Aktualności:

... pracujemy nad forum ;)

Menu główne

egzamin 23 kwietnia 2014

Zaczęty przez InwarMan, Środa 09 Kwiecień 2014, 23:11:39

Poprzedni wątek - Następny wątek

0 użytkowników i 3 Gości przegląda ten wątek.

sebastian1988

Cytat: saguaro w Środa 04 Czerwiec 2014, 15:03:11
A czy w takim razie szanowna komisja "obcina" punkty za podanie nieprawidłowej podstawy prawnej?

Za podanie podstawy prawnej masz 1pkt, jeżeli do zadania należy podać 3 rozp a ty podasz 2, lub trzeba podać 1 rozp. i 1 ustawę a ty podasz tylko ustawę to masz 0pkt, przynajmniej ja tak miałem w dwóch zadaniach brakowało po jednym rozporządzeniu i 2 pkt poszły, tyle ile zabrakło mi do 15...

saguaro

Cytat: Ksieciuniu81 w Czwartek 24 Kwiecień 2014, 22:29:57
Gratulacje dla uprawnionych!
Zdawałem na 3p (komisja p. Kasprzaka)
u mnie test 56/60 trochę mnie zaskoczył - dużo nowych pytań ale wszystko da się szybko znaleźć (uwaga w Vademecum nie wszystko jest)
Część pisemna 12/21 niestety (4p za każdą odpowiedź) część pisemną potraktowałem zbyt ogólnie, pisałem własnymi słowami, zabrakło kilka szczegółów, gdybym pisał jeszcze raz pisałbym paragrafami przynajmniej oceniający wiedziałby co piszę bo mój charakter pisma nie jest najlepszy
Skorzystałem z opcji zapoznania się z pracą, nie wszystko zapamiętałem ale podzielę się błędami które popełniłem:
1. Mapa do celów projektowych (jakie akty prawne)
a. błędem było odniesienie się do rozp BDOT500, GESUT, MZ, chociaż w mojej ocenie opis generalizacji, baz danych które są na MZ i wykaz znaków decyduje bezpośrednio o MDCP, dlatego o tym wspomniałem w tym pytaniu
b. błędem też było odwołanie się do PGiK oraz rozp w sprawie zgłaszania robót gdzie wspomniałem o potrzebie zgłoszenia pracy MDCP
c. zabrakło odniesienia do rozp. w sprawie szczegółowego zakresu i formy proj. Budowlanego
d. zabrakło odniesienia do rozp. W sprawie ZUDP i GESUT
e. pozostałe odpowiedzi ze standardów i rozp. w sprawie opracowań geod.kart. w budownictwie potraktowałem zbyt ogólnie

2. Sprawdzenie projektu zagospodarowania i proj. arch-budowlanego podczas geodezyjnego opracowania projektu. Co gdy stwierdzimy niezgodność.
a. odpowiedzi z prawa budowlanego i rozp. w sprawie opracowań geod.kart. w budownictwie potraktowałem zbyt ogólnie
b. zabrakło odniesienia do rozp. warunków jakie powinny odpowiadać bud i ich usyt.
c. zabrakło odniesienia do rozp. W sprawie zudp i gesut

3. Ogólnie osnowa realizacyjna (jakie akty prawne)
a. odpowiedzi z rozp. Ws. Standardów i rozp. w sprawie osnów zbyt ogólne,
b. zabrakło odniesienia w rozp. w sprawie opracowań geod.kart. w budownictwie


Żałuję że nie mogłem spotkać się z komisją na ustnych gdyż w mojej ocenie wydawała się bardzo przyjazna,
odczucia zdających w ostatniej części egzaminu potwierdziły, że nie pomyliłem się w swej ocenie  :)

A czy w takim razie szanowna komisja "obcina" punkty za podanie nieprawidłowej podstawy prawnej?

support

#73
Przecież to był egzamin tylko z zakresu 1, więc dlaczego miały by być pytania z 2?
"Być narodowi użytecznym" - Stanisław Staszic, Patron techników polskich.


AniaGybka

A co z pytaniami na zakres drugi z tego dnia ?:)

GeoMaP

#71
To chyba podstawowe pytanie, jakie trzeba zadać Komisji przed rozpoczęciem egzaminu - jaka ma być forma opisania aktu prawnego.

MichalW

Na egzaminie padło pytanie nawet w tej sprawie w stronę komisji.
Wystarczy napisać np. Rozporządzenie w sprawie Ewidencji Gruntów i Budynków.
Ja osobiście napisałem między innymi "Rozporządzenie w sprawie standardów (...) 2011"

sebastian1988

Cytat: manio0013 w Piątek 09 Maj 2014, 12:43:26
czy to są zarysy odpowiedzi według komisji
Na to wygląda, rozumiem że w takiej formie komisja preferuje abyśmy odpowiadali. Mam takie pytanie do tych osób, co już jakiś egzamin mają za sobą. Czy te podstawy prawne można pisać jakimiś skrótami czy trzeba podawać daty, komisja obcina za coś takiego punkty. Zapisanie podstawy prawnej w pełnej treści to z jakieś pół strony pisania, czy w ogóle można pisać jakimiś skrótami. Średnio to widzę aby w godz wymyślić co napisać, znaleźć to i jeszcze czytelnie przepisać

manio0013

czy to są zarysy odpowiedzi według komisji

monika_wyc

#67
Cytat: support w Czwartek 08 Maj 2014, 20:48:51
3. Które akty prawne i w jaki sposób rozstrzygają o stosowaniu osnów związanych z realizacją lub funkcjonowaniem obiektów budowlanych. Proszę podać tylko informacje podstawowe.

Jak się teraz tak na spokojnie czyta pytania to fakt można było to wszystko napisać... ale w ciągu 1 godziny nie sposób przeczytać , przemyśleć i napisać to co należy...:)
W pytaniu 3 z tym rozporządzeniem  "w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie" to pojechali po bandzie ;) w życiu bym na to nie wpadła:) w zarysie np. o mapach są tylko "rzucone" hasła  na egzaminie jeśli się chce to wszystko rozwinąć i opisać nie ma szans zdążyć ze wszystkim ( w pytaniu jest napisane "w jaki sposób" więc nie da się tylko wymienić wszystkiego w punktach jak w zarysie...)...u nas czas był największym problemem... teraz już wiem że moje 15 pkt to był wyczyn:)

support - te zarysy bardzo się przydadzą przyszłym zdającym! dobra robota:) !!!

support

3. Które akty prawne i w jaki sposób rozstrzygają o stosowaniu osnów związanych z realizacją lub funkcjonowaniem obiektów budowlanych. Proszę podać tylko informacje podstawowe.

Cytat1. Zgodnie z rozporządzeniem ""w sprawie standardów technicznych wykonywania geodezyjnych pomiarów sytuacyjnych i wysokościowych oraz opracowywania i przekazywania wyników tych pomiarów do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego"

  • Przy wykonywaniu geodezyjnych pomiarów sytuacyjnych i wysokościowych związanych z obsługą inwestycji budowlanych, może być stosowana osnowa realizacyjna dostosowana, pod względem konstrukcji geometrycznej oraz dokładności położenia jej punktów, do charakteru inwestycji oraz wymagań określonych w dokumentacji budowy.
  • Pomiary mające na celu geodezyjne wyznaczenie obiektów budowlanych w terenie, geodezyjną obsługę budowy i montażu obiektów budowlanych, pomiaru przemieszczeń i odkształceń obiektów budowlanych oraz geodezyjną inwentaryzację powykonawczą obiektów lub elementów obiektów budowlanych wykonuje się w oparciu o osnowę geodezyjna, pomiarowa lub realizacyjna.
  • Na obiektach, które zgodnie z projektem budowlanym podlegają w trakcie ich użytkowania okresowym badaniom przemieszczeń i odkształceń zakłada się osnowę realizacyjna, specjalnie zaprojektowaną do wykonania pomiaru pierwotnego oraz pomiarów następnych,
2. Zgodnie z rozporządzeniem ,,sprawie rodzaju i zakresu opracowań geodezyjno-kartograficznych oraz czynności geodezyjnych obowiązujących w budownictwie":

  • Opracowanie geodezyjne projektu zagospodarowania działki lub terenu należy opierać na osnowie geodezyjnej.
3. Zgodnie z rozporządzeniem "w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie"

  • Dla oceny prawidłowości pracy obiektu inżynierskiego powinny być przewidziane m.in. znaki wysokościowe (repery) na obiektach.
  • Znaki wysokościowe powinny być umieszczane na:

    • głowicach tuneli - nie mniej niż 3 sztuki,
    • głowicach tuneli - nie mniej niż 3 sztuki,
    • na każdej podporze obiektu mostowego - nie mniej niż 4 sztuki,
    • po obu stronach przęseł.
  • Znaki wysokościowe powinny być powiązane ze stałym znakiem wysokościowym posadowionym na gruncie rodzimym poniżej poziomu przemarzania, poza korpusem drogi.
Podstawa prawna:
1. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia 9 listopada 2011 r. w sprawie standardów technicznych wykonywania geodezyjnych pomiarów sytuacyjnych i wysokościowych oraz opracowywania i przekazywania wyników tych pomiarów do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, (Dz. U. z 2011 r., Nr 263, poz.1572).
2. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA GOSPODARKI PRZESTRZENNEJ I BUDOWNICTWA z dnia 21 lutego 1995 r, w sprawie rodzaju i zakresu opracowań geodezyjno-kartograficznych oraz czynności geodezyjnych obowiązujących w budownictwie, (Dz. U. z 1995r., Nr 25, poz. 133).
3. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ z dnia 30 maja 2000 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie (Dz. U. z 2000 r., Nr 63, poz. 735), ze zmianami.
"Być narodowi użytecznym" - Stanisław Staszic, Patron techników polskich.


support

2. Na czym polega sprawdzenie projektu zagospodarowania działki lub terenu inwestycji i projektu architektoniczno-budowlanego w trakcie geodezyjnego opracowania tego projektu? Jaki winien być tok postępowania geodety w przypadku stwierdzenia rozbieżności?

CytatPrzed przystąpieniem do opracowania geodezyjnego projektu zagospodarowania terenu inwestycji w przypadku, gdy jest pełna dokumentacja projektowa należy skorzystać oprócz z projektu zagospodarowania działki lub terenu, także z projektów obiektów budowlanych.
Projekty te zawierają dane liczbowe (współrzędne punktów, wymiary) określające wzajemne położenie elementów obiektów w terenie.
Dane wzięte z projektów obiektów budowlanych wymagają geodezyjnego opracowania dla tyczenia zarówno lokalizującego jak i tyczenia szczegółowego obiektu, a zatem należy sprawdzić te dane z odpowiadającymi im danymi zawartymi w projekcie zagospodarowania terenu inwestycji. Szczególnemu sprawdzeniu podlega lokalizacja w stosunku do granic nieruchomości. Należy również sprawdzić jednoznaczność wymiarową i geometryczną projektu. Sprawdzenie to w konsekwencji powinno doprowadzić do jednoznaczności pod względem zgodności wewnętrznej projektu budowlanego i do bezkolizyjności z istniejącymi obiektami i urządzeniami. Sprawdzeniu podlega również sprawdzenie kolizji obiektów projektowanych z obiektami istniejącymi, szczególnie z urządzeniami podziemnymi, naniesionymi na mapę zasadniczą. Należy sporządzić wykaz elementów kontrolnych, służących do przeprowadzenia kontroli wyników opracowania geodezyjnego z terenem w celu oceny dokładności lokalizacji w szczególności, gdy występują połączenia technologiczne z obiektami terenowymi.
W przypadku stwierdzenia rozbieżności zarówno w projekcie budowlanym jak i między projektem zagospodarowania i budowlanym należy zgłosić ten fakt projektantowi, który ma obowiązek wyjaśnić wszystkie wątpliwości dotyczące projektu i zawartych w nim rozwiązań. Tyczenie można rozpocząć po zakwalifikowaniu i korekcie dokumentacji projektowej przez projektanta usuwającej odstąpienie nieistotne udokumentowane na projekcie i odpowiednim wpisem do dziennika budowy, bądź w przypadku odstąpienia istotnego; wykonania projektu zamiennego i uzyskania przez inwestora nowego pozwolenia na budowę.
Podstawa prawna:
1. USTAWA PRAWO BUDOWLANE z dnia 7 lipca 1994 r. z późniejszymi zmianami (Dz. U. z 1994 r., Nr 89, poz. 414).
2. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia 9 listopada 2011 r. w sprawie standardów technicznych wykonywania geodezyjnych pomiarów sytuacyjnych i wysokościowych oraz opracowywania i przekazywania wyników tych pomiarów do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, (Dz. U. z 2011 r., Nr 263, poz.1572).
3. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r., Nr 75, poz. 690) ze zmianami.
4. PN-N-99310:2000 Geodezja-Pomiary realizacyjne -Terminologia.
"Być narodowi użytecznym" - Stanisław Staszic, Patron techników polskich.


support

1. Proszę podać które akty prawne, i w jaki sposób, regulują zasady wykonywania i treść mapy do celów projektowych.

Cytat1. Z rozporządzenia "w sprawie standardów technicznych wykonywania geodezyjnych pomiarów sytuacyjnych i wysokościowych oraz opracowywania i przekazywania wyników tych pomiarów do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego" wynika, że do sporządzenia mapy do celów projektowych wykonawca wykorzystuje:

  • zbiory danych PZGiK, o których mowa w art. 4 ust. 1a pkt 2, 3, 8 i 11 oraz ust. 1b, ustawy "Prawo geodezyjne i kartograficzne":
  • wyniki pomiarów obiektów nieobjętych bazami danych, o których mowa w punkcie poprzednim, wskazanych przez projektanta lub inwestora;
  • opracowania planistyczne oraz projekty budowlane i inne dokumenty objęte pozwoleniem na budowę, przechowywane przez organy administracji architektoniczno-budowlanej, dotyczące terenu projektowanej inwestycji lub terenów sąsiednich.
  • ponadto rozporządzenie reguluje sprawy umieszczania na mapie danych w zakresie użytków gruntowych oraz zasięgów służebności gruntowych, stosowania legendy w przypadku umieszczenia na mapie obiektów nie objętych katalogiem.
2. Ustawa "Prawo budowlane" stwierdza w art. 34, że projekt zagospodarowania działki lub terenu sporządza się na aktualnej mapie.
3. Rozporządzenie "w sprawie rodzaju i zakresu opracowań geodezyjno-kartograficznych oraz czynności geodezyjnych obowiązujących w budownictwie" określa, że projekt zagospodarowania działki lub terenu należy sporządzać na:

  • kopii aktualnej mapy zasadniczej dopuszczając dwukrotne pomniejszenie lub powiększenie tej mapy w razie braku mapy zasadniczej w odpowiedniej skali,
  • lub kopii mapy jednostkowej przyjętej do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w razie budowy pojedynczych obiektów o prostej konstrukcji, usytuowanych w granicach jednej nieruchomości. Dopuszcza się wykonanie takiej mapy w układzie lokalnym.
    Treść mapy do celów projektowych powinna zawierać również: wybrane elementy z dokumentów planistycznych, usytuowanie zieleni wysokiej, usytuowanie obiektów i szczegółów wskazanych przez projektanta.
    Skalę map do celów projektowych należy dostosować do rodzaju i wielkości obiektu lub zamierzenia budowlanego.
    Mapa powinna obejmować teren otaczający projektowaną inwestycję w pasie co najmniej 30 m.
4. Rozporządzenie "w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego", stanowi, że:

  • projekt zagospodarowania działki lub terenu, powinien być sporządzony na mapie do celów projektowych, określonej w przepisach wydanych na podstawie ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne.
  • projekt zagospodarowania działki lub terenu powinien być sporządzony na mapie w skali dostosowanej do rodzaju i wielkości obiektu lub zamierzenia budowlanego i zapewniającej jego czytelność
Podstawa prawna:
1. USTAWA PRAWO GEODEZYJNE I KARTOGRAFICZNE z dnia 17 maja 1989 r. z późniejszymi zmianami, (Dz. U. z 1989r., Nr 30, poz. 163).
2. USTAWA PRAWO BUDOWLANE z dnia 7 lipca 1994 r. z późniejszymi zmianami (Dz. U. z 1994 r., Nr 89 poz. 414).
3. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia 9 listopada 2011 r. w sprawie standardów technicznych wykonywania geodezyjnych pomiarów sytuacyjnych i wysokościowych oraz opracowywania i przekazywania wyników tych pomiarów do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, (Dz. U. z 2011r., Nr 263, poz. 1572).
4. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA GOSPODARKI PRZESTRZENNEJ I BUDOWNICTWA z dnia 21 lutego 1995 r. w sprawie rodzaju i zakresu opracowań geodezyjno-kartograficznych oraz czynności geodezyjnych obowiązujących w budownictwie, (Dz. U. z 1995r., Nr 25, poz. 133).
5. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego (Dz. U. z 2012 r., poz. 462), ze zmianami.
"Być narodowi użytecznym" - Stanisław Staszic, Patron techników polskich.


nusia

Cytat: vanilllia w Niedziela 27 Kwiecień 2014, 12:38:48
Z tymi drogami to nie chodziło o art. 2 ustawy o drogach publicznych?? A mianowicie, że ze względu na funkcje drogi publiczne dzielą się na:
1.  krajowe
2. wojewódzkie
3. powiatowe
4. gminne

To są kategorie dróg publicznych

Natomiast jeżeli chodzi o klasy to:
Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. (Dz. U. z dnia 14 maja 1999 r.)

§ 4. 1. W celu określenia wymagań technicznych i użytkowych wprowadza się następujące klasy dróg:
1)   autostrady, oznaczone dalej symbolem "A",
2)   ekspresowe, oznaczone dalej symbolem "S",
3)   główne ruchu przyspieszonego, oznaczone dalej symbolem "GP",
4)   główne, oznaczone dalej symbolem "G",
5)   zbiorcze, oznaczone dalej symbolem "Z",
6)   lokalne, oznaczone dalej symbolem "L",
7)   dojazdowe, oznaczone dalej symbolem "D".
2. Drogi zaliczone do jednej z kategorii, w rozumieniu przepisów o drogach publicznych, powinny mieć parametry techniczne i użytkowe odpowiadające następującym klasom dróg:
1)   drogi krajowe - klasy A, S, GP i wyjątkowo klasy G,
2)   drogi wojewódzkie - klasy G, Z i wyjątkowo klasy GP,
3)   drogi powiatowe - klasy G, Z i wyjątkowo klasy L,
4)   drogi gminne - klasy L, D i wyjątkowo klasy Z.

michal_1

Cytat: mareczek1982 w Czwartek 24 Kwiecień 2014, 21:08:24
Czy wiadomo ile osób zdało ustny z lll piętra ?

zdało 7 osób na 3 piętrze

vanilllia

Z tymi drogami to nie chodziło o art. 2 ustawy o drogach publicznych?? A mianowicie, że ze względu na funkcje drogi publiczne dzielą się na:
1.  krajowe
2. wojewódzkie
3. powiatowe
4. gminne