Aktualności:

tyle zostało zrobione
75%

Menu główne

egzamin 4 lipca 2013

Zaczęty przez Geo-Majster, Czwartek 04 Lipiec 2013, 11:04:04

Poprzedni wątek - Następny wątek

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Brook

Coś ciekawego znalazłam
CytatWyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 24 sierpnia 2010 r.
VII SA/Wa 830/10
1. Wyłączenie organu od prowadzenia sprawy w oparciu o art. 25 k.p.a. następuje z mocy prawa i zbędne jest wydawanie jakiegokolwiek postanowienia przez organ podlegający wyłączeniu lub organ wyższego stopnia.
2. Przepis art. 25 k.p.a. nie stanowi o wyłączeniu od udziału w sprawie, ale o wyłączeniu od załatwienia sprawy. Zatem uregulowanie z art. 25 k.p.a. ma szerszy charakter wyłączenia niż z art. 24 k.p.a.

Zatem wójt przekazuje sprawę do SKO bez postanowienia. Informuje jedynie stronę o przekazaniu sprawy. Taka będzie moja odpowiedź.
www.geodetachelm.pl
www.geodezja-chelm.pl

Uśmiech najkrótszą drogą do człowieka

Brook

Czyli mamy pomroczność jasną  O0?
KPA Art. 24 ust.1 i ust.2, Art. 25, Art. 26 ust.2, Art. 17, Art. 65 ust.1
www.geodetachelm.pl
www.geodezja-chelm.pl

Uśmiech najkrótszą drogą do człowieka

agniechaa.k

niestety, byłam... :(
i nie zdałam...
Chodziło o art. 24.1 .2 i art. 25, co za tym idzie 26.2, dalej art. 17 o ogranie wyższego stopnia... wszytsko w KPA...
Konkretnie napisać, że SKO...
Bo raczej każdy napisał po prostu ORGAN... i komisja się czepiała bardzo... i raczej art. 65.1 kpa.. bo wójt nie wydaje postanowienia o odmowie wszczęcia postępowania.... Tylko informuje, że nie jest właściwy w sprawie bo.... i przekazuje do SKO...

Maq

#25
proszę przeczytać ten artykuł i ustosunkować się do niego.

Kodeks postępowania administracyjnego pozwala organowi administracji odmówić wnioskodawcy wszczęcia i prowadzenia postępowania w sprawie, w której został zgłoszony wniosek. Jakie są przesłanki takiej odmowy?

Osobie lub spółce, która zwraca się do organu administracji z wnioskiem o załatwienie jakiejś sprawy, generalnie zależy na dwóch kwestiach: po pierwsze, żeby sprawa została załatwiona zgodnie z wnioskiem, a po drugie – żeby stało się to możliwie jak najszybciej. Oczekiwaniom tym stanąć może na drodze postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania administracyjnego.
Ustawa pozwala odmówić
Powody, dla których organ administracji może odmówić wszczęcia postępowania w danej sprawie, uregulowano w art. 61a Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.).

Art. 61a § 1 k.p.a. wskazuje, że gdy żądanie wszczęcia postępowania zostało wniesione przez osobę niebędącą stroną lub z innych uzasadnionych przyczyn postępowanie nie może być wszczęte, to organ administracji publicznej wydaje postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania.

Przepis ten jest stosunkowo nowy, został wprowadzony nowelizacją, która weszła w życie 11 kwietnia 2011 roku, dlatego praktyka organów administracji w tym zakresie nieustannie się kształtuje.

Kto nie jest stroną postępowania

Pierwsza przesłanka pozwala organowi administracji odmówić działania, gdy osoba, która składa wniosek o wszczęcie tego postępowania, nie jest jego stroną.

O tym, kto jest stroną postępowania, przesądza art. 28 k.p.a., który wskazuje, że stroną jest każdy, czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie albo kto żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek.

Definicja strony postępowania jest zatem szeroka, a nowy przepis art. 61a k.p.a. stanowi, jak się wydaje, jej istotne ograniczenie. Przypadki odmowy wszczęcia postępowania administracyjnego były już przedmiotem ocen sądów administracyjnych. Jak przyjęto w jednym z orzeczeń, ,,odmówić wszczęcia postępowania na podstawie art. 61a § 1 k.p.a. można w zasadzie tylko w takim przypadku, kiedy oczywistym jest, że osoba wnioskująca o wszczęcie postępowania nie ma przymiotu strony w tym postępowaniu. W innych przypadkach postępowanie na żądanie strony wszczyna się zgodnie z art. 61 § 3 k.p.a., co stwarza możliwości do szczegółowego badania interesu prawnego wnioskodawcy (...) Brzmienie art. 28 k.p.a. (...) nie pozwala na rozstrzyganie takich kwestii poza postępowaniem administracyjnym" (wyrok WSA w Warszawie z 29 marca 2012 r., VIII SA/Wa 1127/11).

Podobnie zauważa NSA w wyroku z 28 marca 2012 r., II GSK 321/11 wskazując, że ,,w sytuacji, gdy w chwili złożenia wniosku o wszczęcie postępowania nie można precyzyjnie ustalić, czy podmiot występujący z żądaniem posiada, czy nie posiada przymiotu strony w rozumieniu art. 28 k.p.a., należy w toku postępowania administracyjnego wyjaśnić wszelkie wątpliwości dotyczące interesu prawnego po stronie wnoszącego podanie", a zatem postępowanie w tej sprawie wszcząć.

Status strony postępowania administracyjnego zgodnie z art. 28 k.p.a. mogą przy tym uzasadniać przepisy zamieszczone w różnego rodzaju aktach prawnych, np. w Kodeksie cywilnym i Prawie budowlanym (w tym zakresie por. wyrok WSA w Gliwicach z 8 listopada 2012 r., II SA/Gl 833/12).

Z tymi poglądami trzeba się zgodzić, gdyż odmowa wszczęcia postępowania administracyjnego pozostaje wyjątkiem od zasady, że postępowanie wszczyna się na żądanie strony lub z urzędu (art. 61 § 1 k.p.a.), a przepisy ustalające wyjątki od zasad nie mogą podlegać tzw. wykładni rozszerzającej.

Inne uzasadnione przyczyny odmowy

Druga ze wskazanych przesłanek odmowy dotyczy ,,innych uzasadnionych przyczyn" i wydaje się bardziej niedookreślona. Ustawodawca bowiem nie podał żadnego, chociażby przykładowego, wyliczenia takich przyczyn.

Tu znów warto zajrzeć do wyjaśnień dokonywanych przez sądy administracyjne. Na przykład WSA w Krakowie w wyroku z 22 lutego 2012 r. (II SA/Kr 1356/11) wskazał, że choć ,,Przyczyny te nie zostały w ustawie skonkretyzowane", to jednak ,,Należy przez nie rozumieć takie sytuacje, które w sposób oczywisty stanowią przeszkodę do wszczęcia postępowania; przykładowo, gdy w tej samej sprawie postępowanie administracyjne już się toczy albo w sprawie takiej zapadło już rozstrzygniecie lub, gdy w przepisach prawa brak jest podstawy materialno-prawnej do rozpatrzenia żądania w trybie administracyjnym". Podkreśla się zatem wyjątkowość takiego rozstrzygnięcia.


I moje zdanie jest takie że żona wójta nie jest inną uzasadnioną przyczyną - poza tym KPA reguluje tą sprawę w art. 24-25 wyłączenie organu.
agniechaa.k czy Ty byłaś na tym egzaminie i jesteś przekonana na 100% że taki był klucz bo jeśli tak to art 61a załatwi sprawę.
Czekam na propozycje  :D
sYsTEM połączył wiadomości: Czwartek 15 Sierpień 2013, 12:45:06
po dłuższych 10 minutowych przemyśleniach chyba przychylę się do odp. agniechaa.k.

agniechaa.k

Chodziło o to, że Wójt nie powinien wydawać postanowienia o wszczęciu postępowania o rozgr... Już na etapie postanowienia powinien przekazać sprawę do SKO.. Więc wydaję mi się, że nie umarza postępowania po prostu przekazuje do SKO zawiadamiając jednocześnie o tym stronę.. SKO wyznacza inny organ do wszczęcia postępowania o rozgr.

Brook

Hehehe.. sorry za off topic...

może wójt weźmie rozwód i będzie spokój?
www.geodetachelm.pl
www.geodezja-chelm.pl

Uśmiech najkrótszą drogą do człowieka

Maq

tylko odmowa wszczęcia postępowania reguluje art. 61aKPA - które mówi "z innych uzasadnionych przyczyn" . Czy to że jego żona jest stroną to jest ta przyczyna? W wyrokach NSA te przyczyny określane są trochę inaczej np: że postępowanie w tej sprawie już się toczy itd. Nie wiem czy tu tą żonę podciągnąć. Musiał się ten Wójt żenić ?????

Niwelator1983

Jak będziemy podbijać temat to może ktoś kto był na tym egzaminie coś nam napisze:)

Brook

nie upieram się przy odpowiedzi... szukam  :coolsmiley:
www.geodetachelm.pl
www.geodezja-chelm.pl

Uśmiech najkrótszą drogą do człowieka

Maq

#19
mi się wydaje że odpowiedź Brook nie jest dobra - gdyż wójt do którego wniesiono wniosek jest właściwy w danej sprawie i :
a) albo podlega wyłączeniu po wszczęciu postępowania i nie umarza postępowania gdyż jest ono dalej przedmiotowe i przekazuje sprawę do SKO wraz z wnioskiem o wyłączenie - SKO wyznacza innego wójta wydając w tej sprawie postanowienie
b) odmawia wszczęcia postępowania ???



Brook

#18
Moim zdaniem Art. 65 KPA
CytatArt. 65. § 1. Jeżeli organ administracji publicznej, do którego podanie wniesiono, jest niewłaściwy w sprawie, niezwłocznie przekazuje je do organu właściwego, zawiadamiając jednocześnie o tym wnoszącego podanie. Zawiadomienie o przekazaniu powinno zawierać uzasadnienie.
§ 2. Podanie wniesione do organu niewłaściwego przed upływem przepisanego terminu uważa się za wniesione z zachowaniem terminu.

Znalazłam do tego:
CytatCiecierski Michał, Wierzgoń Adam
artykuł
ST.2008.12.37
Przekazanie według właściwości w k.p.a. a spory o właściwość. Teza nr 1
94436/1

W przypadku postępowania wszczętego na wniosek [...] organ, mimo przeprowadzenia czynności w celu merytorycznego załatwienia sprawy, stwierdzając swoją niewłaściwość, powinien przekazać sprawę bez umarzania postępowania.
www.geodetachelm.pl
www.geodezja-chelm.pl

Uśmiech najkrótszą drogą do człowieka

Niwelator1983

I co z tą żoną wójta;P

Takie są moje przemyślenia ale nie dopracowane:


Wiemy, z KPA, że w takim przypadku organ administracji publicznej podlega wyłączeniu od załatwienia tej sprawy. (chodzi o interes majątkowy małżonka kierownika OAP)
W takim przypadku prawdopodobnie organ wyższego stopnia czyli SKO załatwi sprawę albo wyznaczy inny podległy sobie organ (np.: sąsiednią gminę ) do załatwienia tej sprawy.
Skoro wójt wszczął postępowanie rozgraniczeniowe to musi je zakończyć czyli musi wydać decyzję o umorzeniu postępowania? Czy też wójt nie powinien wszczynać postępowania gdyż przy analizie wniosku o rozgraniczenie i przy  ustalaniu wszystkich stron w sprawie organ powinien zauważyć konflikt interesów i wójt powinien wydać postanowienie o odmowie wszczęcia  postępowania i przekazania wniosku do sko?
Czyli pytanie czy umarza postępowanie czy tez odmawia wszczęcia postępowania??

FIRST_AID

Z tego co pamiętam na egzaminie na zakres II koleżanki i koledzy mówili o odpowiedzi na pytanie z Panią wójtową że słowami kluczowymi było SKO i umorzenie postępowania.

wiedzmy23

#15
No właśnie mało osób na 2 zakres się wypowiada....

Co do żony wójta:
Moim zdaniem SKO wydaje postanowienie, w którym wyłącza wójta jako organ do wydawania decyzji w sprawie tego rozgraniczenia i wyznacza wójta innej gminy ( najlepiej chyba sąsiedniej ze względów ekonomicznych np) Możnaby napisać jeszcze, że wójt podlega wyłączeniu, gdyż nie będzie bezstronny w tej sprawie i narusza tym samym zasade bezstronności - KPA 8 art. Jako podstawę prawną napisałabym KPA, PGiK i Ustawę o SKO.
sYsTEM połączył wiadomości: Piątek 19 Lipiec 2013, 08:32:27
Ale nie wiem, czy wójt (ten od żony:)) umarza postępowanie? Trzeba jeszcze pomyśleć.

Maq

Hejka wiedzmy23 - fajnie że ktoś interesuje się zakresem 2. Po pierwsze coś przy wklejaniu tej odpowiedzi namieszałem - brak spójności w dalszej części odpowiedzi.
Próbowałem opisać iż rozgraniczenie nie może mieć miejsca w każdym przypadku przyjmowania granic do podziału - mam tu na myśli granice prawne - wtedy właściwy będzie sąd.
Masz rację że odpowiedź mało co dotyczy rozgraniczenia - hmm jutro pomyśle nad lepszą odpowiedzią ale i oczekuje że może Ty spróbujesz na to pytanko odpowiedzieć :)
A z pytaniem o żonę wójta co myślisz - wójt umarza postępowanie ?
Pozdrawiam