurbanizowanych. Przepis ten do terenów komunikacyjnych zalicza tereny kolejowe, oznaczone symbolem - Tk.

Zgodnie z załącznikiem nr 6 do r.e.g.b. do terenów kolejowych zalicza się grunty zajęte pod obiekty, budowle i inne urządzenia przeznaczone do wykonywania i obsługi ruchu kolejowego (torowiska kolejowe, stacje, rampy, magazyny, bocznice kolejowe itp.). Ustawodawca w art. 82 ust. 3 pkt 3a pr. bud. odnosi się wprost do obszaru kolejowego, czyli do pojęcia zdefiniowanego w ustawie o transporcie kolejowym, co oznacza, że wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego jako organ pierwszej instancji jest właściwy w sprawach obiektów i robót budowlanych usytuowanych na obszarze kolejowym, zaś powiatowy inspektor nadzoru budowlanego w sprawach obiektów i robót budowlanych usytuowanych poza obszarem kolejowym. Teren kolejowy może być jedynie posiłkowo brany pod uwagę przy ustalaniu właściwości organów nadzoru budowlanego, gdyż powinien się on pokrywać z obszarem kolejowym, aczkolwiek ewidencja gruntów lub budynków nie tworzy stanu prawnego a zapisy w niej zawarte mają jedynie walor informacyjny, lecz nie przesądzający o statusie prawnym określonego terenu. Nie zawsze również ewidencja gruntów i budynków odzwierciedla aktualny stan prawny nieruchomości.

Pozdrawiam.

kjozwikAutor w?tku

czy obszar kolejowy jest tożsamy z terenem kolejowym?

Definicję obszaru kolejowego zawiera prawo budowlane a terenu kolejowego rozporządzenie w sprawie ewidencji gruntów. Czy obszar kolejowy pokrywa się z terenem kolejowym ? Czy można stosować te określenia zamiennie ?