Aktualności:

Forum w trakcie prac modernizacyjnych

Menu główne

egzamin 11 grudnia 2012

Zaczęty przez support, Wtorek 11 Grudzień 2012, 20:10:45

Poprzedni wątek - Następny wątek

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Jigs

#21
Cytat: Lakiluki w Wtorek 12 Marzec 2013, 18:31:56
Też uważam, że pytanie jest niejednoznaczne... Ale §2.10 dotyczy pomiaru, a pytanie można zrozumieć jako "informacje o mierzonym obiekcie". chodzi mi o to, że nie muszę obiektu mierzyć by stwierdzić jego zmianę, dlatego bym się skłaniał do pełnej odpowiedzi na pytanie 3 jako zbiór: §6.1, 7.1, może 7.3 i 7.4 jako odpowiedź na pierwszą cześć pytania, a na drugą jeszcze inaczej niż inni;) Odwracając kota ogonem powiem §61.1 b plus zbiór osnów z PGiK.
Co wy na to;)?

Pytanie brzmi:
Geodeta przystępując do pomiarów terenowych winien dokonać analizy istniejących materiałów geod-kart.
Proszę wymienić czynniki,wpływające na zakres i sposób wykorzystania tych materiałów,a także proszę podać, jakie informacje o mierzonym obiekcie trzeba zebrać w czasie wykonywania pomiarów sytuacyjnych.

jeśli o mnie chodzi to rozumiem że należy wymienić tylko to co wpływa na możliwość wykorzystania danych i co w czasie pomiaru(nie tylko dane pomiaru) uzyskać powinniśmy - więc tak jakpisałem zacząłbym od G4 art 6 ust 1 i 2 (dokładnie odpowiada na pierwsza część pytania)następnie z Rozporządzenia w sprawie standardów Art 7 ust 3 kolejnie art 28.1 i na koniec ponownie z G4 art 16 ust 1 i część ust 2( w tych 3 art jest odpowiedź co mierzymy i z czym powinno sie to zgadzać)

Podstawą prawną byłoby tylko Rozporządzenie MSWiA w sprawie standardów z 9-11-2011
"Granice możliwości tak jak strach są często iluzją."
                                     Michael "Air" Jordan

Lakiluki

Cytat: Jigs w Poniedziałek 25 Luty 2013, 21:12:40
chodziło mi tylko o uzupełnienie odpowiedzi chudego :)
czyli ....Co do 3 pytania należało by opisać §6 pkt. 1 i §16 pkt1. z instrukcji G4, oraz dodać §7 pkt. 3 z rozporządzenia MSWiA z 9 listopada 2011. Pytania 3 podstawa prawna tylko rozporządzenie MSWIA tu ma całkowitą rację ale nie ma jednoznacznej odpowiedzi na "...jakie informacje o mierzonym obiekcie trzeba zebrać w czasie wykonywania pomiarów sytuacyjnych?" 
dlatego jak pisałem wcześniej najlepszą odpowiedzią będzie przynajmniej tak mi się wydaje §2.10 czyli definicja geodezyjnego pomiaru sytuacyjnego czyli ponownie

Też uważam, że pytanie jest niejednoznaczne... Ale §2.10 dotyczy pomiaru, a pytanie można zrozumieć jako "informacje o mierzonym obiekcie". chodzi mi o to, że nie muszę obiektu mierzyć by stwierdzić jego zmianę, dlatego bym się skłaniał do pełnej odpowiedzi na pytanie 3 jako zbiór: §6.1, 7.1, może 7.3 i 7.4 jako odpowiedź na pierwszą cześć pytania, a na drugą jeszcze inaczej niż inni;) Odwracając kota ogonem powiem §61.1 b plus zbiór osnów z PGiK.
Co wy na to;)?

supportAutor w?tku

Tak dokładnie te dodatkowe paragrafy to na wyrost i w pewien sposób obrazują treść pytania i nasze warianty.
"Być narodowi użytecznym" - Stanisław Staszic, Patron techników polskich.


Jak

Jezeli pytanie rozumiemy tak, ze są dokumenty do ustalenia granic to par.13  oraz par 23 rozporz. nie ma zastosowania.
Geodeta kończy czynności protokołem granicznym, nie musi sporządzać opinii, kompletuje dokumentację rozgraniczeniową zgodnie z par.19 i 24 rozporz. i przekazuje ją do organu prowadzącego rozgraniczenie. Organ wydaje decyzję o rozgraniczeniu, a stronie niezadowolonej przysługuję żądanie o przekazanie sprawy do sądu.

supportAutor w?tku

[xquote]Geodeta przeprowadzający rozgraniczenie stwierdził, że granice istniejące na gruncie pokrywają się z dokumentami stanowiącymi podstawę do ich ustalenia, jednak mimo to obydwie strony postępowania pozostawały w sporze, którego nie udało się zakończyć aktem ugody. Jaki winien być dalszy tok postępowania geodety i organu prowadzącego postępowanie rozgraniczeniowe?[/xquote]

Dla mnie wygląda tak że ... są wiarygodne dokumenty wynikające czy z prawa geodezyjnego i kartograficznego jak i rozporządzenia w sprawie rozgraniczania nieruchomości.
Więc art 33 z ustawy oraz z rozporządzenia:

Cytat§ 11. Jeżeli przebieg granicy został ustalony na podstawie zebranych dowodów, geodeta wykonuje następujące czynności:
   1)   wskazuje stronom przebieg granicy,
   2)   stabilizuje punkty graniczne,
   3)   sporządza protokół graniczny,
   4)   wykonuje pomiar granicy, a także trwałych elementów zagospodarowania terenu mających znaczenie dla określenia jej przebiegu.

§ 13. W razie sporu co do przebiegu granicy, geodeta nakłania strony do zawarcia ugody. Podczas negocjacji geodeta przedstawia stronom wszystkie dowody i argumenty za proponowanym przebiegiem granicy, a także informuje, że w razie braku ugody do rozpatrzenia sprawy właściwy jest sąd.

§ 23. Opinia sporządzana przez geodetę powinna zawierać:
   1)   ocenę prawidłowości przebiegu granic wskazanych przez strony, określonych na podstawie dokumentów, przebiegających według ostatniego spokojnego stanu posiadania lub istniejących na gruncie,
   2)   opis proponowanego przez geodetę przebiegu granicy, wraz z uzasadnieniem jej przebiegu.

Tak mniej więcej bym odpowiadał - rozporządzenia a na końcu ustawa.

Gdybym miał czas to może bym napisał jakie to dokumenty stanowią podstawę do ustalania granic.
"Być narodowi użytecznym" - Stanisław Staszic, Patron techników polskich.


Jak

Jeśli chodzi o pytanie 1 z zakresu 2:
Geodeta przeprowadzający rozgraniczenie.....

Jak rozumiecie to pytanie? czy są podstawy do ustalenia granicy i jest spór czy brak jest podstaw do ustalenia granicy i jest spór?
Ja odbieram to tak, ze są podstawy do ustalenia granicy, wiec odpowiedz na to pytanie byłaby z art 33 pr g i k.

Jigs

chodziło mi tylko o uzupełnienie odpowiedzi chudego :)
czyli ....Co do 3 pytania należało by opisać §6 pkt. 1 i §16 pkt1. z instrukcji G4, oraz dodać §7 pkt. 3 z rozporządzenia MSWiA z 9 listopada 2011. Pytania 3 podstawa prawna tylko rozporządzenie MSWIA tu ma całkowitą rację ale nie ma jednoznacznej odpowiedzi na "...jakie informacje o mierzonym obiekcie trzeba zebrać w czasie wykonywania pomiarów sytuacyjnych?" 
dlatego jak pisałem wcześniej najlepszą odpowiedzią będzie przynajmniej tak mi się wydaje §2.10 czyli definicja geodezyjnego pomiaru sytuacyjnego czyli ponownie
Cytat
10) geodezyjnym pomiarze sytuacyjnym — rozumie się przez to identyfikację i określenie położenia geometrycznych środków obiektów punktowych, punktów załamań osi obiektów liniowych oraz punktów załamań obrysów obiektów powierzchniowych, w sposób umożliwiający wyznaczenie współrzędnych tych punktów w obowiązującym układzie współrzędnych płaskich prostokątnych oraz ustalenie kształtu i rodzaju obiektów
"Granice możliwości tak jak strach są często iluzją."
                                     Michael "Air" Jordan

basia_83

jedyne co mi jeszcze przychodzi do głowy do pytania 3 to zacytowanie §28.1, ze standardów, ale też sądzę, że chodziło raczej o informacje o których mowa w G-4 §16.

radek_s

Najlepiej by było jak by wypowiedział się ktoś kto był na tym egzaminie i zdał... Myślę że przepisywanie połowy ustawy jest bezcelowe i że odpowiedzi użytkownika chudy2000 są bardziej trafne.

Jigs

#12
Wg. mnie w sumie można na dwa różne sposoby zrozumieć pierwszą część pytania nr 1 na zakres 1
1.Proszę podać co wyznacza punkt adresowy prognozowanego budynku w EUMIA oraz .....

(ODP1) można pisać o tym o czym nam mówi punkt adresowy a więc odpowiedzią wg mnie będzie § 6 Rozporządzenia MAiC w sprawie ewidencji ... z 9-01-2012
Cytat
§ 6. 1. Na adres budynku składają się informacje:
1) nazwa województwa i jego identyfikator TERYT;
2) nazwa powiatu i jego identyfikator TERYT;
3) nazwa gminy i jej identyfikator TERYT;
4) rodzaj i nazwa jednostki pomocniczej (sołectwo, dzielnica, osiedle i inne);
5) nazwa miejscowości o statusie miasta lub wsi i jej identyfikator TERYT;
6) nazwa miejscowości stanowiącej część miasta lub wsi i jej identyfikator TERYT;
7) nazwa ulicy lub placu i jej identyfikator TERYT;
8) numer porządkowy;
9) kod pocztowy.

2. Do każdego numeru porządkowego przyporządkowuje się punkt adresowy:
1) w przypadku budynków istniejących lub w budowie – wyznaczony przez przybliżony środek ściany budynku zwróconej do ulicy lub placu, z którą jest związany numer porządkowy tego budynku, lub w przypadku budynków, o których mowa w § 5 ust. 7, przybliżony środek wejścia do budynku;
2) w przypadku budynków prognozowanych do wybudowania, zwanych dalej ,,budynkami prognozowanymi" – wyznaczony przez przybliżony środek ciężkości budynku.

3. Danymi opisującymi punkt adresowy, oprócz numeru porządkowego, są:
1) para współrzędnych X, Y określająca położenie punktu adresowego w przestrzeni;
2) status budynku, z którym jest związany punkt adresowy, wyrażony za pomocą atrybutów:
a) budynek istniejący,
b) budynek w trakcie budowy,
c) budynek prognozowany;
3) usytuowanie budynku, z którym jest związany punkt adresowy, wyrażone za pomocą atrybutów:
a) budynek naziemny,
b) budynek podziemny;
4) identyfikator działki ewidencyjnej, na której jest usytuowany punkt adresowy;
5) informacja, jaki element budynku reprezentuje punkt adresowy:
a) przybliżony środek ściany budynku zwróconej do ulicy lub placu,
b) przybliżony środek wejścia do budynku,
c) przybliżony środek ciężkości budynku.

(ODP2) w rozumieniu na jakiej podstawie powstaje punkt adresowy budynku prognozowanego
wg mnie podstawą prawną do prawidłowej odpowiedzi będzie PGiK § 47a ust. 4 pkt 5 lit. a
Cytat
5) dane adresowe określające:
a) numery porządkowe budynków mieszkalnych oraz innych budynków przeznaczonych do stałego lub czasowego przebywania ludzi, w tym w szczególności budynków: biurowych, ogólnodostępnych wykorzystywanych na cele kultury i kultury fizycznej, o charakterze edukacyjnym, szpitali i opieki medycznej oraz przeznaczonych do działalności gospodarczej, wybudowanych, w trakcie budowy i prognozowanych do wybudowania,

oraz to samo rozporządzenie co powyżej MAiC z 9-01-2012 § 5
Cytat
§ 5. 1. Numery porządkowe, o których mowa w art. 47a ust. 4 pkt 5 lit. a ustawy, zwane dalej ,,numerami porządkowymi", ustala się w procesie zakładania ewidencji, a w uzasadnionych przypadkach także w procesach jej aktualizacji, uzupełnienia lub zmiany, wykorzystując do tego celu:
1) ewidencję numeracji porządkowej nieruchomości;
2) ewidencję gruntów i budynków;
3) BDOT500;
4) BDOT10k;
5) miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego lub w przypadku braku takich planów – decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy;
6) ortofotomapę cyfrową.

2. Dla każdej ulicy i każdego placu posiadającego nazwę tworzy się odrębne, ciągłe zbiory numerów porządkowych w sposób zapewniający przestrzenną regularność każdego z tych zbiorów oraz unikalność jego elementów, zachowując w miarę możliwości istniejące numery porządkowe, ujawnione w ewidencji numeracji porządkowej nieruchomości, oraz dotychczasowe zasady tej numeracji.

3. Dla każdej wsi lub części wsi stanowiącej miejscowość oraz dla każdego osiedla na obszarach miast, w których ulice i place nie posiadają nazw, tworzy się jeden ciągły zbiór numerów porządkowych, w sposób zapewniający jego przestrzenną regularność oraz unikalność jego elementów.

4. Numery porządkowe przyjmują postać liczb całkowitych w przedziale od 1 do n.

5. Nowo wybudowanemu budynkowi, który nie był przedmiotem prognozy wyrażonej w ewidencji, nadaje się numer porządkowy złożony z liczby (L), zgodnej z liczbą numeru porządkowego sąsiedniego budynku objętego ewidencją, oraz z pierwszej niewykorzystanej litery alfabetu łacińskiego (LA, LB, LC ... LX), z zachowaniem przyjętych dla danej ulicy lub miejscowości ogólnych zasad numeracji oraz z uwzględnieniem granic nieruchomości.

6. W przypadku gdy w najbliższym sąsiedztwie nowo wybudowanego budynku, o którym mowa w ust. 5, znajduje się budynek oznaczony numerem porządkowym typu LX lub w przypadku wyczerpania się liter, nowo wybudowanemu budynkowi nadaje się numer porządkowy, dopisując do oznaczenia typu LX najpierw pierwszą, a następnie kolejne litery alfabetu łacińskiego (LXA, LXB, LXC ... LXZ, LXZA, LXZB, LXZC...).

7. W przypadku budynków, położonych w bezpośrednim sąsiedztwie dwu lub więcej ulic, posiadających odrębne wejścia od strony sąsiadujących z nimi ulic albo gdy budynek położony przy jednej ulicy posiada więcej niż jedno wejście główne, budynkom tym może być nadawanych wiele numerów porządkowych, związanych ze wszystkimi głównymi wejściami do budynku.

8. W przypadku ustalania numerów porządkowych związanych z nowymi, niezabudowanymi dotychczas ulicami lub osiedlami, a także w przypadku podjęcia decyzji o zmianie wszystkich istniejących numerów porządkowych związanych z określoną ulicą lub osiedlem stosuje się następujące zasady:
1) numery porządkowe wzdłuż ulic głównych wzrastają w kierunku od centrum miejscowości ku jej granicom albo z południa na północ oraz ze wschodu na zachód;
2) numery porządkowe wzdłuż ulic bocznych wzrastają, poczynając od głównej ulicy, w kierunku granic miejscowości;
3) numery porządkowe po lewej stronie ulicy, w kierunku zwiększających się numerów, oznacza się liczbami nieparzystymi, a po prawej stronie parzystymi;
4) numery porządkowe budynków przylegających do placu wzrastają, poczynając od naroża placu przy głównej ulicy, zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara;
5) jeżeli plac powstaje z rozszerzenia lub skrzyżowania ulic, dla budynków przylegających do placu ustala się kolejne numery porządkowe jednej z ulic przechodzących przez plac.

9. Numery porządkowe o strukturze niespełniającej wymogów określonych w ust. 4–6 mogą być ujawnione i nadal stosowane w ewidencji, jeżeli w takiej strukturze były przyjęte w ewidencji numeracji porządkowej nieruchomości, a jednocześnie zapewniają unikalność związanych z nimi adresów i ich czytelną identyfikację w terenie w powiązaniu z adresami sąsiednimi.

10. Wzór wniosku o ustalenie numeru porządkowego budynku, o którym mowa w art. 47a ust. 6 ustawy, stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.

11. Wzór wniosku w postaci elektronicznej umieszcza się, przechowuje oraz udostępnia w centralnym repozytorium wzorów dokumentów elektronicznych, o którym mowa w art. 19b ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
co myślicie o takim zrozumieniu pytania?
sYsTEM połączył wiadomości: Poniedziałek 25 Luty 2013, 12:37:46
Cytat: chudy_2000 w Środa 20 Luty 2013, 17:08:28
Na pytanie pierwsze masz odpowiedź we wcześniejszych postach, paragrafy wyłożone jak na stole trzeba tylko otworzyć rozporządzenie. Pytanie 2 to § 44 i 45 rozporządzenia MSWiA z 9 listopada 2011, druga część pytania
§ 8 i 9 z rozporządzenie MRRIB z 16 lipca 2001r. Co do 3 pytania należało by opisać §6 pkt. 1 i §16 pkt1. z instrukcji G4, oraz dodać §7 pkt. 3 z rozporządzenia MSWiA z 9 listopada 2011. Pytania 3 podstawa prawna tylko rozporządzenie MSWIA
w odp na pyt 3 wg mnie dalej brak pełnej odpowiedzi jeżeli chodzi o "...jakie informacje o mierzonym obiekcie trzeba zebrać w czasie wykonywania pomiarów sytuacyjnych?" 
sądze że najlepszą odpowiedzią będzie §2.10 czyli definicja geodezyjnego pomiaru sytuacyjnego
Cytat
10) geodezyjnym pomiarze sytuacyjnym — rozumie się przez to identyfikację i określenie położenia geometrycznych środków obiektów punktowych, punktów załamań osi obiektów liniowych oraz punktów załamań obrysów obiektów powierzchniowych, w sposób umożliwiający wyznaczenie współrzędnych tych punktów w obowiązującym układzie współrzędnych płaskich prostokątnych oraz ustalenie kształtu i rodzaju obiektów;
a wasze zdanie?
"Granice możliwości tak jak strach są często iluzją."
                                     Michael "Air" Jordan

chudy_2000

Na pytanie pierwsze masz odpowiedź we wcześniejszych postach, paragrafy wyłożone jak na stole trzeba tylko otworzyć rozporządzenie. Pytanie 2 to § 44 i 45 rozporządzenia MSWiA z 9 listopada 2011, druga część pytania
§ 8 i 9 z rozporządzenie MRRIB z 16 lipca 2001r. Co do 3 pytania należało by opisać §6 pkt. 1 i §16 pkt1. z instrukcji G4, oraz dodać §7 pkt. 3 z rozporządzenia MSWiA z 9 listopada 2011. Pytania 3 podstawa prawna tylko rozporządzenie MSWIA

radek_s

Może ktoś przedstawił by zarys odpowiedzi na I zakres...

chudy_2000

Moim zdaniem Rozporządzenie Ministra Boniego w zupełności wyczerpuje odpowiedź na to pytanie. Jeśli chodzi o pierwszą część odpowiedział bym przytaczjąc §  6pkt. 2 i 3, natomiast druga część to zdecydowanie § 9 pkt 4.

supportAutor w?tku

Wydaje się że paragraf 9 punkt 4 jest wystarczającym dla udzielenia odpowiedzi na drugą część pytania.
Lecz jeżeli będziesz miał dość czasu to możesz wyłuskać z punktu 1 odpowiednie podpunkty jak choćby podpunkt 3, 6.
"Być narodowi użytecznym" - Stanisław Staszic, Patron techników polskich.


wojtas.andrzej

Czy na pytanie pierwsze zakres 1 wystarczy Rozporządzenie Ministra Boniego z dnia 9 stycznia 2012 Art 6pkt2  i 3 a druga część pytania to cały 9.1 czy tylko punkt 4?